Je partner of je vrijheid

12-02-2020 11:26 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie schets;

Getrouwd , 1 kindje. Beide rond de 30 jaar

2 weken geleden heb ik na lang worstelen met mijn gevoelens en gedachtes, de stap genomen om ons huis te verlaten (met kind). Ik weet niet waar het begonnen is, maar ik voel me al heel lang erg eenzaam en ‘ongelukkig’ in mijn huwelijk. Ongelukkig tussen aanhalingstekens, omdat we ook leuke dingen met elkaar hebben, en echt veel van elkaar houden.

Ik heb vanuit mijn jeugd een rugzak meegenomen met traumatische gebeurtenissen, deze hebben heel lang invloed op mijn leven gehad. Toen ik mijn partner jaren geleden ontmoette ging het al erg goed met mij, maar hij heeft veel in mijn leven toegevoegd wat ik altijd heb gemist, maar heel erg nodig had:

Stabiliteit, een man die mij als prioriteit ziet, iemand die huisje boompje beestje wilt..

Vanaf dag 1 altijd samen geweest, alles samen gedaan, elkaars beste maatje.
Maar dat is ook gelijk de hele valkuil.
Man is vanaf begin ontzettend jaloers en obsessief, in het begin zo extreem dat ik hele dagen binnen zat, als ik al bij familie was, hele dag contact, foto’s sturen ect ect. Dit heb ik 5/6 maanden volgehouden tot ik inzag dat ik gewoon geïsoleerd werd en mijn partner me niet vertrouwde. Het heeft in die maanden echt hele extreme vormen gehad, maar dat wordt een te lang en dan ingewikkeld verhaal.

Ik was vertrokken, bleek zwanger, verdorie, goede timing.
Daarna samen therapie gehad en duidelijk gemaakt dat er echt dingen moesten veranderen. Samen een huis gekocht, samen heel erg genoten van de zwangerschap, maar voor mij ook geen zorgeloze, ben veel bezig geweest met ‘wat als’, ‘wat als alles weer hetzelfde wordt en hij weet dat obsessieve en jaloerse gedrag gaat vertonen’

Hij is in positieve zin enorm veranderd, super fijn! Gaf mij veel rust en vertrouwen, maar het bleef voor mij wel lastig. Ik zag nog steeds mijn vriendinnen niet (dit wilde hij niet, vertrouwde ze niet ect), en tussen mijn familie en hem is het vanaf het begin van onze relatie al een ramp. Ik sta altijd tussen 2 vuren in. Mijn ouders maken zich zorgen en willen mij gelukkig zien, maar geloven niet dat hij mij gelukkig kan maken. Nu ben ik een enorme prater, vriendinnen zag ik niet, wat resulteerde dat ik alles met mijn moeder deelde. Heel fijn, maar ik begrijp wel dat ze haar beeld over hem moeilijk kan veranderen na alles wat ze heeft gehoord, gezien en meegekregen.

Al met al, vaker spullen willen pakken en willen gaan maar omdat we zoveel van elkaar houden bij elkaar gebleven.

Afgelopen maanden ben ik kritisch gaan kijken naar mijn leven. Ik wordt toch beperkt in mijn doen en laten voor mijn gevoel. Altijd alles verantwoorden, en durfde niet eens meer te vragen of ik met een vriendin mocht afspreken, ik wist het antwoord toch wel en dan kregen we ruzie.

Ja we hebben een mooi huis, mooi kind, voelen ons tot elkaar aangetrokken en het is fijn om savonds lekker samen te zijn. regelmatig winkelen doen we ook, ik ga 2 x per week op bezoek bij mijn ouders en bij zijn familie komen we regelmatig, die wonen immers om de hoek allemaal..
Toch voel ik me eenzaam, heb hier geen contacten en door het gedrag van mijn man voelde ik ook geen mogelijkheid om contacten te maken.
Werken? Nee wilde hij niet, ik kon thuis voor de kind(eren) zorgen. Traditioneel beeld.
Sporten, nee ook niet, heb ik erg veel moeite mee, ik was altijd super fanatiek tot ik hem dus ontmoette. Want ja.. mannen hè, wie weet wat er gebeurd. Samen hardlopen, fietsen en wandelen doen we wel, maar dat is toch niet hetzelfde.
Vriendinnen mocht ik alleen zien bij mij thuis (maar helaas grote afstand voor vriendinnen om ff langs te komen)
Of als ik bij mijn ouders op bezoek was, konden we daar afspreken.
Maar naar mijn vriendinnen thuis? Nee geen optie, hij was bang dat daar verkeerde dingen gebeurde.

Eigenlijk duid alles erop dat hij mij niet vertrouwd, en telkens wanneer ik dat zeg, zegt hij dat hij mij wel vertrouwd.

Nu ik dus op dit punt ben gekomen en nu een paar weken weg ben, is hij tot inzicht gekomen en zegt dat die dingen allemaal gaan veranderen. Ik moet mijn vriendinnen kunnen zien, ik kan naar een vrouwen sportschool, met vriendinnen ook de stad in of eens uit eten, hij gaat ook zijn leven oppakken met vrienden en sport, eigenlijk vrijwel alles wat ik miste wil hij nu in mee gaan, hij wil mij niet kwijt en ons gezin niet kwijt.

Mijn familie is er klaar mee, ik zit momenteel bij mijn ouders met ons kind, niet blijvend, maar tot ik iets voor mezelf heb gevonden in de buurt. Ik zit flink uit de buurt van man en ons koophuis.

En nu dilemmas, mijn moeder trekt het niet meer, elke keer maakt ze zich zorgen over onze ruzies en problemen, mijn eigen schuld, ik heb immers alles gedeeld.
Maar ze trekt de stekker eruit als ik besluit om toch weer terug te gaan. Dan wil ze voorlopig geen contact, hoopt 1 x per week haar kleinkind te kunnen ophalen voor een dagje, maar verder wilt ze niks meer zien of horen.
Mijn ouders zien mijn man als de duivel, dat beeld gaat ook niet zomaar veranderen. En alle leuke dingen die we samen hebben, tja ze gelooft wel dat ze er zijn, maar alle andere dingen die niet oké zijn, die kan ze gewoon niet los laten.

Dus mijn dubio.
geef ik mijn partner de kans om te laten zien dat ik mijn vrijheid in dingen krijg, dat hij het wantrouwen loslaat? Ik zal sowieso weer dingen inleveren die ik wel zou willen maar die gewoon niet gaan met hem als partner, maar ik krijg wel dingen terug die ik ook leuk vind, en dan hou ik dus wel mijn gezin bij elkaar. Aan de liefde ligt het niet.. die is er van beide kanten zeker wel.

Maar ik ‘verlies’ dan wel mijn familie, mijn veilige haven. Wat als het dan toch een teleurstelling wordt, zit ik dan, zonder mijn lieve ouders die wel gewoon echt het beste met mij voorhebben.
Man zegt dat hij dan vertrekt en ik in dat huis kan blijven, maar ik voel me daar totaal niet aan verbonden, ik heb niks met die stad, heb daar verder niemand behalve zijn familie.

Ik zit echt in dubio. Man wil ondertussen weten waar hij aan toe is, het liefste kijk ik alles nog even aan, afwachtend, maar ik wil hem niet aan een lijntje houden.
Het wordt voor mij ook moeilijker en moeilijker, omdat ik met mijn ouders ook de confrontatie ga krijgen, waar ik niet op zit te wachten.


Misschien klink ik heel kinderlijk, omdat ik me ook ontzettend druk maak over mijn familie. Maar mijn familie is super belangrijk voor mij, heb een zeer goede band met mijn ouders, ze hebben het beste met mij voor.

Mijn hart zegt dat ik naar hem moet gaan, mijn verstand houd me tegen, en tegelijk voelt het zonde en als een gemiste kans als ik hem de kans niet geef om te laten zien dat hij met deze dingen echt gaat veranderen.

Het is een lang verhaal geworden, maar ik moest dit van mij afschrijven.
Misschien zoek ik tips, misschien erkenning, misschien heb ik een schop onder mijn kont nodig, maar mijn hoofd gaat alle kanten op..
Alle reacties Link kopieren
wow je mag alleen naar de winkel en familie , ja enorm veranderd, blijf van hem en zeker als je een dochter hebt!
Je 'mag' naar een vrouwensportschool....

In die zin staat je antwoord: Hij is NIET veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is hij positief veranderd, maar die veranderingen zijn echt marginaal, hoor. Dat je dit als een serieuze verbetering ziet, zegt eerder hoe extreem hij je eerder onderdrukte dan hoe normaal het nu is. Hij ziet je nog steeds als zijn bezit, alleen staat hij je oogluikend wat kleine dingetjes toe om je tevreden te houden en mee te schermen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Th∅rdis schreef:
12-02-2020 11:49
Hij wil iets volkómen normaals niet accepteren en jij staat op het punt je énige contacten buiten hem kwijt te raken. Denk je dat hij zich daarna nog érgens aan houdt? Jij hebt je familie niet meer, je hebt niets meer. Geen werk, geen inkomen, geen netwerk en ook die sportschool wordt ingewikkeld. Want ja, wie weet kom je onderweg mannen tegen. Dus ruzie en dus ga je straks niet meer. En dan heeft hij je volledig geïsoleerd

Moslim zijn is geen excuus voor vrouwenonderdrukking. Hij is een nare, jaloerse, enge man. Religie heeft daar niets mee te maken. Ik ken genoeg moslims met werkende, sportende vrouwen met sociaal leven.


Heel erg mee eens.

Je familie is je enige contact buiten hem en zijn familie. En dat raak je kwijt. Door hem.

Er zijn genoeg moslima’s die werken, sporten, met vriendinnen de stad in gaan, etc. Zonder enig commentaar van hun partners.

Dit is een ongezonde situatie. Wil je dit echt als voorbeeld voor je kind?
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-02-2020 13:02
Reden: Discriminerend
97.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Suikerbommetje schreef:
12-02-2020 11:56
Susan klopt,
En toen was ik zwanger. Het idee om alleenstaande moeder te zijn, ik was mentaal en fysiek heel erg gebroken op dat punt. Tuurlijk wilde ik dat nog een kans geven, ook voor ons kind om in een compleet gezin op te groeien.


En ja hij is positief veranderd.
Hij stopte met het controleren van mijn telefoon, ik mocht naar het centrum alleen, supermarkt, als ik bij mijn familie ben laat hij me ook echt met rust. Verwacht alleen wel dat ik laat weten als we iets gaan doen.

En ja, liefde maakt misschien wel blind, ik heb veel geaccepteerd en ingeleverd en kreeg een man waar ik dan weer wel prioriteit voor was. Hij heeft mij altijd boven alles gezet, hij is liever met mij dan met de rest van de wereld. Dat was voor mij zo waardevol.
Het gevoel dat je afhankelijk van elkaar bent en niet weet hoe je verder moet zonder elkaar.
Ik kan sowieso erg moeilijk loskomen van dingen die voor mij belangrijk zijn.
Dit heb ik al mijn hele leven gehad.

Ik ben wel iemand die heel lang door kan gaan met iets, opgeven voelt dan niet als een optie. Maar daardoor breng ik mezelf soms ook schade toe.
Tja zie dikgedrukt. Hij is blijkbaar jouw eigenaar, jij bent bezit. Nu is de vraag, ben jij het met hem eens. Het antwoord op die vraag, bepaalt jouw volgende acties m.i. En hij zet jou niet boven alles hoor, je moet gehoorzamen en dan mag je er zijn. Het gaat dus alleen maar om hem.

Oja, gelden voor hemzelf de zelfde restricties? Ik gok zomaar van niet. Je houdt jezelf enorm voor de gek hoor, dit is pure onderdrukking en afhankelijkheid van jouw kant.
whateffa wijzigde dit bericht op 12-02-2020 12:07
5.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-02-2020 13:03
Reden: Discriminerend
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties, erg verhelderend.

Ik schrik uiteraard ook zelf van wat ik schrijf, daarom doe ik er goed aan het hier te bespreken. Op deze manier kan ik ook even uit de situatie stappen en kijken hoe een buitenstaander naar alles kijkt.

Reacties worden gewaardeerd.
Wij hebben trouwens een zoon ;)
Alle reacties Link kopieren
hoop vooral dat je een eigen inkomen hebt dat je wegKUNT, of desnoods bij je ouders!
Alle reacties Link kopieren
Je moeder heeft gelijk, luister naar haar. Deze man gaat niet veranderen, hooguit krijg je ietsiepietsie meer vrijheid. Gun je kind een leuk leven. Wil je dat je zoon net als zijn vader wordt? En dus net zo met vrouwen omgaat?

Een partner en vrijheid in de relatie gaan heel goed samen.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 12-02-2020 12:11
15.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet trappen in je mag dit en dit nu want het was uberhaupt nooit zijn plek om jou iets te verbieden. Het is je partner en niet je vader.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Icequeen2000

Ik had eigenlijk helemaal geen zin om op jou te reageren, want ik heb niks aan negatieve opmerkingen over de Islam.
Ik was al jaren bekeerd voor ik mijn man ontmoette, en ik heb me door geloof nooit onderdrukt gevoeld. Ik pak van geloof mee waar ik me goed bij voel, ben niet extremistisch en man en zijn familie ook niet. Schoonzussen/nichtjes lopen ook niet met een hoofddoek enz enz.

ik heb geloof en cultuur alleen aangeduid omdat het misschien handig was om te weten. Cultuur is vaak het grootste probleem. Wordt vaak als belangrijker beschouwd als geloof überhaupt.
Maar in bedoel daarmee te zeggen dat cultuur misschien ook reden is van zijn gedachtegang. Geen mannelijke vrienden, als je een hoofddoek draagt (wat ik dus doe) is het niet gepast om in gemengde sportschool te sporten.

Ik zoek zelf ook antwoorden waar alles vandaan is gekomen.. en waarom hij zo denkt.
Alle reacties Link kopieren
zelfde met een man die beweert van nooit meer te slaan, uiteindelijk slaan ze hun vrouw dood
Mag ik je 1 ding op het hart drukken TO?
En ik hoop dat goed leest en het onthoudt.
Geen enkel persoon, behalve jijzelf, heeft zeggenschap over jou.ongeacht cultuur of religie. Jíj bepaalt wie je ziet, waar je heen gaat en waar je sport. Als jij naar de supermarkt wil dan wil je dat, daar heb je geen toestemming voor nodig. Als jij bij basic fit wil sporten, dan doe je dat.
Wat hij doet heeft geen bal te maken met vertrouwen (en liefde) omdat hij nu geen controle over je heeft “mag” je dingen in de hoop dat je terugkomt. Zodra je weer bij hem woont begint het weer. Jij kan het nooit goed genoeg doen en hij zal altijd een rede vinden om jouw vrijheid verder in te perken.
Kies voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Suikerbommetje schreef:
12-02-2020 12:11


Ik zoek zelf ook antwoorden waar alles vandaan is gekomen.. en waarom hij zo denkt.
Zonde van je tijd, antwoorden ga je niet krijgen en het lost niets op. Denk aan je toekomst, aan je kind. Hij gaat niet echt veranderen. Het is trouwens niet uit liefde dat hij dit doet, maar uit controle en macht. Vaak wordt dit met elkaar verward.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 12-02-2020 12:15
15.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Alsjeblieft ga op jezelf wonen! En cultuur en geloof zijn geen excuus. Een collega van mij is naast zijn baan imam in de moskee en zelfs zijn vrouw werkt en rijd auto. Het is jou man waar t mis gaat niet t geloof of cultuur.

Je leeft maar 1 leven en daar moet je alles uithalen!
Wat is je opleidingsniveau? Je wilt toch ook gewoon werken? Geld verdienen sociale contacten op t werk enz.

Ga op jezelf!
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Zoek een baan en ga bij deze man weg.
Dit is geen liefde.
Alle reacties Link kopieren
Hij is niet veranderd en zal ook nooit veranderen. Je had jaren geleden al heel hard weg moeten rennen, nu ben je het bijna normaal gaan vinden, waardoor het lijkt alsof het heel wat is dat je nu sommige dingen "mag".

Als je naar hem terug zou gaan en er was geen kind in het spel, dan had je alleen jezelf ermee en had je wat mij betreft zelf mogen ondervinden dat hij niet gaat veranderen. Maar je hebt wél een kind en voor hem/haar is het heel schadelijk om te zien hoe zijn vader zijn moeder onderdrukt. Kies voor je kind.

Even terzijde: ik ben heel benieuwd waarom je moslima geworden bent, wat voor meerwaarde heeft dat voor jou?
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
12-02-2020 12:18
Hij is niet veranderd en zal ook nooit veranderen. Je had jaren geleden al heel hard weg moeten rennen, nu ben je het bijna normaal gaan vinden, waardoor het lijkt alsof het heel wat is dat je nu sommige dingen "mag".

Als je naar hem terug zou gaan en er was geen kind in het spel, dan had je alleen jezelf ermee en had je wat mij betreft zelf mogen ondervinden dat hij niet gaat veranderen. Maar je hebt wél een kind en voor hem/haar is het heel schadelijk om te zien hoe zijn vader zijn moeder onderdrukt. Kies voor je kind.

Even terzijde: ik ben heel benieuwd waarom je moslima geworden bent, wat voor meerwaarde heeft dat voor jou?


vraag ik mij dus ook af, waarom mensen dat in godsnaam willen doen!
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
12-02-2020 11:59

En ik hoop bij God dat het een zoon is en geen dochter. Anders heeft het meisje een ellendige toekomst voor zich met zo’n vader
Dit dacht ik eerst ook, maar voor een zoon lijkt het me ook schadelijk, hij gaat denken dat het heel normaal is om een vrouw op die manier te behandelen, dikke kans dat hij al vóór de puberteit compleet over zijn moeder heen walst en niks meer van haar aanneemt, als die man zijn voorbeeld is. En zijn eigen partner later dus ook als zijn bezit ziet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Alleen de OP gelezen

Ik schrik hier gewoon van. Een man die je weghoudt bij je vrienden en familie daar zit een steekje los hoor.

En natuurlijk is je familie belangrijk. Fijn dat je lieve ouders hebt. Koester ze. Zij hebben het beste met je voor.

Ik ben erg voor een ander nog een kans geven maar dit soort ziekelijk gedrag gaat niet zo maar voorbij. Uit ervaring weet ik dat het een tijdje 'beter' kan gaan maar uiteindelijk steekt het toch weer de kop op. En in de tussentijd loop jij op eieren.

Heel veel sterkte. Dit klinkt echt als een k**situatie. Ik denk dat je echt wel weet/voelt wat je moet doen.
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
12-02-2020 12:20
[/b][/b]

vraag ik mij dus ook af, waarom mensen dat in godsnaam willen doen!
En zeker als vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Mijn bekering lijkt me niet heel relevant, maar goed..

Ongeluk -> coma, wat daar is gebeurd kan ik niet verklaren, maar vanaf het moment dat ik uit mijn coma in mijn revalidatie kwam ben ik me in geloof van verdiepen en kwam bij de islam uit. En daar vond ik bepaalde puzzelstukjes.
Ik wil niet direct zeggen dat ik de dood ‘in de ogen heb gekeken’ maar praktisch gezien zou ik dood moeten zijn na dat ongeluk. Islam gaf me antwoorden en veiligheid en ik vond mezelf daarin.

En dat terwijl ik daarvoor geen enkele moslim, of ook maar iets had wat mij aan de islam bond. Dit kwam echt uit mezelf, na dat ongeluk dus.

Heb daar verder ook geen spijt van, dat vul ik in zoals ik wil en hebben andere geen last van.
Alle reacties Link kopieren
Voor een zoon is het net zo schadelijk. Hij gaat vrouwen als ondergeschikt zien. Hij gaat denken dat het normaal is dat een man zijn vrouw toestemming geeft voor normale zaken als een sportschool, vriendinnen en een winkelcentrum.
Echt, je geeft je zoon helemaal het verkeerde voorbeeld. Dit gaat een hele nare jongen/man worden als jij nu niet ingrijpt en weggaat bij jouw controlfreak van een man.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik even niets doen maar wel vast voorbereidingen treffen. Ik denk niet dat je man het zou accepteren als je weg zou gaan. Bespreek het met je familie en vriendinnen zodat zij je kunnen opvangen en onderdak kunnen geven voor als de bom barst. Zorg dat je geld achter de hand hebt en dat belangrijke papieren en documenten elders liggen.
Misschien dat hij het accepteert maar meestal roept een scheding bij zulke controlerende mannen een hoop agressie op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven