Kan dit werken? (Misschien ervaringen mee?)

25-01-2022 08:54 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik date nu een tijdje met een leuke, spontane man.
We verschillen op een aantal punten echter toch behoorlijk van elkaar.
Ik ben heel nuchter en vrij rationeel, hij is behoorlijk emotioneel en een tikkeltje theatraal. Dat vind ik soms een klein beetje irritant.
Het maakt me echt niet uit en ik vind mezelf daarin niet beter dan hem, maar onze opleidingsniveaus verschillen enorm. Dat maakt mij niet slimmer of beter, maar we hebben wel een andere manier van denken en dat begin ik steeds meer te merken. Hij heeft het vmbo afgerond en is daarna gaan werken, ik ben gepromoveerd. Daar zitten dus wel ongeveer 5/6 opleidingsniveaus tussen en dat begin ik soms wel te merken. Als ik bepaalde dingen vraag dan snapt hij het niet, of ‘heeft hij daar nog nooit over nagedacht’. Hij vergeet bepaalde zaken heel snel of weet een week later niet meer dat ze gebeurd zijn. Zn appjes bevatten best veel spellingsfouten (bv ‘ik schut aan de boom’, ‘dat is jou keuze’). Het zijn allemaal kleine dingen waar ik hem absoluut niet om veroordeel, maar ik mis soms wel een bepaalde diepgang in gesprekken. Hij is altijd vrolijk (hele mooie eigenschap), maar ook wat oppervlakkig.
Het is lastig want aan de ene kant klikken we heel goed, maar ik voel steeds meer dat op veel dingen toch op een ander level zitten, waardoor ik ga twijfelen of het wel een match is en of ik wel door moet gaan. Dit zijn dingen die namelijk niet zullen veranderen, wij blijven (gelukkig ook maar) hetzelfde.
Hebben jullie hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
25-01-2022 09:38
Van iemand die gepromoveerd is, mag je zeker wel verwachten dat dit soort domme fouten niet gemaakt worden.
Is namelijk basisgrammatica.

Nou iedereen kan wel eens een fout maken. Soms verander je een zin bijvoorbeeld en kijk je hem niet goed na.

On topic: gaat hem niet worden. Hier zit geen toekomst in
Alle reacties Link kopieren
Niqqi schreef:
25-01-2022 09:43
Fouten maakt iedereen. Als nooit een foutje maken een vereiste was dan zou er bijna geen hoogleraar bij mij op de universiteit rondlopen.
Maar 'ik wordt' vind ik toch wel heel erg fout.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
25-01-2022 09:47
Maar 'ik wordt' vind ik toch wel heel erg fout.
tja, en nu moet TO wel met deze man trouwen en kindjes krijgen!
eigen schuld
Zelfs mensen met een taalkundige achtergrond maken wel eens dat soort foutjes. Ze schamen zich alleen een heel stuk erger als ze het zien in een tekst die ze ooit hebben geschreven.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
25-01-2022 09:47
Maar 'ik wordt' vind ik toch wel heel erg fout.

En nu? Dan kan ze niet gepromoveerd zijn? Of ze moet niet klagen over ik schut?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!
Ik snap dat de discussie nu gaat over dat ik 1 keer ‘ ik wordt’ heb geschreven. Niet slim inderdaad, dat is een fout die ik vanzelf ken en wel vaker maak als ik snel schrijf. Maar ik ken de regels wel in ieder geval. Ik veroordeel hem ook zeker niet op dat hij ‘ ik schut’ schrijft hoor. maar het verbaasde me wel
Alle reacties Link kopieren
Saivash schreef:
25-01-2022 09:45
Nou ja, ik ken er genoeg die dat soort dingen nooit onder de knie hebben gekregen. Maar waar het om gaat, is dat TO dit als reden aanvoert, om op iemand af te knappen. En dat is best bijzonder, als je zelfs net zulke foutjes maakt.
Ze mag elke reden gebruiken om op iemand af te knappen, onafhankelijk of zij het zelf al of niet doet.

Het haar wijzen op een spelfout, en dat zij als promovenda (?) deze niet zou mogen maken, is een slecht argument. Het is op de man spelen, een argument om iemands kredietwaardigheid onderuit te halen, zonder inhoudelijk argument.
Nu wordt er gezegd, al jouw argumenten zijn niet valide, want hier in je verhaal van 500 woorden heb je een spelfout gemaakt, waardoor alles dat je zegt geen waarde meer heeft.

Daarnaast gepromoveerd zijn, betekent niet dat je geen fouten meer maakt. Zelfs niet als dat in de Nederlandse taal is. Te snel tikken, autocorrect, zinnen wijzigen of gewoon iets dat je altijd fout maakt (hoeveel mensen weten hoe je bv sowieso schrijft), allemaal redenen waardoor het niet perfect is.

Er is, in mijn optiek, best een verschil tussen een tik- of spelfout af en toe of echt veel spelfouten. In het geval van dyslexie zou ik daar nog over kunnen stappen.

Maar iemand die gewoon veel spelfouten maakt, in combinatie met andere zaken waarop ze niet levellen, dan is dat gewoon de druppel. En dat mag.

Ze denken gewoon anders, misschien ligt dit aan het opleidingsniveau, misschien kijken ze gewoon heel anders naar wereld, misschien is het deels karakter. Ik heb wel mensen gehad met een vergelijkbaar opleidingsniveau, maar ik kon niet met ze levellen. Dat zou voor mij een afknapper zijn.

To, dat hij lief is en jullie lol hebben, dat lijkt mij logisch. Je gaat toch niet voor iemand die een eikel is?? Lief, lol hebben, respect, aantrekkelijk, dat lijkt mij het minimale om iemand überhaupt als partner in overweging te nemen.

Maar zelf zou ik meer willen. Iemand met vergelijkbare (niet perse dezelfde) interesses, die mijn gedachten kan volgen (in ieder geval als ik ze uitleg), een natuurlijke nieuwsgierigheid naar de wereld Als dat er niet is, dan heeft het voor mij geen zin, omdat er dan een te groot verschil is in hoe we de wereld zien en ervaren.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Het overgrote deel van de proefschriften wordt in het Engels geschreven...
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dagelijks teksten van leraren voorbijkomen met de gruwelijkste spel- en taalfouten. Als dat een volledige diskwalificatie van hun bijdragen zou zijn, zouden we geen leraar meer over houden, denk ik zo.
Dit kan zeker wel werken TO, maar alleen als jouw focus ligt bij wat er fijn, leuk, lief en lekker aan hem is. Dan neem je foutjes erbij als een charmante eigenschap, niet als ergernis.
Alle reacties Link kopieren
Carla_mi schreef:
25-01-2022 10:12
Bedankt voor jullie reacties!
Ik snap dat de discussie nu gaat over dat ik 1 keer ‘ ik wordt’ heb geschreven. Niet slim inderdaad, dat is een fout die ik vanzelf ken en wel vaker maak als ik snel schrijf. Maar ik ken de regels wel in ieder geval. Ik veroordeel hem ook zeker niet op dat hij ‘ ik schut’ schrijft hoor. maar het verbaasde me wel
Je veroordeelt hem niet maar je moet het wel allemaal even benoemen om het plaatje compleet te maken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
:P
tutjebelletje wijzigde dit bericht op 25-01-2022 10:41
97.14% gewijzigd
For whom the bell tolls
Typisch Viva.
Geen voorbeelden: "Geef eens voorbeelden anders snappen we het niet!"
Wel voorbeelden: "Schande dat je opschrijft wat je stoort, jij slechte vrouw!"
Ik heb een jaartje samengewoond met iemand die veel lager geschoold was. Niet dat ik zo hoog geschoold was maar hij had de school niet veel van binnen gezien zeg maar. Hij kon bijv. al slecht ondertitelingen lezen als we een film samen keken terwijl ik 4 talen geleerd heb op school.
Ik voelde me steeds meer zijn moeder die alles moest uitleggen en regelen. Mijn respect voor hem werd steeds minder (hoe erg ik dat ook vond van mezelf). Gesprekken over wat er in de wereld speelde waren onbegonnen werk en ik kon er op een gegeven moment niet meer tegen.
Nu ben ik al vele jaren samen met een man van het zelfde niveau dus we begrijpen elkaar en kunnen discussies voeren over van alles.
Alle reacties Link kopieren
Saivash schreef:
25-01-2022 09:42
Ja echt? Dat vind ik net zo’n suffe fout als aan een boom “schutten”.
Gelukkig merkt de date van TO dit soort fouten ws niet op :-D.
Lekker voor schud, dit.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Het maken van spelfouten vind ik zelf niet per se iets waar ik op af zou knappen, maar wél de manier waarop iemand daar mee om gaat. "Zo ben ik nou eenmaal" "Je begrijpt toch wat er staat?" zouden wél afknappers zijn.

Mijn man en ik maken ook wel eens spelfouten. Kan gebeuren (snelheid, typefout, autocorrect). We wijzen elkaar er op met een grapje, en letten er de volgende keer extra op (want anders krijg je het helemaal te horen van de ander).

Maar een heel groot verschil in levenswijze en de manier waarop je de wereld ziet, is wel een ding. Man en ik hebben dat verschil ook wel (hoewel qua opleiding redelijk gelijkwaardig) en het is best hard werken af en toe om daar niet knettergek van te worden, maar vooralsnog is de liefde sterker.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
25-01-2022 10:29
Ik zie dagelijks teksten van leraren voorbijkomen met de gruwelijkste spel- en taalfouten. Als dat een volledige diskwalificatie van hun bijdragen zou zijn, zouden we geen leraar meer over houden, denk ik zo.
Moet ik even ergens aan denken.
Ik had een leraar die iets van 8-9 talen vloeien sprak/schreef en zo, alleen als je een toets terug kreeg, was het wel handig om even te checken of hij de boel goed opgeteld had en zo, want dat ging vaak verkeerd. Zijn zoon (mijn klasgenoot) was hetzelfde, wiskunde was het enige vak waar hij echt geen kaas van had begrepen.

Trouwens als TO enkel zou schrijven, we kunnen niet zo goed levelen en ik merk dat hij nergens over na denkt en niet veel interesse heeft in actualiteiten. Dan waren de reacties geweest; wees blij dat je een lieve man hebt ipv eentje die alleen maar wil praten. Of wees blij dat je een leuke lieve man hebt. Echt, hoe ze het ook gezegd had, het maakt niet uit, ze moet dankbaar zijn dat ze deze man aan de haak heeft geslagen.

Ik lees dat er dingen zijn die niet matchen en TO denkt dat dit komt door het verschil in opleidingsniveau. En waarom zou dit niet gewoon zo kunnen zijn. Of het een probleem is, is vers twee, maar TO stoort zich er al aan, dus ja, het is een probleem. Oplossing; maak het uit, want op lang termijn blijven die dingen bestaan. Hij zal niet echt veranderen en jij ook niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Off topic. Ik zat echt van alles te bedenken om te weten wat er met “schut” bedoeld werd. Schot, schat, schuift, wat doet hij nou met die boom?! Er kwam niets in me op tot ik hier schud las, haha! Ik zat helemaal in de verkeerde richting.
calvijn1 schreef:
25-01-2022 09:38
Van iemand die gepromoveerd is, mag je zeker wel verwachten dat dit soort domme fouten niet gemaakt worden.
Is namelijk basisgrammatica.
Beetje simpele gedachtegang. Duidelijk een zin die even is geherformuleerd of omgegooid. Op een forum gaat dat wat sneller dan in een e-mail op werk. Daaraan kun je echt niet aflezen of iemand de regels kent en snapt.

Dat gezegd hebbende, mijn gepromoveerde broer is een echt DRAMA met spellen. Is meer het rekentype.
Alle reacties Link kopieren
cleo schreef:
25-01-2022 11:19
Beetje simpele gedachtegang. Duidelijk een zin die even is geherformuleerd of omgegooid. Op een forum gaat dat wat sneller dan in een e-mail op werk. Daaraan kun je echt niet aflezen of iemand de regels kent en snapt.

Dat gezegd hebbende, mijn gepromoveerde broer is een echt DRAMA met spellen. Is meer het rekentype.
Idd. Wie weet is TO wel een wiskundige of bioloog of accountant? En eigenlijk alleen als zij gepromoveerd is op Nederlands én beweert absoluut, nooit fouten te maken, dan pas zou ik haar er op aanspreken. TO heeft nergens beweert nooit fouten te maken, maar de schrijffout 'vindt ik' vind ik minder raar dan schut ipv schudden. Maar het zal de combinatie zijn van de soorten fouten die je maakt.

Het woord vennootschap gebruik ik heel fijn in mijn werk, maar mijn vingers raken te vaak in de knoop als ik snel type en dan schrijf ik het altijd verkeerd. Ik check het wel, want dat programma heeft geen spellingchecker, maar er zitten vast verkeerd gespelde varianten tussen.

Op een gegeven moment ging de autocorrect op mijn telefoon woorden verkeerd verbeteren, aangezien ik in het Nederlands, Engels en Spaans tik. Naast dat ik sneller mis tik met die kleine knopjes. (Voor is vaak voir.) Maar met 3 talen door elkaar weet ik soms even niet meer welke ik moet hebben als de woorden op elkaar lijken, maar net even anders gespeld worden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Dus hij is dom, emotioneel en theatraal, hij kan niet spellen, hij is oppervlakkig, hij snapt je vragen niet en zijn geheugen werkt niet goed, maar gelukkig veroordeel je hem er niet om :heart:
Alle reacties Link kopieren
Avage schreef:
25-01-2022 11:56
Dus hij is dom, emotioneel en theatraal, hij kan niet spellen, hij is oppervlakkig, hij snapt je vragen niet en zijn geheugen werkt niet goed, maar gelukkig veroordeel je hem er niet om :heart:

Het is best interessant om met mensen te praten die niet zo veel nadenken als jij dat doorgaans wel doet. Dat helpt je om je eigen gedachten weer op een andere manier te bekijken. Maar als dat de persoon is die je thuis zou moeten zijn, lijkt het me een recept voor fundamentele eenzaamheid.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
25-01-2022 12:00
Het is best interessant om met mensen te praten die niet zo veel nadenken als jij dat doorgaans wel doet. Dat helpt je om je eigen gedachten weer op een andere manier te bekijken. Maar als dat de persoon is die je thuis zou moeten zijn, lijkt het me een recept voor fundamentele eenzaamheid.
Alleen zijn met zichzelf is blijkbaar nog erger, maar ja zij veroordeelt hem niet hé....het zijn gewoon wat kleine dingetjes die opvielen de laatste tijd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
25-01-2022 12:02
Alleen zijn met zichzelf is blijkbaar nog erger, maar ja zij veroordeelt hem niet hé....het zijn gewoon wat kleine dingetjes die opvielen de laatste tijd.

Als je alleen bent wanneer je met je partner bent, omdat hij niet begrijpt wat je zegt en niet onthoudt wat er gebeurt is dat fundamentele eenzaamheid. Daar hoef je mensen geen schaamtegevoel over aan te praten, dat is simpelweg geen manier van leven die is vol te houden.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-01-2022 09:49
tja, en nu moet TO wel met deze man trouwen en kindjes krijgen!
eigen schuld
Karma! :whip:
Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven