Kan dit werken? (Misschien ervaringen mee?)

25-01-2022 08:54 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik date nu een tijdje met een leuke, spontane man.
We verschillen op een aantal punten echter toch behoorlijk van elkaar.
Ik ben heel nuchter en vrij rationeel, hij is behoorlijk emotioneel en een tikkeltje theatraal. Dat vind ik soms een klein beetje irritant.
Het maakt me echt niet uit en ik vind mezelf daarin niet beter dan hem, maar onze opleidingsniveaus verschillen enorm. Dat maakt mij niet slimmer of beter, maar we hebben wel een andere manier van denken en dat begin ik steeds meer te merken. Hij heeft het vmbo afgerond en is daarna gaan werken, ik ben gepromoveerd. Daar zitten dus wel ongeveer 5/6 opleidingsniveaus tussen en dat begin ik soms wel te merken. Als ik bepaalde dingen vraag dan snapt hij het niet, of ‘heeft hij daar nog nooit over nagedacht’. Hij vergeet bepaalde zaken heel snel of weet een week later niet meer dat ze gebeurd zijn. Zn appjes bevatten best veel spellingsfouten (bv ‘ik schut aan de boom’, ‘dat is jou keuze’). Het zijn allemaal kleine dingen waar ik hem absoluut niet om veroordeel, maar ik mis soms wel een bepaalde diepgang in gesprekken. Hij is altijd vrolijk (hele mooie eigenschap), maar ook wat oppervlakkig.
Het is lastig want aan de ene kant klikken we heel goed, maar ik voel steeds meer dat op veel dingen toch op een ander level zitten, waardoor ik ga twijfelen of het wel een match is en of ik wel door moet gaan. Dit zijn dingen die namelijk niet zullen veranderen, wij blijven (gelukkig ook maar) hetzelfde.
Hebben jullie hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
26-01-2022 09:46
Dan zou ze dat wel gezegd hebben.

To, ik denk dat jouw conclusie niet raar is. Blijkbaar sta jij sowieso heel actief in het leven, dan is het gewoon lastig als iemand niet dezelfde energielevels heeft.
Het kan natuurlijk zijndat hij meer moeite heeft met het verwerken van prikkels en daardoor meer moet opladen, maar linksom of rechtsom, het is gewoon geen match meer.

In het begin is alles leuk en op een gegeven moment komt de realiteit weer tevoorschijn en zie je alle irritante en afwijkende dingen weer wel. En dan kan blijken dat je niet bij elkaar past. 🤷‍♀️

Enfin, succes. 😘
dat is een aanname
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
26-01-2022 09:38
oh ja? En iemand die dyslectisch is? Ook een afknapper?
Mensen met dyslexie kunnen op zich best leren spellen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Heb niet alle reacties gelezen (eigenlijk afgehaakt toen er wat mensen dol enthousiast werden over ik wordt) maar wel ervaring. En in mijn ervaring is het heel lastig. Je hebt het over intellectuele balans. En opleidingsniveau zegt daarbij lang niet alles maar zo te lezen merk je het ook vrij sterk in jullie dagelijkse omgang. Ik zou je aanraden om daaruit te concluderen dat jullie, los van opleiding (want echt hoor, ik ken hele slimme filosofische mboers en zat dommige PhDers) gewoon niet bij elkaar passen. Jammer maar intellectuele compatibiliteit is simpelweg heel belangrijk. Als je elkaar niet geestelijk kan uitdagen en stimuleren dan loop je op een gegeven moment gewoon vast!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat in dit geval het niet alleen gaat om opleidingsniveau (hoewel dat duidelijk wel onderdeel is van hem en zijn karakter). Maar hij is iemand die ervoor kiest om weinig te willen werken en een heel rustig leven te hebben. Wellicht heeft hij niet zoveel draagkracht. Het ontbreken van vrienden zegt natuurlijk ook wel wat over iemand. En iemand die 3 werkdagen per week uitslaapt en op jonge leeftijd al klaagt over druk en hectiek zou ik ook niet zien zitten. Hij lijkt het leven niet echt aan te kunnen. En heeft duidelijk een heel andere dynamiek dan jij.

Aan een dood paard moet je niet gaan trekken. Dus snel op zoek naar een leuke actieve jongen met diepgang en een sociaal leven.
Alle reacties Link kopieren
cleo schreef:
26-01-2022 10:02
Mensen met dyslexie kunnen op zich best leren spellen hoor.
Ja, ben ik met je eens.
Maar er zijn ook dyslecten die de fout gewoon niet zíen ;) Niet voor alles in de Nederlandse taal is een regeltje dat je kunt toepassen. Dáár gaat het vaak mis.

Ik wordt is geen dyslexiefout, maar gewoon niet opletten. Niemand zet namelijk een t achter de ik-vorm in lopen of doen (ja, Rotterdammerts)
(Ik heb een stiefzoon die zwaar dyslectisch is, zijn appjes moet ik echt hardop lezen wil ik ze begrijpen, maar stiefdochter roept wel "ja, ik ben ook gewoon een klein beetje dyslectisch" maar zij doet gewoon haar best niet, het boeit haar niet. Dat is wat anders.)
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
26-01-2022 09:50
dat is een aanname
Klopt, maar ik merk dat als mensen dyslexie hebben, ze dit vaak even aangeven.
Maar desalniettemin ook als hij wel dyslexie heeft, en zij dit wel weet, mag ze het een afknapper vinden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Carla_mi schreef:
26-01-2022 09:00
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik toch steeds meer moet concluderen dat we (teveel) verschillen. Ik besef dat we ook op het vlak van hoe we onze levens inrichten heel erg verschillen. Ik werk 40+ uur in 3 verschillende banen (soms te veel ja..), ben eigenlijk altijd bezig met activiteiten en vrienden. Hij werkt bewust 3 dagen per week (terwijl hij 'gewoon' gezond is), doet in zijn 4 vrije dagen eigenlijk niets, ligt dan tot 11.00 in bed en heeft geen noemenswaardige vriendschappen. Toch is hij altijd moe en is er altijd 'iets' met hem aan de hand. In het begin zeiden we grappend dat hij me misschien een rustigere levensstijl aan kon leren, maar nu merk ik dat ik helemaal niet zo zou willen leven. Ik kan er ook niet zo goed tegen dat we elkaar dan in het weekend zien, hij al 2 vrije dagen heeft gehad, lang uitgeslapen heeft maar toch uitgeput is en praat over 'dat hij dingen vast niet goed onthoudt door alle hectiek'. Welke 'hectiek', denk ik dan?
Met jouw actieve levensstijl is het toch ook niet te doen, een man op de bank waar altijd 'iets' mee is? Dat heeft niets te maken met taalfoutjes of opleidingsniveau, maar met mijlenver uiteenlopende interesses en met hoe je in het leven staat. Je kan hem niet veranderen. In een heel grijs verleden heb ik (gelukkig maar kort) een vergelijkbaar exemplaar meegemaakt. Naast de groeiende ergernissen, begon ik me zelfs voor hem te schamen en excuses voor zijn instelling te verzinnen richting mijn vrienden/familie. Ook bleek ik verantwoordelijk voor zijn sociale leven en nam hij geen enkel initiatief, ook niet na gesprekken daarover. Dus exit en dat was een enorme opluchting! Sterkte met je beslissing Carla_mi!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat je beter deze relatie verbreekt want je erger je nu al aan hem laat staan als jullie dadelijk een aantal jaren verder zijn.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
26-01-2022 09:38
oh ja? En iemand die dyslectisch is? Ook een afknapper?

Ook iemand die dyslectisch is, kan de spellingsregels prima leren.

Het zijn daarbij juist de 'normale' woorden, die je 'op zicht' moet onthouden, die mis gaan. Iemand die dyslexie heeft kan prima leren werkwoord spellen. Dat is gewoon regeltjes onthouden.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
26-01-2022 09:23
laat die man alsjeblieft gaan, jullie matchen niet en jij voelt je duidelijk beter dan hem

Over aannames gesproken....
Alle reacties Link kopieren
Woordenaar schreef:
25-01-2022 14:00
Leuk toch hoe 'het hoort' op het forum...

Als je datepartner rookt/alcohol drinkt/overgewicht heeft/geen drie keer per week in de sportschool staat mag je jezelf best superieur voelen en het daten afbreken. Terecht, als jij op dat vlak andere en betere keuzes maakt.

Maar je intellectueel beter voelen dan een kerel die 'ik schut' schrijft en de diepgang heeft van een soepbord, dat is dan weer reden voor gegnuif en gemene opmerkingen van de vivadames. Nou weet je TO: ik kan best een uurtje koffiedrinken met iemand die niet 'op mijn niveau' zit, maar een relatie zit er echt niet in. Een echte vriendschap ook niet. Ja, ik voel me stiekem 'beter' dan (sommige) laagopgeleide mensen. Zij voelen zich stiekem vast weer superieur omdat ze een mooiere auto hebben, slanker zijn of weet ik veel. We voelen ons allemaal wel eens beter dan een ander, en dat mag gewoon. Ook bij het daten.
Iedereen mag het daten afbreken. De reden doet er niet toe.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Wel op zich grappig dat jij als promovendus 3 banen hebt en 40+ uur werkt, en hij laaggeschoold is en kan rondkomen van 3 dagen werken per week.

Waarom heb je 3 banen eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Avage schreef:
26-01-2022 18:09
Wel op zich grappig dat jij als promovendus 3 banen hebt en 40+ uur werkt, en hij laaggeschoold is en kan rondkomen van 3 dagen werken per week.

Waarom heb je 3 banen eigenlijk?

Als je wil gaan bitchen zou ik wel proberen de terminologie goed te gebruiken, anders staat het zo suf.
Alle reacties Link kopieren
Oi ik zou echt afknappen op zijn instelling/belastbaarheid. Maar dat is persoonlijk.
Irish_Wasser_Woman schreef:
26-01-2022 11:29
Ja, ben ik met je eens.
Maar er zijn ook dyslecten die de fout gewoon niet zíen ;) Niet voor alles in de Nederlandse taal is een regeltje dat je kunt toepassen. Dáár gaat het vaak mis.

Ik wordt is geen dyslexiefout, maar gewoon niet opletten. Niemand zet namelijk een t achter de ik-vorm in lopen of doen (ja, Rotterdammerts)
(Ik heb een stiefzoon die zwaar dyslectisch is, zijn appjes moet ik echt hardop lezen wil ik ze begrijpen, maar stiefdochter roept wel "ja, ik ben ook gewoon een klein beetje dyslectisch" maar zij doet gewoon haar best niet, het boeit haar niet. Dat is wat anders.)
Mijn broer is ook echt zwaar dyslectisch, die heeft in de jaren ‘80 toen men daar op scholen nog niet zo scherp op was helemaal opnieuw moeten leren lezen bij wat toen nog Het Instituut Woordblindheid en Andere Leerproblemen (IWAL) heette. Toen zat hij al in groep 7, al het geleerde ging overboord en helemaal opnieuw beginnen. Dagelijks oefenen met klankvoeten of weet ik veel, we zijn tweeling, maar ik had nul problemen met lezen. Dat heeft hem gered, hij is er van overtuigd dat hij het anders academisch nooit zo ver had kunnen schoppen.

Maar goed, mijn ouders hebben daar destijds flink veel eigen tijd en geld in gepompt, want op onze school vonden ze het allemaal maar flauwekul, die mogelijkheid heeft niet iedereen (hoewel er nu meer vanuit scholen zelf kan).

Mensen gooien dyslexie er te pas en te onpas in als excuus, mijn broer appt ook rare dingen, maar op zijn werk let hij echt wel wat beter op en past hij zijn methodes en geheugen toe. Met dyslexie kun je prima leren spellen, maar de reguliere leesmethodes werken niet.

Maar ik drijf af.
Alle reacties Link kopieren
Ik knap ook ontzettend af op taalfouten dus die snap ik wel (en dan niet per se een snelle d/t fout maar ‘me kinderen’ of ‘ik hou van jouw’ :sick: ).

Maar ik ben daar echt een zeikerd in.

Maar goed, ik lees hierin dat jullie gewoon geen match en dat je alles ophangt aan het opleidingsverschil. Volg je gevoel, hij past niet bij je

Ps. Wat bedoelt hij in godsnaam met ‘ik schut aan de boom’???
attaquepanique schreef:
26-01-2022 23:13
(…)
Ps. Wat bedoelt hij in godsnaam met ‘ik schut aan de boom’???
Schud. Ik dacht zelf ook helemaal in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
cleo schreef:
26-01-2022 23:22
Schud. Ik dacht zelf ook helemaal in de verkeerde richting.
Ooh hahaha nu snap ik hem

Ik vraag me af in wat voor situatie hij was toen hij dit appje stuurde (ja hij was waarschijnlijk aan een boom aan het schudden 🤣 lekker boeiend om dat te delen)
Alle reacties Link kopieren
Kan dit werken?

Het werkt nu al nauwelijks. Je ergert je er nu al dood aan.

Nope dus.


Tenzij jullie 5 kinderen willen, jij vol voor je carrière gaat en hij huisman wordt.
Dan kan het handig zijn.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
attaquepanique schreef:
26-01-2022 23:26
Ooh hahaha nu snap ik hem

Ik vraag me af in wat voor situatie hij was toen hij dit appje stuurde (ja hij was waarschijnlijk aan een boom aan het schudden 🤣 lekker boeiend om dat te delen)
Misschien was hij walnoten aan het oogsten ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet zo ingewikkeld maken, je wordt gewoon niet gelukkig door deze relatie, jij krijgt niet wat je nodig hebt om het te laten slagen. Je zoekt mi een politiek correcte reden om te kappen, dat hoeft niet, het werkt gewoon niet. Je voelt je waarschijnlijk schuldig omdat het o.a. komt doordat je hem simpelweg niet snugger genoeg vindt, dat kan en dat mag, hoef je natuurlijk niet aan hem te melden. Het werkt niet is echt een prima reden. Waarom, het voelt gewoon niet oke.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven