Kieteldood

20-10-2019 11:47 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier meer mensen die heel slecht tegen kietelen kunnen? Hoe ga je daarmee om?

Ik kan al mijn hele leven erg slecht tegen kietelen. Ik ga dan zo hard 'lachen' dat ik voor mijn gevoel geen adem meer kan halen en dus een beetje in paniek raak daardoor. Ook op een serieuze manier 'stop' zeggen lukt dan niet. Mijn ouders kietelden mij vroeger heel vaak, blijkbaar vonden ze mijn reactie erg grappig. Ze noemden het de 'kieteldood' en zo voelt het voor mij ook: als bijna doodgaan. Eigenlijk hou ik er sowieso niet zo van als mensen mij zomaar aanraken en ik hou er ook niet van om de controle te verliezen over mezelf in situaties.

Laatst kietelde mijn vriend mij, wat ik dus echt niet leuk vond en hem dit ook wilde zeggen. Maar nog voordat ik dat kon doen, zag hij al aan mij dat ik mij echt niet goed voelde en beloofde hij dat hij het niet meer zal doen. Hij schrok echt van mijn reactie.

Ben ik nu raar dat ik dit niet leuk vind? Waarom denkt iedereen automatisch dat kietelen leuk is? Wat is er potentieel leuk aan? Niemand vind bijna geen lucht krijgen en spastische bewegingen maken leuk toch? Hoe kan het dat sommige mensen (zoals mijn ouders) niet merken dat je het niet wilt terwijl anderen dit wel merken?

Zijn er eigenlijk ook manieren om er beter tegen te kunnen? Soms als mijn vriend mij gewoon aanraakt kriebelt het ook en reageer ik ook meteen spastisch :$...
Wat ook altijd zo hilarisch was was "haver in je knieën"
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
20-10-2019 12:53
Wat ook altijd zo hilarisch was was "haver in je knieën"
Haver in je knieën?
_Monti_ schreef:
20-10-2019 12:56
Haver in je knieën?
Dan knijpen ze zo boven je knieën, het is een soort kietelen.
Ik weet niet waarom maar ik ken dat gevoel van heb helemaal rotlachen van het kietelen dan weer niet. Ik ben van steen wat dat betreft.
Persoonlijk vind ik kietelen heel leuk.

https://www.mamaenzo.nl/kietelen-kan-tr ... um=organic

https://www.huffpost.com/entry/whats-wr ... 44838cb6f9

https://www.sciencealert.com/the-scient ... e-yourself
Ik kan er ook helemaal niet tegen. Roep meteen heel hard NEE!!!, want als het niet snel stopt heb ik echt het gevoel dat ik gek word en/of ga stikken.
Heel even vind ik niet erg. Maar ik heb snel het gevoel dat ik erin blijf. Van de onderkant van mijn voeten moet je afblijven, ik stamp je gewoon dan.
Alle reacties Link kopieren
Zireael schreef:
20-10-2019 12:29
Niet raar. Ik vind het ook vreselijk. En als ik nee zeg gaan ze nog door ook, want 'je lacht toch?'
Mijn nichtje hoeft maar naar mijn nek of knie te wijzen en ik lig al half op de grond. Gelukkig blijft het nu bij wijzen, want kietelen is echt niet leuk.
Ja, dit ook. Ik lag ook al bijna op de grond als mijn ouders naar mij wezen.
Alle reacties Link kopieren
Spruit86 schreef:
20-10-2019 12:22
TO, het is alsof ik mezelf hoor praten als ik jouw verhaal lees! Heb je ook moeite met massages?
Jep. Ik verkramp meteen helemaal omdat het kietelt, maar ik denk dat dit nog wel minder kan worden als ik oefen met ontspannen.
Alle reacties Link kopieren
marretje23 schreef:
20-10-2019 12:00
Maar dat is juist het probleem, doordat je gaat lachen denken mensen dat je het leuk vindt. En je je aanstelt als je zegt dat je het niet leuk vindt. Bij mij is seksueel misbruik op die manier begonnen onder het mom van ik geef je de kieteldood en je moet daarom lachen! Wat heb ik me altijd schuldig gevoeld want ik heb nooit nee gezegd! Ik kon het letterlijk niet!

:hug:

Dat is een van de dingen die ik erg vindt dat volwassenen doen. Ze gaan gewoon door bij kinderen zonder te checken of het oke is. Kinderen wordt zo helemaal niet geleerd dat hun lichaam van hun is en dat ze zelf bepalen wie daar aan zit. Zelfde met de verplichte kusjes geven aan alle oom en tantes en soms zelfs alle bezoek op verjaardagen.

En het dan gek vinden dat kinderen niet snappen dat als iemand ongevraagd aan je geslachtsdelen zit, je dan wel nee moet of mag zeggen.

In jou geval kon je niet eens nee zeggen dat is nog veel erger.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij brengt dat direct het ongewenst aan me zitten door mannelijke familieleden. Onder het mom van "hoe grappig". Dus ik kan daar helemaal niet tegen en roept allerlei nare herinneringen op.
Everything you see I owe to spaghetti!
Ik vind dat je vriend heel lief reageerde to, je ouders gingen er minder leuk mee om.
Verder herkenbaar. Mijn kinderen vinden het heel leuk om gekieteld te worden, en dar oefenen in ontspannen doet mijn jongste ook.
Ik wil perse niet gekieteld worden, dat weet iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk, kietelen, sta er dus inderdaad niet van te kijken als het een martelmethode is.

En dat prikken van achter in je zij als grapje !
Dat doet bij gewoon echt pijn.
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren
Mariejan schreef:
20-10-2019 13:46
:hug:

Dat is een van de dingen die ik erg vindt dat volwassenen doen. Ze gaan gewoon door bij kinderen zonder te checken of het oke is. Kinderen wordt zo helemaal niet geleerd dat hun lichaam van hun is en dat ze zelf bepalen wie daar aan zit. Zelfde met de verplichte kusjes geven aan alle oom en tantes en soms zelfs alle bezoek op verjaardagen.
Een paar jaar geleden was er een artikel waarin stond dat kietelen helemaal niet goed is voor kinderen, om redenen die hier genoemd worden, toen reageerden er ook heel veel mensen met onzin, overdreven en aanstellerij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Mannen die kietelen zijn volgens mij niet helemaal volwassen. En als ze dan ook nog eens niet stoppen wanneer jij dat zegt, respecteren ze dus ook je grenzen niet! Heel belangrijk signaal. Al reageert de vriend van TO wel op de juiste manier.
Alle reacties Link kopieren
Wij kietelen elkaar heel vaak :) gewoon voor de leuk, beetje uitdagend. En ‘hou op’ = stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Ik haat het ook, ik kan net als jij echt in paniek raken omdat ik niet meer kan ademen. En ik trap mensen dan van me af, dan moet je niet verbaasd zijn als je mijn knie of hiel tegen je kaak krijgt.

Net zoals mensen die me voor de grap keihard laten schrikken. Daar krijg ik echt een hartverzakking van, en het gevoel dat er weer een jaar van mijn leven af gaat, zo ongezond voelt het. Dus ook daar word ik alleen maar heel boos van.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 20-10-2019 23:33
14.93% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Biebeltje schreef:
20-10-2019 12:01
Kietelen is leuk zolang beide partijen het leuk vinden.
Mijn zoon kan ook niet tegen kietelen. Zodra hij stop zegt stoppen wij dan ook gelijk. Ook als we merken dat hij moeite krijgt met adem halen.
Hij is verder gek op kietelen, vraagt er ook zelf om. Op deze manier houden we het naar mijn idee leuk.

Hij oefent ook op bewust ontspannen zodat hij beter tegen kriebelen in de nek kan.

Ik vind kietelen leuk als onderdeel van stoeien. Maar het moet dus wel van twee kanten leuk zijn anders kan het bij mij ook heel snel om slaan in boosheid.
Waar kietel jij je kind als je weet dat hij er niet tegen kan?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Spruit86 schreef:
20-10-2019 12:22
TO, het is alsof ik mezelf hoor praten als ik jouw verhaal lees! Heb je ook moeite met massages?
Ik haat het om langer dan 1 kneepje gekieteld te worden.
Maar massages, heerlijk juist, als het een goede masseur (m/v) is. Zeker al meer dan 100 massages gehad in mijn leven en vaak ook van iemand die ik dan voor het eerst zie. En heel soms kietelt het dan bij bepaalde stukjes voetmassage, of als een fysiotherapeut een spier of aanhechting los probeert te maken dicht bij mijn oksel. Maar dat is ook gewoon te verdragen, heel anders dan wanneer iemand expres in je zij en buik blijft prikken en knijpen terwijl je al geen adem meer krijgt.

Dus wat mij betreft staat dat helemaal los van elkaar.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik denk dat het mogelijk een kwestie is van wie doet het, hoe word het gedaan, en hoe goed kunnen mensen je 'lezen' .
Persoonlijk kan ik niet tegen kietelen, maar in m'n zijdes kan ik het nog hebben.
1 van m'n ouders greep echter altijd in m'n kuiten, en dat verdraag ik dus echt niet, en dan kan het zomaar zijn dat ik probeer je tanden eruit te trappen. (alles wat dus vanaf m'n knieeen naar beneden gebeurt is risicovol)
M'n kinderen kunnen ook niet tegen kietelen in principe, maar we kijken goed naar ze, luisteren ook zo goed mogelijk naar ze, dus stoppen zodra de eerste hint valt. 9 van de 10 keer, duiken ze daarna echter toch terug op mij of hun vader om het spel te hervatten...
Alle reacties Link kopieren
Wow ik ben helemaal verbaasd. Interessant dat het dus helemaal niet aangenaam is terwijl dat wel zo lijkt door de lach-reflex.

Ik ben absoluut niet kietelbaar, soms heel even, als er onverwachts iets ‘kietelt’ - dan ontspan ik en dan is het weg. Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen. Je kunt mijn voetzolen, oksels, zij, knie kriebelen maar het kietelt niet.

Het kan komen door mijn (jarenlange) oefening in meditatie, yoga, qi-gong en dergelijke. Of het zit ingebakken want ik kan me dit ook niet uit mijn kindertijd herinneren.

Nu vraag ik me af waardoor het komt dat je níet kietelbaar bent.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
20-10-2019 23:27
Waar kietel jij je kind als je weet dat hij er niet tegen kan?
Waar of waarom?

Mijn zoontje kun je vrijwel overal kietelen.

En waarom? Omdat hij het vaak wel leuk vindt om elkaar te kietelen. Even lekker stoeien. Hij geeft dan zelf aan dat het nu tijd is om bijvoorbeeld mij te kietelen en dan weer om hem te kietelen. We kietelen nooit lang achter elkaar door (om adempauze in te bouwen) en we stoppen dus ook gelijk zodra de ander een signaal geeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven