Kijken en negeren
dinsdag 7 april 2026 om 23:15
In de sportschool kijkt er al maandenlang een trainer regelmatig naar me van veraf, maar van dichtbij word ik standaard genegeerd. Als hij bijvoorbeeld bij de deur van een zaal staat om iedereen welkom te heten voor een groepsles, dan kijkt hij niet naar me, slaat hij me over of draait hij zijn hoofd weg. In die tientallen keren dat ik door die deur ben gelopen, is het hem niet één keer gelukt om gedag te zeggen, wat maakt dat ik het ondertussen ook maar niet meer doe. Als we elkaar tegenkomen in een gangpad ben ik volledig lucht. Ook heb ik een keer gemerkt dat toen hij mij aan zag komen lopen, hij snel het gangpad ernaast nam of zich omdraaide en weer terugliep. Tijdens een les kijkt hij niet overdreven veel naar me, maar op sommige momenten merk ik gewoon dat hij me visueel opzoekt (al dan niet via een spiegel).
Ik ben verward, voel me er ongemakkelijk bij en ik vind het ook pijnlijk, waar ik dan weer van baal omdat ik juist naar de sportschool ga om te ontspannen (in de zin van "even weg van huis en kinderen"). Hij is getrouwd en rond de 30 jaar oud, ik ben ruim 15 jaar ouder. Heb zelf geen partner.
Wat zouden jullie doen? Het gesprek aangaan?
Ik ben verward, voel me er ongemakkelijk bij en ik vind het ook pijnlijk, waar ik dan weer van baal omdat ik juist naar de sportschool ga om te ontspannen (in de zin van "even weg van huis en kinderen"). Hij is getrouwd en rond de 30 jaar oud, ik ben ruim 15 jaar ouder. Heb zelf geen partner.
Wat zouden jullie doen? Het gesprek aangaan?
woensdag 8 april 2026 om 11:43
lenthe_ schreef: ↑08-04-2026 11:35Zonder verwijten of aannames, maar zie je er op de een of andere manier bijzonder uit? Bijvoorbeeld tatoeages, enorm gespierde billen, heel lang haar, of grote borsten in een kleine sport-bh?
Zou het kunnen dat hij ergens door 'gefascineerd' is bij jou?
Wanneer iemand een heel grote en bijzondere tattoo heeft, kan ik daar best geïntrigeerd door zijn en vaker naar diegene kijken. Dat heeft niet zozeer iets te maken met iets of wel of niet mooi/aantrekkelijk vinden.
Je zou af en toe een praatje kunnen maken met hem, gewoon even smalltalk om de spanning (bij jou) weg te halen. Merk je daarna dat hij weer staart, kun je misschien een keer een grap maken "ik voel me heel erg bekeken haha" of een wat meer vragende opmerking "is er iets aan de hand? Je kijkt zo, doe ik iets verkeerd?"
Haha, nee, ik ben een heel doorsnee iemand. Echt niets aan mijn lijf trekt bijzondere aandacht, denk ik dan. Mijn omgeving vindt mij wel bovengemiddeld knap.
woensdag 8 april 2026 om 11:44
Wat voor een sportschool is het? aangezien je het ook hebt over een les? In mijn sportschool is de aanwezige trainer verantwoordelijk voor zowel de les als een oogje in het zeil houden bij vrij trainen (is bij ons heel een klein stukje).
Dus als iemand echt technisch iets verkeerd uitvoert moeten ze dat opmerken en ingrijpen. En daarom kijken alle trainers regelmatig rond naar iedereen, ook op afstand. Wij hebben geen spiegels.
Wel is het bij ons zo dat trainers gewoon iedereen groeten en zelf toegankelijk zijn.
Dus als iemand echt technisch iets verkeerd uitvoert moeten ze dat opmerken en ingrijpen. En daarom kijken alle trainers regelmatig rond naar iedereen, ook op afstand. Wij hebben geen spiegels.
Wel is het bij ons zo dat trainers gewoon iedereen groeten en zelf toegankelijk zijn.
woensdag 8 april 2026 om 11:44
Ik ben het oneens met jouw eerste zin en een met je tweede.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 8 april 2026 om 11:46
Wij kunnen echt alleen maar speculeren he. We proberen mee te denken op basis van wat lappe tekst hier van alleen jouw kant.Dalton schreef: ↑08-04-2026 11:40Sommigen vragen naar een beeldvorming en dan probeer ik dat te geven, en dan is weer niet goed. Het kijken gebeurt niet zozeer in de les (ook wel maar veel minder omdat er waarschijnlijk nog 20 anderen bij zijn), maar meer daarbuiten. Dat vind ik op zich ook niet zo vervelend, als het maar discreet gebeurt. Ik kijk ook wel eens naar iemand, omdat ik diegene aantrekkelijk vind, interessant of me aan iemand doet denken. Wat ik vervelend vind, is dat ik het idee heb dat ik lucht ben wanneer het op groeten aankomt en mij vermijdt. Ik vind het ook niet rijmen met zijn kijkgedrag. Naar aanleiding van een aantal reacties moet ik dan maar misschien de conclusie trekken dat hij me aantrekkelijk vindt/hij nieuwsgierig is, of iets in die trant, maar dat hij afstand houdt omdat hij getrouwd is. Dat zou zomaar kunnen en is verder helemaal prima. Maar het mij uit de weg gaan, vind ik vervelend.
woensdag 8 april 2026 om 11:46
Die arme man. Hij zegt hallo en helpt, maar nu is hij ineens smoorverliefd en wil zijn huwelijk niet op het spel zetten.
Ik ben soms diep in gedachten verzonken, dat kan deze meneer toch ook hebben? Dan denken mensen dat je naar ze kijkt, maar dan ben je gewoon even uit.
Ik ben soms diep in gedachten verzonken, dat kan deze meneer toch ook hebben? Dan denken mensen dat je naar ze kijkt, maar dan ben je gewoon even uit.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 8 april 2026 om 11:47
Omdat een vrouw een topic opent over een sportinstructeur die haar onvriendelijk begroet?Pioen00 schreef: ↑08-04-2026 09:50Hij wil graag zijn baan behouden, het openen van dit topic geeft alleen maar weer eens aan hoe gevoelig dit soort dingen liggen.
Te weinig aandacht: ik word genegeerd. Te veel aandacht, ik voel me onprettig want ik kom om te sporten.
Dat laatste is waarvoor je komt en hij helpt je heel vriendelijk als er een spinnigbike moet worden versteld.
Ik denk dat dit ook niet leuk is als het de docent van je kind betreft, of een collega.
Dan praat je toch ook niet over gevoeligheid, teveel of te weinig aandacht en man die baan wil behouden?
Het is gewoon raar als iemand waar je mee te maken hebt, je een beetje negeert bij het groeten.
yejii wijzigde dit bericht op 08-04-2026 11:48
0.06% gewijzigd
woensdag 8 april 2026 om 11:48
Nou dan heb je hier je antwoord. Net als je omgeving vindt ook hij jou bovengemiddeld knap en is ie zwaar geïntimideerd..
woensdag 8 april 2026 om 11:49
woensdag 8 april 2026 om 11:53
Marathonloopster schreef: ↑08-04-2026 11:46Wij kunnen echt alleen maar speculeren he. We proberen mee te denken op basis van wat lappe tekst hier van alleen jouw kant.
Dat snap ik wel. Maar dan wil ik ook niet naar mijn hoofd geslingerd krijgen dat ik hém vast wel zie zitten. Dat is niet zo en als dat wél zo was, dan had ik dat er vanaf het begin af aan gewoon bij kunnen zetten.
Maar goed, wat de reden ook moge zijn van zijn houding, ik zou het gewoon prettig vinden als ik gegroet word net als iedereen.
woensdag 8 april 2026 om 11:54
woensdag 8 april 2026 om 12:02
Als je gewoon professioneel bent heb je echt niks te vrezen hoor. Dus gewoon iedereen groeten en naar iedereen kijken en af en toe feedback (ook positieve als je ziet dat het goed gaat) geven vanuit je rol als trainer.
Wel kijken en nooit feedback geven als trainer is raar, evenals deelnemers heel verschillend behandelen.
woensdag 8 april 2026 om 12:12
Dat je gewoon gegroet wil worden snap ik.Dalton schreef: ↑08-04-2026 11:53Dat snap ik wel. Maar dan wil ik ook niet naar mijn hoofd geslingerd krijgen dat ik hém vast wel zie zitten. Dat is niet zo en als dat wél zo was, dan had ik dat er vanaf het begin af aan gewoon bij kunnen zetten.
Maar goed, wat de reden ook moge zijn van zijn houding, ik zou het gewoon prettig vinden als ik gegroet word net als iedereen.
Maar waarom dat kijken vermelden? Jij kan toch alleen maar zien dat hij kijkt, als jij kijkt? Misschien wordt hij juist ongemakkelijk van al jouw kijken en wil hij het niet verder voeden door je een beetje te ontwijken. Verder helpt hij je gewoon indien nodig.
Waarom de leeftijden, relatiestatus en aantrekkelijkheid relevant zijn, snap ik niet.
Ga gewoon sporten.
woensdag 8 april 2026 om 12:32
Ik geloof je, hoor. Ik denk dat dit het type man is dat inderdaad op sportscholen vaker rondloopt dan daarbuiten, het type dat 'cool' en onverschillig doet omdat de vrouwtjes sneller vallen voor een man die geen interesse toont. Een beetje het Andrew Tate-syndroom, zeg maar. Juist bij knappe vrouwen wordt deze tactiek toegepast, want knappe vrouwen zijn gewend om aandacht te krijgen en dus raken ze helemaal van slag als een man dwars door ze heenkijkt.
Mijn gok, dus.
Mijn gok, dus.
woensdag 8 april 2026 om 12:37
Op mijn sportschool lopen wel wat van dit soort mannen rond. Daarmee is niet gezegd dat deze trainer ook in die categorie valt, maar als je doorgaans omgaat met beleefde, normale mannen valt het echt wel op dat er op sommige plekken - de sportschool, het uitgaansleven - een andere moraal heerst, en dan ga je zulk gedrag herkennen.
woensdag 8 april 2026 om 12:38
Zeker wel. Met vriendinnen ook nog. Dan blijft níets onbesproken. Maar er gebeurt daar heel, heel weinig wat het bespreken waard is.
TO, ik denk dat de eerste adviezen de beste waren: ga lekker sporten en laat dit "gedoe" los.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
woensdag 8 april 2026 om 12:40
Claire45 schreef: ↑08-04-2026 12:32Ik geloof je, hoor. Ik denk dat dit het type man is dat inderdaad op sportscholen vaker rondloopt dan daarbuiten, het type dat 'cool' en onverschillig doet omdat de vrouwtjes sneller vallen voor een man die geen interesse toont. Een beetje het Andrew Tate-syndroom, zeg maar. Juist bij knappe vrouwen wordt deze tactiek toegepast, want knappe vrouwen zijn gewend om aandacht te krijgen en dus raken ze helemaal van slag als een man dwars door ze heenkijkt.
Mijn gok, dus.
Het zou me zeer verbazen als dit het geval is. Daar is het echt de man niet naar. Nogmaals, ik ken hem niet maar 99% zeker dat het geen player is.
woensdag 8 april 2026 om 12:42
Ze merkt dat hij op onbewaakte momenten steeds naar haar kijkt. Dat zou een sporttrainer juist níet moeten doen omdat veel mensen onzeker zijn en zich ongemakkelijk voelen in een sportschool. Iemand steeds bekijken is niet professioneel. Eerder creapy.
woensdag 8 april 2026 om 12:43
Pelle schreef: ↑08-04-2026 12:12Dat je gewoon gegroet wil worden snap ik.
Maar waarom dat kijken vermelden? Jij kan toch alleen maar zien dat hij kijkt, als jij kijkt? Misschien wordt hij juist ongemakkelijk van al jouw kijken en wil hij het niet verder voeden door je een beetje te ontwijken. Verder helpt hij je gewoon indien nodig.
Waarom de leeftijden, relatiestatus en aantrekkelijkheid relevant zijn, snap ik niet.
Ga gewoon sporten.
Natuurlijk kijk ik ook, want anders zou het mij niet opgevallen zijn dat hij mij observeert. Maar ik observeer niet, hij wel. Dus die vlieger van dat hij ongemakkelijk wordt van al mijn kijken, gaat in dit geval dan niet op.
woensdag 8 april 2026 om 12:50
Ik twijfel nog tussen loslaten en aan de mouw trekken
Maar ik neig naar het laatste. Ik werk fulltime, voed ook drie kinderen alleen op, heb zeer weinig tijd voor mezelf. Het enige moment van ontspanning voor mij is drie keer sportschool per week. Maar als ik me dan óók nog dáár ondertussen geen houding meer weet te geven, dan is dat wel echt vervelend.
Als ik niet gegroet word, dan moet ik het maar doen volgens jullie anders ben ik onbeschoft. En áls ik dan groet, krijg ik met moeite iets terug. Dat is gewoon niet prettig.
Als ik niet gegroet word, dan moet ik het maar doen volgens jullie anders ben ik onbeschoft. En áls ik dan groet, krijg ik met moeite iets terug. Dat is gewoon niet prettig.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in