Kinderen niet uitgenodigd door vriend van oma
donderdag 13 november 2025 om 23:14
hoi allemaal,
Wij kregen laatst een verjaardagskaart van de vriend van mijn vriends moeder met daarin geschreven dat ik en mijn vriend zijn uitgenodigd om te komen. Mijn zoontje (11) (bonusoma) en ook de kinderen van mijn vriends zus en broer (12+) (echte oma) zijn niet uitgenodigd. Terwijl wel de kleinkinderen (die zelfs jonger zijn) van de jarige. (Vriend van mijn schoonmoeder) wel zijn uitgenodigd.
Mijn schoonmoeder gaat uiteindelijk naar het feest. Mijn vriend, schoonzus en schoonbroer ook, voor hun moeder. (Schone schijn, masker opzetten).
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Ik heb in principe gezegd dat ik niet ga. Ik heb zoiets van mijn familie hoort bij mij. Als zoon niet mag. Ga ik ook niet. En dat ik het knap vind dat hun dat kunnen. Voor mij is de sfeer van feest al lang opgebrand.
Bedankt voor de reacties.
Wij kregen laatst een verjaardagskaart van de vriend van mijn vriends moeder met daarin geschreven dat ik en mijn vriend zijn uitgenodigd om te komen. Mijn zoontje (11) (bonusoma) en ook de kinderen van mijn vriends zus en broer (12+) (echte oma) zijn niet uitgenodigd. Terwijl wel de kleinkinderen (die zelfs jonger zijn) van de jarige. (Vriend van mijn schoonmoeder) wel zijn uitgenodigd.
Mijn schoonmoeder gaat uiteindelijk naar het feest. Mijn vriend, schoonzus en schoonbroer ook, voor hun moeder. (Schone schijn, masker opzetten).
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Ik heb in principe gezegd dat ik niet ga. Ik heb zoiets van mijn familie hoort bij mij. Als zoon niet mag. Ga ik ook niet. En dat ik het knap vind dat hun dat kunnen. Voor mij is de sfeer van feest al lang opgebrand.
Bedankt voor de reacties.
vrijdag 14 november 2025 om 07:29
To's schoonmoeder is niet de echte oma van to's kind.Claire45 schreef: ↑14-11-2025 00:34Echt aardig vind ik het niet van de bonusopa, wat kan het hem nou schelen dat er nog een paar kinderen op zijn feestje komen (naast de kinderen die wel zijn uitgenodigd), maar voor zijn vrouw, de echte oma, jouw schoonmoeder dus, lijkt het me pijnlijker dan voor jou. Hij maakt binnen hun relatie onderscheid tussen zijn en haar kleinkinderen, dat lijkt me niet zo liefdevol.
Maakt zij er een probleem van? Zo niet, dan is dit blijkbaar hun idee van familierelaties en dat moeten ze zelf weten. Als jij er geen zin in hebt, zeg je toch dat je geen oppas kon regelen?
Maar dan nog. Die man zal wel een reden hebben om niet zo veel kinderen op zijn feestje te willen. Wie weet woont hij op een klein flatje, is hij ziek en kan niet tegen de drukte, houdt hij gewoon niet van drukte...
vrijdag 14 november 2025 om 07:30
Dit dus.KatjaSasja schreef: ↑14-11-2025 07:27Het is jouw goed recht om niet te gaan, sowieso. En dan kun je ook zeggen dat je thuisblijft om je kind, omdat je geen oppas kan vinden. Of dat je bij zoon wil blijven.
Maar het is ook stiefopa's goed recht om alleen mensen uit te nodigen die hij wil, misschien vanwege budget?
Ik zou er geen grote familieruzie om laten ontstaan. In dit geval worden er keuzes gemaakt, en dit keer valt het niet uit in voordeel van jou(w) zoon. Shit happens.
Of misschien wordt het hem wel te druk?
Zijn goed recht.
Net zoals het jou goed recht is om wel of niet te gaan.
Misschien krijg je wel meer begrip als je het gewoon ter sprake brengt.
de wereld wacht om ontdekt te worden
vrijdag 14 november 2025 om 07:31
In hoeverre kan je van bonuskleinkinderen spreken als het ook al niet om de vader van haar vriend gaat maar om de stiefvader van de vriend. De familieband ligt dan wel erg ver weg hoor.
En daarbij, eind mei was de relatie van to met haar vriend uit. Weet niet of het om dezelfde vriend gaat, maar echt stabiel is de relatie dan ook niet te noemen. Of het is een nieuwe vriend dus dan is de relatie nog best pril.
In ieder geval begrijpelijk dat de kinderen van to niet als naaste famllie van stiefschoonvader wordt gezien.
En daarbij, eind mei was de relatie van to met haar vriend uit. Weet niet of het om dezelfde vriend gaat, maar echt stabiel is de relatie dan ook niet te noemen. Of het is een nieuwe vriend dus dan is de relatie nog best pril.
In ieder geval begrijpelijk dat de kinderen van to niet als naaste famllie van stiefschoonvader wordt gezien.
vrijdag 14 november 2025 om 07:48
Als ik me nu in de plaats van die man zet... Dan ga ik echt mijn lief zijn zoon zijn vriendin haar kind niet mijn (stierf)kleinkinderen noemen hoor.pompelmoentje schreef: ↑14-11-2025 07:26Dat is toch hetzelfde, als je samen bent. Wilde ik reageren…maar jullie vinden van niet dus dat zal kloppen.
Gevoelsmatig sta ik daar wat anders in.
Net zoals het kind van mijn broer zijn vriendin niet mijn neefje is.
vrijdag 14 november 2025 om 07:54
Het kind van de vriendin van mijn zwager is gewoon mijn nichtje. Net zoals de kinderen van hun samen dat zijn.Attraverso schreef: ↑14-11-2025 07:48Als ik me nu in de plaats van die man zet... Dan ga ik echt mijn lief zijn zoon zijn vriendin haar kind niet mijn (stierf)kleinkinderen noemen hoor.
Net zoals het kind van mijn broer zijn vriendin niet mijn neefje is.
vrijdag 14 november 2025 om 07:55
Hoe oud is de jarige meneer?
Hoe ouder iemand wordt, hoe meer last die kan hebben van de drukte.
Ik was laatst op een verjaardag waar iedereen zijn hond mee had genomen. (Ik niet, ik heb geen hond) Toch vind ik het heel normaal als iemand zegt: geen honden. (En wie nu graag wil beginnen over het verschil tussen kinderen en honden, daag ik uit dat te posten in een topic voor hondenliefhebbers.)
Hij is jarig: zijn feestje.
Hoe ouder iemand wordt, hoe meer last die kan hebben van de drukte.
Ik was laatst op een verjaardag waar iedereen zijn hond mee had genomen. (Ik niet, ik heb geen hond) Toch vind ik het heel normaal als iemand zegt: geen honden. (En wie nu graag wil beginnen over het verschil tussen kinderen en honden, daag ik uit dat te posten in een topic voor hondenliefhebbers.)
Hij is jarig: zijn feestje.
vrijdag 14 november 2025 om 07:59
Is het zijn eerste verjaardag? Zo niet, hoe ging het vorige jaren?
Zijn je kinderen expliciet niet uitgenodigd? Of staan ze gewoon niet op de kaart?
Je schrijft, mijn schoonmoeder gaat naar het feest. Het is toch ook haar vriend? Dus dat lijkt me logisch.
Wat vindt zij ervan dat haar (stief)kleinkinderen niet zijn uitgenodigd?
Zijn je kinderen expliciet niet uitgenodigd? Of staan ze gewoon niet op de kaart?
Je schrijft, mijn schoonmoeder gaat naar het feest. Het is toch ook haar vriend? Dus dat lijkt me logisch.
Wat vindt zij ervan dat haar (stief)kleinkinderen niet zijn uitgenodigd?
vrijdag 14 november 2025 om 07:59
Het ligt er een beetje aan hoe hij het viert. Toen ik ooit eens 40 werd had ik mensen uit genodigd voor een etentje bij een restaurant (op mijn kosten uiteraard). de kinderen van mijn zusjes (destijds nog klein) had ik wel uitgenodigd maar echt niet dat ik de kinderen van vrienden/vriendinnen ed heb uitgenodigd. Dat zou me te veel kosten. Had ik het thuis gevierd misschien wel. Maar ik zat ook niet te wachten op een veredelde kinderverjaardag waar wij als volwassenen een beetje doorheen moesten gaan lopen. Dan had ik ook alleen die van mijn zusjes genomen, daarvoor was plek voor boven op ons en het logeerbed als ze moe hadden geworden.
Ook vraag ik me af of er specifiek is gezegd dat de kinderen niet mogen komen.
vrijdag 14 november 2025 om 08:04
Je krijgt een ander soort feest als er zoveel kinderen zijn. Het is veel drukker, je moet kijken naar eetgelegenheden en muziek die erbij past, hebben ze genoeg speelgelegenheid, kunnen ze ergens slapen als ze nog erg klein zijn.
Het is de vriend van vriends moeder dus het is echt wel ver weg qua familie om dat te eisen dat kids mogen en wel een compliment dat jij met partner erbij hoort.
Vind je het zelf ook niet eens leuk, een avondje uit zonder kinderen?
Het is de vriend van vriends moeder dus het is echt wel ver weg qua familie om dat te eisen dat kids mogen en wel een compliment dat jij met partner erbij hoort.
Vind je het zelf ook niet eens leuk, een avondje uit zonder kinderen?
vrijdag 14 november 2025 om 08:08
Ik lees nergens dat jouw zoon en de kinderen van je zus hem zien als die opa waar ze zo'n goede band mee hebben. Zien ze hem ook echt als opa, of meer als vriend van oma.
Het klinkt of dat jij het oneerlijk vindt of dat jij je achtergesteld vindt ten opzichte van zijn biologische (klein)kinderen.
Vraag gewoon wat de reden is. Misschien is er een goede verklaring.
En het is aan die man hoe hij zijn verjaardag gaat vieren, en wie hij uitnodigt.
Het klinkt of dat jij het oneerlijk vindt of dat jij je achtergesteld vindt ten opzichte van zijn biologische (klein)kinderen.
Vraag gewoon wat de reden is. Misschien is er een goede verklaring.
En het is aan die man hoe hij zijn verjaardag gaat vieren, en wie hij uitnodigt.
vrijdag 14 november 2025 om 08:13
vrijdag 14 november 2025 om 08:23
Maar alles even daargelaten mag de feestvierder zelf bepalen wie hij/zij wel of niet uitnodigt natuurlijk. Zelfs al ik kinderen zou hebben zou ik daar geen enkel probleem mee hebben. Maar ik ben daarin vrij gemakkelijk. Ik ben ook wel eens uitgenodigd door een vriendin waar alleen ik welkom was (was een bijzondere gelegenheid en ook zij moest keuzes maken). De aanhang van haar zussen/broers waren wel welkom, mijn vriend (die ze feitelijk vaker ziet) niet. Maar dat vond ik geen enkel probleem. Hij ook niet trouwens.
En zijn feestjes in de avond ga ik er eigenlijk al automatisch van uit dat er geen kinderen zullen zijn. Ik heb wel eens meegemaakt dat er een avondfeestje (geen bruiloft, maar een bijzondere verjaardag) en er toch kinderen rondliepen. Niet veel, de meeste mensen hadden oppas geregeld en het verandert toch compleet de dynamiek. Degene die het feest geeft bepaald gewoon.
En zijn feestjes in de avond ga ik er eigenlijk al automatisch van uit dat er geen kinderen zullen zijn. Ik heb wel eens meegemaakt dat er een avondfeestje (geen bruiloft, maar een bijzondere verjaardag) en er toch kinderen rondliepen. Niet veel, de meeste mensen hadden oppas geregeld en het verandert toch compleet de dynamiek. Degene die het feest geeft bepaald gewoon.
vrijdag 14 november 2025 om 08:28
BuzzieBee schreef: ↑14-11-2025 07:59Het ligt er een beetje aan hoe hij het viert. Toen ik ooit eens 40 werd had ik mensen uit genodigd voor een etentje bij een restaurant (op mijn kosten uiteraard). de kinderen van mijn zusjes (destijds nog klein) had ik wel uitgenodigd maar echt niet dat ik de kinderen van vrienden/vriendinnen ed heb uitgenodigd. Dat zou me te veel kosten. Had ik het thuis gevierd misschien wel. Maar ik zat ook niet te wachten op een veredelde kinderverjaardag waar wij als volwassenen een beetje doorheen moesten gaan lopen. Dan had ik ook alleen die van mijn zusjes genomen, daarvoor was plek voor boven op ons en het logeerbed als ze moe hadden geworden.
Dit! je wil gewoon niet dat je feest een veredelde kinderverjaardag wordt, wat het al snel wel wordt als je iedereen zijn/haar kinderen mee laat nemen. Mijn eigen vlees en bloed (kinderen van zus) zijn altijd welkom maar voor de rest nodig ik toch echt alleen volwassenen uit.
Ik zou ook nooit een uitnodiging afslaan omdat mijn kinderen niet welkom zijn. Heel kinderachtig, zeker omdat het mijn kinderen ongetwijfeld niet eens boeit.
vrijdag 14 november 2025 om 08:28
Dit.RavIvaR schreef: ↑13-11-2025 23:19Het is de vriend van hun oma, niet hun opa.
Wat mij betreft mag hij uitnodigen wij hij wil, ik zou daar geen consequenties aan verbinden.
Maar ik ben sowieso een beetje allergisch voor mensen die zich beledigd voelen als hun kinderen niet worden uitgenodigd.
(Sorry, ik nodig zelf ook nooit kinderen uit.)
vrijdag 14 november 2025 om 08:31
Dan zal er nu een specifieke reden voor zijn. Waarom hem op deze keer afrekenen en een heel issue hierover maken?Lindakristy123 schreef: ↑13-11-2025 23:29Hij is al een aantal jaar samen met schoonmoeder en heeft daar nooit een probleem van gemaakt om de niet echte kleinkinderen uit te nodigen. En nu opeens wel.
En by the way: je zegt 'voor mij is de sfeer van dit feest al direct opgebrand.'
Door jouw reactie is de sfeer van het feest voor anderen OOK al wat aangetast he.
Niet fijn.
aliva wijzigde dit bericht op 14-11-2025 08:35
19.56% gewijzigd
vrijdag 14 november 2025 om 08:40
Waarom zou de sfeer ineens opgebrand zijn voor de TO? Omdat haar kinderen er niet zijn? Komop zeg. Even volwassen worden en bedenken dat jij niet degene bent die het middelpunt van het feest bent en je kinderen ook niet. Het nadeel van feesten met kinderen is dat de kinderen dan altijd het middelpunt zijn. Misschien heeft die beste man daar dus helemaal geen zin in even. En ik kan me dat heel goed voorstellen. Ze vragen chronisch aandacht, een leuk gesprek zit er niet meer in omdat ze er altijd tussendoor komen. Er komen misschien meer oudere mensen die niet zo zitten te wachten aan die hypertjes en heeft hij daarom besloten niet te veel kinderen te laten komen. Er zit nogal een verschil tussen 2 of 8 kinderen op je verjaardag. Een enorm verschil. Of erger, de 11+ kinderen die alles horen, alles begrijpen en je compleet op al je woorden/onderwerpen/uitspraken moet letten omdat ze er echt bij zitten en echt niet meer lief gaan 'spelen' ergens. Die zitten gewoon tussen alle gasten. Ik voel me daardoor ook altijd geremd in mijn feestgedrag hoor.aliva schreef: ↑14-11-2025 08:31Dan zal er nu een specifieke reden voor zijn. Waarom hem op deze keer afrekenen en een heel issue hierover maken?
En by the way: je zegt 'voor mij is de sfeer van dit feest al direct opgebrand.'
Door jouw reactie is de sfeer van het feest voor anderen OOK al wat aangetast he.
Niet fijn.
En over dat masker opzetten. Wat een onzin. Ik heb lang niet altijd zin in alle verjaardagen. Maar voor die persoon is het een belangrijk iets. Dus ga ik gewoon. Hoef ik geen masker voor op te zetten. Eenmaal daar is het meestal hartstikke leuk. Maar je kinderen voorop zetten bij een levensgebeurtenis van een ander? Nah. Echt niet.
vrijdag 14 november 2025 om 08:47
Ah, gezellig, een mijn en dijnfeestje. Opa mag zelf weten wie hij uitnodigt nattuurlijk. En dan mag ik zelf weten of ik ga.
Ik hou niet van uitsluiten van kinderen op basis van bloedverwantschap dus ik zou ook niet gaan. Ga echt geen oppas regelen omdat bonusopa mijn kind niet trekt met als reden dat het geen biologisch kleinkind is.
Met een adults only feestje, vanwege bijvoorbeeld de rust, zou ik wel gaan. Dus het heeft niks te maken met 'niks zonder je kind wilen doen'.
Ik hou niet van uitsluiten van kinderen op basis van bloedverwantschap dus ik zou ook niet gaan. Ga echt geen oppas regelen omdat bonusopa mijn kind niet trekt met als reden dat het geen biologisch kleinkind is.
Met een adults only feestje, vanwege bijvoorbeeld de rust, zou ik wel gaan. Dus het heeft niks te maken met 'niks zonder je kind wilen doen'.
vrijdag 14 november 2025 om 08:53
Waarom schrijf je dit? Het is toch logisch dat ze naar het feestje van haar eigen partner gaat?
vrijdag 14 november 2025 om 08:54
vrijdag 14 november 2025 om 08:55
Dit!!Attraverso schreef: ↑14-11-2025 06:11Is dat uitgesproken dat je kind niet uitgenodigd is? Of ga je er gewoon van uit omdat de naam niet op de uitnodiging vermeld staat?
Waarom bespreek ja dat niet gewoon ipv er een topic over aan te maken?
Hij gaat naar de feestjes van al die kleinkinderen van zijn vriendin? Knap, ik zou daar voor bedanken. Was hij niet geweest was je dan ook beledigd?
Het is toch geen kinderfeestje? Misschien heeft hij daar geen zin in?
Of ik herhaal: vraag het toch gewoon? Wees niet zo meteen beledigd.
vrijdag 14 november 2025 om 08:59
Aan de andere kant: je kunt het niet altijd iedereen naar de zin maken. Stiefvader mag zijn feestje inrichten zoals hij dat wil. Commentaar daarop vind ik eerlijk gezegd best egocentrisch. Je kunt ook gewoon accepteren dat anderen dingen anders doen dan jij wil.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in