Klussen in huis als hobby

10-07-2020 13:50 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet even niet meer hoe om te gaan met het klussen en zou lezen hoe jullie hier tegenaan kijken/mee omgaan.

Mijn man wil veel klussen in en rond huis graag zelf doen.
Aan de ene kant is dat heel fijn, aan de andere kant betekent dit lang huis/tuin op zijn kop.

Hij werkt fulltime en ziet het klussen in de weekenden als hobby.

Voorbeelden hiervan zijn zelf stucwerk op 2 kleine wandjes in de woonkamer zetten wat ongeveer 8 weken in beslag genomen heeft, de tuin helemaal veranderen wat van april tot november geduurd heeft, 1 slaapkamer behangen: duur 6 weken.

Nu heeft hij een ander project in gedachten, wat ook voor veel rommel binnen en buiten gaat zorgen en waar hij zichzelf absoluut geen druk op wil leggen wanneer het af is. Hij ziet wel wanneer het zover is en hoe het uitkomt.
Ik snap dat hij het leuk vind om bezig te zijn, maar heb moeite om het klussen te zien als hobby. Heb dit aangegeven, maar hij begrijpt het niet en is dan ook niet van plan om hier iets aan te veranderen.
Bovendien zijn er ook klussen bij waarvan ik vind dat je ze beter aan een vakman over kan laten, maar daar kan ik al beter helemaal niets over zeggen.

Zijn er mensen die dit herkennen en hoe gaan jullie ermee om?

Alvast bedankt!
En als je dit aangeeft? Dat je last hebt van de lengte van de klussen?
Alle reacties Link kopieren
Help, mijn man is klusser. Daar moet ik aan denken. Ik heb ook een man die graag dingen zelf doet. En dat is fijn, want het scheelt een bak geld, zo'n handige vent in huis.
Hij staat er wel anders in dan jouw man: ik moet hem afremmen en eraan herinneren dat het geen aangenomen werk is. Als hij ergens aan begint heeft hij geen rust tot het klaar is. Dat vind ik weleens rete-irritant.

Dus ik herken me in de helft van je verhaal. Misschien een zeer ruime deadline afspreken en zorgen dat al het gereedschap en materialen iedere avond opgeruimd worden? OF eens uitrekenen wat het verschil is tussen zelf doen en laten doen?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Spaarpotje aanleggen en een vakman inhuren. Hobby oké maar hij moet ook rekening met jou houden. Jij leeft daar immers ook of is hij dat vergeten?
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, een badkamer door vakmannen aan laten leggen kost ook zomaar een maand tijd. Dus sommige dingen zijn nu eenmaal heel erg langdurig.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Inschrijven voor een cursus klussen als hobby? Dat jullie huis niet als hobby gebruikt wordt
Ik zou hier toch wel moeite mee hebben, omdat je zo lang in de zooi zit. Een kamer behangen in 6 welen, dat gaat wat mij betreft nergens meer over: de meerderheid van de mensen doet dat in 1 dag.

Hetzelfde met dat stucwerk: hoe kan dat zolang duren?

Met klussen in huis is niets mis, maar ik vind dat deze klussen ook in 1 afgemaakt moeten worden (en dus niet eens in de week er een uurtje aan werken).
Alle reacties Link kopieren
Toch wel druk erop zetten. 6 weken over een slaapkamer behangen, dat in maximaal een weekendje klaar is, is bizar.

Het is namelijk geen hobby, want in een hobby steek je vaak veel meer tijd dan 6 weken over een behangerij.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Heb al meerdere keren aangegeven het moeilijk te vinden om tot onbepaald tijdstip in de rommel te zitten en het fijn zou vinden een tussenweg te vinden, maar dan reageert hij eerst helemaal nergens op, geeft geen enkel antwoord, helemaal stil.

Als ik er dan nog een keer op terug kom, wordt hij boos. Hij vind dat ik hem beknot in zijn vrijheid, wil het kunnen doen zoals hij wilt en stelt enige druk qua tijd niet op prijs.
Onlangs heb ik hem nog een keer gezegd dat ik het nieuwe project niet zie zitten. Weer boze reactie.

Ik voel me gewoon heel erg genegeerd en daardoor ook erg verdrietig.
Dat je man niet wil haasten bij de klus heeft ook zo zijn voordelen.

Die van mij plant de klussen juist altijd veel te strak. Dus drie weken lang vol aan de bak, van ‘s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Na het eten nog weer aan de slag (als het niet te veel overlast geeft voor de buren).

Een avondje chillen of een dagje tussendoor naar de sauna is er dan niet bij. Alle tijd moet worden benut, want anders wordt de deadline niet gehaald. Beh.
anoniem_63613ca6e2601 wijzigde dit bericht op 10-07-2020 14:04
5.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dan maar ruzie.
Hij kan niet 6 weken een kamer onbewoonbaar laten.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik vind klusjes in huis toevallig ook leuk, maar ik begin er pas aan als het nodig is, niet als hobby.

Het hangt er een beetje van af hoeveel rommel het geeft.
Als hij 6 weken met de logeerkamer bezig is, is het anders dan als er 8 weken lakens over de meubels liggen omdat hij met stucwerk bezig is.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Zomerzon50 schreef:
10-07-2020 14:02
Heb al meerdere keren aangegeven het moeilijk te vinden om tot onbepaald tijdstip in de rommel te zitten en het fijn zou vinden een tussenweg te vinden, maar dan reageert hij eerst helemaal nergens op, geeft geen enkel antwoord, helemaal stil.

Als ik er dan nog een keer op terug kom, wordt hij boos. Hij vind dat ik hem beknot in zijn vrijheid, wil het kunnen doen zoals hij wilt en stelt enige druk qua tijd niet op prijs.
Onlangs heb ik hem nog een keer gezegd dat ik het nieuwe project niet zie zitten. Weer boze reactie.

Ik voel me gewoon heel erg genegeerd en daardoor ook erg verdrietig.
Ik zou toch mijn poot behoorlijk stijf houden. Hij woont namelijk niet alleen in huis en dat betekent dat je elkaar tegenmoet komt en naar elkaar luistert.
Alle reacties Link kopieren
Ben teneinde raad.

Heb aangegeven dat er een verschil zit tussen klussen en hobby en dat ik vind dat hij een echte hobby voor zichzelf moet zoeken en het klussen sneller afhandelt, hulp erbij zoekt of uitbesteed.

Dit kan allemaal niet, wil en kan enkel maar alleen werken, snapt niets van me en weet niet hoe het met ons tweeën verder moet gaan als hij niet kan doen doe en wat hij wil.
Alle reacties Link kopieren
steampunk11111111 schreef:
10-07-2020 14:03
Dat je man niet wil haasten bij de klus heeft ook zo zijn voordelen.

Die van mij plant de klussen juist altijd veel te strak. Dus drie weken lang vol aan de bak, van ‘s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Na het eten nog weer aan de slag (als het niet te veel overlast geeft voor de buren).

Een avondje chillen of een dagje tussendoor naar de sauna is er dan niet bij. Alle tijd moet worden benut, want anders wordt de deadline niet gehaald. Beh.
volgt hierin, tussenweg is ook nooit te vinden lijkt wel....

Wat hier vooral gebeurt is 3 klussen tegelijkertijd en elke keer komt er wat tussen waardoor het half-af blijft liggen. Nu ligt de tuin overhoop (vorig weekend gedaan met gravertje) máár tegelijkertijd begonnen aan de keuken én aan het afbreken van 2 schuren/stallen.
Dus zowel binnen als buiten de boel op zijn kop!
Alle reacties Link kopieren
Zomerzon50 schreef:
10-07-2020 14:02
Heb al meerdere keren aangegeven het moeilijk te vinden om tot onbepaald tijdstip in de rommel te zitten en het fijn zou vinden een tussenweg te vinden, maar dan reageert hij eerst helemaal nergens op, geeft geen enkel antwoord, helemaal stil.

Als ik er dan nog een keer op terug kom, wordt hij boos. Hij vind dat ik hem beknot in zijn vrijheid, wil het kunnen doen zoals hij wilt en stelt enige druk qua tijd niet op prijs.
Onlangs heb ik hem nog een keer gezegd dat ik het nieuwe project niet zie zitten. Weer boze reactie.

Ik voel me gewoon heel erg genegeerd en daardoor ook erg verdrietig.
Nu wordt het een ander verhaal.
Geen tips, sorry.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Dit zou mij ook een flinke ruzie waard zijn. Jij woont er toch ook? Waarom is zijn mening bepalend? Hij vindt dat hij moet kunnen doen wat hij wil, maar waarom is wat jij wil daarbij totaal onbelangrijk? Hij vindt jouw vrijheid duidelijk lang niet zo belangrijk als die van hem.
ozymandias wijzigde dit bericht op 10-07-2020 14:09
Reden: Typefout
0.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zomerzon50 schreef:
10-07-2020 14:05
Dit kan allemaal niet, wil en kan enkel maar alleen werken, snapt niets van me en weet niet hoe het met ons tweeën verder moet gaan als hij niet kan doen doe en wat hij wil.
Dan is hij niet geschikt voor een relatie.
Alle reacties Link kopieren
En een ander soort klussen? Bijvoorbeeld een tuintafel bouwen of leren lassen oid.
Zodat hij zijn hobby in een schuur of garage kan uitvoeren ipv het huis :proud:
Zomerzon50 schreef:
10-07-2020 14:05
Ben teneinde raad.

Heb aangegeven dat er een verschil zit tussen klussen en hobby en dat ik vind dat hij een echte hobby voor zichzelf moet zoeken en het klussen sneller afhandelt, hulp erbij zoekt of uitbesteed.

Dit kan allemaal niet, wil en kan enkel maar alleen werken, snapt niets van me en weet niet hoe het met ons tweeën verder moet gaan als hij niet kan doen doe en wat hij wil.
Jemig, hoe oud is hij? Hij lijkt wel een verongelijkt klein kind.
Als je per se wil doen wat je zelf wilt, dan is een relatie niet zo'n geweldig idee inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Zomerzon50 schreef:
10-07-2020 14:05
Ben teneinde raad.

Heb aangegeven dat er een verschil zit tussen klussen en hobby en dat ik vind dat hij een echte hobby voor zichzelf moet zoeken en het klussen sneller afhandelt, hulp erbij zoekt of uitbesteed.

Dit kan allemaal niet, wil en kan enkel maar alleen werken, snapt niets van me en weet niet hoe het met ons tweeën verder moet gaan als hij niet kan doen doe en wat hij wil.
Dus hij chanteert je. Als je niet mij laat doen wat ik wil, dan moet het maar uit.

Lekker dan. Hij kan dus niet de behangklus in een weekend af hebben. Want dan haast je hem.
Hij koopt maar een garage en gaat hij daar zijn hobby maar uitoefenen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Hey,

Ik ben zelf ook zo een klusser. Al 15 jaar bezig in ons huis en nog nooit iets fatsoenlijks afgewerkt. Mijn vrouw heeft het daarmee ook zwaar. Ik begrijp jou en mijn vrouw daarin dus ook wel. Toch zou ik het niet kunnen laten. Tuurlijk heb ik ook veel laten doen door vakmannen alhoewel het resultaat soms zo slecht is dat ik al dingen opnieuw heb gedaan. Zelf zie ik ook nooit problemen maar mijn vrouw smacht soms naar een nieuwbouw die eens volledig af is. Proberen wat begrip naar elkaar toe te tonen is hierin belangrijk. Een pasklare oplossing is hier niet voor. Zelf probeer ik ook termijnen vast te leggen maar ga ik er soms maanden over en dan werk ik nog niet eens voltijds. Één ding weet en besef ik zeker: ik heb een schat van een vrouw die dat al zolang verdraagt.
Misschien ben je geholpen met één kamer die volledig in orde is en waarin je jezelf af en toe eens kunt terugtrekken?
Alle reacties Link kopieren
Zomerzon en Poosje, wat ik gewoon niet snap is waarom je het goed vind dat er voor een hoop geld aan klusmateriaal gekocht wordt als de openliggende klus nog niet af is. En waarom vind je het goed dat hij met iets anders begint als het ene nog niet af is?

Dat vraag ik me ook altijd af als ik naar 'help mijn is klusser' kijk. In die huizen ligt vaak een kapitaal aan dewalt en makita gereedschap, zo'n vent is op 3 plekken tegelijk bezig, en er is geen prettige leefplek meer over. Waarom vinden jullie dat goed? Je bent er toch bij als er voor honderden euro's materiaal gekocht wordt? Je komt toch niet opeens thuis dat er een pallet roodband achter de voordeur ligt en je man uit het niets de woonkamer is gaan stucken?

Jullie probleem is niet dat je een klussende man hebt, je probleem is dat je óf geen ruggengraat hebt, of een kerel met eenkennige trekken, die enkel aan zichzelf denkt. Er zijn echt leukere mannen op de wereld, die in een bewoonbaar huis willen leven.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Zomerzon50 schreef:
10-07-2020 14:02
Heb al meerdere keren aangegeven het moeilijk te vinden om tot onbepaald tijdstip in de rommel te zitten en het fijn zou vinden een tussenweg te vinden, maar dan reageert hij eerst helemaal nergens op, geeft geen enkel antwoord, helemaal stil.

Als ik er dan nog een keer op terug kom, wordt hij boos. Hij vind dat ik hem beknot in zijn vrijheid, wil het kunnen doen zoals hij wilt en stelt enige druk qua tijd niet op prijs.
Onlangs heb ik hem nog een keer gezegd dat ik het nieuwe project niet zie zitten. Weer boze reactie.

Ik voel me gewoon heel erg genegeerd en daardoor ook erg verdrietig.
Nou dan gaat ie maar in zn eigen huis klussen zeg. Wat denkt ie wel, jij woont daar ook.
Alle reacties Link kopieren
jimstevens schreef:
10-07-2020 14:19
Hey,

Ik ben zelf ook zo een klusser. Al 15 jaar bezig in ons huis en nog nooit iets fatsoenlijks afgewerkt. Mijn vrouw heeft het daarmee ook zwaar. Ik begrijp jou en mijn vrouw daarin dus ook wel. Toch zou ik het niet kunnen laten. Tuurlijk heb ik ook veel laten doen door vakmannen alhoewel het resultaat soms zo slecht is dat ik al dingen opnieuw heb gedaan. Zelf zie ik ook nooit problemen maar mijn vrouw smacht soms naar een nieuwbouw die eens volledig af is. Proberen wat begrip naar elkaar toe te tonen is hierin belangrijk. Een pasklare oplossing is hier niet voor. Zelf probeer ik ook termijnen vast te leggen maar ga ik er soms maanden over en dan werk ik nog niet eens voltijds. Één ding weet en besef ik zeker: ik heb een schat van een vrouw die dat al zolang verdraagt.
Misschien ben je geholpen met één kamer die volledig in orde is en waarin je jezelf af en toe eens kunt terugtrekken?
Maar ben jij ook op meerdere plekken tegelijk aan het klussen? Fa je eerst de badkamer tegelen en dat je daarna opeens het dak wil vernieuwen waardoor het nieuwe plafond in de badkamer toch weer open moet? Ik vraag me vooral af: waarom die slechte planning, en waarom die chronische zelfoverschatting?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven