Klussen in huis als hobby

10-07-2020 13:50 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet even niet meer hoe om te gaan met het klussen en zou lezen hoe jullie hier tegenaan kijken/mee omgaan.

Mijn man wil veel klussen in en rond huis graag zelf doen.
Aan de ene kant is dat heel fijn, aan de andere kant betekent dit lang huis/tuin op zijn kop.

Hij werkt fulltime en ziet het klussen in de weekenden als hobby.

Voorbeelden hiervan zijn zelf stucwerk op 2 kleine wandjes in de woonkamer zetten wat ongeveer 8 weken in beslag genomen heeft, de tuin helemaal veranderen wat van april tot november geduurd heeft, 1 slaapkamer behangen: duur 6 weken.

Nu heeft hij een ander project in gedachten, wat ook voor veel rommel binnen en buiten gaat zorgen en waar hij zichzelf absoluut geen druk op wil leggen wanneer het af is. Hij ziet wel wanneer het zover is en hoe het uitkomt.
Ik snap dat hij het leuk vind om bezig te zijn, maar heb moeite om het klussen te zien als hobby. Heb dit aangegeven, maar hij begrijpt het niet en is dan ook niet van plan om hier iets aan te veranderen.
Bovendien zijn er ook klussen bij waarvan ik vind dat je ze beter aan een vakman over kan laten, maar daar kan ik al beter helemaal niets over zeggen.

Zijn er mensen die dit herkennen en hoe gaan jullie ermee om?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
wat jammer dat het zo hoog gespeeld wordt.

ik zou er geen problemen mee hebben zolang er maar vooruitgang in zit en het duurt wel lang, maar komt af als ik jou zo lees.
En doooooor!
jimstevens schreef:
10-07-2020 14:19
Hey,

Ik ben zelf ook zo een klusser. Al 15 jaar bezig in ons huis en nog nooit iets fatsoenlijks afgewerkt. Mijn vrouw heeft het daarmee ook zwaar. Ik begrijp jou en mijn vrouw daarin dus ook wel. Toch zou ik het niet kunnen laten. Tuurlijk heb ik ook veel laten doen door vakmannen alhoewel het resultaat soms zo slecht is dat ik al dingen opnieuw heb gedaan. Zelf zie ik ook nooit problemen maar mijn vrouw smacht soms naar een nieuwbouw die eens volledig af is. Proberen wat begrip naar elkaar toe te tonen is hierin belangrijk. Een pasklare oplossing is hier niet voor. Zelf probeer ik ook termijnen vast te leggen maar ga ik er soms maanden over en dan werk ik nog niet eens voltijds. Één ding weet en besef ik zeker: ik heb een schat van een vrouw die dat al zolang verdraagt.
Misschien ben je geholpen met één kamer die volledig in orde is en waarin je jezelf af en toe eens kunt terugtrekken?
Sodeju ik had jou na een jaar al mn huis uit gesodemieterd. Arme arme partner! Weet je zeker dat ze het verdraagt?
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
10-07-2020 14:10
En een ander soort klussen? Bijvoorbeeld een tuintafel bouwen of leren lassen oid.
Zodat hij zijn hobby in een schuur of garage kan uitvoeren ipv het huis :proud:
Ja dit inderdaad. Of laat hem sparen voor de aanschaf van een klushuis.

Ik vind het wel erg dat je man er zo star in is, en geen rekening met je houdt. Misschien moet je als hobby maar een keer aan zijn auto/fiets gaan sleutelen, zodat ie 5 weken zonder zit. ;)
Alle reacties Link kopieren
waarom ik dit toelaat? Allereerst gaat het materiaal niet verloren, al het gereedschap is altijd al aanwezig geweest en wonen wij dusdanig groot, zowel binnen als buiten, dat ik (en de kinderen) altijd de mogelijkheid heb om me even terug te trekken als die behoefte echt aanwezig is.
En misschien omdat ik niets anders gewend ben? of omdat ik weet dat als hij het afmaakt, het resultaat ook echt fantastisch is?
Zo heeft hij recentelijk de badkamer en onze slaapkamer afgerond en ik kan niet anders zeggen dat het super is geworden.
Daarbij werkt hij meer dan fulltime en probeert hij dus nog wel tijd vrij te maken voor andere dingen dan enkel werk & klussen.

En ik heb ook mijn onhebbelijkheden, ik heb de neiging om mijn paardenhobby erg uit de hand te laten lopen (over geld uitgeven gesproken ;) ) waardoor er opeens weer 2 nieuwe staan, waar hij overigens niet eens echt vanaf wist. En een goede huisvrouw ben ik ook niet eens.
Alle reacties Link kopieren
Kit_Kat schreef:
10-07-2020 14:23
Misschien moet je als hobby maar een keer aan zijn auto/fiets gaan sleutelen, zodat ie 5 weken zonder zit. ;)

:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Kit_Kat schreef:
10-07-2020 14:23
Ja dit inderdaad. Of laat hem sparen voor de aanschaf van een klushuis.

Ik vind het wel erg dat je man er zo star in is, en geen rekening met je houdt. Misschien moet je als hobby maar een keer aan zijn auto/fiets gaan sleutelen, zodat ie 5 weken zonder zit. ;)
En dan geen tijdsdruk op laten leggen, en anders moet de relatie maar uit.

"maar dat is héél anders" zal hij vast zeggen :)
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een rustig en opgeruimd huis nodig om mij prettig te voelen en zelf rust te vinden, en ik zou hier dus ook echt niet tegen kunnen. Af en toe een afgebakend project dat zsm wordt afgerond is prima en daar ontkom je ook niet aan, maar altijd rotzooi en herrie in de tent lijkt me echt de hel. Ik zou niet samen kunnen leven met een man als de jouwe, zelfs niet als ik heel veel van hem zou houden. Het zou me mijn gezondheid kosten. En zoals ik het lees, sta jij daar net zo in, TO.

Misschien wordt het jouw man pas duidelijk hoe groot dit probleem echt voor jou is als jij zelf ook met duidelijke taal komt. Hij zegt niet te weten hoe hij met jou verder moet, maar ik zou aangeven dat dit inderdaad een vraag is die al even door mijn hoofd speelt omdat het gewoon niet leefbaar meer is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het juist super vinden als mijn man ons huis mooi zou willen maken! En het scheelt zoveel geld, daar hoort gewoon wat overlast bij. En vakmannen doen het echt niet altijd beter hoor.

6 weken doen over behangklus is dan wel weer lang. Maar heeft jouw man zijn handen vrij in het weekend om op te kunnen schieten? Of moet hij daarnaast nog boodschappen doen, koken, naar de voetbal etc? Dan snap ik het wel.
Alle reacties Link kopieren
Haha, Kit-Kat, dat is een goeie 😄

Poosje81, zo gaat het bij ons ook weer niet.

De klussen worden wel per klus afgerond. En het gereedschap ligt er, hoeft meestal weinig bijgekocht te worden. En ook ziet het er na afronding netjes uit, al liggen de terrastegels nu al hier en daar wat scheef. -:((

Het moeilijkste is het totale onbegrip en daardoor het negeren.
Alle reacties Link kopieren
Ben jij mijn buurvrouw? Onze buurman is dwangmatige klusser. We verdenken hem ervan dat hij aan het eind van een project expres iets stuk maakt zodat hij lekker verder kan hakken zagen breken boren. Of hij besluit om de schuur af te breken en vijf centimeter verderop weer op te bouwen.
Wij worden er gek van, maar gelukkig ben ik niet met de man getrouwd.
Zomerzon50 schreef:
10-07-2020 14:05
Ben teneinde raad.

Heb aangegeven dat er een verschil zit tussen klussen en hobby en dat ik vind dat hij een echte hobby voor zichzelf moet zoeken en het klussen sneller afhandelt, hulp erbij zoekt of uitbesteed.

Dit kan allemaal niet, wil en kan enkel maar alleen werken, snapt niets van me en weet niet hoe het met ons tweeën verder moet gaan als hij niet kan doen doe en wat hij wil.
Klinkt als een eikel.
Alle reacties Link kopieren
Zomerzon50 schreef:
10-07-2020 14:44


Het moeilijkste is het totale onbegrip en daardoor het negeren.
Dat is helemaal beroerd en het grootste probleem lijkt mij. Zit hij verder wel lekker in zijn vel of zo?
Alle reacties Link kopieren
yukon schreef:
10-07-2020 14:38
Ik zou het juist super vinden als mijn man ons huis mooi zou willen maken! En het scheelt zoveel geld, daar hoort gewoon wat overlast bij. En vakmannen doen het echt niet altijd beter hoor.

6 weken doen over behangklus is dan wel weer lang. Maar heeft jouw man zijn handen vrij in het weekend om op te kunnen schieten? Of moet hij daarnaast nog boodschappen doen, koken, naar de voetbal etc? Dan snap ik het wel.
In het weekend hoeft hij niets. Dan rust hij uit tot een uur of 13/14 en gaat dan rustig aan de slag.
Vandaar de lange tijdsduur.

Heel erg boos als ik daar iets op zeg. Zo wil hij het en zo gebeurt het ook. Hij heeft zijn rust ook nodig, zegt hij dan. Dat begrijp ik, maar dan neem je daar actie op om mij ook tegemoet te komen. En dat gaat hem dan weer te ver.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan prima leven tussen de onaffe klusprojecten, maar ik zou niet samen kunnen of willen zijn met iemand die de stelling inneemt "ik heb mijn hobby, ongeacht of jij er last van hebt, hou je bek of ga maar weg".
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
10-07-2020 14:47
Dat is helemaal beroerd en het grootste probleem lijkt mij. Zit hij verder wel lekker in zijn vel of zo?
Ja, hij wel.
Totaal op zichzelf gericht. Als het iets betreft waar hij wel mee om kan gaan, dan is het allemaal oké, tot zijn grens bereikt is, maar waar hij zijn zinnen op gezet heeft wordt absoluut niet van afgeweken.
Alle reacties Link kopieren
Zomerzon50 schreef:
10-07-2020 14:56
Ja, hij wel.
Totaal op zichzelf gericht. Als het iets betreft waar hij wel mee om kan gaan, dan is het allemaal oké, tot zijn grens bereikt is, maar waar hij zijn zinnen op gezet heeft wordt absoluut niet van afgeweken.
Is dat altijd al zo geweest? Ik zou er niet mee kunnen leven nl.
Alle reacties Link kopieren
Zomerzon50 schreef:
10-07-2020 14:56
Ja, hij wel.
Totaal op zichzelf gericht. Als het iets betreft waar hij wel mee om kan gaan, dan is het allemaal oké, tot zijn grens bereikt is, maar waar hij zijn zinnen op gezet heeft wordt absoluut niet van afgeweken.
Klinkt niet alsof jij ertoe doet....
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
elein schreef:
10-07-2020 14:52
Ik kan prima leven tussen de onaffe klusprojecten, maar ik zou niet samen kunnen of willen zijn met iemand die de stelling inneemt "ik heb mijn hobby, ongeacht of jij er last van hebt, hou je bek of ga maar weg".
Dat dus.
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar ben jij niet belangrijk genoeg voor hem. Hij geeft niet om je. Ik zou bij hem weg gaan. Hij klinkt niet als een leuke man. Doen jullie überhaupt nog iets samen?
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
10-07-2020 14:57
Is dat altijd al zo geweest? Ik zou er niet mee kunnen leven nl.
Ben bang van wel.
Heeft veel bepaald, ben altijd volgzaam geweest en heb hem de tijd gegeven. Ben veranderd, wil ook dat er naar mij geluisterd wordt.
Sommige dingen snapt hij gewoon echt niet, maar er zijn ook zaken waarvan ik het idee heb dat hij wel door heeft dat ik zijn gedrag doorzie. Dan wordt er eerst genegeerd en daarna doet hij alsof er niets aan de hand is.

Ook als ik iets wil met mijn leven/werk moet dat binnen zijn plaatje passen. Krijg weinig steun en als wel, dan is zijn idee het enige goede dat gevolgd moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip zou zijn om die hobby van hem meer te 'richten'.
Het is nagenoeg allemaal positief die hobby van hem, en dat hij dat helemaal zelf doet ook. Lekker met passie erop vliegen, mooi hoor. Maar dus een beetje geleiden naar deelprojecten waar jij geen/niet zo veel last van hebt.

Je zou kunnen overwegen een brak vakantiehuisje te kopen waar hij zijn ziel en zaligheid in kwijt kan. Of een goed doel die handjes nodig hebben, een theaterproductie of iets dergelijks. Of een dierbaar familielid die klushulp nodig heeft.

Als dan toch een klus in het eigen huis gewenst is, dan een beperkt en overzichtelijk deelproject, bijvoorbeeld de logeerkamer, dan krijg hij de sleutel van die kamer, jij komt er niet meer, het is dan zijn domein.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
10-07-2020 15:01
Blijkbaar ben jij niet belangrijk genoeg voor hem. Hij geeft niet om je. Ik zou bij hem weg gaan. Hij klinkt niet als een leuke man. Doen jullie überhaupt nog iets samen?
Niet vaak. Als we een keer ergens heen gaan en ik wil 3 weken later weer iets ondernemen, bv wandelen of fietsen, dan zegt hij: we zijn toch pas weggeweest.
Alle reacties Link kopieren
Zomerzon50 schreef:
10-07-2020 15:06
Ben bang van wel.
Heeft veel bepaald, ben altijd volgzaam geweest en heb hem de tijd gegeven. Ben veranderd, wil ook dat er naar mij geluisterd wordt.
Sommige dingen snapt hij gewoon echt niet, maar er zijn ook zaken waarvan ik het idee heb dat hij wel door heeft dat ik zijn gedrag doorzie. Dan wordt er eerst genegeerd en daarna doet hij alsof er niets aan de hand is.

Ook als ik iets wil met mijn leven/werk moet dat binnen zijn plaatje passen. Krijg weinig steun en als wel, dan is zijn idee het enige goede dat gevolgd moet worden.

Dit klinkt niet echt als een leuke liefhebbende echtgenoot... hoe zie je dat zelf?
Alle reacties Link kopieren
Zomerzon50 schreef:
10-07-2020 15:06
Ook als ik iets wil met mijn leven/werk moet dat binnen zijn plaatje passen. Krijg weinig steun en als wel, dan is zijn idee het enige goede dat gevolgd moet worden.
Weet je zeker dat het probleem niet wat groter is dan alleen het klussen? Wordt het niet eens tijd om wat ruimte voor jezelf te nemen?
Latten? Een pauze in de relatie? Uit elkaar gaan?

Ik zou er niet tegen kunnen om mijn leven te leven volgens de ideeën/normen/waarden van mijn partner.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat jullie geen kinderen hebben met zo'n onbuigzame man.....
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven