Lange afstand relatie hoe vol houden?

12-08-2019 23:45 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vier maand geleden ben ik een ontzettend leuke en spontane jongen geheel onverwachts tegen het lijf gelopen. Na wat dates en ander contact is het sinds 7 weken officieel. Mijn vriend is heel trouw aan mij en zijn geloof, ook ben ik hem trouw.

Hij is door zijn (droom) baan afhankelijk in de omgeving Rotterdam. En komend schooljaar start ik met mijn laatste jaar van mijn opleiding in Groningen. Dit is met het openbaar vervoer tussen de twee en een half drie uur reizen van zijn huis.

Nu ik nog vakantie heb zien wij elkaar veel en kom ik daar geregeld. In het weekend is hij met regelmaat bij mij, niet wekelijks maar ik denk gemiddeld gezien twee keer in de maand.

Nu weet ik dat ik straks een heel erg druk jaar tegemoet ga waar enkele kansen liggen voor mijn latere carrière. Mijn vriend staat volledig achter mij en hij begrijpt ook dat ik die niet aan mij voorbij laat gaan.

Nu is een relatie van 7 weken nog geen echte relatie en er kan nog heel veel gebeuren. Mijn vriend en ik zijn gelukkig met elkaar en zijn benieuwd hoe een lange afstand relatie in drukke periodes in stand kan blijven. Wij hebben nu een weekendje kamperen op de Veluwe in oktober gepland staan. Ook hebben wij nog een uitje naar de sauna tegoed.

Ik wil graag eens in de drie weken een weekend naar hem, vrijdag avond tot zondag avond misschien maandag ochtend afhankelijk van zijn werk en mijn school. Hij heeft toegezegd om ook eens in de twee a drie weken bij mij te willen zijn.

Zijn er do's en dont's van ervaringsdeskunden?
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar zijn jullie niet zo heel erg verliefd. Ik zou meer tijd voor hem vrijmaken. In de trein kan je toch ook studeren.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
12-08-2019 23:52
Blijkbaar zijn jullie niet zo heel erg verliefd. Ik zou meer tijd voor hem vrijmaken. In de trein kan je toch ook studeren.
Wij willen graag afspraken maken die realistisch en haalbaar zijn, dus afspraken nakomen en aan beide kanten zekerheid. Mijn vriend doet onregelmatig werk en kan ook zomaar twee weken in Bali of Singapore zijn omdat hij een spoedklus heeft.

En alle keren extra dat wij samen kunnen zijn is mooi meegenomen
Wat is er moeilijk aan het ene weekend afspraak in Rotterdam, het andere weekend afspraak in Groningen?

Tenzij hij in Bali zit, maar dan sla je dus dat weekend over en ga je gewoon de week erop weer door met het schema.


Het gaat pas echt leuk worden als jij straks bent afgestudeerd en werk zoekt.
Naast jullie weekendplanning zitten er best veel schoolvakanties in een jaar.
In deze vakanties kan jij wat makkelijker zijn kant op komen.

Goed idee dat weekendje weg. Zo n afspraak ergens halverwege zou ik zeker vaker doen.

Een jaar is relatief kort en wel te overbruggen mits beiden dit echt willen en er beiden alles aan doen.
En met alles bedoel ik dan ook de studie zodat deze periode ook echt maar 1 jaar duurt. Letwel. Studiejaar. Nog korter dan een jaar dus.
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch geen lange afstand relatie?
Je kunt na het werk naar de ander toe en de volgende ochtend weer vroeg de trein in om op tijd te zijn. Wellicht niet iedere dag, maar wel 1x per week. Plus alle weekenden. Dat hoeft ook niet van vrij-ma als je andere verplichtingen hebt, maar 1 nacht kan toch sowieso?
Ik deed het regelmatig van zuid NL naar het noorden. Na het werk de auto of trein in en dan de volgende dag weer vroeg terug. Weliswaar geen kort achtje, maar ach als je verliefd bent heb je toch niet veel slaap nodig :hyper:
Ik heb 4 jaar een relatie Rotterdam-Groningen gehad. Vond ik geen probleem hoor. Gewoon weekenden samen doorbrengen en ook als je veel moet studeren maar geen colleges hebt ga je gewoon naar de ander toe voor een weekje en dan ga je overdag lekker in de UB zitten studeren terwijl vriend werkt, en dan kun je ‘s avonds lekker huisje boompje beestje samen eten enzo. Gaat prima.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd, ik schoot in de lach bij het lezen van je OP. Zelf jarenlange ervaring in lange afstand relatie en wilde die wel delen. Lees ik dat het gaat om Groningen - Rotterdam, met de trein 2.5 uur zonder overstappen. Studieboek, laptop op schoot en je bent er voor je het weet. Zou jij of hij in Singapore, Rome of NY wonen, dan lijkt het mij idd. een kwestie van volhouden (en duur). Kortom beetje creatief en flexibel plannen, al is Groningen voor veel mensen uit de randstad heel ver weg :)
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
weekendje kamperen op de Veluwe in oktober o_o
ach, als je relatie dat overleeft, zit het wel goed

en verder: go with the flow.
Alle reacties Link kopieren
Hier een “lange” afstandsrelatie gehad. Hij woont in België, ik woonde omgeving Haarlem.
Hebben we 1,5jr volgehouden, wij zaten niet meer op school maar beide werkte we 40u. Daarna zijn wij gaan samenwonen, nu 10jr verder hebben we een dochtertje en zijn we zelf een huis aan het bouwen.

Don’t.. maak geen ruzie als jullie niet bij elkaar zijn, totaal overbodig. Als er iets moet worden uitgesproken, doe dit dan als jullie bij elkaar zijn en praat het uit voor de ander weer vertrekt.
Alle reacties Link kopieren
TO vraagt niet om de definitie van lange-afstand... maar om do's en don'ts.

Do's: veel whatsapp, veel dromen, vakanties plannen, als verrassing eens wat vaker heen- en weer gaan, ansichskaartjes versturen, emotioneel contact houden (dus elkaar veel vertellen, veel toegeven). Volhouden. Snel auto of motor kopen.

Don'ts: niet te snel willen gaan, niet te veel van elkaar verwachten, niet van de ander verwachten dat hij of zij zijn complete schema overhoop gooit om maar in Groningen danwel in Rotterdam te zijn. Niet verwachten dat de ander ook bij elk feestje cq elke verjaardag erbij zal zijn. Het geen lange-afstands-relatie noemen, maar gewoon een relatie (zelfs als hij in Bali zou zitten).
anoniem_pje_x schreef:
12-08-2019 23:45
Nu weet ik dat ik straks een heel erg druk jaar tegemoet ga waar enkele kansen liggen voor mijn latere carrière. Mijn vriend staat volledig achter mij en hij begrijpt ook dat ik die niet aan mij voorbij laat gaan.

Waarom komt dit uberhaupt ter sprake? Wat als hij niet volledig achter je stond?
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
13-08-2019 07:50
TO vraagt niet om de definitie van lange-afstand... maar om do's en don'ts.

Do's: veel whatsapp, veel dromen, vakanties plannen, als verrassing eens wat vaker heen- en weer gaan, ansichskaartjes versturen, emotioneel contact houden (dus elkaar veel vertellen, veel toegeven). Volhouden. Snel auto of motor kopen.

Don'ts: niet te snel willen gaan, niet te veel van elkaar verwachten, niet van de ander verwachten dat hij of zij zijn complete schema overhoop gooit om maar in Groningen danwel in Rotterdam te zijn. Niet verwachten dat de ander ook bij elk feestje cq elke verjaardag erbij zal zijn. Het geen lange-afstands-relatie noemen, maar gewoon een relatie (zelfs als hij in Bali zou zitten).

Dat hangt toch echt van de persoon af. Niet iedereen houdt van appen. Beter is om regelmatig te bellen of facetimen.

Houdt elkaar op de hoogte wat er speelt in je leven. Een relatie is niet alleen 2 weekenden van de 3 lekkere seks hebben en leuke dingen doen. Interesse tonen in elkaars leven en communiceren zijn ook belangrijk.

En natuurlijk je eigen leven blijven leven. Blijf uitgaan, met vrienden afspreken, sporten, hobby's, etc en niet op je studentenkamer wachten tot dat je weer bij je vriend bent.

Verder is het echt niet zo apart om elkaar niet zo vaak te zien. Er zijn best veel mensen die door wat voor omstandigheden elkaar niet zo vaak zien. Bijvoorbeeld; internationaal chauffeur, militairen, mensen op de (grote)vaart, etc etc. Of door studie/werk geen tijd hebben door de week om bij elkaar te zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Abundance-of-Freedom schreef:
13-08-2019 08:17
Waarom komt dit uberhaupt ter sprake? Wat als hij niet volledig achter je stond?
Wij hebben onze wensen en verwachtingen naar elkaar uitgesproken zodat er duidelijkheid is. Als hij niet achter mij zou staan dan was het einde oefening.

Bedankt voor jullie reacties, aan een aantal tips hebben wij wat aan.
anoniem_pje_x schreef:
13-08-2019 11:24
Wij hebben onze wensen en verwachtingen naar elkaar uitgesproken zodat er duidelijkheid is. Als hij niet achter mij zou staan dan was het einde oefening.

Bedankt voor jullie reacties, aan een aantal tips hebben wij wat aan.

Dus wil je kansen voor een latere carriere laten liggen voor een man waar je nog maar 2 maanden een relatie mee hebt @(
Einde oefening wat betreft de relatie toch?
Alle reacties Link kopieren
Abundance-of-Freedom schreef:
13-08-2019 11:53
Dus wil je kansen voor een latere carriere laten liggen voor een man waar je nog maar 2 maanden een relatie mee hebt @(
Juist niet! Als hij mij niet zou steunen zou het einde oefening zijn. Mijn laatste jaar studie ga ik met volle inzet in, als dat betekent dat wij elkaar minder vaak zien dan wij nu gewend zijn dan is dat zo.
Marana schreef:
13-08-2019 12:12
Einde oefening wat betreft de relatie toch?

Oh bedoelde ze dat? :$


Dan heb ik niks gezegd :whistle:
:proud:
anoniem_pje_x schreef:
13-08-2019 12:16
Juist niet! Als hij mij niet zou steunen zou het einde oefening zijn. Mijn laatste jaar studie ga ik met volle inzet in, als dat betekent dat wij elkaar minder vaak zien dan wij nu gewend zijn dan is dat zo.

Gelukkig maar :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Abundance-of-Freedom schreef:
13-08-2019 11:53
Dus wil je kansen voor een latere carriere laten liggen voor een man waar je nog maar 2 maanden een relatie mee hebt @(
Carrières zijn zwaar overschat. Er zijn belangrijker dingen in het leven. Maar pas aan het einde van je loopbaan, als je je pensioen nadert, komen de meesten daar pas achter.

Verder zou ik er naar streven om elkaar vaker te zien. Studeren kan prima in de trein en ook in Rotterdam zijn studiezalen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Sorry hoor maar ik moet dus echt lachen om het begrip 'lange afstandsrelatie'.

Mijn ex woont in Spanje, ik dacht dan ook echt bij de topictitel dat het hier ook zo een soort relatie betrof......
Sharing schreef:
13-08-2019 07:15
Eerlijk gezegd, ik schoot in de lach bij het lezen van je OP. Zelf jarenlange ervaring in lange afstand relatie en wilde die wel delen. Lees ik dat het gaat om Groningen - Rotterdam, met de trein 2.5 uur zonder overstappen. Studieboek, laptop op schoot en je bent er voor je het weet. Zou jij of hij in Singapore, Rome of NY wonen, dan lijkt het mij idd. een kwestie van volhouden (en duur).
Nou dit dus ja.
Voor een jaar is dat best te doen, vooral als je 'uitzicht' hebt op wat daarna komt, dat je kunt gaan samenwonen. K hebt zelf ook het eerste jaar lange afstand gedaan (7 u vliegen). We skypten waar dat lukte elke dag, ook al is het maar 5 min. We zagen elkaar eens per maand een week, maar dat was inderdaad niet makkelijk of goedkoop. Wel was dat gelijk een goede test om te kijken wat je voor elkaar over hebt en of je elkaar leuk genoeg vindt om trouw te blijven. Bij ons is het heel goed uitgepakt, we zijn nu getrouwd.

Tips, hou elkaar veel op de hoogte van wat je doet, anders raak je vervreemd. Zorg dat je leuke dingen doet wanneer je elkaar ziet een plan op een slimme manier. Je hebt het laatste jaar van je studie, een scriptie kun je ook schrijven vanuit zijn huis bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Sharing schreef:
13-08-2019 07:15
Eerlijk gezegd, ik schoot in de lach bij het lezen van je OP. Zelf jarenlange ervaring in lange afstand relatie en wilde die wel delen. Lees ik dat het gaat om Groningen - Rotterdam, met de trein 2.5 uur zonder overstappen. Studieboek, laptop op schoot en je bent er voor je het weet. Zou jij of hij in Singapore, Rome of NY wonen, dan lijkt het mij idd. een kwestie van volhouden (en duur). Kortom beetje creatief en flexibel plannen, al is Groningen voor veel mensen uit de randstad heel ver weg :)
Haha, ik schoot ook een beetje in de lach. TO, het is prima vol te houden. 2 uur in de trein heb je toch wel om het weekend voor elkaar over? Als jullie elkaar allebei 2 keer per maand komen bezoeken zien jullie elkaar elk weekend.
Ik woonde op een luttele 3 uurtjes vliegen van mijn vriendje. Wij hanteerden dezelfde agenda zoals bovengenoemd dat hield dus in dat we allebei 2 keer per maand op en neer vlogen voor een weekendje met elkaar :) ik vond dat goed te doen. Na 3 jaar toch stukgelopen helaas. We wilden allebei niet verhuizen voor de ander.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven