Leidinggevende raakt mij aan.

10-03-2020 21:02 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik hier goed zit maar wil wel graag jullie advies.

Sinds kort loop ik stage bij een bedrijf en daar heb ik het erg naar mijn zin maar dat wordt wel minder aangezien mijn leidinggevende wel veel aandacht aan mij schenkt.

Toen ik net begon met mijn stage was er nog niks aan de hand maar nu ik er een paar weken zit, merk ik dat hij vaak naar mij toekomt en vraagt hoe het gaat etc. Ik ben niet de enige stagiaire (ik + 3 anderen) maar bij hun doet hij dat niet. Verder is het zo dat als ik een vraag heb ik deze aan hem moet stellen en hij dan wel erg dicht bij mij gaat staan. Vandaag moest ik hem ook wat vragen en toen we terugliepen naar mijn kantoor sloeg hij ineens een arm om mij heen. Ik vond dit niet prettig en zit er zelfs nu nog mee.

Ik probeer hem al een beetje te ontlopen maar dat kan gewoonweg niet.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, want ik voel mij er helemaal niet prettig bij dat hij dit doet, maar ik klap eigenlijk gewoon dicht als hij mij aanraakt.

Zouden jullie mij misschien wat advies kunnen geven, wat jullie zouden doen, als je in deze situatie zou zitten?

Ps ik ben 18, hij denk ik midden 40 begin 50.

Bedankt.
anoniem_395918 wijzigde dit bericht op 10-03-2020 21:04
2.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zeggen dat het niet mag van Mark Rutte?
De kortste klap is erover praten met hem en aangeven dat je het niet fijn vindt.

Alternatief is aangeven bij je stagebegeleider van school, die kan je helpen.

Verder, is er een HR afdeling op je werk? Dan zou je ook nog met hun kunnen overleggen.
waarom klap je dicht?

en je kan morgen ook nog zeggen dat je dat niet prettig vond. Hallo meneer, ik wilde nog even zeggen dat ik het niet prettig vond dat u een arm om me heen sloeg.
Alle reacties Link kopieren
Als je het echt moeilijk vindt om hem erop aan de spreken, zou je het er dan eventueel met je stagebegeleider over kunnen hebben? Als je die hebt? Of een vertrouwenspersoon via jouw school?
Alle reacties Link kopieren
Een volgende keer dat hij een arm om je heen wil slaan heel duidelijk zeggen; 'zou je dat niet willen doen'
Stagebegeleider op school inlichten?

Kijken of er een vertrouwenspersoon in die tent zit?
Alle reacties Link kopieren
Ellupel schreef:
10-03-2020 21:06
Als je het echt moeilijk vindt om hem erop aan de spreken, zou je het er dan eventueel met je stagebegeleider over kunnen hebben? Als je die hebt? Of een vertrouwenspersoon via jouw school?
Dit
Alle reacties Link kopieren
Intotheunknown schreef:
10-03-2020 21:07
Een volgende keer dat hij een arm om je heen wil slaan heel duidelijk zeggen; 'zou je dat niet willen doen'
Ze klapt dan dicht.
Je met als ik rot schrikken en de arm afschudden. En eventueel zeggen: ' ik ben daar niet zo van, schrok even'.
Onder de arm door duiken.
Net even wat sneller gaan lopen.
Kortom zeggen en laten merken dat je het niet leuk vind.
Er hoeft niet zoveel achter te zitten, mijn huidige werkplek is nogal knuffelig en daar hangen er wel vaker mensen aan mijn schouders.
Er was echter iemand die achter me opdook en ineens een nekmassage gaf, en toen reageerde ik dus zo. Ik stond ook op en zei toen ook zoiets ' ik schrok me dood zeg, niks voor mij hoor, hier word ik echt niet relaxed van'.
Nou hihi haha, paar mensen riepen 'metoo' en die persoon doet het nooit meer.
Alle reacties Link kopieren
als je dichtklapt, dan doe je het met lichaamstaal. Schudt de arm van je af

en besef je: hij zit fout
Als je dat op het moment niet kan later even naar hem toelopen en zeggen dat je er echt niet van houdt als mensen zomaar aan je zitten.
Intotheunknown schreef:
10-03-2020 21:07
Een volgende keer dat hij een arm om je heen wil slaan heel duidelijk zeggen; 'zou je dat niet willen doen'

Dit!
Luid en duidelijk, zorg dat anderen het kunnen horen.

Beter nog:
Zeg dat je niet wilt dat hij een arm om je heen slaat. Is nog duidelijker wat je bedoelt.

'Zou je dat niet willen doen.' is voor meerdere uitleg vatbaar.
Het-groepje schreef:
10-03-2020 21:14
Als je dat op het moment niet kan later even naar hem toelopen en zeggen dat je er echt niet van houdt als mensen zomaar aan je zitten.

Dit. Ik heb zoiets ook weleens gehad en ik heb het inderdaad zo opgelost. Hij bood zijn excuses aan en het is daarna nooit meer gebeurd. We hebben nog jarenlang heel prettig samengewerkt. Als dit niet werkt, kun je altijd nog naar HR of een vertrouwenspersoon.
Ellupel schreef:
10-03-2020 21:11
Ze klapt dan dicht.

Logisch, TO is nog best jong. Zulke dingen moet je leren, dit is het moment om daar een begin mee te maken.
Beste tip hier is nog het non verbale, wegstappen, schrikken en hand wegduwen, bukken en iets van de grond rapen en wegstappen, meestal wordt het dan goed begrepen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou strak naar zijn hand kijken en in tussentijd niet luisteren naar wat hij zegt, totdat hij zijn hand weer weghaalt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
10-03-2020 21:22
Ik zou strak naar zijn hand kijken en in tussentijd niet luisteren naar wat hij zegt, totdat hij zijn hand weer weghaalt.

En toch denk ik dat een volwassen manier van oplossen (gewoon praten) beter is dan passief agressieve oplossingen. Als je als volwassene behandeld wil worden, gedraag je dan als een volwassene.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
10-03-2020 21:20
Logisch, TO is nog best jong. Zulke dingen moet je leren, dit is het moment om daar een begin mee te maken.
Eventueel met hulp van haar stagebegeleider/ vertrouwenspersoon die haar daarbij helpt/steun geeft om dit zelf te kunnen zeggen tegen die man.

Maar is aan TO wat ze nu gaat doen. Waar zij zich het prettigst bij voelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zoiets enkele jaren geleden gehad met iemand die al jaren cursussen e.d. gaf bij mijn stagebedrijf. Probeerde sneaky foto's te maken van o.a. de borstpartij en mijn billen...daarnaast ook ongewenste aanrakingen. Eerste keer wat van gezegd...meteen naar de leidinggevende van dien gestapt. Toen het nogmaals gebeurde gegilt naar hem dat ie moest ophouden (waar velen om heen liepen en hem een trap gegeven)...

Hij is op staande voet ontslagen en nadien kwamen er nog wat vrouwen over de brug met dezelfde verhalen.

Kort ...waarschuw hem..maar ook diegene die boven hem zitten of HR en sowieso je stagebegeleider.
nerdopviva schreef:
10-03-2020 21:24
En toch denk ik dat een volwassen manier van oplossen (gewoon praten) beter is dan passief agressieve oplossingen. Als je als volwassene behandeld wil worden, gedraag je dan als een volwassene.

Dit!
Zouden ze als oneliner mee moeten geven op het mbo/hbo aan iedere stagiair.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het TO haar schuld is dat ze wordt aangeraakt omdat ze zich niet volwassen gedraagt.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 10-03-2020 21:29
14.99% gewijzigd
nerdopviva schreef:
10-03-2020 21:24
En toch denk ik dat een volwassen manier van oplossen (gewoon praten) beter is dan passief agressieve oplossingen. Als je als volwassene behandeld wil worden, gedraag je dan als een volwassene.
Ja ik ken heel veel mensen die echt denken dat het gezellig of leuk is.
En ikzelf heb er ook weleens een fout in gemaakt, ik dacht dat het wel leuk was en diegene vond het heel ongemakkelijk.
Nu vind ik wel dat een oudere man gewoon moet opletten met een jong meisje. Ik vind het raar dat die man dat niet zelf snapt.
Alle reacties Link kopieren
Kan je als je hem iets wilt/moet vragen dat samen met een van je medestagiairs vragen tot dingen die je doet om die bs te stoppen helpen?
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet ze allemaal no-verbale hints geven?? Welke eeuw is dit, mensen? Dit gedrag kan niet, hoort niet, is meer dan ongepast en meneer weet dat best. En ik schrik er behoorlijk van dat er nog steeds, door vrouwen, zulke tips worden gegeven.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
10-03-2020 21:24
En toch denk ik dat een volwassen manier van oplossen (gewoon praten) beter is dan passief agressieve oplossingen. Als je als volwassene behandeld wil worden, gedraag je dan als een volwassene.
Sommigen bedoelen het gewoon joviaal (natuurlijk is dat stom want je kan er dan op wachten tot iemand er niet van gediend is).

Ik zou geen probleem hebben om assertief te zijn alleen als ik het idee heb dat het gewoon een aardige vent is dan ben ik voorzichtig.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven