Leraar en leerling contact

09-09-2010 11:15 282 berichten
Alle reacties Link kopieren
Grrr... ik moet het even kwijt zit mezelf hier zo op te vreten!



*Eerst even wat achtergrondinfo: ik heb een hele lieve leuke vriend, al meer dan 5 jaar, hij werkt in het onderwijs en ik zie hem alleen in het weekend (ik=student)*



Nu zie ik heel vaak op zijn hyves berichtjes van zijn leerlingen en oudleerlingen, en de helft is hij begonnen! Ik snap dat niet en heb het er ook met hem over gehad, maar hij kan gewoon goed met die kinderen en hij ziet er niks kwaads in. Ik vind het gewoon onprofessioneel: hij is de leraar, zij zijn de leerlingen en waarom moet daar in godesnaam gehyved worden! Hij is helemaal geen hip hyvetype (kijkt misschien een keer in de week op hyves ofzo). Nu heeft ie een groepje oudleerlingen waarmee ie een paar keer toevallig op stap is geweest (als in: tegengekomen en hele avond mee gestaan). Dat was in de tijd dat die kinders examen deden of net examen hadden gedaan. Ik vind dat gewoon niet kunnen!



Ooh ik merk dat het me heel hoog zit en als ik het er met hem over heb dan snapt ie wel hoe ik het zie, maar hij wil het contact niet verbreken met die mensen (vooral dat ene groepje). Ze zijn 17, 18 jaar! Hij is minstens tien jaar ouder! Wat moet ie met die kinderen!



Ik snap het niet En moet het even kwijt

Verder zijn we het meestal snel over onenigheden eens. Ik vind dit zó niet bij hem passen: hij is geen machotype, eerder beetje nerderig (om even een beeld van hem te schetsen, het is geen nerd maar meer die richting op).



En nu zie ik hem morgenavond pas weer en ik moest er de hele ochtend aan denken. Dus gooi ik het gewoon even op viva
Alle reacties Link kopieren
quote:Mazou schreef op 09 september 2010 @ 11:47:

[...]





Ja? Is dat zo? Word je erop aangekeken? En op wat voor manier dan?

En waarom is dat erg?Stel je een klein dorp voor met één kroeg: 'hij is toch leraar?' 'goh, nou hij heeft het wel erg gezellig met die leerlingen' 'daar staan z'n vrienden toch? waarom gaat hij niet met hun een biertje drinken?' 'heb je z'n hyves al gezien! staat vol berichtjes van leerlingen!' 'Hej, z'n vriendin is er ook, nou als ik zijn vriendin was had ik er allang iets van gezegd' etc etc...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf oorspronkelijk leerkracht en zou nooit leerlingen die ik dat moment in de klas had toevoegen op hyves. En oud - leerlingen waarschijnlijk ook niet. Ik vind dat gewoon net een brug te ver.
Alle reacties Link kopieren
Bem idd wel benieuwd.. hoe oud was jij toen jullie een relatie kregen? En ben jij ook een oud-leerling van hem?
quote:Lonkaa schreef op 09 september 2010 @ 11:47:

[...]



Hm ja ik had ook reacties verwacht van 'maak het uit, run forrest run!' die ik vaak bij andere topics zie. Maar nee, het valt blijkbaar nog wel mee

Voor zover ik nog niet duidelijk genoeg was:



maak het uit! run vriend-van-TS run!
Alle reacties Link kopieren
quote:rider schreef op 09 september 2010 @ 11:50:

[...]



Valt mee. Ik weet niet precies waar de grens zou moeten liggen, maar ik weet wel dat ik de emoties in de reactie van TS niet kan plaatsen als het uitsluitend gaat om een academische kwestie over waar precies de grenzen liggen op dit punt.Aangezien ik hem hierop heb moeten wijzen (op de onprofessionaliteit) en dat hij na twee gesprekken pas inzag dat hij misschien wat meer afstand moet bewaren richting zijn huidige leerlingen, ben ik idd bang dat hij eerst niet zag waar de grenzen liggen wat betreft deze kwestie.
quote:Lonkaa schreef op 09 september 2010 @ 11:49:

[...]



Idd, als het gewoon een kennis was had ik er mijn hoofd niet over gebroken. Maar het is wel mijn vriend met wie ik verder wil en waar ik niet elke maand een discussie over zijn leerlingen mee hoef te hebben. Want hij blijft zijn hele leven docent neem ik aan...



Kan het me helemaal voorstellen. Ik voelde me er al ongemakkelijk bij en het was maar een kennis.

Een goede band met je leerlingen is geweldig natuurlijk, maar naar mijn mening moet er een gepaste afstand blijven.
Alle reacties Link kopieren
Overigens, waar staat dat leraren geen persoonlijk contact met leerlingen mogen onderhouden? In welk contract is dat opgenomen? Je vriend lijkt me een leuke vent die mensen inschat op wie ze zijn en niet op leeftijd, bovendien kan het hem ook nog eens niet schelen wat anderen daar van zeggen, goede zaak!! Verder denk ik dat je niemand kunt verbieden om vriendschappen te onderhouden met wie dan ook.
quote:Lonkaa schreef op 09 september 2010 @ 11:52:

[...]



Aangezien ik hem hierop heb moeten wijzen (op de onprofessionaliteit) en dat hij na twee gesprekken pas inzag dat hij misschien wat meer afstand moet bewaren richting zijn huidige leerlingen, ben ik idd bang dat hij eerst niet zag waar de grenzen liggen wat betreft deze kwestie.ooooh, je bent zo emotioneel omdat deze docent niet naar zijn studerende vriendin heeft geluisterd. Is dat het, hij is niet gehoorzaam genoeg?
Alle reacties Link kopieren
quote:eefje1980 schreef op 09 september 2010 @ 11:51:

Ik ben zelf oorspronkelijk leerkracht en zou nooit leerlingen die ik dat moment in de klas had toevoegen op hyves. En oud - leerlingen waarschijnlijk ook niet. Ik vind dat gewoon net een brug te ver.Als ik leraar word (misschien) dan zou dit ook voor mij gelden.
Alle reacties Link kopieren
quote:rider schreef op 09 september 2010 @ 11:54:

[...]



ooooh, je bent zo emotioneel omdat deze docent niet naar zijn studerende vriendin heeft geluisterd. Is dat het, hij is niet gehoorzaam genoeg?

Huh? Nee hij heeft zijn hoofd er ook over gebroken en gaf me na die tijd wel gelijk.

Waarom is het studerend en academisch zo belangrijk?
Alle reacties Link kopieren
quote:Murdoch schreef op 09 september 2010 @ 11:45:

[...]

Terwijl het helemaal niet zo persoonlijk is, dat contact wat ie met ze heeft, eerder beleefde interesse.En onder interesse versta jij dus ook HYVES???
Alle reacties Link kopieren
Hij is hierin anders dan jij, maar jou mening is ook maar een mening, geen regel of iets wat je van hem kunt eisen. Zolang hij zijn grenzen kent doet hij niets verkeerds, dat mensen jou erop aankijken is iets wat jij je aantrekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie twee totaal verschillende meningen ontstaan:



1) Een goede band met je leerlingen is geweldig natuurlijk, maar naar mijn mening moet er een gepaste afstand blijven.



2) Overigens, waar staat dat leraren geen persoonlijk contact met leerlingen mogen onderhouden? In welk contract is dat opgenomen?



Ik neig naar 1 Mijn vriend naar 2.
Alle reacties Link kopieren
quote:PlayingTheAngel schreef op 09 september 2010 @ 11:56:

Hij is hierin anders dan jij, maar jou mening is ook maar een mening, geen regel of iets wat je van hem kunt eisen. Zolang hij zijn grenzen kent doet hij niets verkeerds, dat mensen jou erop aankijken is iets wat jij je aantrekt.Ja klopt, laat niet weg dat we hier wel discussies over hebben. Omdat zijn mening zijn mening is en de mijne de mijne. Omdat ik ook eens de mening van anderen wilde weten heb ik het hier neergezet zodat ik zeker weet dat niet één van de twee een heel afwijkende kijk hierop heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af.

Worden hier niet allerlei projecties op de situatie gelegd?



En TO?

Waar ben je nu precies bang voor?

Spreek dat eens specifiek uit?
quote:Lonkaa schreef op 09 september 2010 @ 11:55:

[...]



Huh? Nee hij heeft zijn hoofd er ook over gebroken en gaf me na die tijd wel gelijk.

Waarom is het studerend en academisch zo belangrijk?

studerend is belangrijk, omdat je nogal emotioneel en betweterig over komt ten opzichte van je vriend die kennelijk ervaren docent is, over imho een non-issue: de vraag of hij 18+ (oud)leerlingen op een wat vriendelijke manier mag benaderen.



Een academische kwestie:Een voor de praktijk onbelangrijke kwestie.



Jij doet alsof de kwestie geen verband houdt met je relatie, vandaar dat ik het een academische kwestie noem, relatietechnisch.
Alle reacties Link kopieren
Lonkaa, maar wat is dan de invulling van 1? Geen biertje drinken als hij ze tegenkomt bij wijze van reunie om te vragen hoe ze terecht zijn gekomen? Of alleen geen Hyves?
quote:Nammma schreef op 09 september 2010 @ 11:56:

[...]





En onder interesse versta jij dus ook HYVES???Wel als ik afga op hoe TO de hyves berichten beschrijft, dat noem ik niet persoonlijk. Ik neem aan dat haar vriend prima zelf kan bedenken wat hij wel en niet op internet zet, en hyves kun je ook best voor professionele contacten gebruiken als je de foto's van je bevalling/dronken avonden/ reeks scharrels achterwege laat. Juist omdat iedereen het kan lezen zie ik hier niet zovel kwaad in: klinkt niet alsof hij iets te verbergen heeft. Tijden veranderen mensen.
quote:Nammma schreef op 09 september 2010 @ 11:56:

[...]





En onder interesse versta jij dus ook HYVES???Wat is er precies zo bijzonder aan hyves? Ik schijn echt een poel van erotiek en ellende te missen, nu ik niet op hyves zit. Ik dacht dat het gewoon een sociaal netwerk was zoals facebook?
Alle reacties Link kopieren
@Lonkaa laat ik het zo zeggen; heb op de middelbare school een leraar gehad die met twee meisjes uit mijn klas het bed in is gedoken.



En nóg hield de school hem de hand boven het hoofd. Ik denk dat als je privé contact met leerlingen en oud - leerlingen onderhoudt je je grenzen minder goed kan bewaken. Bovendien is mijn ervaring van vroeger echt geen uitzondering.



Jaloezie staat hier los van, dit is meer een zorg die je uitspreekt.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Murdoch, Hyves is juist oppervlakkig, korte berichtjes om even te weten hoe het met de leerlingen gaat die hij les gegeven heeft, dat is heel sympatieke interesse. Hij gaat toch niet bij een meisje langs om daarna een hele avond met haar door te zakken op de bank?
Ik werk ook in het onderwijs (heb geen hyves, wel facebook)

Maar voeg geen leerlingen toe. Meer voor mijn eigen privacy moet ik zeggen.

Van de leerlingen op mijn vorige school kreeg ik regelmatig de vraag of ik op hyves zat en of ze me toe mochten voegen, het komt vaak van de kids zelf uit..

Het klinkt allemaal redelijk onschuldig, zeker gezien de leeftijd van zijn (oud) leerlingen, maar ergens is het een beetje not done dat snap ik wel..



Ik denk alleen dat je er weing aan kunt doen..
quote:Lonkaa schreef op 09 september 2010 @ 11:57:

Ik zie twee totaal verschillende meningen ontstaan:



1) Een goede band met je leerlingen is geweldig natuurlijk, maar naar mijn mening moet er een gepaste afstand blijven.



2) Overigens, waar staat dat leraren geen persoonlijk contact met leerlingen mogen onderhouden? In welk contract is dat opgenomen?



Ik neig naar 1 Mijn vriend naar 2.

mening 3:



niet de keuze tussen 1 of 2 is boeiend, jouw nogal emotionele reactie op de kwestie is boeiend.
Alle reacties Link kopieren
quote:houvanjezelf schreef op 09 september 2010 @ 11:58:

Ik vraag me af.

Worden hier niet allerlei projecties op de situatie gelegd?



En TO?

Waar ben je nu precies bang voor?

Spreek dat eens specifiek uit?Ik ben er bang voor dat hij zich elk schooljaar weer inlaat in de vriendengroepen in zijn klas, terwijl hij zelf ook enorm veel vrienden heeft. Ik vraag me af waarom hij dit nodig heeft. Daarnaast vind ik dat je als docent professioneel moet overkomen. En daar verschillen onze meningen. Als ik docent zou zijn zou ik alleen een leraar-leerling band willen hebben, op school. Verder niks.
Hyves koppelt vroegrijpe Lolita's aan bezadigde, perverse kereltjes. en gebruikt dan bepaalde code's zoals 'hoe was je vakantie,' wat zoveel betekent als: bedankt voor de pijpbeurt, die breezer hou je tegoeg in de kroeg de vorige keer, niks tegen mijn vriendin zeggen'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven