Leunen op je volwassen ouders

15-09-2020 18:50 337 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las net een boeiend artikel in de Volkskrant dat de dertigers van nu zwaarder leunen op hun ouders dan vroeger. En dat is ook wat ik zie in mijn omgeving. Dat heeft als (misschien wel logisch) gevolg dat er m.i. meer wordt verwacht qua onderdeel uitmaken van het gezin. Denk aan vakanties, feestdagen enzovoort. Hier het artikel: https://www.volkskrant.nl/de-gids/hulp- ... ~bfad3cc1/

Hoe zit dat bij jullie en wat vinden jullie ervan? Om TO af te laten trappen. Geen financiële hulp bij aankoop huis en geen structurele oppas. Wel af en toe weekendjes logeren, hulp bij klussen en de grootouders storten per maand in totaal €75 op de studierekening van de kinderen. Voor mijn gevoel de ideale verhouding maar dat kan voor iedereen anders liggen. Ik merk wel dat grenzen bewaken lastiger ligt. Iedere feestdag worden we wel verwacht en het besef dat ook wij een gezin zijn lijkt soms niet doorgedrongen.
frettie wijzigde dit bericht op 15-09-2020 18:55
0.20% gewijzigd
Als ik de verhalen over grootouders hoor, waarvan de getrouwde dochter toch minimaal een keer in de twee dagen bij haar ouders thuis moest komen, vind ik het wel meevallen.
Bij ons past schoonmoeder op. In eerste instantie zei ze dat het niet kon. Hadden we ook prima gevonden. Mijn ouders passen niet op door omstandigheden. Ik merk dat schoonmoeder in het begin juist erg aandrong op kind laten logeren of een weekend bij haar laten terwijl wij daar geen behoefte aan hadden. Inmiddels vraagt ze het niet meer.
Tijdens de crisis hebben we wel financieel op onze ouders geleund. Maar er was ook echt geen geld.
Nu rooien we het zelf en vinden het erg belangrijk om financieel zelfstandig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
16-09-2020 20:13
Nee, allebei niet. Dus ik vermoed dat daar een stuk verdriet/gemis in zat of zit.
Ja, dat zal wel. Want het is echt heeeeeeeeel ver over de grens van gezond gedrag.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mijn ouders waren al volwassen toen ik kind was...

Nu (37) ben ik eigenlijk blij dat we nog lekker naar ze toe kunnen met de feestdagen, dat vind ik hardstikke leuk. Financieel helpen ze niet, simpelweg omdat dat helemaal niet nodig is. Mijn vader is wel handig met klussen, dus als we verhuizen dan komt hij zeker, maar wij ook als zij verhuizen of mijn broer. Ik zie dit niet als vervelende verplichtingen maar als een fijne familie.
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
16-09-2020 20:52
Mijn ouders waren al volwassen toen ik kind was...

Nu (37) ben ik eigenlijk blij dat we nog lekker naar ze toe kunnen met de feestdagen, dat vind ik hardstikke leuk. Financieel helpen ze niet, simpelweg omdat dat helemaal niet nodig is. Mijn vader is wel handig met klussen, dus als we verhuizen dan komt hij zeker, maar wij ook als zij verhuizen of mijn broer. Ik zie dit niet als vervelende verplichtingen maar als een fijne familie.
Ik ken ook iemand waarvan de vader het per se wilde doen, in plaats van degene die ervoor gevraagd was, en hij dreigde toen om zijn kind nooit meer te gaan zien als die de klussen in het nieuwe huis niet door hem liet doen.
Zulke gekken heb je ook nog.
blijfgewoonbianca schreef:
16-09-2020 20:46
Ja, dat zal wel. Want het is echt heeeeeeeeel ver over de grens van gezond gedrag.
Helemaal mee eens. Maar wat ik er vooral mee wilde zeggen: iedereen die zegt dat mensen héél erg op hun ouders leunen wanneer die een complete babykamer bij Babypark gaan bestellen(voor in hun eigen huis) en daar ook een splinternieuwe kinderwagen neerzetten plus ook nog een complete garderobe voor hun kleindochter/-zoon aanschaffen; dat wil helemaal niks zeggen. Ik zie dat vooral als een behoefte (welke dan ook...) van die betreffende grootouder.
Quincy2 schreef:
16-09-2020 20:56
Ik ken ook iemand waarvan de vader het per se wilde doen, in plaats van degene die ervoor gevraagd was, en hij dreigde toen om zijn kind nooit meer te gaan zien als die de klussen in het nieuwe huis niet door hem liet doen.
Zulke gekken heb je ook nog.
Oh wat erg... Het lijkt mij echt helemaal niks als er familieleden klussen gaan doen in je huis. En dan vooral echt dingen als verbouwingen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
16-09-2020 21:05
Oh wat erg... Het lijkt mij echt helemaal niks als er familieleden klussen gaan doen in je huis. En dan vooral echt dingen als verbouwingen.
Ik vind vooral dat je er als ouder niets over te zeggen hebt wie je kind daarvoor vraagt.

Maar het heeft te maken met de behoefte die je daarboven noemde, en het niet los kunnen laten.
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
16-09-2020 07:12
Maar waarom dan? Als ik later het geld heb, dan zal ik dat zeker graag delen met mijn kinderen en kleinkinderen. Of ze lekker meenemen op leuke tripjes en uitstapjes. Ik zou geen huizen voor ze betalen ofzo, maar ze zeker wel mee laten profiteren van ons geld. Als we dat dan dus hebben.

Ik weet dat wij later van beide kanten gaan erven, er is meer dan genoeg geld, maar er wordt niet gedeeld. Hoeft ook niet, we hebben het ook niet nodig, maar ik wil het zelf dus zeker wel anders doen later.
Helemaal eens ik sta hier dus ook zo in, en wij zitten in dezelfde situatie.
Quincy2 schreef:
16-09-2020 20:56
Ik ken ook iemand waarvan de vader het per se wilde doen, in plaats van degene die ervoor gevraagd was, en hij dreigde toen om zijn kind nooit meer te gaan zien als die de klussen in het nieuwe huis niet door hem liet doen.
Zulke gekken heb je ook nog.
Dat lijkt me inderdaad vervelend. Maar ik wil graag dat mijn vader komt helpen dus dat probleem heb ik niet.
Quincy2 schreef:
16-09-2020 21:09
Ik vind vooral dat je er als ouder niets over te zeggen hebt wie je kind daarvoor vraagt.

Maar het heeft te maken met de behoefte die je daarboven noemde, en het niet los kunnen laten.
En ik denk bij sommigen (want ik heb dit in mijn omgeving ook wel vaker gehoord) dat sommige mensen ervan overtuigd zijn dat ze alles beter kunnen.
Zo ver gaan dat iemand dreigt zijn eigen kind niet meer te willen zien ken ik verder niet, maar wel van die mannen die áltijd menen dat ze alles beter kunnen dan de elektricien of timmerman die ervoor is opgeleid.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel heel lang thuis gewoond, in die zin heb ik wel op ze geleund. Ik wilde namelijk graag een koopwoning en het was vrij lastig om die te vinden met de huidige markt in mijn eentje. Nu heb ik die eindelijk gevonden en de financiering doe ik zonder mijn ouders. Ze gaan me wel helpen met het verven van het huis en mijn vader is heel handig, dus hij zal me ook wel af en toe helpen met dingen.

Op het werk zie ik ook genoeg collega's van mijn leeftijd waarvan de ouders het huis hebben gekocht en dat zij het dan gaan huren oid. Ik heb ook nog een broer/zus, dus dan zou je bij alle kinderen bij moeten springen en dan wordt het vrij duur allemaal. Zo rijk zijn mijn ouders ook niet, maar ze hebben het verder wel goed voor elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Met zo'n lijst zou je denken dat opa en oma toch wel op handen gedragen worden maar dat is lang niet altijd het geval.
[/quote]
Dat wordt vaak als vanzelfsprekend gezien.

Bij mij is er geen sprake van "leunen op volwassen ouders". Ben zelf eind dertig. Altijd veel dingen zelf gedaan. We hebben sowieso goede band met mijn ouders en schoonouders. Daar ligt het niet aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven