Leunen op je volwassen ouders

15-09-2020 18:50 337 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las net een boeiend artikel in de Volkskrant dat de dertigers van nu zwaarder leunen op hun ouders dan vroeger. En dat is ook wat ik zie in mijn omgeving. Dat heeft als (misschien wel logisch) gevolg dat er m.i. meer wordt verwacht qua onderdeel uitmaken van het gezin. Denk aan vakanties, feestdagen enzovoort. Hier het artikel: https://www.volkskrant.nl/de-gids/hulp- ... ~bfad3cc1/

Hoe zit dat bij jullie en wat vinden jullie ervan? Om TO af te laten trappen. Geen financiële hulp bij aankoop huis en geen structurele oppas. Wel af en toe weekendjes logeren, hulp bij klussen en de grootouders storten per maand in totaal €75 op de studierekening van de kinderen. Voor mijn gevoel de ideale verhouding maar dat kan voor iedereen anders liggen. Ik merk wel dat grenzen bewaken lastiger ligt. Iedere feestdag worden we wel verwacht en het besef dat ook wij een gezin zijn lijkt soms niet doorgedrongen.
frettie wijzigde dit bericht op 15-09-2020 18:55
0.20% gewijzigd
bumbly schreef:
15-09-2020 20:24
Hier begin dertig en financieel gewoon onafhankelijk van de ouders. Zelf ons huis gekocht en geen andere schenkingen dan kleine verjaardagscadeau’s. Een of twee keer per jaar nemen ze ons mee uit eten.

Klussen in huis doen we zelf, we hebben ons eigen gereedschap. Alleen specifiek gereedschap lenen we soms bij m’n vader. Andersom lenen zij ook wel bij ons.

Binnenkort gaan mijn ouders op ons kindje passen een dag in de week. Hier werd vroeg in de zwangerschap al naar gehint. Denk dat ze beledigd zouden zijn als we ze gepasseerd zouden hebben :P . Dus wat dat betreft zijn we afhankelijk van ze, maar op het moment dat ze op vakantie willen regelen we dat gewoon.

Feestdagen is voor ons iets waar we erg naar uitkijken. We eten 2/3 kerstdagen samen in wisselend gezelschap.

Eens in de zoveel jaar gaan we met het complete gezin op een weekendje weg. Hier sparen we samen maandelijks voor. Echt samen op vakantie gaan zou ik niet willen.

Dus afhankelijk? Nee. Betrokken, ja gelukkig!

Tja, dat gaat hier ook over en weer. Vader is loodgieter, man ooit electricien. Samen hebben én kunnen ze heel veel.
Bij ons in de straat woont een jong stel met een tweeling peuterleeftijd. Ik ben begin veertig en mijn man eind veertig en hebben kinderen in de leeftijd van 5 tot 10. Of het een generatieding is of gewoon toeval weet ik niet. Wij regelen alles zelf. Bij hen zijn de ouders de oppas, degenen van wie de caravan geleend wordt, degenen die klussen in en om het huis doen, je ziet moeder/schoonmoeder de ramen lappen, grote tassen met boodschappen brengen, etc. Echt volcontinu, meerdere dagen per week en ook echt de hele dag de zorg op zich nemen. Ook in weekenden enzo.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
15-09-2020 20:22
Ik herken het niet van mensen onder de , pak ‘m beet, 65.
Mijn vader (nog geen 60) heeft nog nooit zelf een pc gekocht. En klussen doet hij ook al sinds mijn 16e liever samen.
kleinezon wijzigde dit bericht op 15-09-2020 20:33
2.77% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
15-09-2020 20:15
Viva-000, ik vind het leuk om te lezen dat het bij jullie aan alle kanten zo goed is geregeld.

Maar bij dit soort verhalen denk ik wel: hup, knip die navelstreng door. Lekker op je eigen benen, je eigen leven leiden.
Ik vind dit zó raar!

Iedereen blij, maar toch vinden dat het niet goed is en anders moet.
Ik ken best veel mensen die dankbaar zijn dat ze zo’n grote rol kunnen of mogen spelen in elkaars leven.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
15-09-2020 20:25
Dat kan, ik laat me graag iets uitleggen in plaats van zelf alles met moeite te ontdekken.
Wij zijn potdikkie de generatie die als eerste een pc hadden 🤔
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
15-09-2020 20:23
Mijn ouders wonen drie minuten lopen van hier. Kwamen en komen ook meerdere keren per week bij elkaar. Mijn kinderen hebben warme band met opa en oma. Heel mooi om te zien hoe dat gaat. Heel waardevol vind ik. Heeft niets te maken met niet door geknipte navelstreng. Meerdere generaties die samenleven zonder echt te leunen op elkaar, maar die elkaar steunen.
Moooooi gezegd! Zo ervaar ik het ook!
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
15-09-2020 20:25
Dat kan, ik laat me graag iets uitleggen in plaats van zelf alles met moeite te ontdekken.
Prima toch.
Wij helpen hier ook onze (Schoon) ouders mee ( 70 + en 80 + ) maar hoeven zelf niet voor hulp bij onze kinderen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
15-09-2020 20:30
Wij zijn potdikkie de generatie die als eerste een pc hadden 🤔
Jij speelt vals. Jij kan het antwoord op élke vraag googelen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
blijfgewoonbianca schreef:
15-09-2020 20:30
Wij zijn potdikkie de generatie die als eerste een pc hadden 🤔

Klopt, maar lang had het mijn interesse nog niet. Nu kan ik er vooral mee werken, niet áán werken. Op mijn werk sinds kort een paar uur per week een ict-er. Zo heerlijk om dan niet met de handleiding of YouTube de instellingen van het digibord te hoeven aanpassen maar dat over te laten aan een prof. Die het ook nog eens in minder dan een tiende van de tijd kan.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
15-09-2020 20:33
Jij speelt vals. Jij kan het antwoord op élke vraag googelen.
“ Google-mama “ zeiden ze vroeger 😄😄😄
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ben verwend tot het bot. Maar leun niet en sta op eigen benen, maar het heeft het wel makkelijker gemaakt allemaal. Ik heb
-studie gekregen. Dus boeken en collegegeld
-maandelijkse toelage toen ik op kamers ging
-rijbewijs
- ton voor eigen huis
- mijn dochter krijgt de zilvervloot plus maximale schenking
- ik krijg maximale schenking die zij op papier teruglenen. Ik krijg nu dus de rente en hun minder vermogens belasting en ik straks minder erfbelasting
-moeder past vaste dag op. Dat wil ze zelf en is niet onderhandelbaar met haar.
-af en toe logeert dochter bij oma

Dankzij hun steun kan ik goed sparen en dochter straks op dezelfde manier helpen. Ik ben Kind uit een middenstandsgezin. Bedrijf is goed verkocht en iedereen moest meehelpen. Hard werken en van jongs af aan taken en meehelpen, maar veel liefde en financiële hulp gehad.
Geen geld, geen oppas, wel veel liefde, betrokkenheid en af en toe een klushulp. Ik zou het niet anders willen.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
15-09-2020 20:33
Prima toch.
Wij helpen hier ook onze (Schoon) ouders mee ( 70 + en 80 + ) maar hoeven zelf niet voor hulp bij onze kinderen.
Als je tijdig dingen samen doet voorkom je wel dat je trots in de weg komt te staan. Het is erg fijn om te helpen als het vrijblijvend en niet noodzakelijk is, maar gewoon wel zo praktisch. En kleinkinderen kunnen ook helpen :)

Mi hoort dat wel bij het concept 'familie', die wederzijdse afhankelijkheid.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
sneeuwwitje80 schreef:
15-09-2020 20:37
Ik ben verwend tot het bot. Maar leun niet en sta op eigen benen, maar het heeft het wel makkelijker gemaakt allemaal. Ik heb
-studie gekregen. Dus boeken en collegegeld
-maandelijkse toelage toen ik op kamers ging
-rijbewijs
- ton voor eigen huis
- mijn dochter krijgt de zilvervloot plus maximale schenking
- ik krijg maximale schenking die zij op papier teruglenen. Ik krijg nu dus de rente en hun minder vermogens belasting en ik straks minder erfbelasting
-moeder past vaste dag op. Dat wil ze zelf en is niet onderhandelbaar met haar.
-af en toe logeert dochter bij oma

Dankzij hun steun kan ik goed sparen en dochter straks op dezelfde manier helpen. Ik ben Kind uit een middenstandsgezin. Bedrijf is goed verkocht en iedereen moest meehelpen. Hard werken en van jongs af aan taken en meehelpen, maar veel liefde en financiële hulp gehad.

Niet dat het erg is hoor. Maar dat is toch mega veel leunen? Kom op zeg.
Luci_Morgenster schreef:
15-09-2020 20:39
Niet dat het erg is hoor. Maar dat is toch mega veel leunen? Kom op zeg.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
15-09-2020 20:38
Als je tijdig dingen samen doet voorkom je wel dat je trots in de weg komt te staan O... geen last van, hoor. Wij vragen bij bepaalde dingen ( aansluiten pc ofzo ) geen hulp omdat we die hulp niet nodig hebben. Hulp vragen om het vragen klinkt ook nogal onzinnig, eerlijk gezegd.


. Het is erg fijn om te helpen als het vrijblijvend en niet noodzakelijk is, maar gewoon wel zo praktisch. En kleinkinderen kunnen ook helpen :)

Mi hoort dat wel bij het concept 'familie', die wederzijdse afhankelijkheid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ouders met nieuwe liefdes hier. Dat betekent dat ze meer met hunzelf en nieuwe liefdes bezig zijn dan met ons.

Zowel ouders als schoonouders...erg nee hoor! Wij redden het prima en zij hebben een mooi leven. Zolang wij die nieuwe liefdes niet iedere keer hoeven te omarmen vinden wij het wel best.
Alle reacties Link kopieren
De generatie van mijn (schoon)ouders leunen - indien mogelijk - een stuk minder : dat deden ze niet op hun ouders, dat doen ze liever ook niet op hun kinderen. Ze waren wel bereid zelf steun te bieden en willen dat nog doen indien mogelijk.

Mijn generatie ( 50) heeft al veel meer geleund op hun ouders. En de generaties daarna doen dat nog meer.


Is wat ik om me heen zie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik herken het wel en niet. Ik kom uit een rijk nest en mijn ouders hebben veel voor mij gespaard, waar ik geleidelijk zelf beschikking over kreeg. Als resultaat hebben mijn partner en ik bijna geen hypotheek, en toen had ik er al flink wat doorheen gejaagd door wereldreizen en studies. Een gespreid bedje dus.

Maar (structureel) oppassen, helpen met klussen of bij een verhuizing? Het zou niet eens bij mijn ouders opkomen. Daar hebben zij altijd personeel voor gehad, of ze huren er mensen voor in. Daar hebben wij het geld niet voor - in ieder geval niet op de lange termijn. Wij leven echt in een andere wereld dan zij. Bovendien zijn mijn ouders niet Nederlands dus weten ze lang niet altijd hoe iets hier gaat of moet. Wat dat betreft zijn we dus juist heel zelfstandig en hebben we veel zelf moeten uitzoeken van jongs af aan.

Verder wel een fijne, hechte familie. Verplichtingen voelen niet als verplichtingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn hypotheek bij mijn ouders, maar geen schenkingen ontvangen :) Dus de constructie die je normaal met de bank aan kan gaan, heb ik nu met mijn ouders. Of dat ''leunen op'' is ? Ik vind van niet. Het geld (rente tegen 2,8 procent) blijft nu fijn binnen de familie.

Verder is het bij ons gebruikelijk dat we (mijn zus en broer en ik) elke zondag bij onze ouders eten. En kerst (minstens één dag) + nieuwjaarsdag en pasen zijn toch wel vastigheidjes. Geloof niet dat iemand van ons het anders zou willen.

Heb wel vriendinnen die hun ouders echt zelden zien. Die wonen dan in de stad, en dan spreken ze eens in de maand heel formeel ergens af in een restaurant om bij te praten. Dat lijkt me echt niks, zo'n steriele band.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
15-09-2020 20:44
Ouders met nieuwe liefdes hier. Dat betekent dat ze meer met hunzelf en nieuwe liefdes bezig zijn dan met ons.
Dat hoeft echt geen vanzelfsprekend gevolg te zijn hoor.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
15-09-2020 20:15
Viva-000, ik vind het leuk om te lezen dat het bij jullie aan alle kanten zo goed is geregeld.

Maar bij dit soort verhalen denk ik wel: hup, knip die navelstreng door. Lekker op je eigen benen, je eigen leven leiden.
Waarom denk je dat?
Wat is daar beter aan?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Hm tja is een erfenis financiële hulp van je ouders? Dan ja.

Praktisch gezien vangt mijn moeder best vaak onze zoon voor ons op, maar niet structureel, vaste opvang is allemaal geregeld. Maar zij vindt het ook leuk om op onze zoon te passen.

Mijn schoonvader neemt ons regelmatig mee op vakantie omdat hij dat leuk vindt, en dan hoeven we niks te betalen, vindt hij niet nodig. Meestal trakteren wij dan op een etentje of nemen we een leuk cadeautje mee oid. Verder ga ik niet met mijn schoonvader lopen bakkeleien over of hij mij, zijn zoon en kleinzoon wel of niet iets cadeau mag doen en hoe duur dat dan mag zijn, ik vind dat hij dat zelf maar moet bepalen.

Ik heb de afgelopen jaren nog gestudeerd, ben nu net klaar. In die periode schoven beide kanten ons wel eens wat extra’s toe, maar ip heb ik mijn studie zelf betaald en verwachten we - op geërfd geld na dus - geen hulp bij de aankoop van ons huis zometeen.

Oh onze zoon heeft wel een spaarrekening waar familie wel op stort. Niet structureel maar eens in de zoveel tijd. Die rekening hebben wij niet voor hem geopend, dat hebben ze zelf gedaan. Hoeveel erop staat weet ik eigenlijk niet. Vind het ook aan hen om te bepalen of en wanneer ze hem dat precies gaan geven. Wij sparen zelf voor onze zoon voor studie e.d.

Wij vinden het leuk om feestdagen met familie door te brengen maar ik heb niet het idee dat ze het erg vinden als we er niet zijn.

Dus tja, leunen wij op onze ouders? Misschien een beetje. Ze maken het leven soms wel makkelijker. Ik weet ook niet of dat zo verkeerd is. Ik ving in het verleden ook best regelmatig mijn (veel jongere) broertje op voor mijn moeder en mijn man helpt zijn vader met klussen in huis.

Je doet wat voor elkaar toch? Financieel geven zij ons meer dan omgekeerd (nouja vooral mijn schoonvader met die vakanties), maar voor de rest is het meer zij doen eens dit voor ons en wij dat voor hen en gelukkig legt niemand het op een weegschaaltje om te zien of het allemaal wel precies eerlijk en evenveel is.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
feow schreef:
15-09-2020 20:52
Dat hoeft echt geen vanzelfsprekend gevolg te zijn hoor.
Dat zeg ik ook niet...maar bij hen werkt het wel zo. Het zijn net pubers! Schoonmoeder doet alles wat vriend wil, wij moeten ons volledig aanpassen. Liefde van mijn vader vind onze familie banden vreemd en maakt dat ook duidelijk waardoor mijn vader onze relatie in een keer anders bekijkt.

Hierdoor is de band wel redelijk maar we lopen de deur niet plat. Ik
Alle reacties Link kopieren
Hier sparen mijn ouders ook op de rekening van kind, schoonouders doen dat niet, allebei prima.
adelaar81 wijzigde dit bericht op 15-09-2020 21:11
Reden: Foutje, reageerde op 1 van de eerste berichten omdat rest van de pagina’s niet wilde laden.
73.78% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven