Liegen of iets verzwijgen binnen een relatie/huwelijk.

18-12-2019 11:12 342 berichten
Hallo :-)

Ik vraag me af hoe jullie omgaan met een partner die iets verzwijgt of ergens over liegt?

Ik ben ondertussen 7 jaar getrouwd met hem en we hebben 4 jonge kinderen. Ons leven zit best lekker op de rit, we zijn een warm gezin en leven ons leven prettig en liefdevol. We zijn al jaren samen en zien elkaar graag en kennen elkaar ook door en door.
Nu weet ik dat mijn man over iets niet eerlijk is, en iets verzwijgt als ik er over begin. Dit is iets wat echt al jaren tussen ons in staat, vooral vanuit mij. Het is geen ontrouw, maar het heeft te maken met iets waar hij blijkbaar niet mee kan/wil stoppen. Ik kan het ook wel gewoon vertellen: het gaat om blowen en maar eens in de 2 weken oid. Ik merk precies wanneer hij het wil gaan doen en heeft gedaan. De dag daarna voelt hij zich schuldig, en is extra lief. Ik heb het in het verleden vaak genoeg op de man af gevraagd en dan ontkent hij dus. In alle jaren heb ik echt wel eens wat gevonden en geroken, ik ben niet achterlijk. Voordat we aan kinderen begonnen hebben we hier een duidelijke afspraak over gemaakt en ik denk dat hij heel goed de consequentie zou snappen. Ik denk dus dat hij niet eerlijk durft te zijn.
Soms vind ik hem ronduit een lul en soms denk ik: waar maak ik me druk om, het is maar een jointje. In principe doet hij er niemand kwaad mee, maar ongemerkt staat het voor mij tussen ons in.
Het is ook zo idiote situatie nu, ik weet het en hij doet zijn best om het niet te laten merken.
Ik zou er dus goed over willen praten, maar hoe krijg ik hem zo ver....? Ik heb dit al vaker geprobeerd. Kan je iemand zijn geheim gunnen of moeten dit soort dingen openlijk besproken worden? Ik raak er soms ook een beetje van in de war en zou daardoor kiezen om het zo te laten. Maar toch raakt het iets in mij, ik kan er boos van worden. Ik denk dat het verzwijgen en niet eerlijk zijn, voor mij het naarste is. Ik ben opzich niet tegen wiet ofZo.
Wie heeft raad 🙂
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
18-12-2019 11:20
Liefst het 2de natuurlijk 🤣
Nee zijn moeder wil ik zeker niet zijn, ik wil hier ook geen strijd en gezeik over.
Als je zijn moeder niet bent waarom zou hij dan aan jou verantwoording verschuldigd zijn over joint eens per paar weken. Stel dat hij 1x per 3 weken 2 biertjes drinkt...moet hij het dan ook aan mummy vragen of het goed is? Dan wel alles eerlijk opbiechten?
Waarom ga je boven hem staan ipv naast hem?

Iemand op ouder kind niveau aanspreken ipv op volwassen gedrag leidt vooral tot nog meer kinderachtig gedrag. Ik zou hem eerder zeggen dat het zijn ding is zolang het niet uit de hand loopt maar dat je het bijvoorbeeld fijn vindt wanneer hij op dat moment niet er alleen voor staat met de kinderen mocht er een calamiteit zijn dat hij je inschakelt.
Benader het op een volwassen manier en niet alsof je met de eerste de beste puber bent getrouwd.
anoniem_393563 wijzigde dit bericht op 18-12-2019 11:30
31.35% gewijzigd
Doreia* schreef:
18-12-2019 11:26
Consequenties?
Ja, als er consequenties hangen van je vrouw aan iets wat je doet, dan ga ik me ook gedragen als een puber en het lekker puh niet vertellen. Ik heb ook geen zin in straf.

Tijd om op een gelijkwaardige manier met elkaar te praten over zijn blowen. Blijkbaar kan hij er niet mee stoppen of wil hij dat niet.
Aan jou om dat te accepteren of weg te gaan. Maar verbieden, consequenties of andere maatregelen maken je tot zijn moeder en niet zijn partner. Jullie zijn beide volwassen.
Klopt! In het verleden heb ik dus wel een heftige consequentie geroepen, maar ik zou nu hiervoor nooit bij hem weggaan en ons geweldige gezin openbreken.
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
18-12-2019 11:26

Hij is zeker bang om de volle laag te krijgen, maar die wil ik hem juist niet geven. Ik wil wel dat hij er eerlijk over is en zegt wat hij gaat doen. Dus hoe breng ik hem dit aan zijn verstand :)

is het wel angst voor "de volle laag", of is hij bang je (zichzelf) teleur te stellen?
Kerstvrouw schreef:
18-12-2019 11:26
Als je zijn moeder niet bent waarom zou hij dan aan jou verantwoording verschuldigd zijn over joint eens per paar weken. Stel dat hij 1x per 3 weken 2 biertjes drinkt...moet hij het dan ook aan mummy vragen of het goed is? Dan wel alles eerlijk opbiechten?
Waarom ga je boven hem staan ipv naast hem?
Hoe doe ik dat nu? Want in het verleden was het dus anders, helaas. Ook ik leer ;-)
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
18-12-2019 11:22
Ik denk dat ik het nu wel zou accepteren, maar ik wens wel een bepaalde eerlijkheid. Ik sta hier nu anders is dan bijv 10 jaar geleden.
Ik maak me dus met name druk over het verloop van dit gedoe.
Hij liegt / verzwijgt het omdat er thuis een groot probleem van gemaakt werd/wordt. Jij kunt begrip tonen zodat hij de ruimte krijgt thuis eerlijk te zijn. Zo, opgelost! 😊
lilalinda schreef:
18-12-2019 11:28
is het wel angst voor "de volle laag", of is hij bang je (zichzelf) teleur te stellen?
Ook dat, zeker weten. Vooral zichzelf :-)
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
18-12-2019 11:29
Ook dat, zeker weten. Vooral zichzelf :-)
naar he? voor hem
Kom, los het op, vanavond nog!
NBH schreef:
18-12-2019 11:29
Hij liegt / verzwijgt het omdat er thuis een groot probleem van gemaakt werd/wordt. Jij kunt begrip tonen zodat hij de ruimte krijgt thuis eerlijk te zijn. Zo, opgelost! 😊
Kan je mij een voorbeeld geven van een paar zinnen. Ik wil het namelijk goed doen en ben echt zoekend.
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
18-12-2019 11:27
Klopt! In het verleden heb ik dus wel een heftige consequentie geroepen, maar ik zou nu hiervoor nooit bij hem weggaan en ons geweldige gezin openbreken.
Dus is er alleen een loos dreigement?

Stop met hem je wil opleggen. Ga aan tafel zitten en bespreek dat hij niet meer stiekem hoeft te doen en maak SAMEN afspraken zoals bijvoorbeeld niet in huis, vanwege de stank, of niet als jij weg bent of..... En geen consequenties meer die je niet nakomt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
ouder1980 schreef:
18-12-2019 11:28
Hoe doe ik dat nu? Want in het verleden was het dus anders, helaas. Ook ik leer ;-)

Je kan aangeven dat je het heus wel weet. Dat ontkennen een belediging is. Dat je het prima vind als het zo blijft qua frequentie en locatie en dan er niks meer over zeggen.

Maar eerlijk gezegd zou ik er niets over zeggen. Weet je zeker dat het zo blijft en niet veranderd qua gebruik. En gun hem zijn geheimpje.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 18-12-2019 11:32
0.63% gewijzigd
To zo ver heel erg bedankt hoor! Dit helpt mij enorm ❤️
Ik houd van die man en wil het niet op de spits drijven en ik wil rechtzetten hoe ik het in het verleden heb aangepakt. Ook al zal hij dat onzin vinden en het probleem bij zichzelf neerleggen ❤️
dus jij verbiedt hem iets en hij doet het toch en liegt daar over
ik zou dan zijn zakgeld afpakken of hem op de gang zetten
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet hij het vertellen? Wanneer jij met een vriendin afspreekt moet je hem dan ook vertellen hoeveel wijn je hebt gedronken?
Wat is dat voor controle dwang?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
18-12-2019 11:31
dus jij verbiedt hem iets en hij doet het toch en liegt daar over
ik zou dan zijn zakgeld afpakken of hem op de gang zetten
Of met de mattenklopper mocht het vaker voorkomen en lijfstraffen langzaam opvoeren. Een week geen TV, tablet, telefoon of PC is ook een optie.
Kerstvrouw schreef:
18-12-2019 11:32
Of met de mattenklopper mocht het vaker voorkomen en lijfstraffen langzaam opvoeren. Een week geen TV, tablet, telefoon of PC is ook een optie.
uiteindelijk is pikstraf ook heel effectief. Maar dan moet je er wel een flinke termijn op zetten, vijf jaar ofzo
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
18-12-2019 11:30
Kan je mij een voorbeeld geven van een paar zinnen. Ik wil het namelijk goed doen en ben echt zoekend.
Echt?? 😳
Nou, vooruit: ‘schat, ik weet van het blowen en ben de laatste jaren van mening verandert hierover. We zijn allebei volwassener geworden, we hebben 4 kinderen samen en ik vertrouw jou en je keuzes. Ik wil er graag als twee volwassenen over praten, maar ik weet dat jij hier issues mee hebt uit het verleden. Zullen we de eerste stap samen zetten en wil je alsjeblieft niet meer stiekem blowen? Want echt, het is okay!’
Zoiets?
Doreia* schreef:
18-12-2019 11:30
Dus is er alleen een loos dreigement?

Stop met hem je wil opleggen. Ga aan tafel zitten en bespreek dat hij niet meer stiekem hoeft te doen en maak SAMEN afspraken zoals bijvoorbeeld niet in huis, vanwege de stank, of niet als jij weg bent of..... En geen consequenties meer die je niet nakomt.
Hij doet het niet thuis en altijd als iedereen slaapt of ergens bij een vriend. Ik ruik gewoon gelijk de wiet, ook naderhand als hij het gehaald heeft in de auto bijvoorbeeld. Ik zoek er niet naar, maar vond het een paar keer, minibeetjes. Waaronder een keer in de auto, verstopt in de achterbak. Toen was ik wel echt kwaad, want wat als ik aangehouden word met de kinderen en het wordt gevonden 😱🤐
Ik zie het ook gelijk aan zijn kop en zeker als hij daarna een half brood op eet 😅
Dus eerlijkheid zal zorgen voor minder klote situaties, het stiekeme moet eraf voor mij.
Kerstvrouw schreef:
18-12-2019 11:31
Waarom moet hij het vertellen? Wanneer jij met een vriendin afspreekt moet je hem dan ook vertellen hoeveel wijn je hebt gedronken?
Wat is dat voor controle dwang?
Nee zo bedoel ik het niet. Meer als ik er naar vraag, dat er dan eerlijk geantwoord wordt ipv ‘nee ik heb last van mijn lens’ 🤣
Ik heb geen dwang tot controle :-)
ouder1980 schreef:
18-12-2019 11:30
Kan je mij een voorbeeld geven van een paar zinnen. Ik wil het namelijk goed doen en ben echt zoekend.


'Hey lieverd ik wil even met je praten. Ik weet dat ik vroeger zei dat ik bij je weg zou gaan als je zou blowen, maar ik zie dat nu heel anders. Ik hou van je, ik wil je niet kwijt, ik ga niet bij je weg vanwege zoiets sufs als blowen. Ik ben veel te gek op jou en ik vind je fantastisch.
Ik wil hier graag eerlijk over zijn tegen jou, want ik vind het heel vervelend dat je denkt dat ik nog meen wat ik toen zei, terwijl ik er nu helemaal niet meer zo over denk. Ik vind eerlijkheid belangrijk, vandaar dat ik het je nu vertel. Mocht je nog zo af en toe willen blowen, dan word ik daar niet boos over en ga ik natuurlijk niet bij je weg.'
ouder1980 schreef:
18-12-2019 11:36
Nee zo bedoel ik het niet. Meer als ik er naar vraag, dat er dan eerlijk geantwoord wordt ipv ‘nee ik heb last van mijn lens’ 🤣
Ik heb geen dwang tot controle :-)


Waarom vraag je er naar?
S-Meds schreef:
18-12-2019 11:34
uiteindelijk is pikstraf ook heel effectief. Maar dan moet je er wel een flinke termijn op zetten, vijf jaar ofzo
🤣 sorry, moet er hard om lachen! Ik zou nooit straffen, zou er alleen mezelf mee hebben ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak ben je in de laatste 10 jaar aangehouden en is de kofferbak open gemaakt?
Het moet eerlijk...je dramt echt om niets.

Nogmaals wanneer jij eens uit gaat moet je dan ook vertellen wat je hebt gedronken?

Wat is de reden dat je hier zo graag de controle over wil?
Marana schreef:
18-12-2019 11:37
Waarom vraag je er naar?
Tsja, omdat ik wil dat hij eerlijk is. Het voelt zo gek als je het weet en ziet en hij ontkent of doet alsof er niks aan de hand is. De bekende roze olifant in de kamer. Het wordt te beladen en te zwaar, daar wil ik vanaf.
Marana schreef:
18-12-2019 11:37
Waarom vraag je er naar?
goeie
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
18-12-2019 11:34
Hij doet het niet thuis en altijd als iedereen slaapt of ergens bij een vriend. Ik ruik gewoon gelijk de wiet, ook naderhand als hij het gehaald heeft in de auto bijvoorbeeld. Ik zoek er niet naar, maar vond het een paar keer, minibeetjes. Waaronder een keer in de auto, verstopt in de achterbak. Toen was ik wel echt kwaad, want wat als ik aangehouden word met de kinderen en het wordt gevonden 😱🤐
Ik zie het ook gelijk aan zijn kop en zeker als hij daarna een half brood op eet 😅
Dus eerlijkheid zal zorgen voor minder klote situaties, het stiekeme moet eraf voor mij.
Vertel hem dit, je laatste zin!
Over de wiet snap ik wel, al denk ik niet dat je in de problemen zit als je met een minibeetje wordt aangehouden. Maar met de kinderen erbij lijkt mij dat ook niet tof. Dat zou ik een keer op een rustige, niet verwijtende manier gaan bespreken. Dan ziet hij dat niet het blowen zelf het probleem is, maar dat hij daarmee jou en de kinderen in een voor jou vervelend aanvoelende situatie kan brengen. Dat zal hij ook niet willen neem ik aan.
anoniem_388784 wijzigde dit bericht op 18-12-2019 11:42
Reden: Schrijffout
0.09% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven