Lijkend of juist totaal verschillend van elkaar?

14-12-2019 08:11 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er al veel over is geschreven, maar wat voor persoonlijkheden passen qua relatie het beste bij elkaar?

Man - vrouw (of man - man of vrouw - vrouw) met gelijkende karakters of juist totaal verschillende persoonlijkheden? En qua intelligentie: vinden jullie dit heel belangrijk of speelt dit bij jullie geen rol?

Ik ben erg benieuwd, want ik ben hier zelf nog steeds niet over uit... Zit in de single situatie en ben benieuwd naar verhalen en meningen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat allebei kan, maar érgens moet je elkaar wel vinden... Wij hebben totaal verschillende persoonlijkheden, waardoor we elkaar goed aanvullen en stimuleren tot anders naar zaken kijken. Maar qua intelligentie zijn we ongeveer gelijk en we hebben veel dezelfde interesses (ook verschillende). Dat we écht met elkaar kunnen praten op een beetje niveau vinden wij heerlijk. Maar wij zijn dan ook van die mensen die thuis veel over werk praten (beiden zijn zelfstandige) anderen zouden daar wellicht van gruwelen....
Er is niet één recept voor wat werkt denk ik?
Met iemand die ik dom zou vinden zou ik geen relatie kunnen hebben.
Een partner hoeft verder niet helemaal op mij te lijken, voor sommige eigenschappen zou dat juist erg botsen. Er zijn wel eigenschappen die ik aantrekkelijk vind of juist onaantrekkelijk. En belangrijk is ook dat je over bepaalde dingen op 1 lijn zit, overtuigingen en waarden en normen.
Alle reacties Link kopieren
Normen en waarden moeten gelijk zijn om te slagen denk ik. Talenten, trekjes, karakters kunnen afwijken.

Ik dacht dat ik hoogopgeleid en abn belangrijk vond, later bleek dat ik intelligentie en slimheid belangrijker vond.
Alle reacties Link kopieren
Kort door de bocht "dezelfde normen en waarde" geeft een grotere kans van slager. Dus het zelfde idee hebben over financiën, werk, gezin, geloof, levenshouding, etc. Of je moet de ander daarin wel respecteren.

Of dat je nu extrovert en bent of introvert, super sportief of niet, van lezen houdt, creatief bent of muzikaal, dat maakt niet zo veel uit. Karakter hoeft ook niet gelijk te zijn. Maar de kernwaarden, hoe je in het leven staat, vind ik wel belangrijk dat dit redelijk overeen komt.

Intelligentie is voor mij wel belangrijk, of wat daar ook mee bedoelt, is voor mij ook belangrijk. Een gesprek op gelijkwaardig niveau vind ik belangrijk in een relatie. Een gesprek waar ik niets van begrijp werkt niet, en dat geldt andersom ook.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Met mijn ex verschilde ik dag en nacht..... als ik daaraan terug denk wordt ik er moe van! Maar goed, toen was ik ook nog jong.

Met mijn huidige vriend is het zoooo relaxed. We staan op dezelfde manier jn het leven. We lijken in ontzettend veel opzichten op elkaar, het enige waar we echt in verschillen is onze muzieksmaak!
Vind het belangrijk om qua intellect en humor op hetzelfde niveau te zitten, anders ga je elkaar niet begrijpen.

Ik denk wel dat intellect verder gaat dan scholing. Ben zelf via een omweg HBO'er en heb wel eens met een WO'er gedate waar ik geen gesprek mee kon voeren, omdat hij wetenschappelijk dan wel heel slim was, maar op de rest van de wereld had hij geen kijk. Ook wel eens een korte verkering gehad met een jongen die de tafel van 10 niet kon opzeggen, en dan ben je net zo snel uitgepraat.

Mijn huidige liefde (10 jaar and counting) is na de MAVO gaan werken, en sommigen schatten hem daardoor niet heel hoog in, maar hij heeft veel interesses en is ook maatschappelijk en sociaal intelligent, waardoor we niet uitgepraat raken.

Verschillende persoonlijkheden hoeft geen issue te zijn als het elkaar niet in de weg gaat zitten. Idem met verschillende (geloofs)overtuigingen. Als je de ruimte krijgt om te doen en geloven wat je zelf wil, maar ook respecteert dat je partner er anders in staat, kan dat best samen.
Mijn man en ik zijn verschillend van karakter en interesses.

Communicatie, humor en gelijkwaardigheid zijn voor ons belangrijke dingen.

Daarbij hoort, in mijn ogen, wel een gelijkwaardig intelligentieniveau
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is een introverte, geduldige bèta. Ik ben een extraverte, impulsieve gamma.

Onze normen, waarden en prioriteiten zijn nooit een punt van discussie. We zijn het eigenlijk altijd eens. Dus ipv een gesprek over hoe we iets aan gaan pakken (schoolkeuze van een kind, feest geven, auto kopen) delen we als we iets oppakken aan de ander mee hoe we het willen doen en wat we van de ander willen vragen. En da's dan meestal prima.
Iemand moet je weten te raken. En daarna moet je wel een beetje hetzelfde zijn om je leven zonder veel gedoe met elkaar te kunnen delen. Denk ik.

Het is vooral fijn als je een beetje een zelfde achtergrond hebt, uit een zelfde soort nest komt, uit hetzelfde milieu. Zeker als je samen kinderen gaat opvoeden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn date en ik hebben best wel veel gelijkenissen. We staan (voor zover ik tot nu toe weet...) ongeveer hetzelfde in het leven en hebben ook eenzelfde humor.

Qua intelligentie matchen we ook. Ik vond dat vroeger nooit zo belangrijk, maar daar ben ik op terug gekomen. Diploma's zeggen me minder.

Zelf geloof ik niet zo in opposites attract. De eerste aantrekkingskracht is er wel, maar er een blijvende relatie van te maken is mij in ieder geval nog nooit gelukt.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Dank allen voor de reacties. Ik heb zelf alle combi’s wel meegemaakt. Zelfde karakters en gelijkend iq. Gelijkend iq en verschillend karakter en nagenoeg gelijk karakter en verschil in iq. Hahaha je zou zeggen dat ik nu wel ervaren genoeg ben. Het tegendeel is waar!

Ik ben dit topic begonnen, want ik heb nu online iemand ontmoet en we hebben echt zoveel gelijkenissen. Eng eigenlijk (soulemate-achtig:p). We denken zoveel hetzelfde over alles dat de kans ook groot is dat ze dit leest. Die googled er ook wat op los, net als ik. We gaan elkaar in de kerstvakantie ontmoeten en ik kijk daar erg naar uit.

We zijn beide extraverte, impulsieve en analytische personen. Heel leuk en spannend. Heb de combi gelijkende karakters al meegemaakt en dat staat garant voor vuurwerk en spektakel in de relatie. Ditmaal lijkt het op hoger niveau plaats te vinden (lees: beide hoog iq).

Hoe ervaren anderen een relatie: allebei hoog iq en allebei extraverte, impulsieve, zoekend naar spanning en sensatie en snel in denken (altijd stappen vooruit denken)?
Alle reacties Link kopieren
An_Dre_Hash_Dag schreef:
14-12-2019 08:55
We gaan elkaar in de kerstvakantie ontmoeten en ik kijk daar erg naar uit.
je hebt elkaar nog niet ontmoet....
maar dan weet je echt nog niet, of je echt op elkaar lijt, je hebt alleen nog de ideale versie gezien
Sterkte met de ontmoeting!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het niet op deze manier kunt analyseren. De karakters die jij nu omschrijft, hebben jullie vast, maar tegelijkertijd zijn er vast ook momenten waarop je twijfelt, geen keuze kunt maken. Of je even helemaal niet op je plek voelt en niet extravert bent.

Jullie karakters zijn veel gelaagder dan dat, en daarom kun je dus niet analyseren of het gaat werken denk ik.

Als je elkaar aan kunt vullen op de momenten dat dat fijn is, pas je bij elkaar denk ik. Maar dat moet ook groeien.
Alle reacties Link kopieren
Om op je vraag terug te komen, uit onderzoeken blijkt, dat hoe meer mensen op elkaar lijken, hoe groter de kas op een langdurige, prettige relatie.
Hoe meer raakvlakken je kunt aanvinken, hoe beter
Zowel innerlijk, als uiterlijk
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-12-2019 09:03
Om op je vraag terug te komen, uit onderzoeken blijkt, dat hoe meer mensen op elkaar lijken, hoe groter de kas op een langdurige, prettige relatie.
Hoe meer raakvlakken je kunt aanvinken, hoe beter
Zowel innerlijk, als uiterlijk
Ook uiterlijk? Hoe moet ik dat zien?
Alle reacties Link kopieren
An_Dre_Hash_Dag schreef:
14-12-2019 08:55

Hoe ervaren anderen een relatie: allebei hoog iq en allebei extraverte, impulsieve, zoekend naar spanning en sensatie en snel in denken (altijd stappen vooruit denken)?
Het lijkt mij interessant zolang je ook maar rust bij elkaar kunt vinden en af en toe even gas kunt terugnemen.
Anders lijkt het me best vermoeiend.

Maar je hebt haar nog niet eens live ontmoet? Dan zou ik dat eerst even afwachten voor je er allerlei scenario's op loslaat :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
14-12-2019 09:06
Ook uiterlijk? Hoe moet ik dat zien?
Hoe mooi je bent ( dat is meetbaar)
Als de de ene partner een 7 is, dan de ander een 6,7,of 8 Als de verschillen te groot worden, wordt de kans dat het lang leuk blijft kleiner
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik zijn qua interesses en karakter totaal verschillend. We vinden niet dezelfde muziek leuk, geen tv-programma wat we samen kijken, geen gedeelde hobby’s, de een houdt van drukte en erop uit gaan, de ander is snel overprikkeld en is graag thuis. Maar onze normen en waarden zijn wel hetzelfde en ons intelligentieniveau ook. En dat vind ik belangrijk. En dat werkt al 15 jaar prima zo.
Alle reacties Link kopieren
Even in een reactie wat reageren op sommige posts.

Het klopt dat het natuurlijk een stuk complexer is dan alleen een paar container begrippen wat ons karakter typeert. Na uren bellen en appen, hebben we ook elkaars kwetsbaarheden besproken. Zelf over gevoel gepraat, wat wij beiden nooit doen! Maar de basis van onze karakters is dat extraverte en sensatiezoekend.

Hoe meer raakvlakken je kunt aanvinken vind ik een mooie. Dank!

Klopt idd dat we nu nog in de romantiserende fase zitten. De slechte eigenschappen hebben we nog niet van elkaar gezien... Dat realiseer ik me.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-12-2019 09:09
Hoe mooi je bent ( dat is meetbaar)
Als de de ene partner een 7 is, dan de ander een 6,7,of 8 Als de verschillen te groot worden, wordt de kans dat het lang leuk blijft kleiner
Ah! Ik dacht al, mijn man is wat betreft kleur en bouw compleet het tegenovergestelde gestelde van mij. Maar hij is woest aantrekkelijk, dus dat zit goed :P
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat normen, waarden en wensen gelijk zijn. Over belangrijke onderwerpen zul je hetzelfde moeten denken (wat voor leefomgeving, kinderen of niet, belang van inkomen, gezamenlijk sociaal leven, veel gezamenlijk of veel apart ondernemen), wil het op de lange termijn goed blijven gaan


Qua intelligentie.. vind ik nogal een moeilijk onderwerp. Er zijn zoveel verschillende vormen van intelligentie. Als de één uitzonderlijk creatief is en de ander niet denk ik niet dat dat een dealbreaker is. Ik denk wel dat het belangrijk is om redelijk op elkaars niveau te zitten qua denkvermogen, aangezien gelijkheid in mijn ogen een grote factor is in een succesvolle relatie, en denkvermogen op alle vlakken terugkomt.

Interesses hoeven niet één op één overeen te komen, ik denk namelijk dat het ook gezond is om aparte interesses en hobbies te hebben, al zijn een paar gemeenschappelijke factoren natuurlijk wel gewenst.

Maar goed, ik denk dat 'de klik' om het zo maar te zeggen ook heel belangrijk is. Als je op papier perfect matcht geeft dat geen garantie voor aantrekkingskracht. Spannend om dat te mogen ontdekken in de kerstvakantie, ik wens je in ieder geval veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
@ TO, ik vind het opmerkelijk dat je jezelf 'impulsief en zoekend naar spanning en sensatie' noemt, terwijl je nog vóór je deze dame daadwerkelijk hebt ontmoet al zekerheden zoek mbt een eventuele relatie met haar!
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
14-12-2019 09:22
@ TO, ik vind het opmerkelijk dat je jezelf 'impulsief en zoekend naar spanning en sensatie' noemt, terwijl je nog vóór je deze dame daadwerkelijk hebt ontmoet al zekerheden zoek mbt een eventuele relatie met haar!
ja, viel mij ook op
Alle reacties Link kopieren
In bepaalde opzichten is het handig dat je op elkaar lijkt (zodat je elkaar invoelt en aan een half woord genoeg hebt) , maar ook bepaalde eigenschappen moeten elkaar aanvullen (bijvoorbeeld de ene kookt graag en is sociaal en de ander maakt meubelen en is liever thuis voor de tv). En laat je je ook graag verrassen door eigenschappen die je totaal niet begrijpt (hij ziet als hoogste doel zijn innerlijke rust terwijl jij het liefste drukmaakt).
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven