Machtsvertoon in relatie. Relatietherapie?

25-03-2014 07:28 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds 12 jaar een relatie. We hebben samen een dochter van 3. Altijd al hadden we communicatieproblemen maar na een ruzie leek hij altijd iets bij te draaien en meer zn best te doen om beter te communiceren. Ik dacht altijd dat het

aan onze communicatie lag, en dat ik teveel verwachtte.

Maar nu ik me er meer in verdiept heb, lijkt het alsof ik eindelijk weet wat het is. Mijn vraag is alleen: kan iemand die graag zijn macht wil vertonen in een relatie, daadwerkelijk veranderen of kan ik beter weggaan.



Ik zal het toelichten. Mijn vriend is als kind mishandeld. Geestelijk en

lichamelijk. Zijn vader is zeer dominant en een grote 'machtsfiguur' in het gezin.

Ikzelf heb een gelukkige jeugd gehad. Nooit was er ruzie (valt ook wat over te zeggen natuurlijk). Misschien heeft het nooit zien van confrontaties bij mn ouders ervoor gezorgd dat ik nu overgevoelig reageer?



Nu ervaar ik al van meet af aan in onze relatie steeds weer dat er over elke beslissing (die ik wil nemen) vreselijk gewikt en gewogen moet worden. Meestal is hij het er bij voorbaat al niet mee eens. Of de discussie wordt zo groot dat ik het niet eens meer waard vind om mijn wens door te zetten. Dit laatste is nu echt al jaren aan

de hand. Daarom leef ik in een huis, voornamelijk ingericht naar zijn smaak.

De tuin idem. Over allerlei kleine dingen (bijv. Een matje in de badkamer) wordt geen beslissing genomen. Ik merk nu dat ik geestelijk uitgeput ben van al dat wikken, wegen en niet serieus genomen worden. En dat weinig meer voor hem lijk voelen. Hij zegt dat ik van een mug een olifant maak en vindt dat ik preek.

Ook als ik na een ruzie even alleen wil zijn, blijft hij op de deur bonken en zegt dat hij erin wil. Hij heeft me ook eens 90 keer (!!) gebeld toen ik weg was gegaan van huis om bij een vriendin bij te komen van en te praten over een ruzie.



Ik ben bang dat mijn dochter schade zal onder inden als ik wegga. Maar ook als ik blijf. Maar op deze manier zal ik niet gelukkig zijn. Zal

relathietherapie een uitweg kunnen bieden? Ook hier wil hij al jaren niet aan maar nu heeft hij gezegd,okee. Niet overtuigend maar ik wil t wel aanpakken.



Wat moet ik doen?

Iemand tips?



Lizzious
Alle reacties Link kopieren
TO, uit je laatste post blijkt voor mij dat jij het prima in je hebt om een vals secreet te zijn. Succes ermee....
You've got a real problem all right, and a banjo is the only answer!
Alle reacties Link kopieren
Die laatste post zal wel aan mij gericht zijn, so be it.



Veel geluk ermee.



Zo aardig ben je zelf ook niet. Als je ook zo tegen je man doet zie ik het probleem niet
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
quote:BellatrixVanDetta schreef op 26 maart 2014 @ 09:00:

Die laatste post zal wel aan mij gericht zijn, so be it.



Veel geluk ermee.



Zo aardig ben je zelf ook niet. Als je ook zo tegen je man doet zie ik het probleem niet Ik vermoed ook tegen mij, omdat ik het waagde te zeggen dat hij zo'n fijne vader is....
You've got a real problem all right, and a banjo is the only answer!
quote:lizzious schreef op 26 maart 2014 @ 00:15:

ik heb inmiddels.vaak bedankt voor de reacties. Uit de grond van mijn hart. En natuurlijk wil ik meningen horen, ook al doen die soms pijn, anders had ik niks gepost en was ik allang weggeweest. Het "wij" gevoel is op dit forum heel belangrijk blijkt. Elkaar supporten en lekker aandikken. dat kan, als je anoniem bent en is blujkbaar nodig. Nog steeds begrijp io noet waarom. Er zijn een aantal inhoudelijke reacties binnengekomen waar ik veel aan heb.

En nog steeds ben ik het er niet mee eens dat je alleen knopen kunt doorhakken en standvastig kunt zijn als je hard, onaardig en ongenuanceerd bent. Recht voor zijn raap kan nog steeds met respect naar elkaar. Ook op een forum. Maar dat vereist ook een bepaald intelligentie niveau. En dat dit een mening/eigenschap is die ik heb wat me nu mijn relatie kost, is appels met peren vergelijken en te kort door de bocht.

Maar ik ben een stuk verder. Weet wat ik nodig heb. De mensen die wel empatisch en gericht konden reageren, begrijpen hoe moeilijk het is om een knoop door te hakken in deze situatie. Daarin krijg je geen tweede kans, zoiets doe je weloverwogen en maar 1 keer.

Ik heb alles over voor mijn dochtertje. Ook mijn eigen geluk. Maar juist datgene is het, waar zij veel waarde aan zal hechten. Dus dat maakt het heel dubbel.

nogmaals dank voor de opbouwende kritiek.



TO ik heb je echt proberen te helpen met een aantal inhoudelijke reacties. Ook de, in jouw ogen, harde reacties heb ik gelezen, maar volgens mij zijn die vooral zo hard om je eens virtueel door elkaar te schudden. Zie je het dan echt niet?

Goed dat je in relatietherapie gaat (al moeten jullie volgens mij ook beide individueel in therapie), want gezien je laatste post, ben je er nog lang niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe haal je het in je hoofd om te impliceren dat de forummers die (in jouw ogen) hard op je reageren blijkbaar een bepaald intelligentieniveau missen? Je kunt je ook bedenken dat de reacties vaak voortkomen uit eigen ervaringen he. Maar ja, dat vereist dan weer een bepaald inlevingsvermogen.... OEPS, dat mag ik zeker niet zeggen, omdat het zo hard is?
You've got a real problem all right, and a banjo is the only answer!
TO, goed dat jullie in relatietherapie gaan. Ik hoop echt dat jullie er baat bij hebben, ook als mocht blijken dat jullie het samen niet redden kan het zijn dat er in de communicatie toch wat verbeterd.



Dat je alles over hebt voor je dochtertje is mooi, maar hou er wel rekening mee dat jouw geluk ook belangrijk is. Het voorbeeld wat je jouw dochtertje meegeeft kun je ook maar 1 keer goed doen. Bedenk dus goed welk voorbeeld jij wil dat je dochter meekrijgt en vecht daarvoor. Zorg ervoor dat jullie relatie gelijkwaardiger wordt. Een relatie heb je samen, in een relatie overleg je samen en beslis je dingen samen. Kom meer voor jezelf op en laat je dochter zien dat partners gelijkwaardig zijn in een relatie.



Van het voorbeeld dat ze nu krijgt zou ze een vertekend beeld kunnen krijgen. Zou jij willen dat zij zo behandeld wordt in een relatie?
Alle reacties Link kopieren
quote:pinkie80 schreef op 26 maart 2014 @ 09:13:

Hoe haal je het in je hoofd om te impliceren dat de forummers die (in jouw ogen) hard op je reageren blijkbaar een bepaald intelligentieniveau missen?



Een schoolvoorbeeld van "De gehele wereld is gek behalve ik."

Deze mensen hebben een betonplaat voor hun hoofd. Je kunt ze niet helpen en ze willen niet geholpen worden.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 25 maart 2014 @ 17:20:

[...]



Je gaat boven op die deurmat staan en zegt: "En nu is het verdomme klaar, die mat blijft liggen waar hij ligt en waag het eens hem nog buiten te leggen". Wat is het ergste dat in jouw ogen dan zou kunnen gebeuren?Degene die het hardst op het matje stampt heeft dan de machtsstrijd gewonnen?
Bah
Alle reacties Link kopieren
quote:pinkie80 schreef op 26 maart 2014 @ 09:13:

Hoe haal je het in je hoofd om te impliceren dat de forummers die (in jouw ogen) hard op je reageren blijkbaar een bepaald intelligentieniveau missen? Je kunt je ook bedenken dat de reacties vaak voortkomen uit eigen ervaringen he. Maar ja, dat vereist dan weer een bepaald inlevingsvermogen.... OEPS, dat mag ik zeker niet zeggen, omdat het zo hard is?En dit ook.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzious schreef op 26 maart 2014 @ 08:07:

We gaan in relatietherapie.http://sigmund.volkskrant.nl/



[img]http://sigmund.volkskrant.nl/[/img]
Alle reacties Link kopieren
dankjewel Pietje 1204!

Ben het met je eens. Er valt voor ons allebei nog genoeg te leren.

En dat is inderdaad het voorbeeld wat ik mn dochtertje wil meegeven; die van een meer gelijkwaardige relatie. Eentje waarin niet 1 vd 2 ondergesneeuwd wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzious schreef op 26 maart 2014 @ 09:52:

dankjewel Pietje 1204!

Ben het met je eens. Er valt voor ons allebei nog genoeg te leren.

En dat is inderdaad het voorbeeld wat ik mn dochtertje wil meegeven; die van een meer gelijkwaardige relatie. Eentje waarin niet 1 vd 2 ondergesneeuwd wordt.Punt is alleen dat beide ouders daaraan mee moeten werken. Jij kunt het wel willen (en dat is logisch), maar HIJ wil het blijkbaar niet want hij doet er geen moeite voor. De verhoudingen tussen jullie liggen overhoop en zijn niet meer gelijkwaardig. Het is dus gewoon nu niet mogelijk om het goede voorbeeld samen te geven en HIJ wil er duidelijk niet aan werken. Hoe ga je dit aanpakken nu dan? Een goed voorbeeld geven KAN ook zijn, aan je dochter laten zien dat je dit soort gedrag niet pikt he.... Tuurlijk wil je het liefste laten zien dat papa en mama gelukkig zijn samen, maar dat zijn jullie niet.
You've got a real problem all right, and a banjo is the only answer!
Alle reacties Link kopieren
Dat soort dingen als een badmatje heb ik ook in onze relatie. Ik heb eens een keer een half jaar moeten wachten voordat het licht in de gang werd vervangen. Uiteindelijk heb ik het zelf maar gedaan, en dat doe ik steeds vaker. Als ik het zelf kan, doe ik het gewoon. Maar dat zijn in mijnogen perikelen die overal wel voorkomen. Maar dan iedere keer een statement maken door het matje te verleggen, vind ik eigenwijsheid en stijfkoppigheid, niet jezelf in een ander verplaatsen. En dan heb ik het over hem. Een stempel erop drukken. Ik ken je partner niet, maar ik heb ook met dit soort mensen in mijn relatie te maken, niet alleen mijn man maar ook in onze omgeving en die verander je niet meer. Ik zou zoveel mogelijk je eigen plan trekken en je niet weg laten cijferen. Al is het alleen al voor je dochter. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
quote:pinkie80 schreef op 26 maart 2014 @ 09:03:

[...]





Ik vermoed ook tegen mij, omdat ik het waagde te zeggen dat hij zo'n fijne vader is....En aan mij want ik beschuldig haar er haar kind in deze situatie te plaatsen
Alle reacties Link kopieren
quote:pinkie80 schreef op 26 maart 2014 @ 09:13:

Hoe haal je het in je hoofd om te impliceren dat de forummers die (in jouw ogen) hard op je reageren blijkbaar een bepaald intelligentieniveau missen? Je kunt je ook bedenken dat de reacties vaak voortkomen uit eigen ervaringen he. Maar ja, dat vereist dan weer een bepaald inlevingsvermogen.... OEPS, dat mag ik zeker niet zeggen, omdat het zo hard is?Het zorgt er wel voor dat ik het gedrag van haar man naar haar toe beter begrijp.
Alle reacties Link kopieren
*
Alle reacties Link kopieren
quote:BellatrixVanDetta schreef op 26 maart 2014 @ 09:00:

Die laatste post zal wel aan mij gericht zijn, so be it.



Veel geluk ermee.



Zo aardig ben je zelf ook niet. Als je ook zo tegen je man doet zie ik het probleem niet +1
Alle reacties Link kopieren
we gaan samen in relatietherapie, hij heeft gezegd dat hij dat wil.

nu zijn we niet gelukkig door de scheve verhoudingen maar daar willen we dus nu aan gaan werken. De afspraak is al gemaakt.

Iemand anders veranderen kan niet. Dat weet ik en ik weet ook dat aangeleerde gedragspatronen in iemand verankerd zitten. Bij hem en bij mij.

Waar ik nu op hoop is dat we allebei meer inzichten krijgen door die therapie. Inzicht in hoe we ons gedragen en wat voor een effect dat op de ander en onze dochter heeft. Dan zou er al veel gewonnen zijn.

Zelf dingen doen in huis is natuurlijk prima, maar er komen altijd weer dingen langs die je toch echt even moet overleggen.

Hoe je dat overlegt is zo belangrijk. Niet op iemands gevoel spelen of een trucje uithalen waardoor je weet dat de ander lekker snel opgeeft.

Ik weet niet wat de toekomst biedt natuurlijk, maar ik ga alles op alles zetten om het beter te maken. Ik hoop dat hij zich daar in therapie ook open voor kan stellen straks.
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzious schreef op 26 maart 2014 @ 11:19:

we gaan samen in relatietherapie, hij heeft gezegd dat hij dat wil.

nu zijn we niet gelukkig door de scheve verhoudingen maar daar willen we dus nu aan gaan werken. De afspraak is al gemaakt.

Iemand anders veranderen kan niet. Dat weet ik en ik weet ook dat aangeleerde gedragspatronen in iemand verankerd zitten. Bij hem en bij mij.

Waar ik nu op hoop is dat we allebei meer inzichten krijgen door die therapie. Inzicht in hoe we ons gedragen en wat voor een effect dat op de ander en onze dochter heeft. Dan zou er al veel gewonnen zijn.

Zelf dingen doen in huis is natuurlijk prima, maar er komen altijd weer dingen langs die je toch echt even moet overleggen.

Hoe je dat overlegt is zo belangrijk. Niet op iemands gevoel spelen of een trucje uithalen waardoor je weet dat de ander lekker snel opgeeft.

Ik weet niet wat de toekomst biedt natuurlijk, maar ik ga alles op alles zetten om het beter te maken. Ik hoop dat hij zich daar in therapie ook open voor kan stellen straks.Over op je gevoel spelen, je kan er zelf ook nogal wat van en als jou een antwoord niet bevalt ga je sneren en proberen mensen naar beneden te halen, misschien een groot punt bij jezelf om aan te werken.
Alle reacties Link kopieren
Lizzious, ik wens jullie veel sterkte met alles.
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzious schreef op 26 maart 2014 @ 11:19:

we gaan samen in relatietherapie, hij heeft gezegd dat hij dat wil.

nu zijn we niet gelukkig door de scheve verhoudingen maar daar willen we dus nu aan gaan werken. De afspraak is al gemaakt.

Iemand anders veranderen kan niet. Dat weet ik en ik weet ook dat aangeleerde gedragspatronen in iemand verankerd zitten. Bij hem en bij mij.

Waar ik nu op hoop is dat we allebei meer inzichten krijgen door die therapie. Inzicht in hoe we ons gedragen en wat voor een effect dat op de ander en onze dochter heeft. Dan zou er al veel gewonnen zijn.

Zelf dingen doen in huis is natuurlijk prima, maar er komen altijd weer dingen langs die je toch echt even moet overleggen.

Hoe je dat overlegt is zo belangrijk. Niet op iemands gevoel spelen of een trucje uithalen waardoor je weet dat de ander lekker snel opgeeft.

Ik weet niet wat de toekomst biedt natuurlijk, maar ik ga alles op alles zetten om het beter te maken. Ik hoop dat hij zich daar in therapie ook open voor kan stellen straks.Top! Ga er samen voor! Ik hoop dat het allemaal uiteindelijk goed komt. Misschien wordt het wel beter dan het ooit was omdat je elkaar nu mogelijk beter gaat begrijpen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzious schreef op 26 maart 2014 @ 11:19:

Niet op iemands gevoel spelen of een trucje uithalen waardoor je weet dat de ander lekker snel opgeeft.Nah, je bent zelf anders al leuk op weg om dat óók onder de knie te krijgen, als ik zo lees in dit topic. Wat is dit, omdat je thuis zo behandeld wordt ga je anderen ook maar zo behandelen? Ik dacht dat je dit topic opende omdat je het naar vindt om zo behandeld te worden? Hou toch op zeg. Heb spijt dat ik tijd aan dit topic verspild heb.
Alle reacties Link kopieren
lizzious, je opende in februari 2010 al een topic over deze man. Je hebt in dat topic diverse posts verwijderd (voor zover ik het kan volgen, omdat de antwoorden je toen ook al niet aanstonden). Mensen hebben toen ook kritische vragen gesteld net als nu. De dingen die je daarin beschreef, waren gewelddadige incidenten (duwen, op je af komen rijden, uitschelden). Zelf schrijf je dat het op dat moment al 6 jaar aan de gang is... Nog steeds ben je bij deze man en inmiddels is er binnen deze relatie ook een kind op de wereld gezet. Toen wilde je al in therapie. Is dus niet gebeurd. Wat doet jou vermoeden dat het nog goed kan komen, want sorry... ik zie het niet.... Het is nu dus 10 jaar aan de gang en nog steeds zie jij niet in met wat voor man je samenleeft? Nee, in plaats daarvan verwijt je ons een gebrek aan intelligentie omdat we wat fel reageren.... Sorry hoor, maar ik kan hier echt niet tegen. Ga OF bij die vent weg, OF stop met adviezen vragen waar je toch niets mee gaat doen.



Sorry mensen, dat ik een topic van 4 jaar geleden hier ter sprake breng. Het leek me echter wel relevant voor hoe TO erin staat.
You've got a real problem all right, and a banjo is the only answer!
Alle reacties Link kopieren
@ Iwannalive en Sandermilennium: dank jullie wel!
Alle reacties Link kopieren
quote:pinkie80 schreef op 26 maart 2014 @ 11:34:

lizzious, je opende in februari 2010 al een topic over deze man. Je hebt in dat topic diverse posts verwijderd (voor zover ik het kan volgen, omdat de antwoorden je toen ook al niet aanstonden). Mensen hebben toen ook kritische vragen gesteld net als nu. De dingen die je daarin beschreef, waren gewelddadige incidenten (duwen, op je af komen rijden, uitschelden). Zelf schrijf je dat het op dat moment al 6 jaar aan de gang is... Nog steeds ben je bij deze man en inmiddels is er binnen deze relatie ook een kind op de wereld gezet. Wat doet jou vermoeden dat het nog goed kan komen, want sorry... ik zie het niet.... Het is nu dus 10 jaar aan de gang en nog steeds zie jij niet in met wat voor man je samenleeft? Nee, in plaats daarvan verwijt je ons een gebrek aan intelligentie omdat we wat fel reageren.... Sorry hoor, maar ik kan hier echt niet tegen. Ga OF bij die vent weg, OF stop met adviezen vragen waar je toch niets mee gaat doen.



Sorry mensen, dat ik een topic van 4 jaar geleden hier ter sprake breng. Het leek me echter wel relevant voor hoe TO erin staat.Geeft niet het laat zien dat ze gewoon niet klaar is om te vertrekken, toen niet en nu ook niet en daarin zit dat arme kind,dat er niet om gevraagd heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven