Man is vreemdgegaan

20-04-2019 14:34 359 berichten
Weer een topic over vreemdgaan. Voel me zo in de war.

Mijn man en ik zijn intussen bijna een jaar in relatietherapie. Onze relatie zat al jaren niet echt lekker meer. We hebben twee kindjes, dus ik vind dat we er alles aan moeten doen om bij elkaar te blijven. Maar mijn gevoel gaat wel alle kanten op momenteel. Eigenlijk is dat nu de belangrijkste reden dat ik nog blijf. Ik wil eerst rust, vooral ook voor de kinderen. Want ik merk dat ze het allemaal meekrijgen en dat breekt mijn hart. Maar het idee dat ze om en om naar een ander huis zouden moeten vind ik nog afschuwelijker.

Tijdens de vorige sessie bij de therapeut heeft mijn man opgebiecht dat hij een affaire heeft gehad. Hij wil niet zeggen met wie, maar ik denk dat ik het wel weet. Hij kent die vrouw al jaren en ik heb mijn gevoel altijd gesust met het idee dat als ze iets zouden hebben dat het dan al lang gebeurd was. Hij zegt dat hij ook verliefd op haar was/is, maar dat die verliefdheid hem juist de ogen geopend heeft dat hij nog voor ons gezin wilde vechten. Hij zegt dat hij dat ook aan haar heeft gezegd en dat ze toen de affaire gestopt hebben. Maar ik weet dat hij haar de afgelopen maanden nog gezien heeft, en ik heb hem ook vaak genoeg met haar zien whatsappen. Hij zegt dat dat alleen vriendschappelijk was. Ik heb toen zo’n gesprek teruggelezen en dat gaat inderdaad niet over sex. Maar hoe leg ik dat nou uit, je leest wel dat ze close zijn.

Ik voel me ontzettend verraden. We zijn in die therapie bezig met onze gedragspatronen. Daar gebeuren echt wel goede dingen, ik merk wel verandering. Gaat wel heel erg langzaam, soms heb ik het gevoel dat ik de enige ben die echt werk verzet. Maar ik geloof ook wel dat hij voor ons gezin wil gaan, want anders was hij wel vertrokken. Maar het idee dat hij doodleuk doorgaat met contact met die andere vrouw terwijl wij aan onze relatie werken maakt me misselijk. En dat hij het me pas na maanden vertelt misschien nog wel meer!

Het ene moment denk ik dat ik gewoon z’n koffers bij de deur zet, het volgende moment denk ik dat ik blij moet zijn dat hij er nog is, nog steeds meegaat naar therapie en dat we het daar wel op kunnen lossen. De therapeut ziet er zelfs na deze gedropte bom nog heil in.

Mijn vriendinnen vinden ongeveer dat ik m aan de hoogste boom moet opknopen. Maar het lukt me niet om hem zo te zien, hij is toch de vader van m’n kinderen en ergens diep van binnen hou ik nog van hem.
anoniem_63b2a67238650 wijzigde dit bericht op 20-04-2019 16:26
Reden: Typfout
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wittevitrage schreef:
20-04-2019 16:22
. Dat hij dan juist dat emotionele bij een ander zoekt begrijp ik niet.
Wil je het wel begrijpen en daarbij ook naar jezelf kijken?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
21-04-2019 06:31
en daarbij ook naar jezelf kijken?
Wat denk je dat ik al een jaar (!) in die therapie aan het doen ben?
Alle reacties Link kopieren
Als je in zogenaamde relatie therapie moet dan kan je beter gewoon stoppen en je geluk elders zoeken. Is bewezen dat relatie therapie op de lange duur niet werkt en mensen terug vallen in de voor hun bekende patronen omdat ze het niet volhouden zich anders voor te doen dan dat ze werkelijk zijn
Ik begrijp niet zo goed waarom sommigen het nodig vinden om TO aan te vallen.

TO, tussen de ruis door is het belangrijkste inmiddels wel gezegd: de woorden van jouw man en het gedrag van jouw man zijn niet in één lijn. Dat blijkt het meest sprekend uit het feit dat hij zijn emotionele heil nog steeds bij een ander zoekt. En dat maakt jou, logischerwijs, onzeker en verdrietig. Waarom hij het één zegt en het ander doet is een beetje gissen, maar het lijkt er sterk op dat hij niet meent wat hij zegt. En dat hij nu meewerkt om later te kunnen zeggen dat hij er alles aan heeft gedaan.

De uitkomst lijkt daarmee al vast te staan. En hoe verdrietig en moeilijk en tegennatuurlijk ook: je doet er verstandig aan om je daarop nu vast voor te bereiden. Door na te denken over woonruimte en omgangsregeling bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Wittevitrage schreef:
21-04-2019 07:10
Wat denk je dat ik al een jaar (!) in die therapie aan het doen ben?
Waarom zo defensief met een wedervraag? Als je daar al een jaar mee bezig bent en je hebt nog steeds geen idee, is het niet zo effectief kennelijk
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
21-04-2019 07:31
Waarom zo defensief met een wedervraag? Als je daar al een jaar mee bezig bent en je hebt nog steeds geen idee, is het niet zo effectief kennelijk
Ik heb prima een idee, staat ook al in eerdere posts wat over uitgelegd. Dus wat wil je hier nu mee bereiken?

Eigenlijk is deze reactie precies wat me zo doet walgen. Ik ben maar steeds naar mijn eigen aandeel aan het kijken, probeer me anders op te stellen, probeer allerlei automatismes van hem een beetje mild te bekijken zodat we uit gedragspatronen kunnen stappen. En meneer gaat ondertussen lekker een beetje z’n goddelijke gang. En als ik daar dan verdrietig van raak krijg ik wéér de vraag “heb je wel in beeld wat je eigen aandeel is?”. Maakt me woest!!

Dank voor de link naar Tracy Chorn. Dat geeft inderdaad een ander perspectief op de zaak.
Wittevitrage schreef:
21-04-2019 08:16
Ik heb prima een idee, staat ook al in eerdere posts wat over uitgelegd. Dus wat wil je hier nu mee bereiken?

Eigenlijk is deze reactie precies wat me zo doet walgen. Ik ben maar steeds naar mijn eigen aandeel aan het kijken, probeer me anders op te stellen, probeer allerlei automatismes van hem een beetje mild te bekijken zodat we uit gedragspatronen kunnen stappen. En meneer gaat ondertussen lekker een beetje z’n goddelijke gang. En als ik daar dan verdrietig van raak krijg ik wéér de vraag “heb je wel in beeld wat je eigen aandeel is?”. Maakt me woest!!

Dank voor de link naar Tracy Chorn. Dat geeft inderdaad een ander perspectief op de zaak.
Ik zou dat soort reacties lekker negeren. Hier op Viva proberen ze mensen die seksueel misbruikt zijn nog een zogenaamde spiegel voor te houden. Gaat nergens over.
Alle reacties Link kopieren
TO als er geen kinderen waren, wat had je dan gedaan?

Ik vind het heel goed dat je het voor de kinderen nog probeert. Dat je hen een gelukkig en stabiel gezinsleven gunt. Maar blijkbaar denkt je man daar anders over.
En in zo'n situatie denk ik dat je kinderen meer hebben aan een gelukkige moeder op een fijne plek.
Alle reacties Link kopieren
Wittevitrage schreef:
21-04-2019 08:16
Ik heb prima een idee, staat ook al in eerdere posts wat over uitgelegd. Dus wat wil je hier nu mee bereiken?

Eigenlijk is deze reactie precies wat me zo doet walgen. Ik ben maar steeds naar mijn eigen aandeel aan het kijken, probeer me anders op te stellen, probeer allerlei automatismes van hem een beetje mild te bekijken zodat we uit gedragspatronen kunnen stappen. En meneer gaat ondertussen lekker een beetje z’n goddelijke gang. En als ik daar dan verdrietig van raak krijg ik wéér de vraag “heb je wel in beeld wat je eigen aandeel is?”. Maakt me woest!!

Dank voor de link naar Tracy Chorn. Dat geeft inderdaad een ander perspectief op de zaak.
Toe maar, ga lekker tekeer. Jij geeft aan het niet te begrijpen. Ik kan me intussen wel voorstellen hoe dat komt. Maar woest zijn is natuurlijk een veel beter idee. Succes er mee!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
21-04-2019 09:00
Toe maar, ga lekker tekeer. Jij geeft aan het niet te begrijpen. Ik kan me intussen wel voorstellen hoe dat komt. Maar woest zijn is natuurlijk een veel beter idee. Succes er mee!
Zo nu heb je je minuut van superieuriteitsgevoel weer gehad. Kan je gewoon verder met je stoffige leven
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 21-04-2019 09:12
0.28% gewijzigd
Wittevitrage schreef:
21-04-2019 08:16
Eigenlijk is deze reactie precies wat me zo doet walgen. Ik ben maar steeds naar mijn eigen aandeel aan het kijken, probeer me anders op te stellen, probeer allerlei automatismes van hem een beetje mild te bekijken zodat we uit gedragspatronen kunnen stappen. En meneer gaat ondertussen lekker een beetje z’n goddelijke gang. En als ik daar dan verdrietig van raak krijg ik wéér de vraag “heb je wel in beeld wat je eigen aandeel is?”. Maakt me woest!!

Misschien moet je die woede maar eens toelaten. Je hoeft niet alles te pikken hè.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
21-04-2019 09:00
Toe maar, ga lekker tekeer. Jij geeft aan het niet te begrijpen. Ik kan me intussen wel voorstellen hoe dat komt. Maar woest zijn is natuurlijk een veel beter idee. Succes er mee!
Wat een knap staaltje probleem omdraaiing dit. Als TO echt een draak van een wijf was had haar kerel gewoon stoer zelf weg moeten gaan. Dat halfbakken gedrag (vreemdgaan tijdens therapie) is wel heel ontzettend slap.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Als meneer zijn goddelijke gang blijft gaan zou ik er een eind aan breien. Hij wil niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Wittevitrage schreef:
20-04-2019 21:43

Waar ik het meest bang voor ben is dat we zo’n relatie krijgen die zich maar voortsleept maar die ook net te goed is om er mee op te houden. Echt fijn is het al jaren niet meer. Maar ja, we hebben twee kleine kinderen, dus wat mag ik dan verwachten van tropenjaren?

To, ik wil alleen even reageren op je tropenjaren. Het is een wijd verbreide illusie dat het daarna allemaal veel beter wordt. Kinderen worden ouder en krijgen andere behoeften, maar niet minder. Nu zit je 's avonds nog samen op de bank, straks zit je daar met zijn allen de Voice te kijken en is er zo mogelijk nog minder ruimte voor een goed gesprek.
Je gunt je kinderen een gezin maar is het haalbaar? Ik zou in ieder geval in therapie of daarbuiten maar beginnen je boosheid ventileren als je dat nog niet gedaan hebt.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Dat is een mooie link, Blauwkous, naar Tracy Chorn. "Entitlement" inderdaad. Ze hebben er recht op!

Wittevitrage: ik denk dat je vooral naar jezelf moet luisteren. Als je een wens mocht doen, een soort 'mirakelwens', wat zou je dan willen? Met deze meneer verder, uit angst? Of met jezelf en je kinderen, uit liefde?
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
21-04-2019 02:11
Dit. En wellicht heeft hij berekend hoeveel kinderalimentatie hij straks kwijt is.

En het is zo k-u-t dat jij dan ‘de beslissing’ moet nemen en hij dan ‘het oordeel’ afwacht... maar ja, hij heeft er dan alles aan gedaan. Not. Met zijn ruggespraak via WA met gewezen minnares. Hoe respectloos.

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte toe. En laat je niet de gehele verantwoordelijkheid voor het voortbestaan van de relatie in de nek duwen. De relatie mag dan wankel zijn geweest, hij gaf het de doodssteek met zijn vreemdgaan. Daar mag hij de volle verantwoordelijkheid voor nemen.
Dat dus. Mijn ex deed precies hetzelfde. Ik begreep er helemaal niks van. Therapie ging nergens naartoe, mijn ex maakte mij verwijten over allerlei non issues. Ik deed steeds harder mijn best een hij werd alleen maar bozer. Achteraf had hij al die tijd een ander. Ik wist van niks, dat ontdekte ik pas toen hij al en jaar weg was.

Steeds maar zeggen dat de liefde gewoon zomaar weg was. Niets willen doen, niets meer proberen,
maar ook niet weg gaan natuurlijk. Uiteindelijk kon ik er niet meer tegen en heb ik hem gevraagd om te vertrekken.

Het was een opluchting toen hij weg was. Zowel voor mij als voor de kinderen.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Ik snap dat je je gezin bij elkaar wil houden voor de kinderen, maar ik denk niet dat dat gaat werken. Je man heeft duidelijk niet voor jou gekozen, want hij doet gewoon waar hij zin in heeft. Ik denk dat je kinderen meer hebben aan een gelukkige moeder. Je bent nu al een jaar bezig en schiet er eigenlijk helemaal niets mee op. Geen idee hoe lang je al getrouwd bent en op welke manier en of je werkt, maar als je gaat scheiden is het misschien beter om het dit jaar te doen ivm de korting op partneralimentatie.
Alle reacties Link kopieren
Wittevitrage schreef:
21-04-2019 08:16
Ik heb prima een idee, staat ook al in eerdere posts wat over uitgelegd. Dus wat wil je hier nu mee bereiken?

Eigenlijk is deze reactie precies wat me zo doet walgen. Ik ben maar steeds naar mijn eigen aandeel aan het kijken, probeer me anders op te stellen, probeer allerlei automatismes van hem een beetje mild te bekijken zodat we uit gedragspatronen kunnen stappen. En meneer gaat ondertussen lekker een beetje z’n goddelijke gang. En als ik daar dan verdrietig van raak krijg ik wéér de vraag “heb je wel in beeld wat je eigen aandeel is?”. Maakt me woest!!

Dank voor de link naar Tracy Chorn. Dat geeft inderdaad een ander perspectief op de zaak.
Ik zou maar eens met de vuist op tafel gaan slaan. Figuurlijk mag.
Ultimatum: kappen met zwarte pieten, man naar eigen aandeel kijken en erkenning voor wat daarmee voor jou stuk is gegaan en stoppen met contact met zijn soul mate. Daarna kan therapie een gunstig effect hebben.
Hij doet wat hij leuk vindt, geeft jou de schuld en is daarmee gevrijwaard van alle verantwoordelijkheid als partner van jou. En de therapeute vindt het best. (Heeft ze een diploma?)
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
21-04-2019 02:11
Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte toe. En laat je niet de gehele verantwoordelijkheid voor het voortbestaan van de relatie in de nek duwen. De relatie mag dan wankel zijn geweest, hij gaf het de doodssteek met zijn vreemdgaan. Daar mag hij de volle verantwoordelijkheid voor nemen.

Helemaal mee eens. TO, je zei dat je het gevoel hebt dat de therapeut aan zijn kant staat en dat er gesuggereerd wordt dat jij jezelf een spiegel moet voorhouden. Dat is inderdaad walgelijk, je woede daarover is geheel terecht. Wat zegt de therapeut daarover? Jouw gevoelens moeten toch erkend worden?
Antoine de Saint-Exupéry: "Toutes les grandes personnes ont d'abord été des enfants (mais peu d'entre elles s'en souviennent)."
Alle reacties Link kopieren
Onze therapeut had gezegd er niet aan te beginnen als er een ander in het spel was. Hij begreep er ook helemaal niets van een concludeerde dat het dan toch wel aan mij zou liggen. Als ik er niets van begreep dan kon ik vast niet reflecteren. Want zoals man de dingen beschreef, dat kon toch echt niet zo zijn.

Nee, het was inderdaad niet zo want mijn ex zat daar glashard te liegen. Ik had hem er meteen uit moeten schoppen toen hij zei dat hij niet wist of hij nog van mij hield. Maar ja, achteraf kijk je een koe in de kont.

Lieve TO, doe wat je vindt dat je moet doen. Het is jullie proces en je moet er op je eigen manier doorheen.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Vreemdgaan is wat mij betreft al exit. Maar vreemdgaan TERWIJL je in relatietherapie bent, dan heb je echt geen greintje respect. Waarom zou je nog moeite doen voor iemand die geen enkel respect heeft voor je?
Alle reacties Link kopieren
Zolang hij nog contact heeft met haar kiest hij niet voor jullie huwelijk. Dat moet stoppen wil hij echt werken aan de relatie.
parbleumondieu schreef:
21-04-2019 11:10
Hij doet wat hij leuk vindt, geeft jou de schuld en is daarmee gevrijwaard van alle verantwoordelijkheid als partner van jou.
Nou idd, wat een slappe lullen gedrag.

TO je verdient zoveel beter dan dit, hoe sneller hoe beter. Later ga je je afvragen waarom je niet eerder bent weggegaan.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
21-04-2019 09:06
Zo nu heb je je minuut van superieuriteitsgevoel weer gehad. Kan je gewoon verder met je stoffige leven
En je eigen langs elkaar leef huwelijk, als je vrouw je wil spreken moet ze eerst inloggen op het viva forum jolly.
MissMaran schreef:
21-04-2019 11:46
En je eigen langs elkaar leef huwelijk, als je vrouw je wil spreken moet ze eerst inloggen op het viva forum jolly.
en zijn “ik wil eigenlijk wel scheiden maar ik durf niet” blabla

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven