Mannen die ''bevriend'' blijven met hun ex

27-03-2023 12:02 79 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een jaar lang een vriend gehad die bevriend bleef met zijn ex-vriendin. Ze was deel van zijn vriendenclub en daarom wilde hij het contact met haar niet verbreken. Ik heb dit met argusogen aangekeken. De ex-vriendin in kwestie was altijd erg fysiek naar hem toe. Ze knuffelde hem altijd en gaf hem zelfs een kus op zijn lippen (waar ik notabene bij was). Toen ik er iets van zei, ging ze gelijk de schuld in mijn schoenen schuiven. ‘’’Dat doe ik met al mijn vrienden’’, ‘’Doe jij dat niet met je vrienden… wat afstandelijk van je’’. Ook mijn vriend zei dat er niets aan de hand was en dat ik erg jaloers en bemoeizuchtig overkwam. Ik liet die 2 mij manipuleren en dacht werkelijk dat ik het probleem was geworden. Mijn vriend ging toen op vakantie met zijn vriendenclub. Ik kon niet mee omdat ik niet vrij kon krijgen. Maar het bleek helemaal niet zijn vriendenclub te zijn, maar alleen zijn ex met wie hij op vakantie ging. Dit was de druppel en ik heb het toen uitgemaakt. Hij belde nog om te zeggen dat het niet is wat het lijkt en dat ik onzeker was… Een week nadat het uit was had meneer weer een nieuwe relatie en je raadt het al het was met zijn ex.

Ik ben nu 6 maanden verder en dit hele gedoe heeft mijn vertrouwen in mannen flink beschadigd. Het ergste vind ik nog dat die twee mij aan het lijntje wisten te houden en zo op mij in hebben gepraat dat ik aan mijzelf begon te twijfelen.

Ik ben nu voorzichtig aan het daten met een nieuwe jongen en hij heeft ook nog een vriendschap met zijn ex. Ik merk dat ik ontzettend onzeker en achterdochtig begin te worden elke keer als hij met zijn vrienden afspreekt en zij erbij is.

Ik wil niet onzeker zijn en ik wil dat mijn nieuwe vriend gewoon zijn vriendenclub kan behouden. Maar de vorige keer werd ik zo bedonderd. Ik heb al een keer gezien dat zij haar hand op zijn knie neerlegde en ik moest mij echt inhouden om er niets van te zeggen. Ik wil gewoon af van deze gevoelens, maar ik ben bang dat als ik het negeer zo’n ex mijn vriend weer steelt.

Waarom blijven mannen vrienden met hun ex? Wat kan ik doen om weer vertrouwen in mannen te krijgen?
janepotter2000 wijzigde dit bericht op 27-03-2023 13:58
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
28-03-2023 18:17


Volgens mij trek je uit die ervaring nu de les: mannen zijn niet te vertrouwen met hun ex. Maar je les zou (volgens mij) moeten zijn: als ik aan m'n water voel dat er iets niet klopt, dan laat ik me dat niet uit mijn hoofd praten door een man die me aan mezelf laat twijfelen. Want jij voelde de vorige keer heel goed aan dat er iets mis was tussen die twee, jouw gevoel klopte gewoon. Vertrouw daarop.
Dit! Ik ben het daar zó mee eens. Ga op jezelf vertrouwen. Jij weet zelf wel of je signalen kan negeren of dat het échte signalen zijn. Dat maak je overigens uit meer op dan alleen afspreken met een ex. Dat kan je vaak aan zoveel meer kleine onbeduidende dingen voelen. Kijk naar gedrag, naar kleine subtiele dingen, niet naar woorden. Hoe gaat hij om met jou, hoe reageert hij op jou, voel je je gezien en gehoord, neemt hij je serieus of wuift hij iets weg. Allemaal kleine dingetjes waar je zoveel meer uit opmaakt dan of hij wel of niet afspreekt met een ex.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar waarom zou je überhaupt de vriendschap met een ex prioriteit geven boven een nieuwe liefde? Als nieuwe liefde aangeeft niet comfortabel te zijn met een ex, dan zet je toch het contact met ex (tijdelijk) op de backburner. Ik snap niet waarom je iets potentieels moois gaat laten varen, voor, even hardgezegd, een oude koe uit de sloot.

Doe je jezelf en nieuwe liefde alleen maar tekort mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Roozeboom_ schreef:
28-03-2023 19:28
Maar waarom zou je überhaupt de vriendschap met een ex prioriteit geven boven een nieuwe liefde? Als nieuwe liefde aangeeft niet comfortabel te zijn met een ex, dan zet je toch het contact met ex (tijdelijk) op de backburner. Ik snap niet waarom je iets potentieels moois gaat laten varen, voor, even hardgezegd, een oude koe uit de sloot.

Doe je jezelf en nieuwe liefde alleen maar tekort mee.
Als het voor je voelt als 'een oude koe uit de sloot' dan is het toch geen vriendschap? Tuurlijk, een ex kan een kennis zijn geworden, maar als je het voor mij hebt over dat het nu een vriend van je is, dan is dat iemand die toch echt een plekje in je leven heeft. Niet iemand die je dus maar een paar keer per jaar ziet of appt. Ik zou niet zomaar mensen uit mijn leven schrappen, zeker niet als ik niet snap waar het probleem vandaan komt (en is dat idan ook echt ets waar ik iets mee moet of niet) en er, zoals bij TO niet gecommuniceerd wordt. Mijn conclusie zou eerder zijn dat mijn nieuwe vlam niet bij mij past. Niet alleen vanwege haar gevoel, maar ook omdat ik hou van heldere communicatie en blijkbaar maakt er iets dat zij het er niet over durft te hebben). Maar zoals al door mensen gezegd, het gaat niet over ons, maar over wat werkt voor TO.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren Quote
janepotter2000 schreef:
27-03-2023 13:18
Ik ben ook erg boos op mijzelf. Ik had het gelijk moeten uitmaken toen zij hem kuste. Maar die twee wisten het zo te verdraaien dat ik het probleem was en ik begon dat ook te geloven. Ik ben bang dat ik in mijn huidige relatie weer de signalen negeer en weer bedonderd word.
Je hebt het juist goed gedaan. Toen zij hem zoende heb je er direct wat van gezegd (dar is best knap) En na het volgende incident heb je het uitgemaakt. Perfect. Misschien heb je wat meer tijd nodig om weer de oude te worden

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven