Mars en Venus: zeggen wat je bedoelt

22-11-2019 09:55 93 berichten
Bemerken jullie ook wel eens typische man-vrouw dingetjes die je tegenwoordig eigenlijk niet meer mag benoemen? Ik zat net te appen met mijn vriend en weet dat hij inmiddels of in opperste verwarring is, of zich ergert omdat ik niet gewoon antwoord geef. Hij had me een berichtje gestuurd over een bepaalde voorstelling met de vraag of ik erheen wil. Ik reageerde terug dat ik de performer (was een link met een filmpje) in kwestie niet heel leuk vind, en vroeg of hij dat wel vindt. Hij vond het wel leuk, dus ik zei dat de voorstelling verder misschien wel heel leuk is.
Waarom ik dan niet gewoon ja of nee zeg? Het is mij om het even en ik wil er best heen als hij heel graag wil, maar dat staat dan weer zo lullig.
Ik geloof niet in mars en venus geleuter. ook snap ik niet wat je OP met die zogenaamde typische man/vrouw ( aangeleerd gedrag) dingetjes te maken heeft.
Ik begrijp niet zo goed wat je vraag precies is. Ik zie in de discussie die je beschrijft niet een typisch mannen- of vrouwenreactie.

Het lijkt me duidelijk dat je vriend de performer leuk vindt en graag naar de voorstelling wil, anders had hij je niet gevraagd of je erheen wilde. Dat jij dan weer aan hem gaat vragen of het hem wel leuk lijkt, is dan vragen naar de bekende weg.
Waarom is het lullig te zeggen dat je meegaat om hem een plezier te doen?
Dat is geen typisch man-vrouw ding hoor. Ik word stapelgek als ik een gesloten vraag stel aan mijn man, en ik krijg een heel verhaal zonder uitsluitsel terug.
Lucifer2018 schreef:
22-11-2019 10:07
Ik geloof niet in mars en venus geleuter. ook snap ik niet wat je OP met die zogenaamde typische man/vrouw ( aangeleerd gedrag) dingetjes te maken heeft.
Veel te direct deze reactie. Je moet wel een man zijn.

Een vrouw schrijft "zuster! Zooooo herkenbaar! Ik had het laatst ook met Hans van Gerda blabla blabla blablaaaaaa."
Murrmurr schreef:
22-11-2019 10:09
Veel te direct deze reactie. Je moet wel een man zijn.

Een vrouw schrijft "zuster! Zooooo herkenbaar! Ik had het laatst ook met Hans van Gerda blabla blabla blablaaaaaa."
:biggrin: :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Hij stelt voor om te gaan, dan mag je er toch vanuit gaan dat hij hem wel leuk vindt? Waarom dan vragen of hij hem wel leuk vindt?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
22-11-2019 10:11
Hij stelt voor om te gaan, dan mag je er toch vanuit gaan dat hij hem wel leuk vindt? Waarom dan vragen of hij hem wel leuk vindt?
Logica is een moeilijk ding voor vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof wel in verschillend man-vrouw gedrag, gedeeltelijk aangeleerd maar ook (groot) gedeeltelijk om biologische/fysiologische redenen. Dat kan ook niet anders gezien de hormoon verschillen en de uitwerkingen van hormonen op ons gedrag en denkwijze.
hamerhaai schreef:
22-11-2019 10:11
Hij stelt voor om te gaan, dan mag je er toch vanuit gaan dat hij hem wel leuk vindt? Waarom dan vragen of hij hem wel leuk vindt?
Ik stel aan hem ook wel eens iets voor wat ik weinig aan vind, maar waarvan ik weet dat hij het leuk vindt.
Dit lijkt me ook geen typisch man-vrouw ding...
Alle reacties Link kopieren
Of jouw voorbeeld specifiek nu aan 'Mars/Venus' ligt, weet ik niet.

Met jouw stelling dat het tegenwoordig niet meer benoemd mag worden, ben ik echter volledig eens en ik vind het erg jammer.

Ik las het boek ergens in 2004/5 (?) met interesse en vond het zeer herkenbaar.
Tot vandaag pas ik nog dagelijks enkele tips toe uit het boek (mijn man ook). Inmiddels 25 jaar getrouwd en 'counting....'

Of mijn (en zijn) begrip voor elkaars verschillen aan het boek ligt of leeftijd, weet ik niet maar mijn ervaring is wel dat mannen / vrouwen niet hetzelfde zijn en als je van elkaar het zelfde verwacht op basis van dezelfde communicatie, gaat het mis (werkt trouwens beide kanten op, zeer belangrijk).

Nogmaals: het is geen feit wel mijn eigen ervaring uit mijn eigen huwelijk en de (zowel stand houdende als misgelopen) relaties om mij heen.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Sjulia schreef:
22-11-2019 10:13
Ik geloof wel in verschillend man-vrouw gedrag, gedeeltelijk aangeleerd maar ook (groot) gedeeltelijk om biologische/fysiologische redenen. Dat kan ook niet anders gezien de hormoon verschillen en de uitwerkingen van hormonen op ons gedrag en denkwijze.
Ik geloof ook in verschillend man/vrouw gedrag, precies hoe jij het schrijft.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
22-11-2019 10:15
Ik stel aan hem ook wel eens iets voor wat ik weinig aan vind, maar waarvan ik weet dat hij het leuk vindt.

Dat stel je dan voor op dezelfde manier? Of zeg je, goh schat ik zie dat "pietje puk" in het theater komt. Die vind jij toch zo leuk? Wil je daar heen gaan? Wanneer ik zelf iet leuk vind is het "ik zie dat "jan jansen" naar onze plaats kom, die vind ik ontzettend leuk, heb je in om mee te gaan?

Je partner kan niet je gedachten lezen, dus wees duidelijk.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
22-11-2019 10:39
Dat stel je dan voor op dezelfde manier? Of zeg je, goh schat ik zie dat "pietje puk" in het theater komt. Die vind jij toch zo leuk? Wil je daar heen gaan? Wanneer ik zelf iet leuk vind is het "ik zie dat "jan jansen" naar onze plaats kom, die vind ik ontzettend leuk, heb je in om mee te gaan?

Je partner kan niet je gedachten lezen, dus wees duidelijk.
Jij moet ook een man zijn (net als ik blijkbaar) als je zo duidelijk bent.
Wat ik wel heb is dat ik bijv. in 2006 een bepaalde band leuk vond en naar een concert van ze ben geweest en dat dan een vriendin anno nu nog steeds de hele tijd met die band aan komt zetten, dan krijg ik bijv. voor mijn verjaardag een kaartje als ze in het land komen om die met haar te gaan zien. En dan vind ik het zo sneu om te zeggen dat ik vind dat ze na dat eerste album enorm achteruit zijn gegaan en ga ik dus mee voor de gezelligheid en zo denkt zij nog steeds dat ik enorm fan ben. :proud:
Lucifer2018 schreef:
22-11-2019 10:44
Jij moet ook een man zijn (net als ik blijkbaar) als je zo duidelijk bent.
Als het iets met logica is vraag ik gewoon een man om het even uit te leggen
Alle reacties Link kopieren
Nou, dan ben ik kennelijk Mars en is mijn man Venus, want ik ben directer. In ons geval is er ook een cultuurverschil dat dat verklaart. En ik zou gewoon tegen je vriend zeggen dat als hij er heen wil, dat jij graag mee gaat. Want je doet hem graag een plezier, toch?
Murrmurr schreef:
22-11-2019 10:47
Wat ik wel heb is dat ik bijv. in 2006 een bepaalde band leuk vond en naar een concert van ze ben geweest en dat dan een vriendin anno nu nog steeds de hele tijd met die band aan komt zetten, dan krijg ik bijv. voor mijn verjaardag een kaartje als ze in het land komen om die met haar te gaan zien. En dan vind ik het zo sneu om te zeggen dat ik vind dat ze na dat eerste album enorm achteruit zijn gegaan en ga ik dus mee voor de gezelligheid en zo denkt zij nog steeds dat ik enorm fan ben. :proud:
Pleasegedrag, echt vrouwelijk gedrag.
Lucifer2018 schreef:
22-11-2019 10:49
Pleasegedrag, echt vrouwelijk gedrag.
Hee jij gelooft daar niet in! Maar ik heb het alleen bij vrouwen. Tegen mannelijke vrienden zeg ik wat ik echt denk en vind en bij mijn (spaarzame) vriendinnen ben ik eerder bang om onaardig gevonden te worden. Ik zeg ook vaak per ongeluk iets verkeerds, zo van 'laarzen over een broek vind ik echt geen gezicht' (en dan trekt vriendin haar been onder de bartafel vandaan en heeft precies dat aan) of 'OMG wat een vreselijk kwijlnummer (en dan zegt vriendin dat ze met haar vriend heeft afgesproken dat als ze ooit gaan trouwen, dat het eerste nummer is). Wel allemaal ook dezelfde vriendin, misschien ben ik vooral bang om haar te kwetsen.
Murrmurr schreef:
22-11-2019 10:54
Hee jij gelooft daar niet in! Maar ik heb het alleen bij vrouwen. Tegen mannelijke vrienden zeg ik wat ik echt denk en vind en bij mijn (spaarzame) vriendinnen ben ik eerder bang om onaardig gevonden te worden. Ik zeg ook vaak per ongeluk iets verkeerds, zo van 'laarzen over een broek vind ik echt geen gezicht' (en dan trekt vriendin haar been onder de bartafel vandaan en heeft precies dat aan) of 'OMG wat een vreselijk kwijlnummer (en dan zegt vriendin dat ze met haar vriend heeft afgesproken dat als ze ooit gaan trouwen, dat het eerste nummer is). Wel allemaal ook dezelfde vriendin, misschien ben ik vooral bang om haar te kwetsen.
Klopt.

:-D :-D
Lucifer2018 schreef:
22-11-2019 10:07
Ik geloof niet in mars en venus geleuter. ook snap ik niet wat je OP met die zogenaamde typische man/vrouw ( aangeleerd gedrag) dingetjes te maken heeft.

Dit.
Je kunt je communicatietekortkomingen niet afschuiven op je vagina. Helaas.
CatherineTheGreat schreef:
22-11-2019 10:19
Of jouw voorbeeld specifiek nu aan 'Mars/Venus' ligt, weet ik niet.

Met jouw stelling dat het tegenwoordig niet meer benoemd mag worden, ben ik echter volledig eens en ik vind het erg jammer.

Ik las het boek ergens in 2004/5 (?) met interesse en vond het zeer herkenbaar.
Tot vandaag pas ik nog dagelijks enkele tips toe uit het boek (mijn man ook). Inmiddels 25 jaar getrouwd en 'counting....'

Of mijn (en zijn) begrip voor elkaars verschillen aan het boek ligt of leeftijd, weet ik niet maar mijn ervaring is wel dat mannen / vrouwen niet hetzelfde zijn en als je van elkaar het zelfde verwacht op basis van dezelfde communicatie, gaat het mis (werkt trouwens beide kanten op, zeer belangrijk).

Nogmaals: het is geen feit wel mijn eigen ervaring uit mijn eigen huwelijk en de (zowel stand houdende als misgelopen) relaties om mij heen.
Al 20 jaar samen en nadat ik na het lezen van dat boek mijn piemel eens ging zoeken en niet vond verklaarde ik het tot onzin en heb ik het maar ritueel verbrand.
Malinois schreef:
22-11-2019 11:12
Je kunt je communicatietekortkomingen niet afschuiven op je vagina. Helaas.
Er komt anders helemaal geen geluid uit, een design flaw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven