Meer zonder sociale contacten in deze periode?

30-10-2020 14:05 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Normaal heb ik best een behoorlijk actief sociaal leven. Natuurlijk is het juist de bedoeling dat je in deze periode je sociale contacten vermindert, maar bij mij komt het er nu op neer dat ik al de hele maand oktober niets heb gedaan (behalve dan alleen hardlopen, alleen boodschappen doen, alleen wandelen in de lunchpauze). Dat is opzich geen ramp, maar ik vrees/vermoed, dat dit zo gaat blijven zolang de horeca etcetera gesloten is.

Ik weet niet zo goed wat dat is. Met teamgenoten een borrel in de kantine na de training, met collega's op vrijdag nog even de stad in. Met vriendinnen in de weekends naar restaurants, festivals, theater etcetera.

In geval van mijn collega's en teamgenoten had ik dit wel verwacht. We kunnen het goed vinden met elkaar, en vinden het ook leuk om soms iets met elkaar te doen, maar ik zou niet willen spreken van vriendschap. Met mijn vriendinnen (die ik al jaren ken), is er wel degelijk sprake van diepgang. Onze gesprekjes gaan niet alleen maar over RTL Boulevard achtige onderwerpen. EN in het verleden is al vaak gebleken dat we er in moeilijke omstandigheden voor elkaar zijn.

Maar het is nooit zo geweest dat we veel bij elkaar over de vloer kwamen. Afspreken deden we meestal buitenshuis (in de horeca). We zijn ook allemaal niet echt het type dat gelukkig wordt van heel lang bellen. Of bij elkaar thuis op de bank hangen. We gaan liever wat doen. Ik heb wel al voorgesteld om eens voor elkaar te koken, of een spelletjesavond ofzo, maar er is niet echt animo.

Dit maakt dat ik mezelf in deze periode echt soms een weirdo voel, of een outlaw. De enige mensen die ik spreek (fysiek) zijn mijn ouders. En god moge wete hoe lang dit nog gaat duren.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er nog meer mensen zijn in een soortgelijke situatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik spreek buiten af, want in huis zijn nu te veel mensen. Dus wandel veel met vriendinnen.
Ook heb ik nog wel thuisborrels hoor, met een minigroepje en afstand
Hier zag mijn sociaal leven er exact zo uit als bij jou. Nu spreek ik met vrienden en vriendinnen meer thuis af. Even koffie of wat drinken samen, we maken veel gebruik van de afhaalservices van restaurants en eten dan bij iemand thuis met een glaasje wijn. En we wandelden in de zomer meer, of naar het strand.
We hebben dus een alternatieve manier gevonden.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
30-10-2020 14:12
Ik spreek buiten af, want in huis zijn nu te veel mensen. Dus wandel veel met vriendinnen.
Ook heb ik nog wel thuisborrels hoor, met een minigroepje en afstand
Dat is leuk!

Ik zou dat dus ook graag willen. Het is misschien niet optimaal allemaal, maar het zorgt er wel voor dat je je niet ongezond eenzaam gaat voelen... Mij verbaast het een beetje dat mijn vriendinnen lijken te denken : ''we zitten het uit zolang het duurt, en pakken de draad wel weer op zodra er weer dingen open gaan''.

Ergens snap ik het allemaal wel. De meesten wonen samen en sommigen hebben ook kinderen. Dan zal je niet snel die beklemmende eenzaamheid ervaren die ik heb als single. En dan denk je dus misschien makkelijker van : we zitten het wel uit. De meesten wonen ook in (binnen) steden van grotere steden, hebben geen auto en zijn afhankelijk van het OV. Daar ga je nu niet inzitten. En bij hen thuis in hun kleine appartementjes, wordt het al snel te druk.

Sowieso snap ik wel dat als je een partner hebt, je ook met hem of haar rekening te houden hebt, en dat je misschien niet zo snel mensen bij je thuis uitnodigt als je partner ook aan huis gekluisterd is. Maar ik vraag me wel een beetje af hoe je dit gaat rooien als het echt maanden duurt.
Alle reacties Link kopieren
enthousiasteling schreef:
30-10-2020 14:17
Hier zag mijn sociaal leven er exact zo uit als bij jou. Nu spreek ik met vrienden en vriendinnen meer thuis af. Even koffie of wat drinken samen, we maken veel gebruik van de afhaalservices van restaurants en eten dan bij iemand thuis met een glaasje wijn. En we wandelden in de zomer meer, of naar het strand.
We hebben dus een alternatieve manier gevonden.
Dat zijn prima alternatieven. Het vreemde is dus dat ik dat bij ons niet echt van de grond krijg. Wat ik opzich vreemd vind, want ik
vind onze vriendschap verder echt wel goed en inhoudelijk. Maar nu dus de horeca gesloten is, heeft meteen niemand meer behoefte
om fysiek af te spreken lijkt het...
Alle reacties Link kopieren
Ritmodelanoche schreef:
30-10-2020 14:19


Ergens snap ik het allemaal wel. De meesten wonen samen en sommigen hebben ook kinderen. Dan zal je niet snel die beklemmende eenzaamheid ervaren die ik heb als single. En dan denk je dus misschien makkelijker van : we zitten het wel uit. De meesten wonen ook in (binnen) steden van grotere steden, hebben geen auto en zijn afhankelijk van het OV. Daar ga je nu niet inzitten. En bij hen thuis in hun kleine appartementjes, wordt het al snel te druk.

Sowieso snap ik wel dat als je een partner hebt, je ook met hem of haar rekening te houden hebt, en dat je misschien niet zo snel mensen bij je thuis uitnodigt als je partner ook aan huis gekluisterd is. Maar ik vraag me wel een beetje af hoe je dit gaat rooien als het echt maanden duurt.
Klopt, maar wees eerlijk naar je vriendinnen, vertel hen dat je je de blubber verveelt :)
en of ze thee komen drinken oid
Alle reacties Link kopieren
Nee..gelukkig niet.. kun je toch niet wat mensen vinden om mee af te spreken? Dit is toch geen doen??
Ik zie mijn ouders en daarnaast een stuk of 8 vrienden regelmatig (Nee niet allemaal tegelijk;)). Verder collega's 3 dagen per week.
En heb een dochter, dus mensen op het schoolplein en vriendinnen van dochter.
En ik ga miv volgende week bootcampen..misschien ook iets voor jou??
Alle reacties Link kopieren
Tja als je vriendinnen een partner hebben is het logisch dat ze nu minder willen afspreken. Nu de horeca dicht moest vanwege die 10 % besmettingsgraad.

Gelukkig heb ik ook enkele single vriendinnen voor bioscoop, kringloopwinkel of boslopen.
Maar ik herken wel wat je zegt. Met veel singles sprak ik bij horeca af!
kerst wijzigde dit bericht op 30-10-2020 14:33
36.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
30-10-2020 14:21
Klopt, maar wees eerlijk naar je vriendinnen, vertel hen dat je je de blubber verveelt :)
en of ze thee komen drinken oid
Heb ik al een paar keer in soortgelijke bewoordingen gedaan, maar het komt niet echt van de grond. Of ik word afgwimpeld met dat een neef van een oom die vorige week een pakketje door de bus heeft gedaan positief getest is en ze dus voorlopig in quarantaine zitten...

Nogmaals ik snap het allemaal wel. Het is makkelijk gezegd : hee kom je even thee drinken bij me. Maar dan kunnen ze dus eerst in de tram, dan in de trein en dan nog de bus naar mijn huis (we wonen niet allemaal bij elkaar om de hoek). Die moeite neem je misschien wel als je een avond op stap gaat, of een etentje hebt. Maar niet helemaal om vervolgens bij iemand thuis op de bank thee te drinken. Daarnaast is het ook niet de bedoeling dat je in het OV gaat zitten.

Maar ik kom nu langzamerhand wel op een punt dat het genant begint te worden. In het weekend eet ik vaak bij mijn ouders op zondag, en als ze vragen of ik nog wat leuks heb gedaan van het weekend, moet ik steevast nee zeggen. Mijn broer en zus hebben altijd wel wat anekdotes. Zij hebben ook het geluk dat ze nog wat meer single vrienden/vriendinnen hebnen die ook op fietsafstand wonen.
Alle reacties Link kopieren
Janco schreef:
30-10-2020 14:24

En ik ga miv volgende week bootcampen..misschien ook iets voor jou??
dat mag alleen nog maar in kleine groepjes, gewone sportschool heeft TO meer contactmogelijkheden
ik begin in mijn vriendenkring wel te merken dat we elkaar gewoon minder te vertellen hebben omdat niemand nog iets meemaakt. Op de een of andere manier leidt dat er ook toe dat de gesprekken of discussies die je dan kunt hebben naar aanleiding van het een of ander ook opdrogen. Iedereen verveelt zich de tering.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een nieuwe hobby zoeken die je thuis kunt doen? Ondanks dat ik een relatie heb heb ik genoeg te doen thuis en verveel me nooit.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
30-10-2020 14:29
Misschien een nieuwe hobby zoeken die je thuis kunt doen? Ondanks dat ik een relatie heb heb ik genoeg te doen thuis en verveel me nooit.
Wie zegt dat ze zich verveelt?
Hier ook hoor TO.

Wij zijn allemaal mannen, en hebben ook niet echt de behoefte om nou uitgebreid te gaan facetimen. Of om bij elkaar thuis op de bank te gaan hangen.

We hebben allemaal een eigen huis, dat toch het meest comfortabel is, dus waarom dan jezelf bij een ander gaan vervelen? Het regent het grootste deel van de dag, dus je gaat ook niet even lekker met een biertje in de tuin zitten.

Plus we maken allemaal weinig mee, dus waar ga je het over hebben?

Moet zeggen dat ik soms ook wel eens denk : triest dit. Maar aan de andere kant : als een vriend vanavond zou bellen of ik bij hem een biertje kom drinken dan denk ik ook : ik ga liever bij mezelf op de bank hangen, dan bij een ander thuis.
Alle reacties Link kopieren
Ritmodelanoche schreef:
30-10-2020 14:26
Heb ik al een paar keer in soortgelijke bewoordingen gedaan, maar het komt niet echt van de grond. Of ik word afgwimpeld met dat een neef van een oom die vorige week een pakketje door de bus heeft gedaan positief getest is en ze dus voorlopig in quarantaine zitten...

Nogmaals ik snap het allemaal wel. Het is makkelijk gezegd : hee kom je even thee drinken bij me. Maar dan kunnen ze dus eerst in de tram, dan in de trein en dan nog de bus naar mijn huis (we wonen niet allemaal bij elkaar om de hoek). Die moeite neem je misschien wel als je een avond op stap gaat, of een etentje hebt. Maar niet helemaal om vervolgens bij iemand thuis op de bank thee te drinken. Daarnaast is het ook niet de bedoeling dat je in het OV gaat zitten.

Maar ik kom nu langzamerhand wel op een punt dat het genant begint te worden. In het weekend eet ik vaak bij mijn ouders op zondag, en als ze vragen of ik nog wat leuks heb gedaan van het weekend, moet ik steevast nee zeggen. Mijn broer en zus hebben altijd wel wat anekdotes. Zij hebben ook het geluk dat ze nog wat meer single vrienden/vriendinnen hebnen die ook op fietsafstand wonen.
Samen een hotelnachtje nemen?
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
30-10-2020 14:29
Misschien een nieuwe hobby zoeken die je thuis kunt doen? Ondanks dat ik een relatie heb heb ik genoeg te doen thuis en verveel me nooit.
Opzich verveel ik me thuis niet hoor.. Ik doe veel lezen en luisterboeken. Maar ook veel sporten. En ik ben begonnen met diamond painting.

Maar het is meer dat ik me soms gewoon raar voel. Natuurlijk, iedereen heeft minder sociale contacten. Maar wie spreekt er nou helemaal geen mensen?

Het begint mijn omgeving ook op te vallen, dat vind ik zo pijnlijk. Mijn vader ging afgelopen zondag met mijn zus en broer de hond uitlaten, en sindsdien valt me bijvoorbeeld op dat ze me allebei heel vaak whatsappjes sturen. Heel lief natuurlijk, maar waarschijnlijk het gevolg van dat mijn vader heeft aangekaart dat ik niet zo veel mensen spreek in deze tijd en eenzaam ben. Daar schaam ik me dan toch voor.
Alle reacties Link kopieren
Hotel nemen met paar vriendinnen?

Hier ook veel minder sociaal contact hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ritmodelanoche schreef:
30-10-2020 14:26

Nogmaals ik snap het allemaal wel. Het is makkelijk gezegd : hee kom je even thee drinken bij me. Maar dan kunnen ze dus eerst in de tram, dan in de trein en dan nog de bus naar mijn huis (we wonen niet allemaal bij elkaar om de hoek). Die moeite neem je misschien wel als je een avond op stap gaat, of een etentje hebt. Maar niet helemaal om vervolgens bij iemand thuis op de bank thee te drinken. Daarnaast is het ook niet de bedoeling dat je in het OV gaat zitten.
Vind jij die moeite te veel, of vind je het teveel om dit aan een ander te vragen? In het eerste geval zou ik zeggen, als je nu toch verder weinig doet, kun je die tijd er natuurlijk best insteken. In het tweede geval zou ik zeggen, wees eerlijk naar je vriendinnen en zeg dat je snakt naar een paar uurtjes contact, bankhangen met een kop thee.

En ja, natuurlijk zou je liever iets anders willen doen, maar ik denk dat momenteel 80% van de mensheid die wens helaas heeft. Ik vind wandelen met vrienden nog steeds fijn, doe dat veel en veel en veel meer dan ooit eerder.

Je schreef ook nog iets over teamgenoten, dat die gezellig zijn om na de training mee te blijven hangen maar verder niet zo veel, dat kan natuurlijk veranderen he. Zijn er teamgenoten die je echt heel leuk en gezellig vindt? Mijn ervaring is dat mensen zelden 'nee' zeggen tegen de uitnodiging 'jo, het lijkt me eigenlijk wel leuk om elkaar beter te leren kennen, daar is het nog nooitvan gekomen, heb je zin om zondagmiddag te gaan wandelen en daarna bij mij thuis een theetje tedoen?'.
Alle reacties Link kopieren
Ritmodelanoche schreef:
30-10-2020 14:41
Opzich verveel ik me thuis niet hoor.. Ik doe veel lezen en luisterboeken. Maar ook veel sporten. En ik ben begonnen met diamond painting.

Maar het is meer dat ik me soms gewoon raar voel. Natuurlijk, iedereen heeft minder sociale contacten. Maar wie spreekt er nou helemaal geen mensen?

Het begint mijn omgeving ook op te vallen, dat vind ik zo pijnlijk. Mijn vader ging afgelopen zondag met mijn zus en broer de hond uitlaten, en sindsdien valt me bijvoorbeeld op dat ze me allebei heel vaak whatsappjes sturen. Heel lief natuurlijk, maar waarschijnlijk het gevolg van dat mijn vader heeft aangekaart dat ik niet zo veel mensen spreek in deze tijd en eenzaam ben. Daar schaam ik me dan toch voor.
Waarom schaam je je ervoor? Er zijn nu zoveel mensen die verlangen naar sociaal contact. Ik vind het niet vreemd. Ik facetime elke week met mijn opa en mijn ouders. De ene week duurt het langer van de andere. Soms hebben we weinig te vertellen en is het na 10 min echt wel klaar. Maar dat geeft allemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
30-10-2020 14:46
Waarom schaam je je ervoor? Er zijn nu zoveel mensen die verlangen naar sociaal contact. Ik vind het niet vreemd. Ik facetime elke week met mijn opa en mijn ouders. De ene week duurt het langer van de andere. Soms hebben we weinig te vertellen en is het na 10 min echt wel klaar. Maar dat geeft allemaal niks.
Omdat het ongezond / abnormaal voelt. Natuurlijk heeft iedereen minder sociale contacten, maar volgens mij zijn er maar heel weinig mensen die echt nooit meer een sociale afspraak hebben in deze tijd. En of dat nou fysiek is of zoals jij facetimen met je opa en ouders...
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
30-10-2020 14:37
Samen een hotelnachtje nemen?
Dat is misschien wel een leuk idee.... Eerst even afwachten wat het kabinet volgende week gaat roepen.
Ik zou denk ik wel zo'n vriendin van jou kunnen zijn TO. Ik herken je gevoelens wel hoor... Onrust, beetje alsof je faalt. Sociaal contact is toch een geluksfabriekje, en geeft je een gevoel van inclusiviteit.

Maar aan de andere kant : je kan nu gewoon weinig. De horeca is dicht, en buiten waait en regent het. Met Facetimen of bellen maak je mij totaal niet happy. En eerlijk gezegd zit mijn eigen bank toch het lekkerste. Niet echt de behoefte om bij een ander op de bank te gaan hangen. Ook omdat daar inderdaad een partner of kinderen rondlopen.

Dus tja, ik denk eigenlijk ook : we zitten het maar uit. En wachten tot we weer wat kunnen. Tot die tijd voel ik ook niet een enorme urgentie om me samen met vriendinnen te vervelen i.p.v. alleen.
Alle reacties Link kopieren
Ik nodig mijn beste vriendinnen uit, dan kook ik voor ze en dan kijken we gezellig een film of serie of we zitten allemaal op onze telefoon en roepen af en toe wat tussendoor. Lekker laagdrempelig en toch gezelschap. En met mensen die liever niet reizen of liever niet fysiek afspreken, doe ik skype dates, dus bijvoorbeeld allebei sushi bestellen en kletsend opeten. Ik kreeg daar ondanks dat het niet fysiek was enorm veel energie van. Heb je niemand waar je bijvoorbeeld dat soort dingen kan doen? Of een spel online met wijn en snacks?
Alle reacties Link kopieren
Ritmodelanoche schreef:
30-10-2020 14:54
Omdat het ongezond / abnormaal voelt. Natuurlijk heeft iedereen minder sociale contacten, maar volgens mij zijn er maar heel weinig mensen die echt nooit meer een sociale afspraak hebben in deze tijd. En of dat nou fysiek is of zoals jij facetimen met je opa en ouders...
Maar dan gooi je het toch op, dat je die ene vriendin mist?
daar is toch niks beschamends aan?

Toen ik in het voorjaar, eindelijk weer een avondje wijn dronk met vriendinnen, hebben we uitgesproken hoe erg we elkaar gemist hadden, en hoe erg we een avondje doorzakken met elkaar gemist hadden.
Ik ben normaal ook iemand die veel buitenshuis met mensen afspreekt (hou ook niet van thuis afspreken), en ik merk nu ook dat ik steeds meer gewend raak aan sociaal weinig doen. Ik woon alleen en heb geen relatie, dus het is wel saaier. Maar toen ik laatst wel met iemand had afgesproken vond ik het meteen een hele onderneming, haha!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven