Meningen gevraagd! Vriendschap[lege OP]

16-07-2025 21:14 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Verwijderd ivm herkenbaarheid .. bedankt voor de reacties!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-07-2025 09:26
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
97.97% gewijzigd
Assiral schreef:
17-07-2025 08:44
Ik vind het niet gezond klinken hoe je aan deze vriendschap hangt.
Heel claimerig.
Ook het zinnetje “ineens doen zij en man super veel samen”, ze heeft een relatie en leeft met die man samen hè? Niet met jou. En ze is vrij om met andere stellen om te gaan. Net zoals jij dat misschien ook beter kunt doen, in plaats van alleen op haar te richten. Een goede vriendschap kan ook in een iets minder heftige vorm voort bestaan.
Ik zou je iniedergeval richten op andere dingen voor nu. Hobby’s, andere vrienden, en wellicht een stukje aan jezelf werken op psychologisch vlak? Heb je vaker dat je je zo stort op één persoon? Kan dat ergens vandaan komen?
Eens ja
Live Life to the fullest
SunShine35 schreef:
17-07-2025 09:00
Niet mee eens. Vriendin reageert heel normaal: “ik heb nu even geen tijd en bel je terug.” Dat TO wel belde als ze eigenlijk geen tijd of zin had was de keuze van TO.
Klopt!

In een goede vriendschap neem/geef je de ene tijd iets meer/minder dan de ander, het is in ieder geval nooit een wedstrijdje van turven ofzo. Daarnaast veranderen vriendschappen ook, net zoals je als persoon veranderd als je ouder wordt. Een goeie vriendschap groeit daarin mee en overleeft dat écht wel. Zo niet, dan wordt het misschien tijd afscheid van elkaar te nemen, zeker als het voelt als een mes in je rug (nogal dramatisch in dit geval).
Live Life to the fullest
Marisha15 schreef:
17-07-2025 11:21
Ik vind het echt toch wel bijzonder hoe het zo vaak zo gezegd word. Dus een relatie staat altijd mega ver boven een vriendschap. Ik ben het daar niet mee eens. Dus als ik altijd voor je klaar heb gestaan dag en nacht, we veel van elkaar houden en je ineens iemand zou laten vallen voor je man is dat oké want wie ben jij als vriendin ? Dus je mag vrienden gebruiken als het je uitkomt maar je man niet. Nee sorry. Je hebt je vrienden ook nodig als je gaat scheiden toch. Mensen doen altijd zo luchtig als vriendschappen over gaan, ik vind dat wel een dingetje. En ik ben echt alles behalve claimerig ik doe alles het liefst alleen. Ik verwacht alleen wel een soort van consistentie in een vriendschap of i.i.g. communicatie en respect
Niemand zegt toch dat een relatie boven een vriendschap staat, vanwaar überhaupt die meetlat?

Daarnaast heeft ze jou toch ook niet laten vallen, waarom ervaar jij dat zo? En gebruiken? Sorry, maar het klinkt voor mij een beetje als soort van jaloezie zelfs.

Jullie zijn 43, met allebei een ander soort van leven incl andere vrienden/vriendinnen, enkel wat minder contact maar als jullie contact hebben is het als vanouds. Dat is toch prima??
Live Life to the fullest
pina schreef:
17-07-2025 12:14
Een vriendschap die net zo diep is als een relatie gaat mij te ver. Een relatie die op vriendschapsniveau blijft hangen is ook niet wat ik zoek.

Dat een vriendschap een langere constante in iemands leven kan zijn begrijp ik, mijn lange vriendschappen heb ik ook van voor mijn relatie. Maar het zijn vriendschappen, geen levenspartner.

Dat kun jij anders zien, maar ik zou daarin mijn verwachtingen in de omgang met anderen wel bijstellen, want dat is niet hoe velen in het leven staan. Het kan prima naast elkaar bestaan, net zoals je ook met familie een diepe band kunt hebben. Maar je kiest voor een partner omdat je meer wil dan vriendschap.

Misschien ken je het zelf niet, omdat jij bewust geen relatie hebt. Voor jou is iedereen om je heen een niet-partner. Tuurlijk, partners komen en gaan. Maar vriendschappen ook.
Grappig, want ik denk en ervaar dat heel anders. Voor mij is een goede vriendschap juist belangrijker dan een partner, want ik vind partners vergankelijker dan goede vriendschappen. Ook is dat gebleken in mijn levensloop, dus heel persoonlijk (besef ik ook wel), maar dan moet je elkaar ook niet claimen en ruimte laten, want écht vriendschappen zijn voor het leven. Wel voor mij iig, sowieso 2 geweldige vriendschappen van 40+ jaar.
Live Life to the fullest
GeweldigWeer schreef:
17-07-2025 16:09
Grappig, want ik denk en ervaar dat heel anders. Voor mij is een goede vriendschap juist belangrijker dan een partner, want ik vind partners vergankelijker dan goede vriendschappen. Ook is dat gebleken in mijn levensloop, dus heel persoonlijk (besef ik ook wel), maar dan moet je elkaar ook niet claimen en ruimte laten, want écht vriendschappen zijn voor het leven. Wel voor mij iig, sowieso 2 geweldige vriendschappen van 40+ jaar.
Bij mij precies zo, partners zijn vergankelijker dan vriendschappen. Logisch, want ik heb nog diverse vriendschappen sinds begin middelbare school, ook ruim 30 jaar, en ik verwacht die niet zo 1-2-3 meer kwijt te raken.

Maar dat is wat anders dan in een relatie met iemand zitten. Dat hele intensiever contact associeer ik met de tienertijd, het kan voor mij niet zo zijn dat een partner er maar een beetje bij hangt en dat ik voor mijn diepste gevoelens bij een vriendschap terecht moet. Juist omdat ik al zulke fijne vriendschappen heb, moet een relatie wel wat meer hebben.

Sowieso, de duur van het contact maakt niet uit. Mijn moeder heb ik al mijn hele leven, maar dat is niet mijn relatie.
GeweldigWeer schreef:
17-07-2025 15:42
Je spreekt jezelf nogal tegen, want minder contact met haar voelt voor jou als een mes in je rug, afgedankt zijn……. Als je vetgedrukte echt meent, dan ervaar je het mindere contact niet zoals je eerder beschreef.

Wordt eerst eens gewoon eerlijk naar jezelf voordat je haar van alles beschuldigd, of is dat soms ‘makkelijker’??
Bedankt voor je reacties maar ik vind dat jij nogal dramatisch op mijn Posts reageert. Dit is maar een greep van een vriendschap van 30 jaar, het is niet voor niks dat ik het zo zie, en dan nog mag je daar anders over denken. Dat ik advies vraag over een situatie die ik moeilijk vind wil niet betekenen dat hoe jij daarover denkt de waarheid is. Dat mes in m’n rug heb ik idd te dramatisch geformuleerd maar dat afgedankt zijn is ergens wel zo. Ik beschuldig haar nergens van ik uit gewoon mijn gevoel;)
Ik begrijp wel dat je je afgedankt voelt. Toen het met haar niet zo lekker ging belde ze jou continu, zelfs als jij daar niet veel zin in had en nu het met haar partner ineens weer wat beter gaat ben jij ineens overbodig om dagelijk het gezeur aan te horen. Gevoelsmatig voelt dat niet eerlijk.

Persoonlijk vind ik het heel ongezond wanneer iemand zo erg aan een ander gaat hangen wanneer het niet goed gaat en daarbij ook andermans grenzen uit het oog verliest. Omgekeerd vind ik het ook ongezond hoe jij kennelijk gehecht bent geraakt aan het dagelijkse contact.

Ik zou je aanraden om met jezelf aan de slag te gaan. Stel je niet afhankelijk op van haar. Er zijn veel meer leuke dingen en leuke mensen op de wereld. Als je behoefte hebt aan contact met mensen, zoek dan iets dat bij je past. Zoek een fijne hobby of weet ik wat. Misschien ook eens een gesprek met een psycholoog. Om beter te leren grenzen aan te geven maar ook om na te gaan waarom je je zo aan haar bent gaan hechten. Misschien mis je toch iets in je leven.

Wat je verder moet met deze vriendschap, dat is aan jou. Je kan eerlijk zijn, zeggen hoe jij het ervaart, je kan het laten doodbloeden maar je kan ook gaan zitten wachten tot het uiteindelijk weer niet zo lekker gaat tussen haar en partner en ze jou weer dagelijks gaat bellen. Dat laatste raad ik je niet aan trouwens.
Nou, dat je aan iemand gehecht bent na 30 jaar vriendschap vind ik geen voer voor een psycholoog.
noekske74 schreef:
17-07-2025 17:41
Nou, dat je aan iemand gehecht bent na 30 jaar vriendschap vind ik geen voer voor een psycholoog.
Ik wel, tenminste, de manier waarop. Dat je gehecht bent aan iemand na 30 jaar vriendschap is niet abnormaal. Maar dat je je zo voelt omdat er geen dagelijkse uren durende gesprekken meer zijn, dat is wel iets om over achter je oren te krabben.
Voor mijn vriendinnen sta ik altijd klaar, ook als ik moe, verdrietig etc. ben.
Tenminste, als dat dan écht nodig is, dat klaarstaan.
Anders kan ik ook prima zeggen dat het even niet goed uitkomt.

Zo bekeken vind ik het helemaal niet zo fijn als ik voor ze klaarsta. Want dan gaat het dus niet zo goed met ze. En dan ben ik dus blij als ze weer wat afstand nemen, want dan gaat het weer beter met ze.

Zoals ik het lees is jullie vriendschap weer terug naar gebruikelijker proporties en zal vooral jij daar veel voordeel bij hebben. De vriendschap is er nog, het claimen is veel minder. Klopt dat? En natuurlijk moet het dan allemaal weer even op z’n plek vallen en opnieuw vorm krijgen. Maar de evaluatie lijkt mij meer te zitten in hoeveel jij je hebt laten claimen dan in minder claimgedrag.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik heb het gevoel dat TO het niet als claimgedrag ervaarde. En als je van dagelijks intensief contact naar 1x per week contact gaat, is dat ineens een heel gat in je hoeveelheid menselijk contact op één dag. Ongeacht of de mate van contact voorheen heel erg gezond was, is dat wennen. En kan ik me voorstellen dat je je daardoor misschien ook ineens een stukje eenzamer voelt. Dat lijkt me alleen maar menselijk. Dus dat TO verdrietig ervan is, lijkt me niet meer dan logisch en kost even tijd om aan te wennen.

@TO: goed om een keer aan te geven wat het met jou doet, maar geloof haar ook als het volgens haar niks met jou te maken heeft. Het kan zijn dat ze gewoon wat meer ruimte wil en dat mag ook. Wen aan de nieuwe dynamiek en vindt daar ook het plezier weer in
Marisha15 schreef:
17-07-2025 14:25
je kan daar wel echt last van hebben en verdriet waardoor ik soms denk van.. stel ik mezelf dan aan??
Nee hoor, ik ben er ook een jaar regelmatig verdrietig om geweest. Misschien vergelijkbaar met licht liefdesverdriet. Ik had zoveel met deze persoon meegemaakt, haar zoveel gesteund en ik was er teleurgesteld dat het nooit zou worden waar ik op gehoopt had.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven