Meningsverschil

21-02-2024 22:05 19 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag allemaal

Ik heb een vraagje in verband met een situatie. Voor mij gaat het er om om eens te horen wie gelijk heeft, want ik begin serieus te twijfelen aan mezelf.

Ik woon met iemand samen en een tijdje geleden hadden we een meningsverschil. Mijn huisgenoot was over haar dag aan het vertellen en ik was niet volledig aan het luisteren omdat ik mezelf fysiek heel slecht voelde. Ik had zeer veel buikpijn, dus het lag zeker niet aan mijn huisgenoot dat ik niet luisterde. Maar zij beweert wel van en houdt vast aan deze mening. Ze had namelijk het idee dat ik niet luisterde en werd erg kwaad, heel erg kwaad zelfs en heeft dingen gezegd die echt mijn deden om te horen. Ik heb haar gezegd dat ik mij slecht voelde, maar ze verandert haar mening niet.

Enkele dagen later zat ik ‘s avonds met mijn huisgenoot in de zetel en ik vroeg haar iets. Ze antwoordde en ik ging dadelijk daarop verder. Daarop kreeg ik geen antwoord want ze was een bericht aan het typen op haar telefoon. Later heb ik haar daarmee geconfronteerd. Ik vond het niet fijn dat ze niet naar mij luisterde, terwijl ik dat eerder ook niet bewust deed, maar dat wil ze niet begrijpen. Nu denkt zij dat ik denk dat ze bewust niet naar mij geluisterd heeft. Maar dat is mijn punt niet, want dat weet ik. En zelf heb ik ook niet bewust niet geluisterd. Maar ik vind het wel jammer dat ze mij eerder erg pijnlijke dingen heeft gezegd terwijl ik dat zelf niet doe nu ze het zelf heeft gedaan.

Mijn vraag is vooral: heb ik ongelijk? Het gaat er mij om dat ik weet dat dingen soms onbewust of niet expres gebeuren en dat ik niet reageer zoals zij doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jullie klinken als 2 verongelijkte pubers die niet in het Centrum van het Heelal staan.

Voor je verteld over je dag, vraag je eerst en kijk je eerst of de ander daar puf, zin en energie voor heeft. Of dat een ander moment handiger is. Of helemaal niet.

En je stopt even met je verhaal als de ander opeens op de telefoon zit.

Beetje in elkaar inleven en ook een beetje aftasten wanneer je iets wel of niet kunt doen of zeggen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
ik was niet volledig aan het luisteren omdat ik mezelf fysiek heel slecht voelde. Ik had zeer veel buikpijn, dus het lag zeker niet aan mijn huisgenoot dat ik niet luisterde. Maar zij beweert wel van en houdt vast aan deze mening. Ze had namelijk het idee dat ik niet luisterde en werd erg kwaad, heel erg kwaad zelfs en heeft dingen gezegd die echt mijn deden om te horen. Ik heb haar gezegd dat ik mij slecht voelde, maar ze verandert haar mening niet.

Nog een keer, wat zeg je nou eigenlijk?
Jij luisterde niet, het lag aan jou niet aan haar maar zij vindt van niet en daar hebben jullie woorden over?

Waarom doen jullie zo ingewikkeld
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
A- je huisgenoot stelt onredelijke eisen en word onredelijk boos. Je hoeft helemaal niet naar haar te luisteren en je verdient het niet om uitgekafferd te worden in je eigen huis.
Als je huisgenoot merkt dat jij niet luistert kan bedenken dat haar verhaal wellicht niet zo boeiend is.
B- als jij het belangrijk vindt toch luisteren leg je je telefoon weg of zegt: sorry, ik luister zo maar ik maak dit even af.
Ook jij kunt geen aandacht afdwingen voor je verhalen.
Tenzij het iets huisgerelateerds is maar dan kun je beter een huismeeting afspreken waarbij je praktische zaken bespreekt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zij vertelt en voelt zich niet gehoord jij vertelt en voelt je niet gehoord. Praat over wat je pijn doet. Over en weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wil je gelijk hebben of wil je het uitpraten over die keer dat je huisgenoot zo fel en kwaad werd en dat je jezelf hier naar over voelde (mede omdat je buikpijn had)?
Zeg wat je op lever hebt en wees directer. Ga niet iemand "terugpakken" op hetzelfde soort "vergrijp". Maar wees duidelijk in hoe je met elkaar wilt communiceren en geef eerlijk aan dat je geschrokken bent over hoe je huisgenoot reageerde en erg pijnlijke dingen tegen je zei.

Leer daarom iets directer te reageren, dat kan ook door even weg te lopen uit zo'n situatie en er later op terug te komen waarom je wegloopt. En uitlegt dat bepaalde manieren van communiceren niet veilig voelen voor jou.
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar is de draad?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat is er nou zo moeilijk aan direct communiceren?
Joh truus, ik voel me niet zo lekker ik begrijp dat je wat wil delen maar merk dat ik mijn aandacht er niet bij kan houden is altijd beter dan niks zeggen en niet luisteren waardoor iemand zich niet serieusgenomen voel.

Huisgenoot hetzelfde, joh miep, ik ben even bezig met een berichtje kunnen we het er hierna even over hebben? Dit zal heel veel gedoe in de toekomst schelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jullie klinken allebei heel vermoeiend...
Wat maakt het uit wie gelijk heeft.

Zorg gewoon in de toekomst dat je duidelijk communiceert. Ik heb buikpijn kan je verhaal wachten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft ze haar excuses gemaakt voor de slechte dingen die ze gezegd heeft? Heeft ze je uitgescholden ofzo?

En ik snap dat je haar wilde confronteren met dat zij dus blijkbaar ook niet altijd luistert. Maar dat had je misschien iets anders kunnen aanpakken.

Wat een gezeur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nanouk schreef:
21-02-2024 22:48
Wat is er nou zo moeilijk aan direct communiceren?
Joh truus, ik voel me niet zo lekker ik begrijp dat je wat wil delen maar merk dat ik mijn aandacht er niet bij kan houden is altijd beter dan niks zeggen en niet luisteren waardoor iemand zich niet serieusgenomen voel.

Huisgenoot hetzelfde, joh miep, ik ben even bezig met een berichtje kunnen we het er hierna even over hebben? Dit zal heel veel gedoe in de toekomst schelen.
En als je iets aan iemand wil vertellen die druk is met zijn telefoon zeg je:
Zal ik even wachten met dit verhaal tot ik je aandacht heb?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het kan een beetje zeer doen als je vol van iets bent wat jou op dat moment helemaal vervult en de ander heeft geen aandacht voor jou want die is op haar beurt bezig met dingen die in haar leven erg urgent zijn. Het kan gebeuren. Meestal is dit wel bespreekbaar: sorry dat ik er op dat moment niet was voor jou. Iedereen kan dit op zich begrijpen. De meesten blijven niet hangen in verontwaardiging en teleurstelling en willen daarna geen wraak nemen. Tenzij ze echt vreselijk getroffen zijn door het voorval en dan ligt de reden vermoedelijk in het verre verleden: oud zeer wordt weer helemaal beleefd door dit nieuwe voorval en de persoon raakt buiten alle proporties overstuur en bagatelliseert de tegenargumenten zoals jouw buikpijn (dat zal wel niet waar zijn want ze wil mij raken zoals al die mensen vroeger).

Het beste kan je meteen excuses maken, zeggen dat je begrijpt waarom het zeer deed en wat je gaat doen om herhaling zoveel mogelijk te voorkomen, indien mogelijk. Je bent dan niet de verliezer. (Als je buikpijn hebt en moeite hebt om iemand aandacht te geven kan je dit volgens mij best gewoon zeggen hoor.)

Het is nodig dat mensen communiceren ook al kost dat moeite omdat je pijn hebt; je moet telkens blijven zeggen wat er in je omgaat; dat zal zo veel mogelijk voorkomen dat de ander aannames over jou gaat doen. En die dan niet meer kan terugnemen.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Jullie zijn huisgenoten maar gedragen je als een stelletje? Waarom?

Ga ieder je eigen leven leiden en zoek woonruimte helemaal voor jezelf alleen.
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
22-02-2024 06:00
Het kan een beetje zeer doen als je vol van iets bent wat jou op dat moment helemaal vervult en de ander heeft geen aandacht voor jou want die is op haar beurt bezig met dingen die in haar leven erg urgent zijn. Het kan gebeuren. Meestal is dit wel bespreekbaar: sorry dat ik er op dat moment niet was voor jou. Iedereen kan dit op zich begrijpen. De meesten blijven niet hangen in verontwaardiging en teleurstelling en willen daarna geen wraak nemen. Tenzij ze echt vreselijk getroffen zijn door het voorval en dan ligt de reden vermoedelijk in het verre verleden: oud zeer wordt weer helemaal beleefd door dit nieuwe voorval en de persoon raakt buiten alle proporties overstuur en bagatelliseert de tegenargumenten zoals jouw buikpijn (dat zal wel niet waar zijn want ze wil mij raken zoals al die mensen vroeger).

Het beste kan je meteen excuses maken, zeggen dat je begrijpt waarom het zeer deed en wat je gaat doen om herhaling zoveel mogelijk te voorkomen, indien mogelijk. Je bent dan niet de verliezer. (Als je buikpijn hebt en moeite hebt om iemand aandacht te geven kan je dit volgens mij best gewoon zeggen hoor.)

Het is nodig dat mensen communiceren ook al kost dat moeite omdat je pijn hebt; je moet telkens blijven zeggen wat er in je omgaat; dat zal zo veel mogelijk voorkomen dat de ander aannames over jou gaat doen. En die dan niet meer kan terugnemen.

Ze zijn huisgenoten, geen stelletje.

Het interesseert je toch nauwelijks hoe de ander zijn dag was dan? Je kunt toch gewoon de avond voor jezelf in stilte willen doorbrengen. Degene die wil praten gaat toch eerst even informeren of de ander daar wel voor openstaat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Meid als dit de problemen in je leven zijn dan heb je een heerlijk leven…
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dit echt een groot probleem ( als je 4 jaar bent).
Alle reacties Link kopieren Quote
biol schreef:
22-02-2024 09:36
Meid als dit de problemen in je leven zijn dan heb je een heerlijk leven…
meestal zit onder dit soort probleempjes veel ongenoegen, je niet gehoord voelen
Niet veilig etc

anders zou je er geen punt van maken
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je zo praat als je typt, dan zou ik je niet begrijpen en waarschijnlijk ook afdwalen.
Maar goed, ik vind het niet echt een probleem waar iemand gelijk heeft of moet hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
22-02-2024 06:48
Jullie zijn huisgenoten maar gedragen je als een stelletje? Waarom?

Ga ieder je eigen leven leiden (...).

Dit. Of als beste vriendinnen, maar dat zijn jullie niet. Probeer er wat nuchterder naar te kijken: die ander is er niet om jouw behoeftes te vervullen (luisterend oor). Zoek daar de juiste mensen voor en hou de verantwoordelijkheid voor je emotionele welzijn bij jezelf.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven