Mensen die altijd roepen dat ze druk zijn

28-10-2020 13:36 177 berichten
Ken je die mensen? Wanneer je ze vraagt hoe het gaat, zij standaard antwoorden met: "Druk!", al dan niet met een bijpassende zucht en/of gezichtsuitdrukking.

Toen ik in mijn studietijd zat mijn broertje zei dat ik altijd zo druk was (wat ook zo was), besloot ik dat niet meer als antwoord te geven. Men vraagt namelijk niet naar je agenda, maar naar hoe het met jou gaat. Daarom zeg ik sindsdien dat het 'goed' of 'prima' gaat, of wanneer het niet zo goed gaat 'kan beter' of 'niet zo goed'. Maar nooit meer 'druk' als antwoord.

En natuurlijk kun je druk zijn, maar het lijkt wel een soort statussymbool. Stel je voor dat iemand het idee zou krijgen dat je niet druk bent. Wat doe je dan? Maar wat ik eigenlijk nóg ergerlijker vind is wanneer mensen die niet werken, geen studie doen, en alleen maar tv/netflix kijken en op social media zitten, ook zeggen dat ze druk zijn. Zo'n (volwassen) persoon ken ik (familie, dus ken ik redelijk goed en spreek ik regelmatig), die het altijd druk heeft. Maar ik weet dus precies waarmee. En wanneer ik weer als antwoord krijg 'druk', dan heb ik echt de neiging om daar op te reageren.

Herkennen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nooit druk. Soms veel te doen maar vind dat geen state off mind. Ik heb veel kinderen, werk 32 uur. Mantelzorg ouder en zus en toch lummel ik nog best vaak. Ondanks elke dag echt gekoot eten en een schoonhuis. Mensen die druk druk druk zijn vind ik aanstellers. Als je het echt druk hebt kun je dat niet 3 keer zeggen 🤣
Ik zou het zelfs nog een stapje terug willen beredeneren, beginnende met de vraag ‘hoe gaat het met je?’

Hoe standaard is het om automatisch ‘goed hoor’ te antwoorden? Moet je eens een keer antwoorden ‘het gaat kut’! Valt het gesprek meteen hartstikke stil, want daar is iemand meestal niet op voorbereid en zit de volgende vraag al in het hoofd of begint men meteen met hun verhaal. M.a.w. in hoeverre zijn mensen oprecht geïnteresseerd in hoe het met je gaat? :lol:
Alle reacties Link kopieren
Zo ken ik ook iemand die altijd loopt te klagen dat ze het zo onwijs druk heeft en echt helemaal geen tijd voor zichzelf heeft. Nog geen minuut later begint ze allerlei series op te noemen die ze laatst op Netflix gekeken heeft en die ik ook echt eens moet kijken. Prima hoor dat je daar een hoop tijd in steekt, maar het strookt niet echt met het geen tijd voor jezelf hebben verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 'druk' en prima antwoord op de vraag hoe het gaat. Ik gebruik het omdat mensen 'geen idee' een gek antwoord vinden.


Het is gewoon een beleefdheidsvraag, daar geef je een sociaal geaccepteerd antwoord op, wat dan volgens dit topic toch weer niet zo sociaal geaccepteerd is. Gedoe om niks.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Tiswa schreef:
28-10-2020 14:27
Zo ken ik ook iemand die altijd loopt te klagen dat ze het zo onwijs druk heeft en echt helemaal geen tijd voor zichzelf heeft. Nog geen minuut later begint ze allerlei series op te noemen die ze laatst op Netflix gekeken heeft en die ik ook echt eens moet kijken. Prima hoor dat je daar een hoop tijd in steekt, maar het strookt niet echt met het geen tijd voor jezelf hebben verhaal.

Dat is precies wat ik bedoel.
Tiswa schreef:
28-10-2020 14:27
Zo ken ik ook iemand die altijd loopt te klagen dat ze het zo onwijs druk heeft en echt helemaal geen tijd voor zichzelf heeft. Nog geen minuut later begint ze allerlei series op te noemen die ze laatst op Netflix gekeken heeft en die ik ook echt eens moet kijken. Prima hoor dat je daar een hoop tijd in steekt, maar het strookt niet echt met het geen tijd voor jezelf hebben verhaal.
Eens. Dat is natuurlijk net zo met forummers. Als je het echt aaaaaaltijd zo druk hebt, dan heb je daar geen tijd voor.

Een vriendin van mij zegt altijd dat ze te druk is om een boek te lezen. Maar ze zegt wel dat ze elke avond vanaf etenstijd tot bedtijd op haar telefoon zit. Tja, dat vind ik niet geen tijd hebben. Dat is gewoon je tijd anders besteden.
Dus je vraagt hoe iemand zich voelt. Zij geven aan hoe ze zich voelen. Jij krijgt de neiging om dan te zeggen FOUT!

Ok.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
28-10-2020 13:48


Druk zijn is geen emotie.
Ik vind druk wel een gevoel. Soort van opgejaagd.

Soms kan ik dat bij 2 verplichtingen al voelen, en soms bij 5 helemaal niet.
Feefeline schreef:
28-10-2020 14:20
Mensen die druk druk druk zijn vind ik aanstellers. Als je het echt druk hebt kun je dat niet 3 keer zeggen 🤣
:rofl:

Geweldige reactie!
Gelukkig ben ik niet druk. Dat lijkt me echt wegrennen bij jezelf.
Herken het dan ook niet en alleen het woordje 'druk' roept al wat onrust op.

Vaak laat ik m'n weekenden lekker vrij, er komt vanzelf weer wat op m'n pad wat ik dan leuk vind om te doen.
Het gaat spontaan en makkelijk.

Druk zijn is niks voor mij :) Alleen in m'n werkomgeving hou ik van een beetje werkdruk. Maar wel dusdanig dat als de deur achter mij dicht gaat ik het los kan laten. En thuis kom in rust en ruimte.

Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
het is status, want het betekent, dat je een volle sociale agenda hebt (dus iedereen vind jou leuk!) en dat je baan goed draait.

Maar moet zeggen, dat ik het antwoord "druk" eigenlijk nooit meer hoor. Het is ook wel "uit" om dat te zeggen.
en door Corona helemaal, als je nu iemand vraagt "hoe is het?", krijg je vaak een Corona-gerelateerd antwoord.
DS1971 schreef:
28-10-2020 14:38
Dus je vraagt hoe iemand zich voelt. Zij geven aan hoe ze zich voelen. Jij krijgt de neiging om dan te zeggen FOUT!

Ok.
Ja, dit.
Alle reacties Link kopieren
ik zeg het best vaak. maar dan vind ik mezelf ook druk. ik weet ook niet waarom ik het zo vaak als antwoord geef, het voelt dan als de beste korte omschrijving denk ik
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel. Soms lijkt het een soort status symbool te zijn. Ik vind het zelf bijvoorbeeld zelf heerlijk om een weekend niks te doen. Maar ik heb een vriendin, die antwoord altijd met druk druk, ik zou ook wel een keer een me dag willen hebben, maar je weet het he, feestje hier, feestje daar en werk, oh wat heb ik het druk.

Nu is ze een half jaar werkloos, en met corona geen feestjes. En nu nog steeds als ik vraag, hoe het gaat, krijg je terug "zo druk". dan denk ik, is het dan zo erg om een keer te zeggen, nee ik heb niks te doen. Verveel mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een beetje medelijden met mensen die altijd zo druk zijn.
Ik heb kennissen waar je weken van te voren een afspraak moet maken om elkaar te zien. Want "anders zijn de weekenden volgeboekt".
Het lijkt mij persoonlijk een drama als je elke dag werkt en dan vervolgens bijna elke vrijdag en zaterdag wat "hebt".
Alle reacties Link kopieren
noorderlicht76 schreef:
28-10-2020 14:53
ik zeg het best vaak. maar dan vind ik mezelf ook druk. ik weet ook niet waarom ik het zo vaak als antwoord geef, het voelt dan als de beste korte omschrijving denk ik
het is idd not done om te zeggen en uit de mode, maar can't help myself. Overigens snap ik niet waarom op de vraag hoe gaat het perse een emotionele staat beschreven moet worden. Druk lijkt mij taalkundig een uitstekend antwoord op die vraag
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
28-10-2020 15:06
Ik heb een beetje medelijden met mensen die altijd zo druk zijn.
Ik heb kennissen waar je weken van te voren een afspraak moet maken om elkaar te zien. Want "anders zijn de weekenden volgeboekt".
Het lijkt mij persoonlijk een drama als je elke dag werkt en dan vervolgens bijna elke vrijdag en zaterdag wat "hebt".
hoeft niet hoor, ik vind dat zelf heerlijk en zo ieder zijn meug
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
28-10-2020 15:06
Ik heb een beetje medelijden met mensen die altijd zo druk zijn.
Ik heb kennissen waar je weken van te voren een afspraak moet maken om elkaar te zien. Want "anders zijn de weekenden volgeboekt".
Het lijkt mij persoonlijk een drama als je elke dag werkt en dan vervolgens bijna elke vrijdag en zaterdag wat "hebt".
Even uitgaand van geen-Corona natuurlijk.
ach, dat gaat snel hoor, vooral als je sportende kinderen hebt

Ik plan afspraken met sommige vrienden ook ver van te voren, helemaal als je met vier vriendinnen iets wil afspreken, is de kans dat je alle vier kunt, niet heel groot.

Buiten Corona om, hebben we ook eigenlijk ieder weekend wel iets, maar dat is niet zielig hoor. Dat zijn leuke dingen: feestjes, borrels, theater, film etc.
lilalinda schreef:
28-10-2020 14:46
het is status, want het betekent, dat je een volle sociale agenda hebt (dus iedereen vind jou leuk!) en dat je baan goed draait.
Eens. Ik hoor het inderdaad ook niet heel vaak meer, veel meer toen ik een twintiger was. Vond het dan altijd ook een beetje overkomen - als je bijv. probeerde iemand uit te nodigen of om eens iets samen te gaan doen" dat een antwoord "druk druk druk", "ik heb het zooo druk" vooral inhield dat jij dan zelf in elk geval niet de prioriteit had. En dat het een beetje een "beleefde" manier was om je af te wijzen zonder dat je letterlijk te horen kreeg dat ze eigenlijk weinig behoefte hadden aan jou.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben iemand die altijd bezig is.
Ik kreeg vaak te horen dat ik een 1000 poot was. En nog steeds verzet ik best veel werk en draai mijn hand er niet voor om.
En in mijn (sorry) drukke schema, maak ik plek voor vrienden en familie.
Dan heb ik er tussen zitten die niks doen. Niet werken, sporten, hobby enz.
En als je daar wat mee af wilt spreken kunnen ze nooit. Of krijg ik op de dag zelf een appje; sorry, andere keer, ben echt kapot.
WAARVAN DAN???

Mijn antwoord op hoe het met mij gaat is meestal " alles gaat zijn gangetje"
de wereld wacht om ontdekt te worden
Naomir schreef:
28-10-2020 14:55
Ik herken het wel. Soms lijkt het een soort status symbool te zijn. Ik vind het zelf bijvoorbeeld zelf heerlijk om een weekend niks te doen. Maar ik heb een vriendin, die antwoord altijd met druk druk, ik zou ook wel een keer een me dag willen hebben, maar je weet het he, feestje hier, feestje daar en werk, oh wat heb ik het druk.

Nu is ze een half jaar werkloos, en met corona geen feestjes. En nu nog steeds als ik vraag, hoe het gaat, krijg je terug "zo druk". dan denk ik, is het dan zo erg om een keer te zeggen, nee ik heb niks te doen. Verveel mij.
Persoon uit mijn OP is ook werkloos en doet verder niks als dagbesteding. Daarom vind ik het zo bijzonder.

Voor voor andere reacties: ik ga er nooit op in, en ik bedoel echt niet wanneer je 37 kinderen hebt, fulltime werkt en ook nog een beetje sociaal wil doen dat je niet mag zeggen dat je het druk hebt.

Ik heb het over personen die het absoluut niet druk kunnen hebben en dat altijd maar roepen.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
28-10-2020 15:27
Persoon uit mijn OP is ook werkloos en doet verder niks als dagbesteding. Daarom vind ik het zo bijzonder.

Voor voor andere reacties: ik ga er nooit op in, en ik bedoel echt niet wanneer je 37 kinderen hebt, fulltime werkt en ook nog een beetje sociaal wil doen dat je niet mag zeggen dat je het druk hebt.

Ik heb het over personen die het absoluut niet druk kunnen hebben en dat altijd maar roepen.
misschien is het een mechanisme, om mensen van haar weg te houden?
thanx schreef:
28-10-2020 15:25
Ik ben iemand die altijd bezig is.
Ik kreeg vaak te horen dat ik een 1000 poot was. En nog steeds verzet ik best veel werk en draai mijn hand er niet voor om.
En in mijn (sorry) drukke schema, maak ik plek voor vrienden en familie.
Dan heb ik er tussen zitten die niks doen. Niet werken, sporten, hobby enz.
En als je daar wat mee af wilt spreken kunnen ze nooit. Of krijg ik op de dag zelf een appje; sorry, andere keer, ben echt kapot.
WAARVAN DAN???

Mijn antwoord op hoe het met mij gaat is meestal " alles gaat zijn gangetje"

Inderdaad :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad een status symbool.

Veel jongere mensen komen er ook door in de problemen. Laatst nog zo'n verhaal van die nieuws presentatrice, Amber Brandsen. Dat ze ontevreden was met een 7,5, want het moest een 9 zijn. Het moest allemaal larger than life. En daardoor kreeg ze stress, een eetstoornis en weet ik het wat.

Vaak is de reactie dan van de maatschappij : respect, dit dat. Ik vind het allemaal maar treurig. Van wie ''moet'' je zoveel bereiken? Voor wie probeer je iets te bewijzen? Waarom wil je zo graag beter zijn dan anderen? Zorg gewoon dat je een leuk en fijn leven hebt, met comfort en geluk. Al die verhalen over burn outs en depressies omdat mensen zich gek laten maken door ''de mallemolen''. Ik kan daar eigenlijk niet zoveel respect voor opbrengen. Net zoals dat ik nooit echt respect kan opbrengen voor mensen die per sé moeten winnen met spelletjes ofzo. Ik vind dat maar triest, die doorgeslagen competitiedrang. Je bent niet belangrijk of interessant, je bent gewoon één van de zoveel miljard mieren op deze aarde, overschat jezelf en je belang voor deze wereld niet zo. Die draait echt wel door zonder jou. En het is heerlijk om dat te beseffen.
ritmodelanoche wijzigde dit bericht op 28-10-2020 15:32
5.51% gewijzigd
lilalinda schreef:
28-10-2020 15:28
misschien is het een mechanisme, om mensen van haar weg te houden?

Nee, want zoals ik eerder zei het is dan niet in een gesprek als aanloop om een afspraak te maken oid. Het enige wat diegene doet is met vrienden afspreken en series kijken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven