Mensen die altijd roepen dat ze druk zijn

28-10-2020 13:36 177 berichten
Ken je die mensen? Wanneer je ze vraagt hoe het gaat, zij standaard antwoorden met: "Druk!", al dan niet met een bijpassende zucht en/of gezichtsuitdrukking.

Toen ik in mijn studietijd zat mijn broertje zei dat ik altijd zo druk was (wat ook zo was), besloot ik dat niet meer als antwoord te geven. Men vraagt namelijk niet naar je agenda, maar naar hoe het met jou gaat. Daarom zeg ik sindsdien dat het 'goed' of 'prima' gaat, of wanneer het niet zo goed gaat 'kan beter' of 'niet zo goed'. Maar nooit meer 'druk' als antwoord.

En natuurlijk kun je druk zijn, maar het lijkt wel een soort statussymbool. Stel je voor dat iemand het idee zou krijgen dat je niet druk bent. Wat doe je dan? Maar wat ik eigenlijk nóg ergerlijker vind is wanneer mensen die niet werken, geen studie doen, en alleen maar tv/netflix kijken en op social media zitten, ook zeggen dat ze druk zijn. Zo'n (volwassen) persoon ken ik (familie, dus ken ik redelijk goed en spreek ik regelmatig), die het altijd druk heeft. Maar ik weet dus precies waarmee. En wanneer ik weer als antwoord krijg 'druk', dan heb ik echt de neiging om daar op te reageren.

Herkennen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
28-10-2020 15:31
Nee, want zoals ik eerder zei het is dan niet in een gesprek als aanloop om een afspraak te maken oid. Het enige wat diegene doet is met vrienden afspreken en series kijken
schaamte dan? voor haar werkloosheid?
dat je vooral niet mag denken, dat ze niks te doen heeft??
Ik gebruik het antwoord “druk” als ik 1)geen zin heb in een praatje 2)geen zin heb in de vraagsteller 3)niet wil delen hoe ik me voel
Wat dan weer gelinkt is aan 1 en 2.
lilalinda schreef:
28-10-2020 15:32
schaamte dan? voor haar werkloosheid?
dat je vooral niet mag denken, dat ze niks te doen heeft??
Wellicht.
anoniem_63c7b2baa592d wijzigde dit bericht op 28-10-2020 16:58
59.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden had ik een beginnende vriendschap met een leuke vrouw in m'n eigen stad. Maar ze zei telkens dat ze het nu even heel druk had met een deadline (ze is zzp'er) maar dat ze daarna gauw zou laten weten wanneer ze wel kon afspreken want daar had ze heel veel zin in. Het eerste jaar geloofde ik haar nog. Had ze telkens net weer een nieuwe opdracht, maar echt daarna....!

Maar ze bleek gewoon een workaholic die zichzelf altijd veel te veel werk op de hals haalde voor veel te weinig geld en met achterlijk krappe deadlines. En jaren later was het nog steeds alleen maar gebleven bij heel veel Facebookreacties (van haar kant vooral) en sms'jes over dat ze over een paar weken wel tijd zou hebben, en heel af en toe een telefoontje, en ik geloof in al die jaren 2x een live afspraak met drankje. Ik ben natuurlijk al vrij snel gestopt met concrete voorstellen doen of contact opnemen... Als iemand jarenlang haar werk op 1 zet en jou afwimpelt, nou laat dan maar.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 28-10-2020 15:37
1.19% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
thanx schreef:
28-10-2020 15:25
Ik ben iemand die altijd bezig is.
Ik kreeg vaak te horen dat ik een 1000 poot was. En nog steeds verzet ik best veel werk en draai mijn hand er niet voor om.
En in mijn (sorry) drukke schema, maak ik plek voor vrienden en familie.
Dan heb ik er tussen zitten die niks doen. Niet werken, sporten, hobby enz.
En als je daar wat mee af wilt spreken kunnen ze nooit. Of krijg ik op de dag zelf een appje; sorry, andere keer, ben echt kapot.
WAARVAN DAN???

Mijn antwoord op hoe het met mij gaat is meestal " alles gaat zijn gangetje"
Zijn dat dan geen mensen waar psychisch iets mee aan de hand is?
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
28-10-2020 15:34
Ik gebruik het antwoord “druk” als ik 1)geen zin heb in een praatje 2)geen zin heb in de vraagsteller 3)niet wil delen hoe ik me voel
Wat dan weer gelinkt is aan 1 en 2.
dat wel ja, liefst gecombineerd met een gehaaste pas: lekker snel doorlopen!
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is 'druk' op een bepaalde manier wel een emotie. Meestal ben ik namelijk niet druk, heb ik mijn leven onder controle, genoeg ruimte voor de dingen die ik wil en om te nietsen in het weekend. En soms komt er van alles tegelijk, zowel op werk als in het leven van de kinderen en van mezelf en/of een paar goede vrienden en ben ik ineens een tijdje echt druk.
Dat gaat bij mij in mijn hoofd zitten, ik word daar onrustig van, heb het gevoel dat ik ballen laat vallen, kan me daar dan weer schuldig over voelen. En dan is 'druk' dus het antwoord dat je krijgt als je vraagt hoe het gaat, omdat dat dan het enige is waar ik mee bezig ben.

Duur gelukkig nooit zo heel lang ;-)
patsy--stone schreef:
28-10-2020 15:36
ik geloof in al die jaren 2x een live afspraak met drankje. Ik ben natuurlijk al vrij snel gestopt met concrete voorstellen doen of contact opnemen... Als iemand jarenlang haar werk op 1 zet en jou afwimpelt, nou laat dan maar.
Dan heb je het nog behoorlijk lang volgehouden :!:
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
28-10-2020 15:06
Ik heb een beetje medelijden met mensen die altijd zo druk zijn.
Ik heb kennissen waar je weken van te voren een afspraak moet maken om elkaar te zien. Want "anders zijn de weekenden volgeboekt".
Het lijkt mij persoonlijk een drama als je elke dag werkt en dan vervolgens bijna elke vrijdag en zaterdag wat "hebt".
Z’on vriendin heb ik ook, zij en haar gezin zijn altijd volgeboekt. En het altijd met hetzelfde, zuipen met elke week andere mensen. Nou wat je maar leuk vindt.
Alle reacties Link kopieren
TO, eerst dacht ik nog dat je vooral bedoelde dat druk geen emotie is en daardoor taaltechnisch gezien geen correct antwoord was, maar hoe meer posts ik van je lees hoe meer het duidelijk wordt dat het er vooral omgaat dat als mensen in jouw ogen niet druk zijn, ze niet mogen zeggen dat ze druk zijn. Alsof jij een soort laatste oordeel hebt over hoe zij er voor staan.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
28-10-2020 16:13
Z’on vriendin heb ik ook, zij en haar gezin zijn altijd volgeboekt. En het altijd met hetzelfde, zuipen met elke week andere mensen. Nou wat je maar leuk vindt.
Maar zijn het wel vrienden van je??
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
28-10-2020 16:19
TO, eerst dacht ik nog dat je vooral bedoelde dat druk geen emotie is en daardoor taaltechnisch gezien geen correct antwoord was, maar hoe meer posts ik van je lees hoe meer het duidelijk wordt dat het er vooral omgaat dat als mensen in jouw ogen niet druk zijn, ze niet mogen zeggen dat ze druk zijn. Alsof jij een soort laatste oordeel hebt over hoe zij er voor staan.


Nou dit is eigenlijk precies hoe ik de OP ook interpreteerde inderdaad. 'Druk zijn' is voor iedereen anders.

OT: Ik zeg alleen dat ik druk ben als ik dat ook echt ben. Mensen in mijn omgeving net zo. Ik herken me dus niet in de OP.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
28-10-2020 16:19
TO, eerst dacht ik nog dat je vooral bedoelde dat druk geen emotie is en daardoor taaltechnisch gezien geen correct antwoord was, maar hoe meer posts ik van je lees hoe meer het duidelijk wordt dat het er vooral omgaat dat als mensen in jouw ogen niet druk zijn, ze niet mogen zeggen dat ze druk zijn. Alsof jij een soort laatste oordeel hebt over hoe zij er voor staan.
Ik lees veel veroordelende posts over anderen die maar roepen dat ze druk zijn terwijl 'hoezo dan???'. Ik denk dat er gewoon best veel mensen zijn die niet zo goed zijn in het managen van hun tijd of niet goed 'nee' kunnen zeggen of wat voor een reden er ook maar kan zijn om druk te zijn. En dan de dingen die je echt moet doen uitstellen omdat je er helemaal geen zin in hebt en dus in je hoofd steeds maar drukken en drukker worden, zonder dat je echt iets doet.

Als iemand tegen mij zegt dat hij zo 'druk' is, terwijl ik denk 'hoe dan?' is mijn eerste neiging om juist door te vragen of het goed gaat, of ik misschien ergens mee kan helpen.
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
28-10-2020 16:26
Ik lees veel veroordelende posts over anderen die maar roepen dat ze druk zijn terwijl 'hoezo dan???'. Ik denk dat er gewoon best veel mensen zijn die niet zo goed zijn in het managen van hun tijd of niet goed 'nee' kunnen zeggen of wat voor een reden er ook maar kan zijn om druk te zijn. En dan de dingen die je echt moet doen uitstellen omdat je er helemaal geen zin in hebt en dus in je hoofd steeds maar drukken en drukker worden, zonder dat je echt iets doet.

Als iemand tegen mij zegt dat hij zo 'druk' is, terwijl ik denk 'hoe dan?' is mijn eerste neiging om juist door te vragen of het goed gaat, of ik misschien ergens mee kan helpen.
Buiten Corona om, ben ik wel "druk", maar heb er lol in. Doe het ook mezelf aan.
Fulltime werken, fulltime relatie, twee fulltime kinderen, die niet meer gevoed hoeven, maar wel geholpen met wiskunde en economie.
Elke avond sporten. Diverse bestuursfuncties, en ja, ieder weekend iets, en doordeweeks vaak ook. Etentje hier, iets voor mijn werk.

Maar ik krijg energie van druk zijn, dus zie het niet als negatief. Als iemand me vraagt, hoe het gaat. Verzucht ik niet, dat ik het zo druk heb.
Dan vertel ik over een leuke klus ofzo
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
28-10-2020 14:21
Ik zou het zelfs nog een stapje terug willen beredeneren, beginnende met de vraag ‘hoe gaat het met je?’

Hoe standaard is het om automatisch ‘goed hoor’ te antwoorden? Moet je eens een keer antwoorden ‘het gaat kut’! Valt het gesprek meteen hartstikke stil, want daar is iemand meestal niet op voorbereid en zit de volgende vraag al in het hoofd of begint men meteen met hun verhaal. M.a.w. in hoeverre zijn mensen oprecht geïnteresseerd in hoe het met je gaat? :lol:
Ik doe dat wel eens. Soms kan ik het echt niet opbrengen om te zeggen dat het goed gaat terwijl dat gewoon echt niet zo is. Blijkbaar verwacht men standaard "goed" of "druk" als antwoord. Tja. Krijg je dus vaak rare stiltes van. Sommigen vragen dan door. Anderen gaan snel weg. Heel apart.
Alle reacties Link kopieren
Maris_90 schreef:
28-10-2020 16:54
Ik doe dat wel eens. Soms kan ik het echt niet opbrengen om te zeggen dat het goed gaat terwijl dat gewoon echt niet zo is. Blijkbaar verwacht men standaard "goed" of "druk" als antwoord. Tja. Krijg je dus vaak rare stiltes van. Sommigen vragen dan door. Anderen gaan snel weg. Heel apart.
klopt, we hebben in onze cultuur stilzwijgende afspraken, 1 daarvan is, dat je op een algemene vraag, neutraal antwoord geeft
Vertellen, dat het Kut met je gaat, doe je op een ander moment
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
28-10-2020 16:57
klopt, we hebben in onze cultuur stilzwijgende afspraken, 1 daarvan is, dat je op een algemene vraag, neutraal antwoord geeft
Vertellen, dat het Kut met je gaat, doe je op een ander moment
Nou, dat vind ik raar. Het zijn geen vage mensen die je per toeval tegenkomt waar ik dat tegen zeg.

Mijn moeder doet het trouwens ook. Zegt ook niet dat het goed gaat als het niet zo is.
Zelfs bij kennissen.
Alle reacties Link kopieren
Maris_90 schreef:
28-10-2020 17:05
Nou, dat vind ik raar. Het zijn geen vage mensen die je per toeval tegenkomt waar ik dat tegen zeg.

Mijn moeder doet het trouwens ook. Zegt ook niet dat het goed gaat als het niet zo is.
Zelfs bij kennissen.
juist, zo doen wij dat in onze cultuur

Ik vertel vriendinnen heus hoe het echt met me gaat, maar een buurvrouw krijgt een "goed, en met jullie?"
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
28-10-2020 16:57
klopt, we hebben in onze cultuur stilzwijgende afspraken, 1 daarvan is, dat je op een algemene vraag, neutraal antwoord geeft
Vertellen, dat het Kut met je gaat, doe je op een ander moment
Is dat zo? Ik vraag me echt af wanneer dat gekomen is, voor mijn gevoel was dit 'vroeger' niet. Ik heb er de schurft aan, zo'n algemene vraag met 'hoe is het?' of 'alles goed?' zonder de verwachting van een echt antwoord.
Ik vind het heel Amerikaans, hoewel ik ook Afrikaanse landen ken waar het de hele dag gaat van 'bonjour, ca va?'' 'Ca va, merci' enzovoort. Op die manier verliezen woorden hun betekenis in mijn ogen.
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
28-10-2020 17:11
Is dat zo? Ik vraag me echt af wanneer dat gekomen is, voor mijn gevoel was dit 'vroeger' niet. Ik heb er de schurft aan, zo'n algemene vraag met 'hoe is het?' of 'alles goed?' zonder de verwachting van een echt antwoord.
Ik vind het heel Amerikaans, hoewel ik ook Afrikaanse landen ken waar het de hele dag gaat van 'bonjour, ca va?'' 'Ca va, merci' enzovoort. Op die manier verliezen woorden hun betekenis in mijn ogen.
ik ben al heul oud, en mijn oma deed het ook zo hoor.
Het hoort bij onze keuvel-communicatie, al dat gezeur over het weer, is net zo inhoudsloos
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
28-10-2020 17:08
juist, zo doen wij dat in onze cultuur

Ik vertel vriendinnen heus hoe het echt met me gaat, maar een buurvrouw krijgt een "goed, en met jullie?"
Mijn moeder zou ook tegen de buurvrouw zeggen dat het ruk gaat als het ruk is. Die doet niet aan zinloos gekeuvel.
Ik ben een boek over beelddenkers aan het lezen, en daarnaast was ik een app aan het uitzoeken om lijstjes in bij te houden (ik heb pas sinds kort een smartphone).

Daarbij kwam zowel uit dat boek, als uit techblogs die ik las het principe naar boven dat je hoofd (zeker als beelddenkers) niet heel goed is in het onthouden van allerlei losse dingen die moeten. Ze blijven daardoor vaak terugkomen. Ik zit momenteel op een punt dat ik echt aan het vastlopen ben in heel veel klussen en problemen, en dat er alleen maar dingen bij komen.

Nu ben ik dus al mijn zorgen, taken en beslissingen overzichtelijk in een app aan het stoppen en categoriseren en prioriteren.

Ik ben nog lang niet klaar en heb nog een aantal problemen waarvan ik te weinig kennis heb om ze zelf op te lossen, maar toch ervaar ik al een klein beetje lucht. Ik zie nu dat ik klussen in stappen kan verdelen en niet meer vrees dat het ene ondersneeuwt als ik me op het andere richt. Ik durfde zelfs 's avonds soms te kiezen voor iets "nutteloos" waar ik van kan genieten. Voorheen had ik het idee dat "het" nooit af was, en ik mezelf dus geen pleziertjes kon permitteren. Ik had ook ECHT voor mijn gevoel nooit tijd voor praatjes met mensen.

Nu weet ik dat ik morgen een lijstje met haalbare taken heb klaarstaan, en dat ik dus in de avond verder even geen verantwoordelijkheid heb om alle ballen in de lucht te houden.

Ik denk, on topic, dus dat een deel van de mensen die het druk heeft, dit echt zo ervaart omdat er gewoon meer is dan ze zelf kunnen overzien. En hoeveel je kan overzien, verschilt per mens. Daar kan een ander, met een andere manier van info verwerken, dus niets over zeggen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
28-10-2020 16:20
Maar zijn het wel vrienden van je??
Nou ja, het is meer dat we elkaar al heel erg lang kennen en dat meer onderhouden dan dat we echt nog vrienden zijn in de zin van veel tijd met elkaar doorbrengen. Al weet ik zeker dat ze me opvangt als ik haar nodig heb, en ik haar.
.
Heb niet alles gelezen, maar mensen uiten dat ze 'druk' zijn als ze zich overvraagd en gestresst voelen. En de een heeft daar sneller last van dan de ander. Als je je daaraan ergert of stoort, vervang het woord druk dan in je hoofd met gestresst of overvraagd. Wellicht dat je je dan beter kan inleven in een ander, zonder te oordelen over of die persoon in jouw ogen al dan niet druk genoeg is om het woord druk te mogen gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven