Mensen die altijd roepen dat ze druk zijn

28-10-2020 13:36 177 berichten
Ken je die mensen? Wanneer je ze vraagt hoe het gaat, zij standaard antwoorden met: "Druk!", al dan niet met een bijpassende zucht en/of gezichtsuitdrukking.

Toen ik in mijn studietijd zat mijn broertje zei dat ik altijd zo druk was (wat ook zo was), besloot ik dat niet meer als antwoord te geven. Men vraagt namelijk niet naar je agenda, maar naar hoe het met jou gaat. Daarom zeg ik sindsdien dat het 'goed' of 'prima' gaat, of wanneer het niet zo goed gaat 'kan beter' of 'niet zo goed'. Maar nooit meer 'druk' als antwoord.

En natuurlijk kun je druk zijn, maar het lijkt wel een soort statussymbool. Stel je voor dat iemand het idee zou krijgen dat je niet druk bent. Wat doe je dan? Maar wat ik eigenlijk nóg ergerlijker vind is wanneer mensen die niet werken, geen studie doen, en alleen maar tv/netflix kijken en op social media zitten, ook zeggen dat ze druk zijn. Zo'n (volwassen) persoon ken ik (familie, dus ken ik redelijk goed en spreek ik regelmatig), die het altijd druk heeft. Maar ik weet dus precies waarmee. En wanneer ik weer als antwoord krijg 'druk', dan heb ik echt de neiging om daar op te reageren.

Herkennen jullie dat?
Wissewis schreef:
28-10-2020 23:36
Het is ook gewoon een status-symbool.

Als ik op mijn werk zeg dat ik - geen kinderen - een heel weekend in mijn zetel heb gelegen met mijn laptop en letterlijk geen barst gedaan heb kijkt iedereen mij aan alsof ik gek ben.
En me doodverveeld heb.
En of ik achterlijk ben dat ik daar mijn weekends mee vul.

Dat past gewoon niet om dat te zeggen.
Je moet gewoon "druk" zijn met iets.
Anders loop je niet mee in de pas.

Terwijl iedereen dan hartstikke jaloers is of dat stiekem óók echt gedaan heeft maar niet durft te zeggen. Ik plan regelmatig "niks" in en dan ga ik lekker lezen of een beetje doelloos op mijn telefoon zitten.

@iedereen die het een gezeur vindt, ga lekker naar de corona-pijler :thumbsup:
Maloochem schreef:
29-10-2020 05:52
Terwijl iedereen dan hartstikke jaloers is of dat stiekem óók echt gedaan heeft maar niet durft te zeggen. Ik plan regelmatig "niks" in en dan ga ik lekker lezen of een beetje doelloos op mijn telefoon zitten.

@iedereen die het een gezeur vindt, ga lekker naar de corona-pijler :thumbsup:
ik wilde reageren maar laat maar, kansloze reactie dit. Je vraagt er toch zelf naar.
Sportschoen schreef:
28-10-2020 13:41
Jazeker. Je vraagt naar beleving van zichzelf (hoe gaat het met je?) en zij beleven dit als druk.
Dit. Dat een ander het naar jouw maatstaven niet druk heeft, zegt niet zoveel. Het gevoel is subjectief. Plus, misschien willen ze wel niet zeggen "ik voel me hartstikke ruk omdat ik niet aan mezelf toekom/niets uit de vingers krijg/het moeilijk heb/aan het verzuipen ben".

En dat je het niet druk kan hebben door werk omdat dat het normale leven is, is onzin. Als je werk je leegzuigt van 8u tot 18u, kan elk taakje in je vrije tijd teveel zijn.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
29-10-2020 05:52
Terwijl iedereen dan hartstikke jaloers is of dat stiekem óók echt gedaan heeft maar niet durft te zeggen. Ik plan regelmatig "niks" in en dan ga ik lekker lezen of een beetje doelloos op mijn telefoon zitten.

Ow, leuk, laten we ďe "anderen zijn jaloers"-kaart ook nog even trekken.

@iedereen die het een gezeur vindt, ga lekker naar de corona-pijler :thumbsup:
Ik moet bekennen dat zelfs de corona pijler aantrekkelijk wordt vergeleken bij jouw kansloze gezeur. Maar droom maar fijn verder, over hoe de wereld jou benijdt vanwege jouw moed om niks te doen en dat ook nog hardop te zeggen.

Zo is iedereen op zijn of haar manier een echte held.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
pilatespas schreef:
28-10-2020 23:32
Niemand kan nu druk zijn...we werken thuis en sociale leven ligt stil incl sportclubs.
Zou je denken. De werkdruk is voor mij door het plafond geknald en omdat ik de hele dag gedwongen wordt in online vergaderingen te zitten, werk ik daarna nog even door om mijn werk ook echt af te krijgen. Het is me nog steeds niet gelukt een halt toe te roepen aan de gestegen werkdruk en het aantal vergaderingen. Misschien is het wennen. Of men werkt zich nu het schompes omdat door de hele crisis het maar de vraag is of we volgend jaar bestaan.
Dus nee, thuiswerken en het sluiten van de sportclubs (waar ik geen lid van ben) maken het niet dat je per dag ineens meer tijd hebt.
Kokoro schreef:
29-10-2020 06:10
Dit. Dat een ander het naar jouw maatstaven niet druk heeft, zegt niet zoveel. Het gevoel is subjectief. Plus, misschien willen ze wel niet zeggen "ik voel me hartstikke ruk omdat ik niet aan mezelf toekom/niets uit de vingers krijg/het moeilijk heb/aan het verzuipen ben".

En dat je het niet druk kan hebben door werk omdat dat het normale leven is, is onzin. Als je werk je leegzuigt van 8u tot 18u, kan elk taakje in je vrije tijd teveel zijn.
Ik denk dat wat jij zegt absoluut van toepassing is op een deel van de mensen. Die zijn misschien wel onbewust aan het roepen om hulp. Maar mijn OP gaat over een persoon die niet werkt of studeert en geen gezin heeft.
Alle reacties Link kopieren
pilatespas schreef:
28-10-2020 23:32
Niemand kan nu druk zijn...we werken thuis en sociale leven ligt stil incl sportclubs.
Nou als ik naar de drukte op parkeerplaats bij de bouwmarkt kijk vanaf de periode sinds maart, zijn er in ieder geval heel veel mensen druk met klusprojecten.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
29-10-2020 06:58
Maar mijn OP gaat over een persoon die niet werkt of studeert en geen gezin heeft.
En jij kunt je niet voorstellen dat ze met iets anders bezig kan zijn.
Ze kan zichzelf vermaken en jij keurt dat af.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
29-10-2020 06:58
Ik denk dat wat jij zegt absoluut van toepassing is op een deel van de mensen. Die zijn misschien wel onbewust aan het roepen om hulp. Maar mijn OP gaat over een persoon die niet werkt of studeert en geen gezin heeft.
Maar wat is er dan mis mee met dat die persoon dat zo ervaart? Toen ik na mijn afstuderen werk ging zoeken ervaarde ik weken met meerdere sollicitaties en meer afspraken dan normaal ook als druk, want relatief gezien was dat een drukke week ten opzichte van andere weken in die periode.

Vind het juist een pré dat mensen dat gewoon durven uit te spreken dat ze dat zo ervaren in plaats van het gaan bagatelliseren omdat ze op dat moment niet aan de maatschappelijke lat van 'druk zijn' voldoen.
Maloochem schreef:
29-10-2020 06:58
Ik denk dat wat jij zegt absoluut van toepassing is op een deel van de mensen. Die zijn misschien wel onbewust aan het roepen om hulp. Maar mijn OP gaat over een persoon die niet werkt of studeert en geen gezin heeft.
Hoe gaat het verder met die persoon? Waarom ergert het je precies zo? Vind je het een luie donder die het maar gemakkelijk heeft t.o.v. jou/anderen? Heb je werkelijk 100% zicht op het vermeende luizenleventje?

Zo ja, zou ik zeggen laat het losss, blijkbaar kan die persoon niet zoveel hebben.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
29-10-2020 06:58
Ik denk dat wat jij zegt absoluut van toepassing is op een deel van de mensen. Die zijn misschien wel onbewust aan het roepen om hulp. Maar mijn OP gaat over een persoon die niet werkt of studeert en geen gezin heeft.
Misschien is het ook roepen om hulp? Of het uitspreken van de wens om druk te zijn? En als je niet werkt of studeert en geen gezin hebt, zal die persoon vast ook spreken over hoe druk het in het hoofd is?

Je komt nogal oordelend over. Vind je het antwoord op de vraag sowieso al raar of raak je in de war omdat je je naast werken studie en gezin geen beeld kan vormen van andere zaken waar mensen druk mee kunnen zijn?
pilatespas schreef:
28-10-2020 23:32
Niemand kan nu druk zijn...we werken thuis en sociale leven ligt stil incl sportclubs.
Voor mij persoonlijk is er minder reistijd, wat tijd scheelt . Sociaal leven en sportclubs is ongewijzigd gebleven, misschien zelfs iets meer sociaal leven omdat wat meer mensen telefonisch een beroep op me doen (voor gezelligheid of advies).
Maar ik merk inderdaad dat ik tijdens/na het eten zomaar 1,5 uur tv kan kijken, dat kon voorheen niet. Als de scholen weer sluiten, is dat helaas weer voorbij, want dan heb ik er een halve dagtaak bij.
Alle reacties Link kopieren
pilatespas schreef:
28-10-2020 23:32
Niemand kan nu druk zijn...we werken thuis en sociale leven ligt stil incl sportclubs.
Ik ga vanavond gewoon sporten hoor ik weet het niet...
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat ‘druk‘ een codewoord was voor “ ik heb geen tijd zin om met jou af te spreken :hihi:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
pilatespas schreef:
28-10-2020 23:32
Niemand kan nu druk zijn...we werken thuis en sociale leven ligt stil incl sportclubs.
Wat stil ligt, is het cafebezoek etc.
Maar verder gaat alles gewoon door hoor. Ik werk de hele dag, even eten thuis, dan sporten
alleen de weekenden zijn rustiger
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
29-10-2020 06:58
Ik denk dat wat jij zegt absoluut van toepassing is op een deel van de mensen. Die zijn misschien wel onbewust aan het roepen om hulp. Maar mijn OP gaat over een persoon die niet werkt of studeert en geen gezin heeft.
Maar waarom maak je je topic dan niet duidelijk?
je maakt er een heel algemeen topic van, maar wil blijkbaar alleen iets vragen over je familielid?
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
28-10-2020 23:36
Het is ook gewoon een status-symbool.

Als ik op mijn werk zeg dat ik - geen kinderen - een heel weekend in mijn zetel heb gelegen met mijn laptop en letterlijk geen barst gedaan heb kijkt iedereen mij aan alsof ik gek ben.
En me doodverveeld heb.
En of ik achterlijk ben dat ik daar mijn weekends mee vul.

Dat past gewoon niet om dat te zeggen.
Je moet gewoon "druk" zijn met iets.
Anders loop je niet mee in de pas.
Oh, maar een weekend lang "niks" doen, vind ik ook echt vreselijk hoor.
Niks zo erg, als een Pyjamadag.
Maar ik snap je wel, mijn man heeft het ook. Die kan op zondag eerst in bed blijven en de rest van de dag in een stoel (zetel) doorbrengen met eerst de krant, dan een boek en tussendoor zijn telefoon. Tot we eind van de middag even samen borrelen
Hexopbezemsteel schreef:
29-10-2020 02:38
Over het algemeen is "fine, thank you, how are you" het antwoord dat verwacht wordt op "how are you?". Het is namelijk geen vraag, maar een standaard beleefdheidsfrase.
Maar we wonen niet in Amerika. Maar ik Nederland en als je een vraag stelt moet je niet huilen dat er een antwoord op komt.
En als jij dat antwoord niet kan handelen, vraag dan niks.

Ik snap echt niet waarom iemand zich 'druk' kan maken over zo'n antwoord. Wel hilarisch om te lezen wat mensen allemaal voor hele bijzondere dingen denken na zo'n antwoord.
Maloochem schreef:
29-10-2020 06:58
Ik denk dat wat jij zegt absoluut van toepassing is op een deel van de mensen. Die zijn misschien wel onbewust aan het roepen om hulp. Maar mijn OP gaat over een persoon die niet werkt of studeert en geen gezin heeft.


Jouw OP is een enorm negatief oordeel over iemand anders. Siert je niet.
GroenTuintje schreef:
29-10-2020 07:51
Ik dacht dat ‘druk‘ een codewoord was voor “ ik heb geen tijd zin om met jou af te spreken :hihi:
Ja, ik dus ook. Zeker "vroeger" toen iedereen twintiger en single was en bij je in de buurt woonde. Het was naar mijn idee echt een verkapte manier om mensen beleefd af te wijzen; je gooit het even op je tentamens en je bestuursfunctie en hup, je nichtje is afgewezen zonder het persoonlijk te hoeven maken. Ook voor mensen die juist verder weg woonden en eigenlijk stiekem helemaal geen zin hadden om "hélemaal speciaal voor jóu naar de grote stad te moeten komen"... Druk druk druk in plaats van: Ik heb er geen zin in.

Nu komt tegenwoordig het overigens wél voor dat ik met een vriendin wil afspreken en dat we dan allebei dolgraag zouden willen dat het (veel) sneller kon, maar nu gebeurt het echt dat je je agenda's naast elkaar legt en er maanden overheen gaan voor je op een datum kunt afspreken die je nog allebei vrij hebt. Zeker nu iedereen een relatie en kinderen heeft. Of een (schoon)familie die veel sociale verplichtingen hanteert. Maar dat noemt dan weer niemand "druk druk druk".
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
29-10-2020 08:56
Ja, ik dus ook. Zeker "vroeger" toen iedereen twintiger en single was en bij je in de buurt woonde. Het was naar mijn idee echt een verkapte manier om mensen beleefd af te wijzen; je gooit het even op je tentamens en je bestuursfunctie en hup, je nichtje is afgewezen zonder het persoonlijk te hoeven maken. Ook voor mensen die juist verder weg woonden en eigenlijk stiekem helemaal geen zin hadden om "hélemaal speciaal voor jóu naar de grote stad te moeten komen"... Druk druk druk in plaats van: Ik heb er geen zin in.

Nu komt tegenwoordig het overigens wél voor dat ik met een vriendin wil afspreken en dat we dan allebei dolgraag zouden willen dat het (veel) sneller kon, maar nu gebeurt het echt dat je je agenda's naast elkaar legt en er maanden overheen gaan voor je op een datum kunt afspreken die je nog allebei vrij hebt. Zeker nu iedereen een relatie en kinderen heeft. Of een (schoon)familie die veel sociale verplichtingen hanteert. Maar dat noemt dan weer niemand "druk druk druk".
en juist als je dan wel samen de agenda's trekt. En een datum vindt, al is het pas in januari. Betekent ook, dat je graag tijd voor elkaar maakt
lilalinda wijzigde dit bericht op 29-10-2020 09:10
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vivamuis schreef:
28-10-2020 16:08
Dan heb je het nog behoorlijk lang volgehouden :!:
1 jaar
You can never have too many hats, gloves and shoes
lilalinda schreef:
29-10-2020 09:03
en juist als je dan wel samen de agenda's trekt. En een datum vindt, al is het pas in januari. Betekent ook, dat je graag tijd voor elkaar maakt
Klopt. Wat ik met sommige vriendinnen vaak doe is bij een ontmoeting, soms tijdens of direct na die ontmoeting, weer meteen de agenda's pakken om een nieuwe dag vast te leggen, omdat ik anders weet dat we - op het moment dat je weken later met een voorstel komt - zeker weer allerlei weken of maanden er overheen hebt.

De "druk druk" ervaringen ken(de) ik voornamelijk van last minute afzeggingen, waarbij het dan vervolgens ook niet echt meer tot het maken van nieuwe afspraken of een ander voorstel is gekomen om elkaar te zien.
chocolol schreef:
28-10-2020 13:57
Ik denk dat mensen die zeggen dat ze druk zijn, vooral in hun hoofd druk zijn en daardoor minder aandacht hebben voor dingen. Want anders zouden ze wel inzien dat 'druk' geen passend antwoord is op de vraag hoe het gaat. :biggrin:
Dat zou goed kunnen. Geldt voor mij ook. Het is niet zozeer een mindset als wel de status van mijn hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap TO wel. Vind dat altijd zo’n naar toontje hebben ‘druk druk druk’.

Nou hoewel ik werk en een uitgebreid sociaal leven heb, heb ik het niet druk. Ik ben gewoon goed in timemanagement :P
Veritas vos liberabit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven