Mijn beste vriendin, foute keuzes en schaamte..? Lege OP

02-07-2020 22:42 105 berichten
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-07-2020 21:26
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen zijn genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Vivaforum
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Twee dingen:

Je vriendin hoeft geen verantwoording af te leggen aan je vriend, en jij hoeft dat niet over haar leven en keuzes.

Als je merkt dat je niet alles kunt of durft te bespreken met je partner is het goed om daarmee aan de gang te gaan, want dat is geen goed teken.
..
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vrij normaal dat je gebeurtenissen die voor iemand gevoelig kunnen liggen, niet zomaar met anderen bespreekt. Bovendien heeft je vriend er geen enkel belang bij om dit te weten.

Als je het om een of andere reden wel wil vertellen, maar twijfelt of je vriendin daar blij van wordt, vraag het haar dan eerst even.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel apart hoe je je vriendin ziet en beoordeeld.

Als ik het lees zou ik zeggen: ik heb een vriendin die veel verschrikkelijks heeft meegemaakt. Ze is zo gepest dat ze haar school niet heeft kunnen afmaken. Dat is toch verschrikkelijk. Daarboven op is ze ongewenst zwanger geweest waarna ze het kindje niet kon of wilde houden. Dat is ook nogal een aangrijpende gebeurtenis.

Maar jij noemt dat onverantwoordelijk gedrag en gedrag waar je je voor moet schamen. Dat snap ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Als je het niet vertelt, omdat je het privé vindt, prima
Maar jij vertelt het niet uit angst voor oordeel van je vriend, niet oké
Alle reacties Link kopieren
Mariejan schreef:
03-07-2020 05:59
Ik vind het heel apart hoe je je vriendin ziet en beoordeeld.

Als ik het lees zou ik zeggen: ik heb een vriendin die veel verschrikkelijks heeft meegemaakt. Ze is zo gepest dat ze haar school niet heeft kunnen afmaken. Dat is toch verschrikkelijk. Daarboven op is ze ongewenst zwanger geweest waarna ze het kindje niet kon of wilde houden. Dat is ook nogal een aangrijpende gebeurtenis.

Maar jij noemt dat onverantwoordelijk gedrag en gedrag waar je je voor moet schamen. Dat snap ik niet.
Ik denk dat TO graag gelooft dat het leven maakbaar is. Veel mensen vinden steun in die gedachte.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat wel apart ja. In mijn beleving bespreek je dit soort dingen met je partner.

Maar goed, iedereen is anders. Het feit dat jij het niet vertelt omdat je bang bent voor zijn oordeel vind ik ook raar. Mijn man vindt ook niet al mijn vriendinnen leuk vanwege bepaalde redenen. Dat maakt verder toch niet uit?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral sneu naar je vriendin toe dat jij je schijnbaar schaamt voor haar en vindt dat de dingen die zij heeft meegemaakt ‘foute keuzes’ zijn geweest. Ik lees vooral een jonge vrouw die al veel tegenslagen heeft gehad in het leven en daardoor veel mee heeft gemaakt.

Wat betreft vertellen aan je vriend, wat maakt het uit wat hij van haar vindt? Het is toch jouw vriendin? Mijn vriend hoeft echt niet al mijn vriendinnen leuk te vinden. Ik vind ook niet al zijn vrienden leuk.
Alle reacties Link kopieren
Intie schreef:
03-07-2020 07:09
Ik vind het vooral sneu naar je vriendin toe dat jij je schijnbaar schaamt voor haar en vindt dat de dingen die zij heeft meegemaakt ‘foute keuzes’ zijn geweest. Ik lees vooral een jonge vrouw die al veel tegenslagen heeft gehad in het leven en daardoor veel mee heeft gemaakt.

Wat betreft vertellen aan je vriend, wat maakt het uit wat hij van haar vindt? Het is toch jouw vriendin? Mijn vriend hoeft echt niet al mijn vriendinnen leuk te vinden. Ik vind ook niet al zijn vrienden leuk.
Eens, maar daarnaast vind ik ook niet dat vriend dit automatisch 'moet' weten. Wat heeft hij daaraan? Ik zou het begrijpen dat je dit toch graag met je vriend deelt, maar dan alleen om die reden, dat je het graag met hem deelt. Niet omdat hij recht heeft op die informatie. En inderdaad wel raar dat jij je dus eigenlijk plaatsvervangend schaamt.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dit niet. Je vertelt dus bepaalde dingen niet tegen je vriend omdat je vindt dat jouw vriendin zich voor bepaalde dingen eigenlijk zou moeten schamen? Niet omdat je vindt dat jouw vriendin ook recht heeft op privacy, en dat zij er zelf voor kan kiezen om bepaalde dingen met jouw vriend te delen?

Los van dit verhaal moet ik eerlijk zeggen dat ik mijzelf nu enorm naïef vind :facepalm: ; ik ging er altijd vanuit dat vriendinnen bepaalde informatie van mij sowieso niet ongevraagd aan hun partner zouden doorvertellen, maar wellicht is het juist andersom en vertelt het gros van de vrouwen wel veel over hun vriendinnen aan hun partner? Ik zou dat best rottig vinden eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het raar dat jij niet open bent naar je vriend. Zo idioot is de situatie toch niet?

Verder ben ik blij dat je vriend niet veroordelend is zoals je schrijft. Jij lijkt dat wel! Jammer voor je vriendin!
minnimouse schreef:
03-07-2020 06:51
Ik vind dat wel apart ja. In mijn beleving bespreek je dit soort dingen met je partner.
.
Jij bespreekt privé zaken van je vriendinnen ongevraagd met je partner? Hij heeft er imo niets mee te maken. De vriendin daarentegen heeft het recht zelf te bepalen met wie zij bepaalde dingen deelt. Dat ze een kind heeft dat in pleegzorg opgroeit is daar typisch een voorbeeld van.
Ik vind het al verdrietig genoeg dat je vriendin op zo'n jonge leeftijd al zo teleurgesteld is in haar leven en wat maar problemen blijft opleveren. Je vriendin verdient geen schaamte maar liefde en begrip. Juist als je eigen goed op orde is blijft het belangrijk dat je gevoel blijft houden voor die mensen voor wie het leven meer een worsteling is, die al een achterstand hebben voor het leven écht van start gaat. Als je het je vriend niet verteld moet het gaan om de privacy van je vriendin en niet om de mening van je vriend, waarom zou hij iemand negatief moeten beoordelen die al een aaneenschakeling van tegenvallers heeft gehad? Ik zou je wijzer willen zien.
Alle reacties Link kopieren
Je vriend oordeelt niet, maar jij wel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
03-07-2020 07:31
Ik vind het al verdrietig genoeg dat je vriendin op zo'n jonge leeftijd al zo teleurgesteld is in haar leven en wat maar problemen blijft opleveren. Je vriendin verdient geen schaamte maar liefde en begrip. Juist als je eigen goed op orde is blijft het belangrijk dat je gevoel blijft houden voor die mensen voor wie het leven meer een worsteling is, die al een achterstand hebben voor het leven écht van start gaat. Als je het je vriend niet verteld moet het gaan om de privacy van je vriendin en niet om de mening van je vriend, waarom zou hij iemand negatief moeten beoordelen die al een aaneenschakeling van tegenvallers heeft gehad? Ik zou je wijzer willen zien.
Helemaal mee eens.

Hoe staat je vriendin er zelf in, TO? Houdt ze haar ongewenste zwangerschap zelf om een of andere reden geheim, of komt dat idee van jou? Die schaamte van je, vind ik eigenlijk nogal ouderwets. Ik ken zelf twee jonge moeders van jullie leeftijd die hun kinderen niet hebben willen houden. Zij vertellen dat niet zomaar aan Jan en alleman. Niet vanwege schaamte, maar omdat het ontzettend verdrietig is om mee te maken en omdat niet iedereen even goed reageert. Dat soort zaken wil je niet met iedereen bespreken. Uit zelfbescherming. Vraag haar eens hoe zij wil dat jij ermee om gaat?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind vooral jou onaardig over en oordelend naar je vriendin. Als een vriendin van mij zulke gedachten over mij zou hebben en ik zou dat weten zou ik me erg gekwetst voelen.

Verder eens met vooral Timetraveler en Geronimo.
Ik wist ook niet dat nieuwe partners op de hoogte gesteld moesten worden van alles wat je van je vrienden weet.
Alle reacties Link kopieren
En jij noemt haar je beste vriendin? Je respecteert haar privacy niet, je schaamt je voor haar verleden en wentelt dat af op de vraag of je vriend het accepteert. Werkelijk...kweek wat ruggegraat.
Alle reacties Link kopieren
TheCookies schreef:
02-07-2020 22:42
maar dat is denk ik weer mijn eigen onzekerheid over mijn vrienden..
Ja, hier zit het pijnpunt denk ik. Dus ik zou hiermee beginnen, de rest komt vanzelf wel.
Mariejan schreef:
03-07-2020 05:59
Ik vind het heel apart hoe je je vriendin ziet en beoordeeld.

Als ik het lees zou ik zeggen: ik heb een vriendin die veel verschrikkelijks heeft meegemaakt. Ze is zo gepest dat ze haar school niet heeft kunnen afmaken. Dat is toch verschrikkelijk. Daarboven op is ze ongewenst zwanger geweest waarna ze het kindje niet kon of wilde houden. Dat is ook nogal een aangrijpende gebeurtenis.

Maar jij noemt dat onverantwoordelijk gedrag en gedrag waar je je voor moet schamen. Dat snap ik niet.

Nou inderdaad.
Timetraveler schreef:
03-07-2020 07:20
[...]
Los van dit verhaal moet ik eerlijk zeggen dat ik mijzelf nu enorm naïef vind :facepalm: ; ik ging er altijd vanuit dat vriendinnen bepaalde informatie van mij sowieso niet ongevraagd aan hun partner zouden doorvertellen, maar wellicht is het juist andersom en vertelt het gros van de vrouwen wel veel over hun vriendinnen aan hun partner? Ik zou dat best rottig vinden eigenlijk.
Die les heb ik jaren geleden al geleerd. Veel vriendinnen kwekken alles aan hun partner door. Om die reden vertel ik veel dingen ook niet. Als je iets voor jezelf wil houden, moet je het echt voor jezelf houden.
Jufjoke schreef:
03-07-2020 07:15
Eens, maar daarnaast vind ik ook niet dat vriend dit automatisch 'moet' weten. Wat heeft hij daaraan? Ik zou het begrijpen dat je dit toch graag met je vriend deelt, maar dan alleen om die reden, dat je het graag met hem deelt. Niet omdat hij recht heeft op die informatie. En inderdaad wel raar dat jij je dus eigenlijk plaatsvervangend schaamt.

Het is vooral hele grote onzin dat ze niet met haar vriend zou delen hoe ze tegen haar 'beste vriendin' aan kijkt. Niet omdat haar vriend recht heeft op de details uit het verleden van haar vriendin, maar omdat er blijkbaar een hele geschiedenis is die nogal bepalend is voor de situatie.

Het is juist in deze situatie noodzakelijk om het daar met haar vriend over te hebben.
Je projecteert jouw veroordelingen op je vriend.
Iemand zei het al eerder, het leven is niet zo maakbaar. Jij hebt gewoon veel geluk gehad en je vriendin veel pech. Bovenop die pech heeft ze ook nog een vriendin die zich voor haar schaamt. Naar...
puntillita schreef:
03-07-2020 07:28
.
Jij bespreekt privé zaken van je vriendinnen ongevraagd met je partner? Hij heeft er imo niets mee te maken. De vriendin daarentegen heeft het recht zelf te bepalen met wie zij bepaalde dingen deelt. Dat ze een kind heeft dat in pleegzorg opgroeit is daar typisch een voorbeeld van.
Hier ben ik het mee eens. Het is aan je vriendin of ze wil dat je vriend dit weet, niet aan jou. Ik zou er dus niets over zeggen als ik jou was.
Wat zijn nu precies die "verkeerde keuzes" volgens jou? En waar schaam je je nu eigenlijk voor?

Ze is nog steeds je beste vriendin, zeg je, dus blijkbaar is ze zeer de moeite waard.

Waarom zou jouw vriend iets van haar moeten vinden eigenlijk? En waarom is het erg als hij dat doet?

Ik begrijp het probleem niet zo goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven