Mijn vriend, en zijn nieuwe goede vriendin..

15-05-2019 11:44 309 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben een frequent meelezer van de topics, voelde nooit echt de behoefte om me er echt in te mengen, maar nu pruttel ik over een kwestie waarvan ik heel benieuwd ben hoe jullie hier naar kijken..

Al 11 jaar heb ik een relatie met mijn vriend. Het eerste jaar was ik soms nog wel eens onzeker over mezelf en de relatie, maar het is langzaam gegroeid en al jaren wonen we samen en heb ik nooit enige angst of hersenactiviteit gehad over het feit dat mijn vriend mij niet meer leuk zou vinden en dat de relatie niet goed zat.

Tot ongeveer 1,5 maand geleden. Het kroop in mijn hoofd en nu wil het er niet uit. Ik ga volgende week langs de huisarts omdat ik ergens denk dat ik misschien een beetje gek word, aan de andere kant denk ik dat ik helemaal niet gek word en ben ik boos. Maarja, dat is wellicht ook wel het idee achter malle dingen in je hoofd, soms weet je dus niet dat ze er zijn.

Mijn vriend werkt al een flink tijdje op dezelfde werkplek. Daar werkt ook de bewuste collega en dus nu vriendin in kwestie. Zij gaan echter vaak borrelen, er is een nieuwe vriendschap ontstaan die mijn vriend zelf omschrijft als iets "wat hij nog nooit heeft meegemaakt, want het is zo leuk", zij bespreekt haar therapieën en relatieperikelen met hem, belt hem geregeld, appt uiteraard ook. Oja misschien goed te weten, ze is getrouwd en heeft kinderen, maar is doodongelukkig en zoekt haar heil continu overal, niet zozeer bij mijn vriend, maar bij iedereen die ze vast kan klampen. Intiatie van het contact komt dan ook vaker vanuit haar.

Nu word ik daar toch onzeker door en zaag ik hem dus al 1,5 maand hierover door. Niet expres, ik denk steeds hup zet je erover heen, maar als hij het weer over haar heeft of met haar gaat zitten appen, spring ik inwendig uit mijn vel en dus ook uitwendig.

Hij vindt dat een vriendschap moet kunnen. Dat ik hem dit moet gunnen. Hij probeert zijn best te doen door niet steeds met haar te appen als we samen zijn. Ik heb hem ook gevraagd om onze ruzies (die er overigens pas 1,5 maand zijn want hiervoor ging eigenlijk alles wel prima) niet met haar te bespreken. Of onze relatie. Nu zegt hij zijn best te doen maar is zij bijvoorbeeld ook al op de hoogte van het feit dat ik naar een psycholoog wil gaan (of wat dan ook maar helpt) want dat heeft hij haar al vrolijk zitten vertellen.

Andere signalen waar ik mijn hoofd over breek:
- alle foto's in de app naar mij, als van kijk eens ik ben nu hier, gaan ook naar haar
- de apps gaan 's nachts ook gewoon door
- hij heeft het ongeveer een miljoen keer per dag over haar, tot ik er gek van werd en nu houdt hij zijn mond wat meer, maar niet omdat hij (denk ik) minder aan haar denkt maar puur om rekening met mij te houden
- hij besteedt veel meer aandacht aan zijn haar en uiterlijk als ze werkt. Al is hij altijd wel ijdeltuiterig geweest dus misschien zit dat in mijn hoofd.
- hij begrijpt totaal niet dat ik er moeite mee heb

Hij blijft aangeven geen verliefde gevoelens te hebben. Hij heeft bijvoorbeeld überhaupt nog nooit bedacht hoe het zou zijn een relatie met haar te hebben. Het is een goede vriendschap. Nu heeft hij verder allemaal botte mannelijke vrienden, dus ik snap dat een goede band met iemand anders fijn kan zijn. Ik wil hem daarin ook niet te veel beperken, hij heeft recht op een eigen leven en ook vrouwelijke vriendschappen. Soms geloof ik hem een dagje. En dan besluipt me weer het gevoel dat er iets mis is. Ook omdat hij juist totaal niet naar mijn kant wil meeveren.

Nu ben ik natuurlijk een onbetrouwbaar vreselijk mens en heb in zijn tel gekeken, vandaar dat ik nu nog meer op de hoogte ben van de frequentie en inhoud van hun appgedrag. Waaronder dat hij wel onze ruzies bespreekt en een keer een screenshot van ons whatsapp gesprek :(

Het is niet dat ik op dit moment denk dat hij echt vreemdgaat. Maak me wel zorgen over hun contact en zijn gevoelens.

Wat te doen? Wat te doen?
Tafellampje schreef:
15-05-2019 13:49
Ja is zeker een idee, maar niet voor nu hoor. Het laatste wat ik wil is een hele scene als ik mijn gezicht niet in de plooi weet te houden. Al ben ik helemaal benieuwd wat die echtgenoot van die dame in kwestie hier allemaal van denkt...
Hoezo weet je je gezicht niet in de plooi te houden word je boos of barst je in lachen uit?

Het is een goed voorstel van Doreia, hoe zou hij hierop reageren denk je?
Alle reacties Link kopieren
Tafellampje schreef:
15-05-2019 13:03
Hoi lise en koekie, bedankt dat jullie de tijd hebben genomen om mijn epistel te lezen :)

We hebben deze maand veel gepraat. Soort van eindconclusie is dat hij vindt dat hij mag doen wat hij wil. Als hij wil appen, dan mag hij appen.
Mag je t van hem lezen wat hij appt? Dat zou ik eens vragen... laat maar zien, geef de telefoon maar ff.. nu!
als hij daarover stiekem doet en niks wil laten zien en ontwijkende antwoorden geeft.. dan kun je hem daarmee wel confronteren. Dan schaamt hij zich blijkbaar wel voor zn schrijfsels en weet ie dat ie te ver gaat.

Jouw persoonlijke info met n vreemde delen is echt een fikse schending van t vertrouwen van je partner.hij mag doen wat hij wil.. ?? me hol... appen ja, maar jouw bezoek aan een arts of psych is info die veilig bij je vriend moet zijn.

En ook.. als zij elkaar op t werk zien, wat heb je savonds en snachts(!!!!) dan nog te melden aan elkaar?
Wat een ongezonde relatie TO! Jij moet naar de psycholoog, omdat jouw vriend dag en nacht met een andere vrouw zitten te appen weet ik veel wat nog meer. En jij denk dat je gek wordt en moet naar de dokter.

Trek duidelijke grenzen TO, anders ga je echt kapot uit deze relatie komen en zul je nog jaren bij de psycholoog moeten zitten.
Alle reacties Link kopieren
,,
anoniem_386147 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 21:49
99.81% gewijzigd
Ik zou hier geen zin in hebben. Wat een extreme waanzin. Ik zou hem voor de keuze stellen, of het contact verminderen, of ik ben weg.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
15-05-2019 14:23
Hij vindt het allemaal maar kunnen?

In dat geval zou ik ook een vriend zoeken en dag en nacht met hem gaan appen en telkens tegen je vriend zeggen hoe leuk deze nieuwe man wel niet is.

Wedden dat hij dergelijk gedrag bij jou opeens niet vindt kunnen?
dit

al groeien jullie dan wellicht nog verder uit elkaar want dit zal misschien extra ruzies uitlokken..
koekie1980 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 14:36
14.17% gewijzigd
julius schreef:
15-05-2019 14:23
Hij vindt het allemaal maar kunnen?

In dat geval zou ik ook een vriend zoeken en dag en nacht met hem gaan appen en telkens tegen je vriend zeggen hoe leuk deze nieuwe man wel niet is.

Wedden dat hij dergelijk gedrag bij jou opeens niet vindt kunnen?
:applause:
Alle reacties Link kopieren
Hij zeker wel verliefd op haar. Beter houdt hij hiermee op.
Alle reacties Link kopieren
ja joh, bend over backwards want zijn personal space is belangrijk

als jij jezelf niet eens op nummer 1 zet dan verbaast het me ook niet zo dat hij vergeet dat dat wel degelijk de bedoeling is bij een relatie
Lorem Ipsum
Maya85 schreef:
15-05-2019 14:34
Ik zou hier geen zin in hebben. Wat een extreme waanzin. Ik zou hem voor de keuze stellen, of het contact verminderen, of ik ben weg.
Ja dit, alles moet kunnen en je moet alles maar pikken.

Nou nee dus, daar is het gat van de deur.

TO jij bepaalt wat jouw grenzen zijn, jouw vriend bepaalt dat niet voor jou. Alleen JIJ.
Alle reacties Link kopieren
Tafellampje schreef:
15-05-2019 14:33
Eerlijk of hide in plain sight? --> deze moest ik even googelen maar nu ben ik helemaal op de hoogte. Tja. Mijn mannelijke vrienden die ik dit vertel zeggen eigenijk allemaal, als ik verliefd zou zijn op een collega, dan zou ik dit NOOIT op deze manier delen met mijn partner. Dus in die zin houd ik me daar maar aan vast, dat het niks is. En dat hij daar soms wel een beetje een hark in is, pff, ja.

Ik weet zeker dat ik inderdaad de negatieve rol van me af moet schudden. Hopen dat het overwaait. Want als ik blijf doe wat ik doe, gebeurt het klassieke, hij werpt zich daardoor juist in de armen van een ander. Dus als een psycholoog of therapie of coach helpt, beter.
Maar het zou heel goed kunnen dat hij verliefd is zonder het door te hebben. Hij kan ook verliefd zijn op de aandacht die hij van haar krijgt, in plaats van op de persoon. Ik moet er zelf niet aan denken, maar er zijn zat mannen die het heerlijk vinden als hun ego op deze manier gestreeld wordt.

Zelf heb ik trouwens ook weleens een intensieve vriendschap gehad waarbij ik bijna dagelijks met diegene belde. Ik kwam er pas achter hoe verliefd ik op hem was toen hij anderen ging daten en ik kapotging van jaloezie. Je moet niet onderschatten hoe moeilijk het soms is om je eigen gevoelens juist te interpreteren.
makreel schreef:
15-05-2019 14:20
De huisarts schrijft een doorverwijzing naar de psycholoog.
Moet dat? Je kunt toch ook direct bij de psycholoog een gesprek inplannen?
Daveotion schreef:
15-05-2019 13:08
Dit is niet goed, TO. Jouw vriend gaat emotioneel vreemd, voor een man is dat eigenlijk nog erger dan wanneer het om seks zou draaien, want dat zou nog betekenisloos kunnen zijn. Hij kan al verliefd op haar zijn zonder het zelf in de gaten te hebben. Dat maakt het ook lastig om er met hem over te praten, omdat hij al niet meer genoeg afstand heeft om er zelf helder op te kunnen reflecteren.

Ik weet niet wat je moet doen. Om te beginnen hem duidelijk maken hoe je je erover voelt natuurlijk, maar dat heb je al gedaan. Ik ben benieuwd of anderen een beter advies voor je hebben.
Dat is niet helemaar waar. Dat geldt inderdaad voor veel mannen zo, maar niet voor elke man. Mijn man is bijvoorbeeld niet iemand die seks heeft zonder op iemand verliefd te zijn/ervan te houden. Seks met een ander vind ik dan erger dan emotioneel vreemdgaan.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals,
Je geeft háár de schuld.
Maar HIJ is het probleem in jullie relatie.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Je hebt 11 jaar een relatie. Ik neem aan dat het fijne jaren waren en dat hij goed voor je is? Heeft hij dan niet je vertrouwen verdiend?
Ik denk dat het goed is om aan te geven dat je onzeker wordt van deze nieuwe vriendschap en dat je hem niet wil verliezen, maar houd het bij je eigen gevoel. Ook kun je dit beter 1x in een goed gesprek aangeven, dan er dagelijks in kleine beetjes over te beginnen. Dan wordt het al snel zeuren, en dat is niet bepaald aantrekkelijk.
Je hoeft het ook niet meteen uit te praten in zo'n gesprek. Laat hem jou kant horen en geef hem daarna de ruimte om dit zelf te verwerken.

Als hij zich daarna toch nog als een hork blijft gedragen kun je je afvragen of hij het nog wel waard is, want blijkbaar zijn jouw gevoelens dan niet belangrijk genoeg voor hem, en dat is niet het soort relatie waar je in wilt zitten.
Ik heb precies hetzelfde met mijn man meegemaakt, alleen was zij geen collega. Hij ging emotioneel vreemd. Hij was ervan overtuigd dat hij niet verliefd op haar was, maar na een tijdje kwam hij erachter dat dat dus wel zo was. Hij deed eingelijk precies hetzelfde als jouw vriend, hele dag appen en haar proberen te helpen. Iets wat eerst heel vriendschappelijk gebeurde, maar al snel veel meer werd. Ik zeg niet dat dat bij jouw vriend nu ook zo is, maar gevoelens kunnen wel ontstaan als je zulk intens contact hebt. Wat die mannelijke vrienden zeggen heb je eigenlijk ook vrij weinig aan, want dat zij dat niet zouden doen op die manier, betekent niet dat een ander dat niet doet.
Tafellampje schreef:
15-05-2019 14:33
Ja, ik zou ook graag willen dat hij rekening houdt. Nu is dat altijd al een beetje een puntje geweest, als je aan zn personal space zit, dan gaat hij als een wilde kat alles doen om zich maar niet aan te hoeven passen, dus dat is ook een beetje zijn persoon.
Dus hij heeft altijd al moeite gehad om rekening te houden met jou. Nou lekker dan, en wat doe jij dan, je aanpassen of...?
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
15-05-2019 14:52
Dat is niet helemaar waar. Dat geldt inderdaad voor veel mannen zo, maar niet voor elke man. Mijn man is bijvoorbeeld niet iemand die seks heeft zonder op iemand verliefd te zijn/ervan te houden. Seks met een ander vind ik dan erger dan emotioneel vreemdgaan.
Vandaar mijn formulering, 'zou betekenisloos kunnen zijn'.
Ik vind seks ook erg. Maar dat kan, als ik mijn eigen gevoel erover buiten beschouwing laat, toch minder erg zijn. In het geval van jouw man zou het even erg zijn, of erger.
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
15-05-2019 15:00
Ik heb precies hetzelfde met mijn man meegemaakt, alleen was zij geen collega. Hij ging emotioneel vreemd. Hij was ervan overtuigd dat hij niet verliefd op haar was, maar na een tijdje kwam hij erachter dat dat dus wel zo was. Hij deed eingelijk precies hetzelfde als jouw vriend, hele dag appen en haar proberen te helpen. Iets wat eerst heel vriendschappelijk gebeurde, maar al snel veel meer werd. Ik zeg niet dat dat bij jouw vriend nu ook zo is, maar gevoelens kunnen wel ontstaan als je zulk intens contact hebt. Wat die mannelijke vrienden zeggen heb je eigenlijk ook vrij weinig aan, want dat zij dat niet zouden doen op die manier, betekent niet dat een ander dat niet doet.
Oh jeetje, dat klinkt ook helemaal niet fijn! Hoe is het bij jullie "afgelopen"? Hoe ben je erachter gekomen? Wat gebeurde er toen?
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
15-05-2019 14:55
Nogmaals,
Je geeft háár de schuld.
Maar HIJ is het probleem in jullie relatie.
Ja ik weet ook niet of ik haar echt de schuld geef. Maar als ik met haar ben, zie ik mezelf best wel venijnige opmerkingen maken naar haar, of mn vriend. Maar nee, ik zie dat zij ongelukkig is en aandacht zoekt, dus wat dat betreft ben ik niet echt haatdragend naar haar..
anoniem_386147 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 15:32
1.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
15-05-2019 14:42
Maar het zou heel goed kunnen dat hij verliefd is zonder het door te hebben. Hij kan ook verliefd zijn op de aandacht die hij van haar krijgt, in plaats van op de persoon. Ik moet er zelf niet aan denken, maar er zijn zat mannen die het heerlijk vinden als hun ego op deze manier gestreeld wordt.

Zelf heb ik trouwens ook weleens een intensieve vriendschap gehad waarbij ik bijna dagelijks met diegene belde. Ik kwam er pas achter hoe verliefd ik op hem was toen hij anderen ging daten en ik kapotging van jaloezie. Je moet niet onderschatten hoe moeilijk het soms is om je eigen gevoelens juist te interpreteren.
Ah ja. Wat dat betreft kan dat best. Nu is in dit geval het verliefde gevoel natuurlijk ook ongewenst, dus het zou heel goed kunnen. Dat is ook een beetje de ellende.
Alle reacties Link kopieren
..
anoniem_386147 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 21:50
99.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb ik hier ook aan de hand. Ik vind idd emotioneel vreemdgaan. In mijn geval was de andere vrouw ook nog eens al jaren een goede vriendin van mij, maar blijkbaar vond ze het ineens een stuk gezelliger om met mijn vriend leuke dingen te doen en van alles te bespreken dan met mij. En mijn vriend zag het probleem ook niet zo, hij voelde zich waarschijnlijk gevleid dat hij zoveel aandacht kreeg. Ze waren niet van plan om rekening met mij te houden want ze doken toch niet met elkaar het bed in? Ik werd vrijwel nergens bij betrokken en voelde me het vijfde wiel aan de wagen. Ik had er ook geen zin in dat mijn persoontje door die twee werd besproken, zouden ze niet doen zeiden ze maar ja, zekerheid heb je nooit.

Ik heb meerdere keren geprobeerd uit te leggen dat ik hier heel veel last van had en dat ik me buitengesloten voelde maar ik werd duidelijk niet serieus genomen. Tja, je kunt mensen niet dwingen dus moest ik er zelf wat mee en ik heb vervolgens zowel de vriendschap met haar als de relatie met vriend opgezegd. Mijn vriend schrok zich toen een ongeluk en hij is tot op heden bezig om dit weer goed te krijgen, het contact met mijn vriendin heeft hij verbroken. Geen idee nog wat ik ermee moet.
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
15-05-2019 14:34
Ik zou hier geen zin in hebben. Wat een extreme waanzin. Ik zou hem voor de keuze stellen, of het contact verminderen, of ik ben weg.
Nee, snap ik. Heb er ook geen zin in :(

Op zich mindert hij al. Hij appt althans niet als ik erbij ben. Daarbij ben ik heel bang als ik hem voor dit ultimatum stel, hij principieel niet voor mij kiest omdat hij het onredelijk vindt.
Wat best wel kut is maar dat daargelaten..
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft voor jou gekozen.
Samen wil je het beste voor de ander en de ander gelukkig zien.
Wat je niet wil is dat acties van jezelf, de ander verdrietig of ongelukkig maken.

En dat doet hij nu wel. Zijn acties maken zijn vriendin ongelukkig, boos, gekwetst en onzeker. Hij had dit bij voorbaat al moeten kunnen inschatten. Dat heeft hij niet gedaan. Tijd om hem weer even te herinneren dat jullie samen zijn uit vrije wil en omdat je elkaar het beste gunt in de wereld. En dat de balans op dit moment niet goed uitslaat daarin.

Dus vanuit respect en wederzijds elkaar het beste willen geven, moet dit deel van hem nu worden onderzocht.

Heeft hij vaker voor zichzelf gekozen ten koste van jou?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven