Mijn vriend, en zijn nieuwe goede vriendin..

15-05-2019 11:44 309 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben een frequent meelezer van de topics, voelde nooit echt de behoefte om me er echt in te mengen, maar nu pruttel ik over een kwestie waarvan ik heel benieuwd ben hoe jullie hier naar kijken..

Al 11 jaar heb ik een relatie met mijn vriend. Het eerste jaar was ik soms nog wel eens onzeker over mezelf en de relatie, maar het is langzaam gegroeid en al jaren wonen we samen en heb ik nooit enige angst of hersenactiviteit gehad over het feit dat mijn vriend mij niet meer leuk zou vinden en dat de relatie niet goed zat.

Tot ongeveer 1,5 maand geleden. Het kroop in mijn hoofd en nu wil het er niet uit. Ik ga volgende week langs de huisarts omdat ik ergens denk dat ik misschien een beetje gek word, aan de andere kant denk ik dat ik helemaal niet gek word en ben ik boos. Maarja, dat is wellicht ook wel het idee achter malle dingen in je hoofd, soms weet je dus niet dat ze er zijn.

Mijn vriend werkt al een flink tijdje op dezelfde werkplek. Daar werkt ook de bewuste collega en dus nu vriendin in kwestie. Zij gaan echter vaak borrelen, er is een nieuwe vriendschap ontstaan die mijn vriend zelf omschrijft als iets "wat hij nog nooit heeft meegemaakt, want het is zo leuk", zij bespreekt haar therapieën en relatieperikelen met hem, belt hem geregeld, appt uiteraard ook. Oja misschien goed te weten, ze is getrouwd en heeft kinderen, maar is doodongelukkig en zoekt haar heil continu overal, niet zozeer bij mijn vriend, maar bij iedereen die ze vast kan klampen. Intiatie van het contact komt dan ook vaker vanuit haar.

Nu word ik daar toch onzeker door en zaag ik hem dus al 1,5 maand hierover door. Niet expres, ik denk steeds hup zet je erover heen, maar als hij het weer over haar heeft of met haar gaat zitten appen, spring ik inwendig uit mijn vel en dus ook uitwendig.

Hij vindt dat een vriendschap moet kunnen. Dat ik hem dit moet gunnen. Hij probeert zijn best te doen door niet steeds met haar te appen als we samen zijn. Ik heb hem ook gevraagd om onze ruzies (die er overigens pas 1,5 maand zijn want hiervoor ging eigenlijk alles wel prima) niet met haar te bespreken. Of onze relatie. Nu zegt hij zijn best te doen maar is zij bijvoorbeeld ook al op de hoogte van het feit dat ik naar een psycholoog wil gaan (of wat dan ook maar helpt) want dat heeft hij haar al vrolijk zitten vertellen.

Andere signalen waar ik mijn hoofd over breek:
- alle foto's in de app naar mij, als van kijk eens ik ben nu hier, gaan ook naar haar
- de apps gaan 's nachts ook gewoon door
- hij heeft het ongeveer een miljoen keer per dag over haar, tot ik er gek van werd en nu houdt hij zijn mond wat meer, maar niet omdat hij (denk ik) minder aan haar denkt maar puur om rekening met mij te houden
- hij besteedt veel meer aandacht aan zijn haar en uiterlijk als ze werkt. Al is hij altijd wel ijdeltuiterig geweest dus misschien zit dat in mijn hoofd.
- hij begrijpt totaal niet dat ik er moeite mee heb

Hij blijft aangeven geen verliefde gevoelens te hebben. Hij heeft bijvoorbeeld überhaupt nog nooit bedacht hoe het zou zijn een relatie met haar te hebben. Het is een goede vriendschap. Nu heeft hij verder allemaal botte mannelijke vrienden, dus ik snap dat een goede band met iemand anders fijn kan zijn. Ik wil hem daarin ook niet te veel beperken, hij heeft recht op een eigen leven en ook vrouwelijke vriendschappen. Soms geloof ik hem een dagje. En dan besluipt me weer het gevoel dat er iets mis is. Ook omdat hij juist totaal niet naar mijn kant wil meeveren.

Nu ben ik natuurlijk een onbetrouwbaar vreselijk mens en heb in zijn tel gekeken, vandaar dat ik nu nog meer op de hoogte ben van de frequentie en inhoud van hun appgedrag. Waaronder dat hij wel onze ruzies bespreekt en een keer een screenshot van ons whatsapp gesprek :(

Het is niet dat ik op dit moment denk dat hij echt vreemdgaat. Maak me wel zorgen over hun contact en zijn gevoelens.

Wat te doen? Wat te doen?
Tafellampje schreef:
15-05-2019 15:30
Op een gegeven moment zei hij, het lijkt bijna wel alsof jij verliefd op haar ben en niet ik!

Tot nu toe alleen meegelezen in dit topic, maar moet nu toch reageren. Ik vind dit echt een heel laag van hem. Hij verdraait het zo, dat jij dadelijk nog de schuldige bent. Wat hij doet, jouw privacygevoelig informatie aan haar doorvertellen, dag en nacht met haar appen, continue met haar bezig zijn, jou erover manipuleren, is niet ok. En wat nog erger is dat hij jou kent, en jij vindt dat je geen bepaalde grenzen moet trekken (want men moet vrij zijn in een relatie etc.) en hij je daarop bespeelt. Natuurlijk geef je elkaar de vrijheid, maar niet als er misbruik wordt gemaakt van die vrijheid, je de ander kwetst, en daar gewoon in doorgaat alsof de ander je niets kan schelen (want dat is wat hij doet). Je mag echt je grenzen stellen, Tafellampje.
Ik zou echt des duivels zijn. Hij manipuleert je waar je bij staat! En wellicht is het nu nog allemaal heel onschuldig, maar zoveel contact is vragen om problemen, nl dat één van beide of beide gevoelens gaan ontwikkelen. Als je een relatie hebt dan luister je naar elkaar en als de ander het contact niet prettig meer vindt, dan doe je daar wat mee, als partner. Hij neemt jou totaal niet serieus. Laat je niet in de maling nemen en stel grenzen. En als hij dan niet voor jullie relatie kiest weet je gelijk waar je staat.
Eens met Branwen.

TO, ik denk eerlijk gezegd dat zij meer is dan een goede vriendin.
En waarom moet jij naar de huisarts?! Echt, kom voor jezelf op!
Alle reacties Link kopieren
_Branwen_ schreef:
15-05-2019 16:34
Tot nu toe alleen meegelezen in dit topic, maar moet nu toch reageren. Ik vind dit echt een heel laag van hem. Hij verdraait het zo, dat jij dadelijk nog de schuldige bent. Wat hij doet, jouw privacygevoelig informatie aan haar doorvertellen, dag en nacht met haar appen, continue met haar bezig zijn, jou erover manipuleren, is niet ok.
Inderdaad, en dan ook nog dingen zeggen als 'ik heb dit nog nooit zo meegemaakt met iemand', 'met jou was het de afgelopen zes weken minder leuk' en suggereren dat hij geen onderscheid maakt in wie belangrijker is.

Ik vind het heel raar en gemeen gedrag, inderdaad erg manipulatief.
Als hij geen gevoelens voor haar heeft maar dit doet uit een soort principe, omdat je de euvele moed hebt om aan zijn personal space te komen, dan vind ik dit alleen nog maar onaardiger, dan is hij je echt de mond aan het snoeren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
De opmerking dat je hem dit moet gunnen, vind ik ook best vals. Alsof dit ook maar iets met gunnen te maken heeft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
..
anoniem_386147 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 21:52
99.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ah, je hebt dan geen huis meer... ok. Als mijn vriend dit flikt dan slaap ik desnoods bij het leger des heils hoor. Maar iemand met een beetje meer oepfh krijgt ook wel meer voor elkaar trouwens. Je hebt vrienden en familie toch?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft zo te lezen niet meer bang te zijn dat hij weggaat, want hij is al weg ;(

Schrijf je in bij een woningbouw of kijk of je een hypotheek kunt krijgen en begin vast met voorbereidingen. Want hij vind je jaloers. En dat is niet best.

' Mijn hoofd al bij de deur....'
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Je legt de schuld nog steeds deels bij jezelf, stop daarmee. Wat hij doet kan niet volgens jou en volgens iedereen hier. Hij manipuleert je en respecteert je totaal niet.
Heel eerlijk, Tafellampje, hij was misschien altijd heel lief, maar dat is hij nu zeker niet. Het gaat ook niet eens om haar, maar om hoe hij er mee om gaat en hoe hij jou behandelt. Hij heeft je nota bene zover gekregen dat jij denkt dat je naar een psycholoog moet. De enige reden waarom jij naar een psycholoog zou moeten, is om in te zien dat jij niet gek of paranoïde bent en je alle recht hebt om je grenzen te stellen, sterker nog, dat dat grenzen stellen in behoud van jou zelf is.
Alle reacties Link kopieren
Heftig hoor. En anders een weekendje weg met een vriendin of een weekendje bij iemand logeren? Dat je in ieder geval even heel duidelijk maakt dat dit voor jou menens is.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
De meeste mannen kunnen lief zijn tot er iets omslaat en dan worden het grote horken. Ik heb dat keer op keer meegemaakt,en altijd dacht ik dat het mijn schuld was.

Nee. Zijn gedrag is zijn verantwoordelijkheid. Tenzij hij zich moet verdedigen omdat jij hem slaat, heb jij nul verantwoordelijlhe8d voor zijn kutte gedrag.

Is het zijn koophuis of dat van jullie samen? Laat hem lekker bij die sloerie slapen dan.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_385851 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 20:50
98.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je een na laatste alinea druipt ook van de gaslighting.
In je OP staat dat je vriend botte mannelijke vrienden heeft, hij is er ook gewoon een van.
anoniem_376303 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 17:38
Reden: Hele zinnen maken!
2.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft in die zogenaamde jaloezie een stok gevonden om de hond te slaan en een vrijbrief om geen rekening (meer) met jou te houden. Superhandig, hij kan het bij alles inzetten, hij hoeft er maar op te zinspelen dat het nu met jou niet leuk is en jij gaat weer koest in je mand, want je bent als de dood dat hij haar leuker vindt, als de dood dat je hem wegjaagt.

Maar het ligt echt niet aan jou, ook al geeft hij jou nog zo hard dat gevoel.
De meeste mensen zouden deze situatie niet trekken. Het gaat er helemaal niet om dat hij een goede vriendin heeft, het gaat om het voetstuk waar hij haar opzet, de manier waarop hij haar ophemelt, meer met haar bezig is dan met jou, alles met haar deelt, inclusief intieme details over jou, dat is gewoon niet oké.

Je schrijft dat mocht dit mislopen, jij geen huis hebt, maar kun je wel ergens terecht, mocht je besluiten al dan niet tijdelijk afstand van hem te nemen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
..
anoniem_386147 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 21:51
99.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tafellampje schreef:
15-05-2019 18:24

Thanks jongens voor het meedenken :) ja, ik kan natuurlijk altijd bij familie of vrienden terecht, maar voor de echte toekomst is het best wel een beetje ellendig. Daarbij vindt ik er vandoor gaan om een punt te maken pas manipulatief. Als ik ga, dan ga ik ook echt.
Als je het doet om een punt te maken misschien wel, maar als je in een impasse zit en er echt niet uit komt, kan ik me wel voorstellen dat je voor een time-out kiest en je even terugtrekt. Dat wil niet zeggen dat je hem dan moet laten bungelen, maar even op jezelf zijn, waarom niet? Waarom moet het alles of niets zijn, en moet het meteen uit zijn als het onbegrip zo hoog oploopt dat je het thuis even niet trekt. Dat dat manipulatief zou zijn vind ik echt onzin.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Verder: hij heeft bepaalde dingen al aangepast en dat is fijn. Maar wat jij denk ik mist is erkenning van jouw gevoel. Hij heeft het gewoon bar onhandig aangepakt in het begin, door haar op zo'n voetstuk te zetten en door het botweg te vertikken jou de bevestiging te geven dat als het erop aankomt jij vóórgaat, en dat blijft gewoon broeien, zeker als dat onbespreekbaar blijft en hij weigert zijn aandeel in te zien.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Dit zou mij te ver gaan, zeker dat geapp 's nachts vind ik niet kunnen. Het meer aandacht besteden aan zijn uiterlijk en het constant over haar hebben vind ik dingen die bij mij alle alarmbellen doen rinkelen. Hij is meer met haar bezig als met jou lijkt het wel en dat klopt niet voor mijn gevoel. Jij moet op nummer 1 staan voor hem, is dat wel zo?
Alle reacties Link kopieren
Een vriendschap naast je relatie met een ander geslacht moet natuurlijk kunnen. Mijn vriend heeft dat ook, dat meisje ken ik ook goed, we gaan samen naar feestjes en zij heeft een vriend. Maar die twee appen echt niet de hele dag en nacht, heel af en toe. Zijn mannelijke vrienden spreekt hij namelijk ook niet dagelijks, is ook niet nodig.

Ik zou het alleen, als ik jou was, heel vervelend vinden als er gevoelige informatie over jou of jullie relatie met haar wordt gedeeld. Dat is privé en gaat haar niks aan.

Ook vind ik je overkomen alsof je een beetje gehersenspoeld bent door vriend. Je voelt jezelf ‘gek’ worden en eigenlijk mag je gevoel er niet zijn terwijl jouw gevoel heel redelijk is. Je bent niet extreem jaloers of extreem onzeker, dit is een hele normale reactie en buiten dat mag jij je voelen zoals jij je voelt. En daar hoort vriend jou bij te steunen en als jij er aan onder doorgaat, dan (vind ik persoonlijk) dat hij zijn nieuwe vriendin lekker een collega moet laten.

Jij hoort zijn nummer 1 te zijn. Natuurlijk zal hij ook een lieve vriend voor je zijn geweest, 11 jaar lang aan mooie herinneringen en veel goede tijden maar nu heeft hij gewoon ‘schijt’ aan je.

Daarnaast heeft hij al ‘geminderd’ want hij appt nu niet meer in je zicht. Maar is het niet heel naar om te weten dat als jij er niet bent, hij wel losgaat op zijn telefoon? Dit maakt jullie relatie toch super gespannen en dat vind vriend helemaal waard? Hmm ik weet het niet TO, ik vind jouw vriend een beetje ‘gek’
Alle reacties Link kopieren
[quote=Tafellampje post_id=29928315 time=1557932527 user_id=386147]
Dankjullie. Vind het ook tactloos en heb er de hele tijd pijn in mijn buik van.

Gaslighing, moest inderdaad googelen.Lees ook al jullie stukjes over manipulatie. Als ik jullie reacties zo lees en ik denk er zelf over na, lijkt het er wel heel erg op. Maar het rare is dat hij altijd zo ontzettend lief was, als ik me door iemand 100% geaccepteerd voelde, dan was het door hem. En daarom leg ik inderdaad de verantwoordelijkheid bij mezelf, omdat ik nu een beetje panisch zit te doen, doet hij zo terug. Al is dat op zichzelf misschien te aardig geredeneerd en is hij nu inderdaad vals en manipulatief aan het doen, puur om zelf maar geen schuldgevoel te (hoeven) hebben en hiermee door te kunnen gaan.

En dat gunnen vind ik ook kut. Maar aan de andere kant. Is dat niet ook liefde? Nouja. Ik gun het hem niet dus dan hou ik misschien ook niet van hem? Aan de andere kant, sodemieter op en houd gewoon rekening met mij...



Dit is waarschijnlijk de reden. Diep van binnen weet hij dat dit niet kan en hij jou hiermee pijn doet. Maar hij WILT het niet inzien want hij vind het veelste leuk/spannend/watdanook..

Dat tweede slaat nergens op. Je hoeft niet ALLES te gunnen als het jou kwetst. Gun je hem ook een leuke nacht met haar als hij dat wilt? Wat je hier zegt is jou echt aangepraat hoor door hem. Je bent onzeker en hij speelt hier fijntjes op in zodat hij gewoon door kan gaan met zijn “vriendschap”.

Hij kan nog zo lief zijn, maar hij respecteert jouw grenzen niet en heeft schijt aan jouw gevoelens.
anoniem_308461 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 19:18
Reden: Ik weet ff niet hoe je moet quoten
33.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat ga je bij een psycholoog doen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
15-05-2019 19:24
Wat ga je bij een psycholoog doen?
Ja, echt. Waarom?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven