Mijn vriend wil even afstand, wat nu?

18-10-2018 09:16 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds gisteren heeft mijn vriend na een relatie van 10 maanden aangegeven dat hij tijd nodig heeft om na te denken... dit omdat hij het gevoel heeft dat het niet goed gaat en nu niet kan aangeven wat dat is en hoe (en of we het überhaupt) veranderen...

Ik ben hier echt helemaal kapot van! Ik kan niks anders doen aan hieraan denken omdat ik hem niet kwijt wil, de gedachte alleen al maakt me helemaal gek.
Tuurlijk hebben we laatste maand wel wat vaker gekibbeld, maar geen echte ruzie ofzo, dus dit is echt een steek in mijn hart. Hij geeft aan even afstand te willen zodat hij kan nadenken, ongeveer een week..

Ik weet niet wat ik kan verwachten omdat ik nooit eerder serieuze relaties heb gehad.. wil hij nog wel door of is hij alleen aan t denken over een goede oplossing?
TardisBlue schreef:
18-10-2018 10:08
Een eind wandelen is toch net even iets anders als een week. Mijn man heeft ook altijd een half uurtje ofzo nodig om zijn gedachten op een rijtje te zetten, dus ik herken wel wat Lilalinda zegt. Ik gun hem liever dat half uurtje dan dat ik naar zijn onsamenhangende excuses/uitleg luister.
Precies.

Dus waarom dat vergelijk word gemaakt is mij een raadsel.
lilalinda schreef:
18-10-2018 10:06
ben toch benieuwd, waar jij dat leest
Het is een vraag.

Omdat ik anders niet zo goed begrijp waarom jij je het hebt over even wandelen in reactie op TO's probleem.
Alle reacties Link kopieren
Phoebe-returns schreef:
18-10-2018 09:37
En dat is nou het grote verschil tussen mannen en vrouwen.
Vrouwen willen praten als ze ergens mee zitten, mannen lossen dat liever met zichzelf op.
Aard van het beestje, doe je dus weinig aan...
Nee hoor, mijn man praat ook gewoon met me als hem iets dwars zit
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Simpel verhaal. Dit al na een hele korte relatie van pas 10 maanden? Dit is niet meer dan een heel langzaam de pleister van de wond aftrekken. Oftewel: TO kan alvast een beetje wennen aan het alleen zijn in de hoop dat als hij zegt dat hij niet meer wil de klap minder hard aankomt.

Ga er maar gewoon vanuit dat je relatie over is TO.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
18-10-2018 10:19
Het is een vraag.

Omdat ik anders niet zo goed begrijp waarom jij je het hebt over even wandelen in reactie op TO's probleem.
Omdat ik niet reageer op TO, maar op iemand die zegt, dat vrouwen altijd praten, en mannen in stilte gedachtes verwerken
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie reacties! Super lief

Het is gewoon zo complex; hij kan mij op dit moment niet uitleggen wát hem ongelukkig maakt... ik ben normaal gesproken best goed in signalen oppikken (zoals: doet hij afstandelijk ja/nee)..

Maar hoe meer afstand ik neem, bv in het gesprek gisteravond waarbij hij me wilde knuffelen en ik liever dat even niet deed door het heftige gesprek begon hij alleen maar meer aan te dringen dat het hem pijn doet dat ik zo heftig reageer erop en niet wil knuffelen enzo. Hij moest zelf ook huilen.. na het gesprek vroeg hij of ik wilde blijven eten. Wat denk je zelf? Eerst zeggen dat je tijd nodig hebt als ik straks wegga, maar wel nog samen eten alsof er niks aan de hand is? Dus toen ben ik maar gegaan.

Ondanks dat hij heeft gezegd dat hij hoopt dat alles goed komt en voor zichzelf na moet gaan waarom hij zich wat ongelukkiger voelt, blijf ik zo in onzekerheid. Het kan uitpakken op 2 manieren:
1. Het gaat uit
2. We gaan ‘ergens’ aan werken

Mijn vriend is bijna 30, na een heftige periode, legt hij extra druk op zichzelf om zo snel mogelijk te kunnen settelen (grote auto kopen, huis kopen en kids) en wil het liefst alles samen doen, ondanks we niet samenwonen.
Terwijl ik er anders insta wat betreft huis en kids; we hebben nog maar 10 maanden iets, zulke beslissingen wil ik niet overhaast maken. Wellicht zit hij daar ook mee...
Alle reacties Link kopieren
Dan rest nog slechts de forum-klassieker:

Run, Forrest, run!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Na 10 maanden al aan dingen 'werken'? Komop meissie.... Dat HOEFT nog niet. Dan moet echt alles gewoon nog vanzelf gaan. Als je DAN al aan de relatie moet werken dan passen jullie gewoon niet bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Pololaroid schreef:
18-10-2018 10:40


Mijn vriend is bijna 30, na een heftige periode, legt hij extra druk op zichzelf om zo snel mogelijk te kunnen settelen (grote auto kopen, huis kopen en kids) en wil het liefst alles samen doen, ondanks we niet samenwonen.
Terwijl ik er anders insta wat betreft huis en kids; we hebben nog maar 10 maanden iets, zulke beslissingen wil ik niet overhaast maken. Wellicht zit hij daar ook mee...
Daar moet je niet in mee willen gaan hoor
Denk dat zijn twijfels voor jou, nu heel goed uitkomen. Het gaat nu uit, voordat je er gruwelijk diep inzit
Klinkt als manipulatie. Please laat je niet overhalen om snel aan kinderen te beginnen zodat hij weer helemaal voor je gaat.
JollyRider schreef:
18-10-2018 10:42
Dan rest nog slechts de forum-klassieker:

Run, Forrest, run!
Terwijl vriend van TO zelf nog niet weet waarom hij zich even niet ok voelt?
Lekker makkelijk, zodra een ander mens zich even om wat voor rede dan ook niet prettig voelt hard weg rennen om te voorkomen dat je misschien, eventueel gedumpt gaat worden.
Zo gaat het toch nooit werken in relaties met anderen, wegduwen om maar te voorkomen dat je gekwetst wordt.

(Hypothetisch in deze situatie, nogmaals i.m.o weet vriend TO zelf niet wat er scheelt en wat hij wil. Geen idee wat er fout is aan daar even ruimte voor vragen om overna te denken)

Anyway, ik haak af want dit wordt weer een lange discussie.

TO hou je taai.
Beter je vriend even geven waar hij om vraagt (ruimte, ik snap werkelijk niet waarom dat zo'n ramp is...), hoe moeilijk ook :hug:
anoniem_377639 wijzigde dit bericht op 18-10-2018 11:21
6.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oei, na alles gelezen te hebben, lijkt het idd op manipulatie. Maar goed, dat hoor je wel als hij zijn week ruimte gehad heeft. Ik hoop dat je niet in zijn wensen meegaat alleen maar om hem niet te verliezen.
Life is short. Eat dessert first.
Het was overigens niet mijn bedoeling om te generaliseren. Deed ik idd wel een beetje.. :$
Snorry!

Orangetree:
Het 1e jaar van een relatie hoort dus enkel een sprookje te zijn waarin alles vanzelf gaat?
Alsof je dat kan plannen...
anoniem_377639 wijzigde dit bericht op 18-10-2018 11:26
40.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ahhh jij doet niet precies wat ik wil dus gooi ik je een tijdje in de koelkast en dan ga jij vanzelf doen wat ik wil.....

Ik wil knuffelen en jij niet...... dan ga ik huilen en gooi ik je een tijdje in de koelkast en dan ga jij vanzelf doen wat ik wil.....

Ik heb een moeilijke tijd en jij doet niet wat ik wil dus gooi ik je een tijdje in de koelkast en dan ga jij vanzelf doen wat ik wil.....

En jij twijfelt over wat je moet doen.

Ik zeg Spiegelen. Zet hem (semi) permanent in de koelkast en ga leven zoals jij denkt dat dat moet voordat je getrouwd bent en kinderen hebt want hij is zo SIELUG.
Je denkt mijn vaccinatiestatus te weten herleiden uit mijn mening
Alle reacties Link kopieren
Phoebe-returns schreef:
18-10-2018 10:49
Terwijl vriend van TO zelf nog niet weet waarom hij zich even niet ok voelt?
Lekker makkelijk, zodra een ander mens zich even om wat voor rede dan ook niet prettig voelt hard weg rennen om te voorkomen dat je misschien, eventueel gedumpt gaat worden.
Zo gaat het toch nooit werken in relaties met anderen, wegduwen om maar te voorkomen dat je gekwetst wordt.

(Hypothetisch in deze situatie, nogmaals i.m.o weet vriend TO zelf niet wat er scheelt en wat hij wil. Geen idee wat er fout is aan daar even ruimte voor vragen om overna te denken)

Anyway, ik haak af want dit wordt weer een lange discussie.

TO hou je taai.
Beter je vriend even geven waar hij om vraagt (ruimte, ik snap werkelijk niet waarom dat zo'n ramp is...), hoe moeilijk ook :hug:
De rede ligt hier in de reden, en dat is de nadere informatie die TO geeft, niet de OP.

Reageren op fragmenten, dat is lekker makkelijk
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Pololaroid schreef:
18-10-2018 10:40
Bedankt voor al jullie reacties! Super lief

Het is gewoon zo complex; hij kan mij op dit moment niet uitleggen wát hem ongelukkig maakt... ik ben normaal gesproken best goed in signalen oppikken (zoals: doet hij afstandelijk ja/nee)..

Maar hoe meer afstand ik neem, bv in het gesprek gisteravond waarbij hij me wilde knuffelen en ik liever dat even niet deed door het heftige gesprek begon hij alleen maar meer aan te dringen dat het hem pijn doet dat ik zo heftig reageer erop en niet wil knuffelen enzo. Hij moest zelf ook huilen.. na het gesprek vroeg hij of ik wilde blijven eten. Wat denk je zelf? Eerst zeggen dat je tijd nodig hebt als ik straks wegga, maar wel nog samen eten alsof er niks aan de hand is? Dus toen ben ik maar gegaan.

Ondanks dat hij heeft gezegd dat hij hoopt dat alles goed komt en voor zichzelf na moet gaan waarom hij zich wat ongelukkiger voelt, blijf ik zo in onzekerheid. Het kan uitpakken op 2 manieren:
1. Het gaat uit
2. We gaan ‘ergens’ aan werken

Mijn vriend is bijna 30, na een heftige periode, legt hij extra druk op zichzelf om zo snel mogelijk te kunnen settelen (grote auto kopen, huis kopen en kids) en wil het liefst alles samen doen, ondanks we niet samenwonen.
Terwijl ik er anders insta wat betreft huis en kids; we hebben nog maar 10 maanden iets, zulke beslissingen wil ik niet overhaast maken. Wellicht zit hij daar ook mee...
Waar sta jij in het verhaal? Wat vind je zelf van zo'n prille relatie die al zo snel complex is?
Je hoeft niet lijdzaam te zitten wachten he tot er wat van hem uit de lucht komt. Het is hem goed recht om afstand te vragen maar het is dan vervolgens jou goed recht om de stekker eruit te trekken.
Zou zelf een beetje afknappen, ook omdat hij niet echt rekening met je houdt. HIJ wil afstand en HIJ wil knuffels, anders wordt HIJ verdrietig.
Phoebe-returns schreef:
18-10-2018 10:49
Terwijl vriend van TO zelf nog niet weet waarom hij zich even niet ok voelt?
Lekker makkelijk, zodra een ander mens zich even om wat voor rede dan ook niet prettig voelt hard weg rennen om te voorkomen dat je misschien, eventueel gedumpt gaat worden.
Zo gaat het toch nooit werken in relaties met anderen, wegduwen om maar te voorkomen dat je gekwetst wordt.

(Hypothetisch in deze situatie, nogmaals i.m.o weet vriend TO zelf niet wat er scheelt en wat hij wil. Geen idee wat er fout is aan daar even ruimte voor vragen om overna te denken)

Anyway, ik haak af want dit wordt weer een lange discussie.

TO hou je taai.
Beter je vriend even geven waar hij om vraagt (ruimte, ik snap werkelijk niet waarom dat zo'n ramp is...), hoe moeilijk ook :hug:
Ik heb een beetje moeite met de laatste zin. Net zoals het hem goed recht is om een pauze te vragen, is het haar goed recht om daar niet in mee te gaan. Waarom zouden zijn wensen boven die van haar staan?

En dit is heel wat anders dan bij elke hobbel hard wegrennen omdat je misschien gekwetst wordt. Er zijn namelijk meerder rode vlaggen: Hij manipuleert om knuffels te krijgen, vraagt afstand maar zoekt ook weer nabijheid, de relatie is nu al complex.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik zou mijn eigen ding doen, leuke dingen met vriendinnen, foucussen op werk, familie, je huis.
In ieder geval niet achter hem aan lopen, Succes en sterkte.
It's 5 o'clock somewhere
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat hij al het een en ander geprobeerd heeft maar dat het niet lukte om je te veranderen of om jou te accepteren, tenminste niet goedschiks.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je heel graag een ander antwoord willen geven, want liefdesverdriet is vreselijk, maar meestal is dit voor mannen een “zachte” lees, laffe manier, om het definitief uitmaken aan te kondigen. Het betekent bijna nooit iets goeds. Sterkte.
tv-icoon schreef:
18-10-2018 11:55
Ik denk dat hij al het een en ander geprobeerd heeft maar dat het niet lukte om je te veranderen of om jou te accepteren, tenminste niet goedschiks.
Waar maak je dat uit op?
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn nog maar 10 maanden samen, misschien is het niet voorbestemd. Stel je er vast op in dat hij het uit gaat maken of hou de eer eventueel aan jezelf door het zelf te eindigen.
Onze tijd is nu.
Alle reacties Link kopieren
Betekenis: hij is er klaar mee.

Wil je met hem verder dan speel dan 'hard to get', dus geen contact zoeken, dan gaat hij jou missen.

Maar de vraag is of jij verder wilt met iemand die het eigenlijk niet meer wil en gemanipuleerd moet worden om wel terug te komen...

Andere optie: vragen wat zijn probleem is?
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Phoebe-returns schreef:
18-10-2018 11:22

Orangetree:
Het 1e jaar van een relatie hoort dus enkel een sprookje te zijn waarin alles vanzelf gaat?
Alsof je dat kan plannen...
Welnee, maar als het geen 'sprookje' is op DIT soort vlakken is er dus gewoon geen match. Ik ben sowieso tegen relatie pauzes. 'Nadenken' kan ook in een relatie. En na 10 maanden al gezeik op dit soort zaken.
In mijn relatie overleed mijn zusje binnen 6 maanden. Dus nee, het is niet altijd rozengeur en maneschijn. Maar 'twijfel' pauzes? Neuh, die horen er echt niet in en ik zou dus de keuze voor hem gemaakt hebben.
Alle reacties Link kopieren
Lieve TO,

Hier heerst nogal een moraal dat iedereen communicatief heel vaardig is en zich ten alle tijde goed uit kan drukken. Mijn ervaring is dat heel veel mensen dat juist niet kunnen.

Mijn vriend heeft het in het begin van onze relatie eens uitgemaakt. Na een break van een week zijn we gaan praten en kwam de aap uit de mouw. Er bleken van zijn kant wat dingen te zijn en hij vond het erg lastig zich te uiten. Uiteindelijk vonden we elkaar toch te leuk om te laten lopen en gelukkig maar! Inmiddels zijn we jaren verder en hebben wij een goede en fijne relatie. Het uiten is echt iets wat hij heeft moeten leren. Ik zeg niet dat dit bij jouw vriend ook het probleem is, maar zo zwart - wit als de meesten het hierboven schetsen ervaar ik het niet.

En dat je het eerste jaar nul wrijving mag ervaren omdat alles nog fantastisch moet zijn, wat een lulkoek! Zeker als (bijna) dertiger is het toch echt even wennen aan een ander persoon, helemaal als je bijvoorbeeld lange tijd alleen bent geweest. Hoe fantastisch je die persoon ook vindt.

Veel succes en sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven