Moeder appt ..nogal veel.

19-01-2021 14:06 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 33, heb een goede stabiele basis met man en dochtertje.
Werken allebei en hebben het samen prima.

Ik ben beschermd opgevoed door mijn moeder. Ze hield mij en mijn broer altijd "kort". We mochten weinig ontdekken en ze wilde altijd weten hoe en wat.

Het vond gelukkig een nieuwe balans toen ik uit huis ging , ging trouwen etc. Dit duurde wel even want het was voor haar moeilijk

Nu met Corona zit mijn moeder meer thuis, is minder uren gaan werken en ik word langzamerhand gek van het aantal momenten contact dat ze wil.

Ze appt meerdere keren per dag. Wat doe je vandaag / hoe is het met dochter op kdv / waar is manlief / kijk uit want er ligt sneeuw / hoe was het daar en daar / moet je nog dit en dat doen.
Daarnaast kan ze dan ook nog typen "spreek je vanavond" = bellen.
Ze wil eigenlijk gewoon precies weten wat je allemaal uitspookt.

Ik bel 2x per week en doe af en toe uit eigen initiatief een appje. Al is er weinig ruimte meer om dit te doen omdat zij constant die ruimte neemt.
Ik wijd al niet te veel uit over welke afspraken enz ik heb want ze slaat alles op.

Ik weet dat ze het in de kern niet slecht bedoeld maar het is niet fijn meer.

Mijn vader is relaxed, hoor ik niet vaak, spreek is soms en dat gaat prima.
Hij vind ook dat mijn moeder teveel bezig is met mij, haar zoon, en verdere familie.
Mijn broer en schoonzus vinden het wel prima, geven mijn moeder veel ruimte, ze strijkt bij hem, doet boodschappen , haalt pakketjes op etc.
Wij willen dit absoluut niet. Dus dit gebeurt ook niet.

Rechtstreeks uitspreken of til ik hier te zwaar aan?
Alle reacties Link kopieren
Het slaat inderdaad om naar teveel aandacht / teveel willen weten ipv belangstelling.
De hele dagindeling van je dochter willen weten gaat nogal ver
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
19-01-2021 19:57
Het is wat zeg een belangstellende moeder.
Tjonge.

Wat gebeurt er als je niet terug appt?
Dit heeft niets maar dan ook helemaal niets met belangstelling te maken.
Aandacht en controle houden.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
novaviva schreef:
19-01-2021 22:27
Mijn moeder kan niet appen of met een smartphone overweg, dus dat scheelt. Maar ik vind het heel sneu voor haar, ze wil het heel graag, en we oefenen ook, maar het lukt haar steeds gewoon niet. Alleen het ontgrendelen lukt haar al nauwelijks. Ze kan op een of andere manier niet met het touch screen overweg en loopt steeds tegen dingen aan die ik niet had kunnen bedenken.

Daardoor heeft ze het gevoel buiten de maatschappij te staan, want iedereen appt elkaar. En haar leeftijd (70+) is geen excuus, want vriendinnen en familie van dezelfde leeftijd kan het wel. Ze heeft wel een smartphone, maar daar kan ze dus niet mee overweg.

En ik moet dus ook vaak namens haar appen, of mensen appen mij met een bericht voor m’n moeder. Dat zet ik dan weer op de mail, want ze e-mailt als een dolle. Maar ja, dit is dus weer de andere kant van dit verhaal.
Wat vervelend voor haar! Wellicht helpt een IPad? Mijn tante (veel ouder dan je moeder) kan ook niet met een mobiele telefoon (inderdaad alleen al ontgrendelen lukt niet) maar perfect met een IPad. Of WhatsApp op haar pc installeren?
Alle reacties Link kopieren
Ach het brave mens komt contacten en prikkels tekort in deze tijd, ik zou er niet te zwaar aan tillen. Voor moeders en alle anderen geldt denk ik hetzelfde: dat zij appt, wil nog niet zeggen dat jij terug moet appen...
Zet gewoon die app op stil en je notificaties uit, en kijk af en toe wanneer het jou uitkomt.
Het is een lastige tijd voor veel mensen. Beetje begrip voor elkaar en er rekening mee houden dat je eigen lontje mogelijk ook wat korter is dan gebruikelijk.

Wat misschien een vriendelijke manier van 'aanspreken' is, is om als je haar spreekt op te merken dat wanneer er een keer écht iets is, je het mogelijk niet of pas heel laat ziet, omdat ze heel veel appt en jij niet veel op je telefoon kijkt/wilt kijken. Dan komt het gesprek er op een wat minder zware manier op, en kun je het bespreken zonder dat het meteen 'een ding' wordt.
Of je appt zo af en toe: 'hey mam, alles goed hier, ik ga nu even wat anders doen. Lees je vanavond/ bel je morgen' of iets dergelijks. En dan niet eerder reageren of opnemen.

Heb je je blauwe vinkjes ook uitstaan?
sirup schreef:
20-01-2021 11:40
Wat vervelend voor haar! Wellicht helpt een IPad? Mijn tante (veel ouder dan je moeder) kan ook niet met een mobiele telefoon (inderdaad alleen al ontgrendelen lukt niet) maar perfect met een IPad. Of WhatsApp op haar pc installeren?
Ja, ik dacht er ook aan om whatsapp web te installeren. Maar ze wil zo graag ook gewoon kunnen appen, en ze voelt zich dom dat ze het als enige niet kan, dus het heeft allemaal een wat zure bijsmaak gekregen. Maar het wordt waarschijnlijk wel whatsapp hoor. Ik heb zelf alleen best vaak dat ik weer opnieuw moet inloggen op whatsapp web, dus ik voorzie daar ook alweer problemen, haha!

Toevallig hadden we begin 2020 een cursus voor haar gevonden om het te leren (ja, bestaat!), maar ja... Corona.
novaviva schreef:
19-01-2021 22:27
Mijn moeder kan niet appen of met een smartphone overweg, dus dat scheelt. Maar ik vind het heel sneu voor haar, ze wil het heel graag, en we oefenen ook, maar het lukt haar steeds gewoon niet. Alleen het ontgrendelen lukt haar al nauwelijks. Ze kan op een of andere manier niet met het touch screen overweg en loopt steeds tegen dingen aan die ik niet had kunnen bedenken.

...
Een beetje off topic misschien, maar helpt het jouw moeder als je zo'n aanraak-pennetje (een stylus) koopt voor haar? Dan is het meer een beetje op-knopjes-drukken ipv touchscreen, misschien voelt dat voor haar anders.
Zoiets
https://www.action.com/nl-nl/p/touchscreenpen-/
Snolkelderij schreef:
20-01-2021 20:51
Een beetje off topic misschien, maar helpt het jouw moeder als je zo'n aanraak-pennetje (een stylus) koopt voor haar? Dan is het meer een beetje op-knopjes-drukken ipv touchscreen, misschien voelt dat voor haar anders.
Zoiets
https://www.action.com/nl-nl/p/touchscreenpen-/
Ja, misschien! Is wel een idee inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
19-01-2021 22:27
Mijn moeder kan niet appen of met een smartphone overweg, dus dat scheelt. Maar ik vind het heel sneu voor haar, ze wil het heel graag, en we oefenen ook, maar het lukt haar steeds gewoon niet. Alleen het ontgrendelen lukt haar al nauwelijks. Ze kan op een of andere manier niet met het touch screen overweg en loopt steeds tegen dingen aan die ik niet had kunnen bedenken.

Daardoor heeft ze het gevoel buiten de maatschappij te staan, want iedereen appt elkaar. En haar leeftijd (70+) is geen excuus, want vriendinnen en familie van dezelfde leeftijd kan het wel. Ze heeft wel een smartphone, maar daar kan ze dus niet mee overweg.

En ik moet dus ook vaak namens haar appen, of mensen appen mij met een bericht voor m’n moeder. Dat zet ik dan weer op de mail, want ze e-mailt als een dolle. Maar ja, dit is dus weer de andere kant van dit verhaal.
Novaviva, is het een idee om whatsapp Web voor haar op een laptop of computer te zetten? Dat is voor haar misschien makkelijker. Heb het mijn vader ook laten zien, omdat het makkelijker typt.
MarijeMarije schreef:
20-01-2021 22:48
Novaviva, is het een idee om whatsapp Web voor haar op een laptop of computer te zetten? Dat is voor haar misschien makkelijker. Heb het mijn vader ook laten zien, omdat het makkelijker typt.
Ja, daar had ik ook wel aan gedacht, maar het zit haar zo dwars dat het haar niet lukt op de telefoon zoals ieder ander. Dus we zijn nog steeds aan het oefenen, ook omdat ik vermoed dat haar oude Nokia het een dezer dagen begeeft... zal ze toch haar iPhone moeten ontgrendelen!
novaviva schreef:
20-01-2021 22:59
Ja, daar had ik ook wel aan gedacht, maar het zit haar zo dwars dat het haar niet lukt op de telefoon zoals ieder ander. Dus we zijn nog steeds aan het oefenen, ook omdat ik vermoed dat haar oude Nokia het een dezer dagen begeeft... zal ze toch haar iPhone moeten ontgrendelen!
Die hebben toch ook al een flinke tijd gewoon vingerafdruk verificatie?
Luci_Mster2 schreef:
20-01-2021 23:13
Die hebben toch ook al een flinke tijd gewoon vingerafdruk verificatie?
Ja, die werkt dus niet op de manier dat zij er op drukt. Echt, je gelooft het niet!
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
20-01-2021 23:40
Ja, die werkt dus niet op de manier dat zij er op drukt. Echt, je gelooft het niet!
Gezichtsherkenning?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
21-01-2021 00:34
Gezichtsherkenning?
Nou, we hebben nog niet in een nieuwe geïnvesteerd. Overigens heb ik gezichtsherkenning op m’n werk iPhone en ik vind het echt heel erg onhandig en vervelend in gebruik.

Maar sowieso, ontgrendelen is pas het begin. Dan heb je nog geen appje geopend, laat staan verstuurd.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
20-01-2021 23:40
Ja, die werkt dus niet op de manier dat zij er op drukt. Echt, je gelooft het niet!
Dit is heel herkenbaar bij mijn ouders! Bij mijn vader hebben we de ontgrendeling er helemaal afgehaald, hij heeft Alzheimer en kan dat echt niet meer. Mijn moeder wordt er nu wat handiger in. Touch id doet het niet zo lekker als je er op drukt ipv je vinger er op legt kwam ik achter. Mijn moeder drukte er dus steeds op ipv haar vinger er even op te leggen, maar dat gaat nu beter. Mijn vader was dat absoluut niet meer uit te leggen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Juultje schreef:
21-01-2021 11:07
Dit is heel herkenbaar bij mijn ouders! Bij mijn vader hebben we de ontgrendeling er helemaal afgehaald, hij heeft Alzheimer en kan dat echt niet meer. Mijn moeder wordt er nu wat handiger in. Touch id doet het niet zo lekker als je er op drukt ipv je vinger er op legt kwam ik achter. Mijn moeder drukte er dus steeds op ipv haar vinger er even op te leggen, maar dat gaat nu beter. Mijn vader was dat absoluut niet meer uit te leggen.
Ik zit zelfs met m’n moeders hand in mijn hand te oefenen, als een tennis leraar (nee, losjes, niet zo gespannen), haha!
BuzzieBee schreef:
19-01-2021 15:21
Bij ons was het de gezinsapp. Verschrikkelijk. Ook nichtjes van in de 20 zaten er in. Op een vrije zaterdag ging dat ding rustig 123 keer af om werkelijk niets. Een foto van een beker chocolademelk en daarop dan weer 20 reacties. Vroeger kon ik dat beter hebben, sinds corona en ik dus thuis werk en dus de hele dag al aan de telefoon zit heb ik hem op stil gezet. Ik open hem een keer per dag. Kijk niet eens naar de berichtjes en sluit hem dan weer. Dan is de melding achter de appnaam (123) meteen weg. Ik werd er echt gillend gek van. Imiddels nu mam is overleden en mijn band met zusjes ronduit kut is te noemen al jaren (ik bedoel ik krijg niet eens een appje op mijn verjaardag, ook niet in de groepsapp) overweeg ik er uit te stappen. Maar dat is nogal wat. Ze doen me al jaren enorm veel verdriet sinds ik ons geboortedorp ben verlaten. Mijn vader (die al bij ma weg was toen haar eerste tekenen van dementie kwamen en meteen een andere vrouw vond nog het meest trouwens. Ik ging weg bij mijn ex vorig jaar nadat hij in een bui me compleet in elkaar had gebeukt. En dat na 18 jaar. In dat geval doe ik niet aan tweede kansen. De politie had hem meegenomen en ik lag daar moederziel alleen en met een compleet opgezwollen en paars/zwart hoofd in het ziekenhuis toen ik hem belde. Hij nam niet op dus stuurde ik een appje. Hij zei; 'dat hij hier nu even geen zin in had'. Daarna heb ik hem nog geappt, begreep er niets van en was zo boos. De buurman heeft me opgehaald destijds. Dat appte ik hem dus. En wie belde hij...... de man die het me had aangedaan. Niet mij. Toen was het wel klaar met pa even dacht ik. Maar ik ben nog steeds klaar met hem eigenlijk. Ik moet daar gewoon nog even naar toe groeien. Maar bij elke 'ping' krijg ik de zenuwen. Misschien moet ik hier een apart topic over maken. Tips zijn meer dan welkom maar wil dit dit topic gewoon niet 'kapen'

Hallo BuzzieBee, wat naar wat jou allemaal is overkomen.

Heb je toen aangifte gedaan tegen jouw ex? Lijkt me zo'n moeilijk proces.

Ik zit er aan te denken om alsnog aangifte te doen tegen mijn ex.
Alle reacties Link kopieren
clivia52 schreef:
19-01-2021 15:33
Ben jij mijn kind ?

hier zeggen ze er gewoon wat van
en dan lach ik wat
Even uit nieuwsgierigheid..
Wat maakt dat je je volwassen (neem ik aan) kind dagelijks meerdere keren appt?
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
20-01-2021 23:40
Ja, die werkt dus niet op de manier dat zij er op drukt. Echt, je gelooft het niet!
Haha ik ken het.
Mijn moeder krijgt het aanklikken, tikken of 'vegen' ook echt niet onder de knie. Ze duwt en drukt alsof ze knopjes indrukt en houdt veel te lang vast waardoor er vanalles mis gaat.

Ook wil ze van alle symbolen en tekentjes die ze in het scherm ziet weten waar het voor is. Ik zeg weleens ze wil F1 racen terwijl ze nog geen personenauto open krijgt ;-)

Maar sneu is het wel inderdaad.
"Kump ut vandaag neet, dan kump ut murrege"
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
19-01-2021 22:27
Mijn moeder kan niet appen of met een smartphone overweg, dus dat scheelt. Maar ik vind het heel sneu voor haar, ze wil het heel graag, en we oefenen ook, maar het lukt haar steeds gewoon niet. Alleen het ontgrendelen lukt haar al nauwelijks. Ze kan op een of andere manier niet met het touch screen overweg en loopt steeds tegen dingen aan die ik niet had kunnen bedenken.

Daardoor heeft ze het gevoel buiten de maatschappij te staan, want iedereen appt elkaar. En haar leeftijd (70+) is geen excuus, want vriendinnen en familie van dezelfde leeftijd kan het wel. Ze heeft wel een smartphone, maar daar kan ze dus niet mee overweg.

En ik moet dus ook vaak namens haar appen, of mensen appen mij met een bericht voor m’n moeder. Dat zet ik dan weer op de mail, want ze e-mailt als een dolle. Maar ja, dit is dus weer de andere kant van dit verhaal.
Whatsapp op haar computer? Misschien dat het haar dan well lukt.

*Zie nu laatste reacties op je bericht en dat dus allemaal al aangedragen is.
Vitamini schreef:
25-01-2021 12:42
Haha ik ken het.
Mijn moeder krijgt het aanklikken, tikken of 'vegen' ook echt niet onder de knie. Ze duwt en drukt alsof ze knopjes indrukt en houdt veel te lang vast waardoor er vanalles mis gaat.

Ook wil ze van alle symbolen en tekentjes die ze in het scherm ziet weten waar het voor is. Ik zeg weleens ze wil F1 racen terwijl ze nog geen personenauto open krijgt ;-)

Maar sneu is het wel inderdaad.
Oh ja, die icoontjes, sowieso kan ze ze al nauwelijks zien zonder bril.

Maar dan zit ze weer per ongeluk te videobellen, of ze archiveert hele Whatsapp conversaties, omdat ze de hele mikmak naar links swiped. Ze komt ook voortdurend in edit mode terecht. Ik ben er niet altijd bij en probeer haar er dan doorheen te loodsen, blijkt na veel gedoe dat ze weer eens per ongeluk in een contact zit om de gegevens aan te passen.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 25-01-2021 18:32
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jaja dit allemaal :lol:

En dan kom ik langs en heeft haar telefoon weer 'uit zichzelf' allerlei vreemde dingen gedaan. Want zij is ècht nergens aan gekomen. Als ik haar dan vertel dat een telefoon zulke dingen niet vanzelf doet zegt ze "ja maar de mijne wel".

Ze kan nu ontgrendelen en Whatsapp bedienen, en tussendoor doen mijn zus en ik aan damage-control :biggrin:
"Kump ut vandaag neet, dan kump ut murrege"
Vitamini schreef:
25-01-2021 16:57
Jaja dit allemaal :lol:

En dan kom ik langs en heeft haar telefoon weer 'uit zichzelf' allerlei vreemde dingen gedaan. Want zij is ècht nergens aan gekomen. Als ik haar dan vertel dat een telefoon zulke dingen niet vanzelf doet zegt ze "ja maar de mijne wel".

Ze kan nu ontgrendelen en Whatsapp bedienen, en tussendoor doen mijn zus en ik aan damage-control :biggrin:
Jaja, die van haar heeft ook een bug hoor, dat kan niet anders zegt ze, haha!

Elke keer als ik langskom proberen we 10 minuten te smartphonen. Niet te lang, want dan loopt de stress/frustratie teveel op. We maken weinig voortgang. Gelukkig weet iedereen dat je haar met dringende zaken niet moet appen. Sowieso hebben we het nummer zeer beperkt gecommuniceerd, om er geen druk op te leggen.

Voordeel; ik ben niet bezorgd dat ze via whatsapp zal worden opgelicht.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
20-01-2021 08:25
Dit heeft niets maar dan ook helemaal niets met belangstelling te maken.
Aandacht en controle houden.
Of gewoon contact willen hebben met haar kind. Wat is daar mis mee of moet alles op voorwaarden van het kind gebeuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven