Moeder heeft overal kritiek op

03-06-2020 00:59 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 30, woon op mezelf, heb een leuke baan en alles prima op orde. Ik heb nooit in mijn leven schulden gehad en zelfs na het verhuizen in mijn huurappartement nog 4000 euro op de spaarrekening. Ik kom goed rond en kan elke maand 100 a 300 euro sparen.


Toch blijft mijn moeder kritiek leveren elke keer als ik iets uitgeef. Een nieuwe vaas, een broek, een etentje met een vriendin. Ik post weleens wat op Instagram waarna ze daar over begint. Elke zondag ga ik daar eten en dan is het van 'heb je weer een nieuw shirt?' Ik ben een kledingmaat afgevallen dus ik heb veel gekocht, maar ik koop bij doodnormale winkels als Vero Moda dus het zijn geen exorbitante bedragen...

Ik heb mijn moeder zelfs mijn huishoudboekje laten zien met alle lasten en uitgaven die maand. Ik heb nooit om een cent gevraagd in de tijd dat ik op mezelf woon. Toch blijft ze maar zeuren.

Omdat ik pas verhuisd ben is mijn vakantiegeld daar in gaan zitten. Prima, het is nu toch Corona dus geen zin om dit jaar weg te gaan. Maar als ik dan met een vriendin op een terras zit krijg ik weer gezeik.

Ik heb mijn moeder al meermaals aangesproken en haar ook verwijderd als volger, maar ze blijft maar doorgaan. Als ik geldproblemen had gehad op gokschulden had ik het gesnapt, maar ik blijf maar kritiek krijgen en ben het zat. Wat te doen?

P.S contact verbreken vind ik te ver gaan,ook omdat ze heel erg ziek was een aantal jaar terug.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net alles weer bijgelezen. Jullie hebben ook gelijk, ik moet stelliger en harder zijn. Ik heb besloten niks meer te delen met mijn moeder op het gebied van uitgaven en bij kritiek op de app reageer ik niet meer. Morgen ga ik kort even langs maar zodra ze begint pak ik mijn biezen. Ik woon gelukkig in dezelfde stad dus het is te doen.

Over mijn jeugd... ik vind het nog steeds moeilijk. Ik heb het er vaak over gehad bij therapie en ik weet dat ze het niet expres deed. Het was bij haar onmacht. Ze is geen slecht, kwaadaardig mens. Ze heeft erge dingen gedaan maar heeft dat ook in therapie met mij ingezien. Ik denk oprecht dat ze handelt uit een soort angst dat ik mijn zusje wordt in combinatie met iets dwangmatigs in haarzelf en negatieve copingstrategieen. Ik heb dat drammerige ook in mindere mate.

Dus wat ik hiermee wil is denk ik een klankbord. Ik heb niet echt iemand in mijn omgeving met eenzelfde soort ouder, dus ervaringen van anderen zijn wel fijn. En ik doe zeker wat met de tips, ik ben alleen niet veel online!
Goed van je TO.

Het blijft ook een heel lastig iets, het blijven toch je ouder(s). Ik heb ook een aantal jaar vanalles geprobeerd om mijn moeder te veranderen, maar dat helpt echt niet. Uiteindelijk zelf de beslissing genomen om veel meer afstand te gaan nemen, anders ga ik er zelf aan onderdoor.

Wat bij mij wel helpt, is zelf de regie te houden over het contact. Mijn moeder is nogal van het claimen, als je haar 1 vinger geeft pakt ze je hele hand. We hebben nu via de telefoon contact, maar ze wilt me graag weer in het echt zien. Dit houd ik af, het voelt niet goed en ik schiet al in de stress als ik eraan denk haar weer te moeten zien, omdat ik niet wil dat zij de regie overneemt. Ze vind het niet leuk dat ik het niet wil, maar dat is echt haar probleem.

Hopelijk gaat het vanmiddag goed tussen jou en je moeder. :hug:
Kwebbeltje91 schreef:
07-06-2020 09:08
Goed van je TO.

Het blijft ook een heel lastig iets, het blijven toch je ouder(s). Ik heb ook een aantal jaar vanalles geprobeerd om mijn moeder te veranderen, maar dat helpt echt niet. Uiteindelijk zelf de beslissing genomen om veel meer afstand te gaan nemen, anders ga ik er zelf aan onderdoor.

Wat bij mij wel helpt, is zelf de regie te houden over het contact. Mijn moeder is nogal van het claimen, als je haar 1 vinger geeft pakt ze je hele hand. We hebben nu via de telefoon contact, maar ze wilt me graag weer in het echt zien. Dit houd ik af, het voelt niet goed en ik schiet al in de stress als ik eraan denk haar weer te moeten zien, omdat ik niet wil dat zij de regie overneemt. Ze vind het niet leuk dat ik het niet wil, maar dat is echt haar probleem.

Hopelijk gaat het vanmiddag goed tussen jou en je moeder. :hug:
Heb je haar dit ooit verteld?
Ab_Normaal schreef:
07-06-2020 09:37
Heb je haar dit ooit verteld?
Ja, maar dit begrijpt ze niet. Lang verhaal.
Kwebbeltje91 schreef:
07-06-2020 09:53
Ja, maar dit begrijpt ze niet. Lang verhaal.
Ok. Ging mij er meer om, weet ze waarom je nu doet wat je doet.
Je kan niet meer dan herhalen wat je zei of toen uitlegde.
Ab_Normaal schreef:
07-06-2020 09:57
Ok. Ging mij er meer om, weet ze waarom je nu doet wat je doet.
Je kan niet meer dan herhalen wat je zei of toen uitlegde.
(sorry TO, wil je topic niet kapen)

Klopt helemaal wat je zegt hoor, toen ik het contact met haar een tijdje verbrak, begreep ze dit niet. Ik denk dat ik zeker 3 of 4 keer tegen haar heb gezegd wat de reden was dat ik even geen contact wilde.
FlurryAC schreef:
06-06-2020 22:22
Ik heb net alles weer bijgelezen. Jullie hebben ook gelijk, ik moet stelliger en harder zijn. Ik heb besloten niks meer te delen met mijn moeder op het gebied van uitgaven en bij kritiek op de app reageer ik niet meer. Morgen ga ik kort even langs maar zodra ze begint pak ik mijn biezen. Ik woon gelukkig in dezelfde stad dus het is te doen.

Over mijn jeugd... ik vind het nog steeds moeilijk. Ik heb het er vaak over gehad bij therapie en ik weet dat ze het niet expres deed. Het was bij haar onmacht. Ze is geen slecht, kwaadaardig mens. Ze heeft erge dingen gedaan maar heeft dat ook in therapie met mij ingezien. Ik denk oprecht dat ze handelt uit een soort angst dat ik mijn zusje wordt in combinatie met iets dwangmatigs in haarzelf en negatieve copingstrategieen. Ik heb dat drammerige ook in mindere mate.

Dus wat ik hiermee wil is denk ik een klankbord. Ik heb niet echt iemand in mijn omgeving met eenzelfde soort ouder, dus ervaringen van anderen zijn wel fijn. En ik doe zeker wat met de tips, ik ben alleen niet veel online!
Zo herkenbaar. Wat je ook doet, het is niet goed. En toch blijf je er alles aan doen om het wel goed te doen. En ja, mijn moeder is ook geen slecht/kwaadaardig mens.

Voorbeeld: als meisje van 12 uren geoefend met wiskundesommen en het resultaat was een 6.3. Daarvoor nooit hoger dan een 3,5. Reactie: dan werk je zo lang en haal je een 6.3, kun je net zo goed direct naar de mavo. Dit soort dingen. En het doet meer met je dan je zou willen.
Alleen OP gelezen. Een keer goed de waarheid zeggen tegen haar, zodat ze daar nooit meer over begint. Jij bepaalt zelf wel hoe en wat je met je geld doet.
Lijkt wel of ze jaloers is. Heel naar en als ze niet stopt zeker een gegronde reden om het contact te verbreken. Wat moet je ermee?
Hoe ging de visite gisteren, Flurry?
Alle reacties Link kopieren
Niet gegaan, ik ga vandaag. Ik voelde me niet lekker, heb schildklierklachten.
Alle reacties Link kopieren
En hoe ging het?
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
08-06-2020 18:17
En hoe ging het?
Ik ga over een uurtje, haha.
Succes dadelijk, TO.
Alle reacties Link kopieren
FlurryAC schreef:
08-06-2020 18:26
Ik ga over een uurtje, haha.
:-)
Alle reacties Link kopieren
Je moeder ga je niet veranderen en de onaardige dingen die ze tegen je zegt ga je niet voorkomen.
Zou het mentaal helpen als je voor jezelf een spelletje van maakt?

10 punten als ze iets over mijn kapsel zegt, 20 punten over mijn vakantie, vast ook iets over schuld?


Niet helemaal te vergelijken maar ik heb iemand in mijn vriendenkring (partner van...) die klaagt altijd. Maar altijd dezelfde onderwerpen, al wisselen ze wel af.
Wij wedden van te voren over welke 3 onderwerpen ze nu weer over gaat klagen. En dan is het ineens een stuk beter te verdragen :)


Het is helemaal niet leuk hoe je moeder met je omgaat. Maar laat los dat je haar kan veranderen, dat zou ze alleen zelf kunnen als ze dat zou willen en inzien wat ze doet. Probeer het te zien als verkeerd geuite bezorgdheid, vreemde liefde. Maar wel liefde.
_Aphia_ schreef:
08-06-2020 22:53
Je moeder ga je niet veranderen en de onaardige dingen die ze tegen je zegt ga je niet voorkomen.
Zou het mentaal helpen als je voor jezelf een spelletje van maakt?

10 punten als ze iets over mijn kapsel zegt, 20 punten over mijn vakantie, vast ook iets over schuld?


Niet helemaal te vergelijken maar ik heb iemand in mijn vriendenkring (partner van...) die klaagt altijd. Maar altijd dezelfde onderwerpen, al wisselen ze wel af.
Wij wedden van te voren over welke 3 onderwerpen ze nu weer over gaat klagen. En dan is het ineens een stuk beter te verdragen :)


Het is helemaal niet leuk hoe je moeder met je omgaat. Maar laat los dat je haar kan veranderen, dat zou ze alleen zelf kunnen als ze dat zou willen en inzien wat ze doet. Probeer het te zien als verkeerd geuite bezorgdheid, vreemde liefde. Maar wel liefde.
En ze is nog wel pedagoge
Alle reacties Link kopieren
_Aphia_ schreef:
08-06-2020 22:53
Je moeder ga je niet veranderen en de onaardige dingen die ze tegen je zegt ga je niet voorkomen.
Zou het mentaal helpen als je voor jezelf een spelletje van maakt?

10 punten als ze iets over mijn kapsel zegt, 20 punten over mijn vakantie, vast ook iets over schuld?
Bingo-kaartje maken, en als je 5 op een rij scoort sta je op en ga je naar huis? En laat je het kaartje liggen.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven