Moeite met gewoonten in de familie

04-07-2020 15:08 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn Surinaamse familie is het heel normaal dat iedereen zich met elkaar bemoeit, ik zie dit vooral bij de oudere generatie, als kind was het heel normaal dat een oom of tante jouw ergens op aansprak, jou naar de winkel stuurde voor een boodschap, of iets van je af pakte om dat vervolgens weg te geven aan een nichtje of neefje die minder bedeeld was, ondertussen zijn we allemaal volwassen en hebben we zelf kinderen, maar ik merk dat er een stuk of 4 van die oudere generatie in de tijd zijn blijven steken en niet door ( willen ) hebben dat tijden en mensen veranderen, en ik merk dat ik heel heftig op die 4 bejaarden reageer, ik kan die mensen met hun ouderwetse instelling niet luchten, en ik heb mijn kinderen ook geïnstrueerd, dat als een van ze iets tegen ze zegt dat ze dan gelijk naar mij toe moeten komen, en dan zal ik ze eens even.

Ik vraag me eigenlijk af waarom deze mensen zo snel in mijn irritatiezone zitten , ik denk zelf dat het komt doordat ik mij altijd heb geërgerd aan de bemoeizucht van familie, maar dat ik daar als kind niks mee kon, en de geschiedenis gaat zich niet herhalen bij mijn kinderen, daarom zit ik overal bovenop, dus ik zit in een soort cirkel waar ik uit wil komen. Ik kom deze mensen ook alleen tegen op verjaardagen, waar ik standaard geheel tegen alle regels in groet met hallo, in plaats van met de gebruikelijke respectvolle dag tante en oom zoals mij dat geleerd is, gewoon puur om te stangen.
Het lijkt wel alsof ik mij nu pas afzet tegen mijn familie, maar dat is raar gezien het feit dat ik allang niet meer puber.

Heeft iemand tips hoe om te gaan met lastige familieleden??
( wat ik waarschijnlijk zelf ook ben)
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
04-07-2020 15:57
Het zijn 3 zussen en 1 broer van mijn moeder, mijn moeder vond mij altijd erg vijandig, maar mijn vijandige gedrag komt ergens vandaan. Ik vind houd gewoon je snater en zit stil, je bent oud en grijs, je voegt niks meer toe, gedraag je dan niet alsof je er nog wel toe doet.
Dit is niet serieus toch?
Je klinkt als het zonnetje in huis, je bent in elk geval op het forum niet anders dan irl.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
04-07-2020 16:13
Oh hou op ik kan boeken schrijven, en mijn moeder was alleenstaande moeder, dus onze vader was niet in beeld om ons te beschermen .
Gevoelens en meningen van mij golden niet, ik kan bijv. heel mooi haren invlechten, en dan werd mij opgedragen om het haar van de tantes in te vlechten, want ik zat anders toch alleen maar bouquet reeks te lezen, nu kon ik mij nuttig maken. Het gevolg was ruzie, want ik wilde dat niet, mijn moeder die zich schaamde tegenover het rebelse gedrag van haar dochter, kortom gedoe, en waar ik mezelf echt gehaat heb gemaakt is toen ik tegen die ene eeuwig vrijgezelle kinderloze tante zei dat het misschien handig was geweest om zelf aan de man te gaan, zodat ze misschien zelf een kind kon krijgen.
Oepssss!
Speelt dit nu opeens erger dan normaal? Het lijkt een beetje alsof je op ontploffen staat vind ik. Je gedrag komt provocerend over alsof je uit bent op een botsing. Ik denk niet dat jij of je kinderen daar iets aan gaan hebben, ik neem aan dat je graag voor je kinderen iets anders wilt. Er is een middenweg tussen pure gehoorzaamheid en in de aanval gaan maar dan is het wel zaak dat je controle over je eigen emoties krijgt, want dat lijkt nu een beetje zoek.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonfamilie is ook Surinaams (Javaans), maar ik heb dat eigenlijk nooit gezien. Wel wat @Westerpaviljoen zegt, zaken niet uitpraten maar laten sudderen/roddelen.
Zeker in het begin werd ik als te direct beschouwd.
Als je zelf kinderen krijgt dan is het logisch dat zulke dingen ook opeens weer naar boven komen, omdat er een extra dimensie bijkomt, namelijk je kinderen willen beschermen tegen wat jou als kind zo pijn heeft gedaan.

Maar besef je wel: jouw kinderen groeien al heel anders op dan jou. Voor jou waren het tantes / ooms die je waarschijnlijk vrij regelmatig zag. Voor jouw kinderen is er al veel meer afstand. Dus het zal op hen sowieso minder impact hebben. Daarnaast ben jij er ook bij en kun je hen beschermen of de situatie bijsturen als dat nodig is.
Alle reacties Link kopieren
TwistedGeek schreef:
04-07-2020 15:59
Hier ook ervaring met een Surinaams (Hindoestaans) familie en wat jij in je OP schrijft herken ik enorm. Het zijn idd voornamelijk de ouderen die doodleuk je leven willen sturen en daarbij de nodige bemoeienissen tegenaan gooien. Of je het nou leuk vindt of niet. Bij de meesten (waarvan ik weet dat die toch niet naar mij luisteren) doe ik vooral "ja & amen" knikken, daarna weglopen. Bij de ouderen die echt een reactie van mij verwachten geef ik gewoon aan 'ja dat is niet handig/geen zin in/doe het zelf' ach ja wat dan ook & dan weg wandelen.


In het verleden heb ik ook wel wat heftiger gereageerd, maar daar kwam een stortvloed aan roddels uit voort uit de familie waar ik totaal géén zin in had. Want ik werd erop aangesproken & werd totáál geen aandacht geschonken aan de ander.


Moet wel bekennen, heb nog steeds moeite om me rustig te houden en dat gebeurt vooral bij de mensen die constant over je grenzen heen denderen als een fucking stoomwals (de 'ja maar jij...' volk). Dan luister ik niet meer en ga blijf uit hun buurt.

Hetzelfde met roddels, slecht praten over anderen of over jouw keuzes, grens aangeven of schouders ophalen en weer weglopen. Ongetwijfeld gaan sommigen je naroepen "ik práát tegen je waarom loop je zomaar weg". Mijn reactie: " ik heb al gezegd dat ik daar niet over wil hebben, vind ik niet leuk wat je nu doet". Sommigen liepen ook echt achter mij aan, onderbraken me (met hun eigen mening opdringerigheid ed) terwijl ik MN grens aangaf... :-[ Hoe kinderachtig. Ik ging dan gewoon weg van t feestje, sigaret roken met een tante ofzo of boodschappen halen, iig een activiteit waar ik weer rustig van werd.


Heel verhaal, maar de kern is: Blijf rustig.
Ook als bejaarden je kinderen opdragen om iets te doen (of iets baars tegen ze zeggen), ook weer rustig blijven. Geen stennis schoppen of drama maken. Daar heb je alleen maar jezelf mee en bejaarden zitten toch alleen maar constant in de slachtoffer rol (naar mijn ervaring).


Dus nogmaals: Blijf rustig

Ik ben dan van creoolse afkomst, maar hindoestaanse en creoolse ouderen zijn ongeveer hetzelfde.

Van mijn kinderen blijven ze af, zij dragen mijn kinderen niks op, want dan treed ik echt naar voren. Oh en dat geroddel waar je het over hebt oei oei oei meid, en waar men ook een handje van heeft is wanneer er iets mis gaat in iemands leven, dan is het van zie je wel. Ik heb er heel lang over gedaan om zwanger te raken van mijn eerste, nou je zag de triomf in hun ogen toen mijn buik na iedere scanbeurt van ze plat bleek.
Totdat ze mij ruim een jaar later zagen met een toeter van jewelste.🤩
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
04-07-2020 15:08
Heeft iemand tips hoe om te gaan met lastige familieleden??
( wat ik waarschijnlijk zelf ook ben)

Meer zelfinzicht op dat vlak zou je kunnen helpen maar uit je posts krijg ik niet bepaald het idee dat je bereid bent naar jezelf te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Whateffa schreef:
04-07-2020 16:00
Maar nu vertoon je zelf het gedrag waar je vroeger van baalde. Jij was jong en je moest je voegen en nu zijn zij oude en grijs en moeten hun snuit houden. Wauw

Maar waarom ben je zo boos.
Waarom ik zo boos ben is omdat zij duidelijk van geen ophouden weten, van mijn eigen moeder kan ik nu eenmaal veel hebben, maar van een tante of oom niet, en ik snap niet dat zij niet snappen, dat er een moment in het leven komt dat je los moet laten, en gepaste afstand moet houden, dit geldt voor ons als ouders toch ook, nu bepaal ik wie hoe laat thuis komt en hoe laat het bedtijd is, maar er komt een tijd dat ik ( net als mijn moeder destijds) met luciferstokjes mijn oogleden open moet houden totdat ik de sleutel in het slot hoor.
En als ze straks uitvliegen, dan zal ik van veel dingen niks meer kunnen vinden.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
04-07-2020 16:36
Waarom ik zo boos ben is omdat zij duidelijk van geen ophouden weten, van mijn eigen moeder kan ik nu eenmaal veel hebben, maar van een tante of oom niet, en ik snap niet dat zij niet snappen, dat er een moment in het leven komt dat je los moet laten, en gepaste afstand moet houden, dit geldt voor ons als ouders toch ook, nu bepaal ik wie hoe laat thuis komt en hoe laat het bedtijd is, maar er komt een tijd dat ik ( net als mijn moeder destijds) met luciferstokjes mijn oogleden open moet houden totdat ik de sleutel in het slot hoor.
En als ze straks uitvliegen, dan zal ik van veel dingen niks meer kunnen vinden.
Wat een goed idee!
Alle reacties Link kopieren
TwistedGeek schreef:
04-07-2020 16:07
Zouden ze dat niet aanvoelen zeg maar? Hebben ze wel een hobby of iets te doen overdag, en gebruiken die oude grijze mensen die gelegenheid op feestjes dan niet aan omdat ze toch nog deel uit willen maken van het leven van de jongere generatie? Zodat ze er toch een beetje er toe doen zeg maar.
Dat misselijke bemoeienis kan ik ook nog steeds niet goed tegen, maar voor de ouderen hartstikke normaal.
Ach ja, ik ben denk ik gewoon verkaasd denk ik dan maar :')
Dit! Precies dit
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
04-07-2020 16:34
Meer zelfinzicht op dat vlak zou je kunnen helpen maar uit je posts krijg ik niet bepaald het idee dat je bereid bent naar jezelf te kijken.
Ik ben ook een tante, en ik laat nichtjes en neefjes met rust.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
04-07-2020 15:57
Het zijn 3 zussen en 1 broer van mijn moeder, mijn moeder vond mij altijd erg vijandig, maar mijn vijandige gedrag komt ergens vandaan. Ik vind houd gewoon je snater en zit stil, je bent oud en grijs, je voegt niks meer toe, gedraag je dan niet alsof je er nog wel toe doet.
Wat??
Westerpaviljoen schreef:
04-07-2020 16:01
Ik ben aangetrouwd he?
Dus? Dan mag je niks zeggen ? Of zijn het zaken buiten jullie om?
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
04-07-2020 16:13
Gevoelens en meningen van mij golden niet, ik kan bijv. heel mooi haren invlechten, en dan werd mij opgedragen om het haar van de tantes in te vlechten, want ik zat anders toch alleen maar bouquet reeks te lezen , nu kon ik mij nuttig maken. Het gevolg was ruzie, want ik wilde dat niet, mijn moeder die zich schaamde tegenover het rebelse gedrag van haar dochter, kortom gedoe.
Ik pak dit stukje dr ff uit, want dit is gewoon zo dat de oudere surinaamse generatie kinderen ook echt opvoedden en behandelden alsof kinderen welzijn, mening hobbies er. er niet toe doen.
Misschien is het gedrag van ouderen in je allergie gaan zitten omdat na al die jaren van 'Miskotto gebruiken voor m'n eigen belang' ben je nu volwassen maar wordt je nog steeds als een kind behandeld alsof jouw hobby, leven, welzijn er nog steeds niet aan toe doen. Ja dan wordt je boos want je bent wél verdorie volwassen mét eigen mening & leven, maar besef: dit zijn bejaarden die nog steeds 'kleine miskotto' zien. Wat ze missen is dat jij je niet meer op je kop laat zitten met hun nare gedrag.

Zeg t maar als ik de plank mis sla hoor. Ik projecteer nu, maar voornamelijk uit herkenning.
When you hit your lowest point, you are open to the greatest change. ~ Avatar Aang
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
04-07-2020 16:47
Ik ben ook een tante, en ik laat nichtjes en neefjes met rust.

Dat onderschrijft dus precies mijn post, dat je niet naar jezelf wil kijken.
pipootje schreef:
04-07-2020 16:49
Wat??
Tja, met zo’n mindset verdien je niet beter.
Miskotto schreef:
04-07-2020 16:36
Waarom ik zo boos ben is omdat zij duidelijk van geen ophouden weten, van mijn eigen moeder kan ik nu eenmaal veel hebben, maar van een tante of oom niet, en ik snap niet dat zij niet snappen, dat er een moment in het leven komt dat je los moet laten, en gepaste afstand moet houden, dit geldt voor ons als ouders toch ook, nu bepaal ik wie hoe laat thuis komt en hoe laat het bedtijd is, maar er komt een tijd dat ik ( net als mijn moeder destijds) met luciferstokjes mijn oogleden open moet houden totdat ik de sleutel in het slot hoor.
En als ze straks uitvliegen, dan zal ik van veel dingen niks meer kunnen vinden.
Volgens mij ben je heel passief agressief bezig om je frustratie te uiten richting je familie en daar schiet je precies niets mee op. Of heb je het al wel op een directe manier bespreekbaar gemaakt wat je allemaal dwarszit? Dat is denk ik de eerste stap om van je woede af te komen want je familie is zich momenteel waarschijnlijk van geen kwaad bewust en zien jou gewoon als dat vijandige en altijd boze nichtje terwijl er veel meer achter schuilt.

En die oudjes moet je gewoon ter verantwoording roepen zodra zij hun neus ergens in steken waar het niet hoort. Wie weet krijg je nog bijval ook, of juist veel tegenspraak, maar ook dat is soms nodig om de lucht te klaren.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto, kopieer jij niet dezelfde houding als die van de oudjes. Jij was jong en moest je snavel houden versus zij zijn oud en moeten hun snater houden :)

Herken het hoor, wel in een andere setting, een biblebelt boerenfamilie. Voer voor antropologen, sociologen over clangedrag.

Die commanderende tantes, ik koesterde wrok. Tot ik mijn kinderen als anecdote en met humor kon verhalen hoe ik 8 jaar oud voor 10 man spinazie moest wassen en er nog zand in zat.
Jammer voor de tantes ik heb hen nooit een warm hart toegedragen, vond dat heel onaardig van mezelf. Nu zie ik oudjes, beetje eenzaam, stuur ze een kaartje en zelfs een bloemetje. Blij dat ze zijn! Geeft een glimlach. En dat leer ik dan mijn kinderen.
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Calypso- schreef:
04-07-2020 16:56
Dus? Dan mag je niks zeggen ? Of zijn het zaken buiten jullie om?
Als aangetrouwde hou je toch écht je bek bij familie.
Zeker tegenover ooms en tantes.

En al helemaal als het om kritiek / ruzie / negatieve zaken gaat.


Zou hier in mijn - niet Surinaamse - familie toch ook niet geapprecieerd worden dat mijn vent ineens "lastig gaat doen" tegen mijn ooms en tantes. Of zelfs maar tegen mijn ouders.
(Mijn schoonbroer - partner van zus - heeft het 1 keer geprobeerd tegen mijn ouders.
Dat doet ie toch écht nooit meer :-D.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Calypso- schreef:
04-07-2020 16:56
Dus? Dan mag je niks zeggen ? Of zijn het zaken buiten jullie om?
Eh nee want voor die lieve vrede bla bla

En ik heb nogal een groot rechtvaardigheidsgevoel
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
04-07-2020 16:13
En waar ik mezelf echt gehaat heb gemaakt is toen ik tegen die ene eeuwig vrijgezelle kinderloze tante zei dat het misschien handig was geweest om zelf aan de man te gaan, zodat ze misschien zelf een kind kon krijgen.
Oepssss!
Terugpraten, je mond open trekken en jezelf verdedigen werd als hondsbrutaal gezien, ik heb ook regelmatig toen we eenmaal thuis waren een pets gekregen omdat birthgiver zich schaamde tov mijn grote mond. Dus dát had ik heul snel afgeleerd.
When you hit your lowest point, you are open to the greatest change. ~ Avatar Aang
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet meer naar die ooms en tantes toe gaan dan. Tot mijn 18e moest ik verplicht mee naar ooms en tantes van mijn vaders kant. Ik vond het maar een oude tuttenfamilie. Ze waren streng gelovig en de vrouwen praatten alleen maar over pap koken en huishoudelijke dingen. We kwamen er alleen op verjaardagen en met Nieuwjaar. Ik vond hen zo gemaakt overkomen. Vragen om te vragen, geen oprechte belangstelling. Dan gaf ik hele korte antwoorden. De laatste keer dat ik er bij was vond mijn moeder me zo onbeleefd dat ik voortaan niet meer mee hoefde. Toen 2 jaar daarna mijn ouders uit elkaar gingen was ik er helemaal vanaf.
Negen jaar geleden trok mijn moeder bij mijn stiefvader in. En dan kreeg ik natuurlijk ook met zijn familie te maken. Met zijn jongste dochter is het contact redelijk. Als er daar een feestje is ga ik er wel vaak even heen. Ze heeft ook altijd lekkere hapjes. Bij zijn oudste dochter kom ik niet meer. Dat vind ik zo'n over het paard getilde trien. Alles draait daar om uiterlijk vertoon en zij en man kijken neer op mensen die het minder hebben dan zij.
Miskotto schreef:
04-07-2020 15:57
Het zijn 3 zussen en 1 broer van mijn moeder, mijn moeder vond mij altijd erg vijandig, maar mijn vijandige gedrag komt ergens vandaan. Ik vind houd gewoon je snater en zit stil, je bent oud en grijs, je voegt niks meer toe, gedraag je dan niet alsof je er nog wel toe doet.
Wat een hatelijk, asociale manier van denken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak zie je die mensen dan? De ooms en tantes van mn man zie ik 2x per jaar op de verjaardag van mn schoonouders.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
04-07-2020 15:57
Het zijn 3 zussen en 1 broer van mijn moeder, mijn moeder vond mij altijd erg vijandig, maar mijn vijandige gedrag komt ergens vandaan. Ik vind houd gewoon je snater en zit stil, je bent oud en grijs, je voegt niks meer toe, gedraag je dan niet alsof je er nog wel toe doet.
Tja en zij vinden: je bent jong, je hebt jongere benen, dus loopt makkelijker, je bent jong dus sneller.
En bovenal: toen ik jong was zat ik in die positie, dus nu ben ik aan de beurt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven