Moeizame relatie met ouders: wat te doen?

26-08-2024 14:44 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal!

Jullie mening heb ik nodig, maar ik zal niet teveel in detail treden vanwege de herkenbaarheid van het verhaal. De relatie met mijn ouders is wisselend (vooral tijdens mijn jeugd erg moeizaam) en opnieuw zijn er irritaties en vraagtekens ontstaan.

Mijn vader is ziek en heeft twee jaar geleden gevraagd of ik ze (mijn ouders) financieel wilde ondersteunen en of ik intensiever voor hem wilde zorgen. In coronatijd (vanwege het besmettingsgevaar) reed ik drie keer per week naar het ziekenhuis om papa op te halen en thuis te brengen, totdat ik ging verhuizen, toen lukte dat echt niet meer.

Nu nog voor hem zorgen gaat helaas niet, omdat ik redelijk veel werk, niet in de buurt woon en ze zich samen goed kunnen redden (met hulp van instanties). Met veel moeite heb ik gezegd dat ik mijn eigen leven heb en niet verantwoordelijk ben voor hetgeen hij gevraagd heeft. Ik ben vooral geschokt geweest door papa's verzoek over die financiële ondersteuning.

Inmiddels ontstaan er steeds meer situaties waarbij ze me lijken te pesten.
- Twee jaar geleden kreeg ik geen cadeau voor mijn verjaardag
- Dit jaar waren er onzinnige dingen (een sportwedstrijd kijken op tv) belangrijker dan überhaupt op mijn verjaardag te komen.
- Er is weinig contact en interesse, komen ze nauwelijks langs (1x per jaar) en krijg ik meestal - als we elkaar zien - kritiek, negatieve en jaloers reacties als ik iets vertel. Ik heb namelijk weer gestudeerd, verdien meer (dat ik heb ik maar weggelaten) en we gaan vaker een weekendje weg of op vakantie.
- Vieren wij de verjaardag van mijn vriend, dan komen ze uren te laat.

Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat we steeds minder naar ze toe gaan. Ik zie er ook meer tegenop.

We hebben al meerdere keren met elkaar gepraat, ook over dat financiële gedeelte, de zorg en over dat zij vinden dat we niet zoveel meer langskomen (nu 1x per 3 - 5 weken), maar er blijft aan beide kanten ontevredenheid bestaan.

Ook handig om te weten: mijn ouders hebben vijf kinderen en hebben nog maar met twee kinderen (waaronder ikzelf) contact.

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben je ouders een beperking of zijn zij laag verstandelijk beperkt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het klinkt alsof de band wederzijds vooral een opgave is, er klinkt van beide kanten niets liefdevols door in hoe jullie met elkaar omgaan.
Een goed gesprek voeren lukt niet blijkbaar, of lost niets op.
Dan houd het op een gegeven moment wel op. Dan is het handig om je verwachtingen van de relatie en van je ouders naar beneden bij te stellen. Je eigen leven te leiden en het contact dat er is te laten gaan over koetjes en kalfjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
FaceofOZ schreef:
26-08-2024 15:10
Hebben je ouders een beperking of zijn zij laag verstandelijk beperkt?
Geen van beide :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
FaceofOZ schreef:
26-08-2024 15:10
Hebben je ouders een beperking of zijn zij laag verstandelijk beperkt?
Mijn bericht werd per ongeluk twee keer geplaatst! :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is wel duidelijk, dat jij er geen zin meer in hebt.

Waar ik met wel over verwonder is, waarom je zo verontwaardigd bent over het verzoek om financiele ondersteuning?
Alle reacties Link kopieren Quote
loesje* schreef:
26-08-2024 15:18
Het is wel duidelijk, dat jij er geen zin meer in hebt.

Waar ik met wel over verwonder is, waarom je zo verontwaardigd bent over het verzoek om financiële ondersteuning?
Het verzoek van mijn vader viel samen met een afgekeurde PGB voor mijn ouders, een hartinfarct en een geldbeluste opmerking van mijn (stief)moeder.

Mijn vader kreeg een hartinfarct, vervolgens zegt mijn stiefmoeder 'daar gaat mijn geld' (zei ze tegen mijn vader) en vervolgens heeft mijn vader mij gevraagd om die ondersteuning.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is die financiële ondersteuning er nou of niet? Het is gevraagd en er is over gepraat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou allang gestopt zijn met helpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
MargjeM schreef:
26-08-2024 15:30
Is die financiële ondersteuning er nou of niet? Het is gevraagd en er is over gepraat.
Nee, ze hebben geen financiële ondersteuning (ook niet van mij).
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hoeft ook niet met ze om te gaan.

Het is misschien je vader, maar iemand moet wel de titel verdienen door een goede/fijne ouder te zijn. Iemand moet jouw gezelschap verdienen, doordat diegene een fijn persoon is, in wiens gezelschap je graag bent. Als je er geen plezier aan beleeft, mag je gewoon minder gaan en minder doen.

Zoals je zelf zegt, van de 5 kinderen zijn er al 3 afgehaakt. Daar is een reden voor. De meesten mensen stoppen niet zo snel met het contact met hun ouders.

Kies voor jezelf.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mooi gezegd Dianaf. Zo zie ik het ook.
Het moet wel van twee kanten komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hand op de knip houden, ze vinden je helemaal niet belangrijk als ik je zo lees maar je geld willen ze wel hebben.

Zij hebben kinderen gekozen, jij hebt hen niet gekozen.
Als ze gewoon redden met instanties, niets geven. ze kunnen als ze geldproblemen hebben of geen budget kunnen opstellen, naar de thuisadministratie Humanitas gaan.

https://www.humanitas.nl/programmas/thuisadministratie/

Meeste gemeentes hebben ook hulp en kunnen dan ook WMO hulp voor ze bekijken.
Ook het rijden naar ziekenhuisafspraken is een taxidienst voor.
Budgetteren, opruimen, schoonmaken, buurtzorg, verpleeghulp er is van alles.
mits dit om Nederland gaat?
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 26-08-2024 15:59
1.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Toch wat limits gaan stellen. En voor jezelf kiezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
26-08-2024 15:42
Je hoeft ook niet met ze om te gaan.

Het is misschien je vader, maar iemand moet wel de titel verdienen door een goede/fijne ouder te zijn. Iemand moet jouw gezelschap verdienen, doordat diegene een fijn persoon is, in wiens gezelschap je graag bent. Als je er geen plezier aan beleeft, mag je gewoon minder gaan en minder doen.

Zoals je zelf zegt, van de 5 kinderen zijn er al 3 afgehaakt. Daar is een reden voor. De meesten mensen stoppen niet zo snel met het contact met hun ouders.

Kies voor jezelf.
Ik ben het hier ook helemaal mee eens. Ik zou stoppen met proberen.
Je moet er allemaal moeite voor doen om een fijne relatie met elkaar te hebben en te houden. Zo te lezen lijkt het alleen van jouw kant te moeten komen.
Ik zou stoppen en afhaken.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat te doen?

Voor jezelf kiezen!

Deze ouders doen enkel liefdevol onder hun voorwaarden, lijkt mij redelijk vermoeiend. Plus dat er al 3 vd 5 kids zijn afgehaakt lijkt mij niet voor zweetsokken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nolimits schreef:
26-08-2024 15:23
Het verzoek van mijn vader viel samen met een afgekeurde PGB voor mijn ouders, een hartinfarct en een geldbeluste opmerking van mijn (stief)moeder.

Mijn vader kreeg een hartinfarct, vervolgens zegt mijn stiefmoeder 'daar gaat mijn geld' (zei ze tegen mijn vader) en vervolgens heeft mijn vader mij gevraagd om die ondersteuning.
Hoezo, daar gaat mijn geld? Wat heeft dat met het hartinfarct te maken? Of bedoelt ze dat als je vader dood is/gaat, zij minder inkomen heeft?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt het beste duidelijk zijn, dat je maar een keer in de zoveel weken kunt komen en meer niet. Je hebt je werk, je gezin, meer zit er niet in. Begrijpen ze het niet, dan is dat jammer, maar niet jouw probleem.

Ook over de financiele ondersteuning kun je het beste duidelijk zijn. Gewoon nee, dat ga ik niet doen
francelle wijzigde dit bericht op 26-08-2024 17:02
0.79% gewijzigd
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eens met Francelle.

Het is wel een harde keuze om te denken: het werkt nu niet dus ik stop met het contact. Hoewel daar ook wel iets voor valt te zeggen natuurlijk; als er al drie kinderen zijn afgehaakt is dat niet voor niks.

Praten lijkt lastig te gaan, en hun gedrag is ook wat opmerkelijk. Ik denk dat je enerzijds moet bedenken wat jij nog wilt bieden en dan ligt de bal bij hen. Dus duidelijke regels; jij kan niet meerdere dagen per week mantelzorgen, maar kan eens in de [maand] een bezoekje brengen. Financiële ondersteuning zit er niet in (hoef je niet toe te lichten), maar je kan ze wel in contact brengen met instanties als het lastig is (lees: alleen contactgegevens, rest moeten ze zelf doen).

Ik denk ook dat je de verwachtingen over het contact vanuit hen (verjaardagen etc) moet bijstellen. Misschien gewoon niet meer met ze vieren. Als ze daarover beginnen kan je rustig uitleggen dat hun gedrag en keuzes daar toe geleid hebben. Zeker niet vooraf bespreken.

Als de ontevredenheid blijft, dan hebben ze zich er bij neer te leggen. Het alternatief is geen contact dan denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Praten lijkt lastig te gaan, en hun gedrag is ook wat opmerkelijk. Ik denk dat je enerzijds moet bedenken wat jij nog wilt bieden en dan ligt de bal bij hen. Dus duidelijke regels; jij kan niet meerdere dagen per week mantelzorgen, maar kan eens in de [maand] een bezoekje brengen. Financiële ondersteuning zit er niet in (hoef je niet toe te lichten), maar je kan ze wel in contact brengen met instanties als het lastig is (lees: alleen contactgegevens, rest moeten ze zelf doen).

Ik denk ook dat je de verwachtingen over het contact vanuit hen (verjaardagen etc) moet bijstellen. Misschien gewoon niet meer met ze vieren. Als ze daarover beginnen kan je rustig uitleggen dat hun gedrag en keuzes daar toe geleid hebben. Zeker niet vooraf bespreken.

Als de ontevredenheid blijft, dan hebben ze zich er bij neer te leggen. Het alternatief is geen contact dan denk ik.
[/quote]

Dit zou ik inderdaad doen. Dat geeft jezelf rust en je vader weet waar hij aan toe is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je ouders het financieel zwaar hebben snap ik dat ze geen cadeau geven en moeite hebben met op verjaardagen enzo komen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren Quote
lolapaloeza schreef:
26-08-2024 18:01
Als je ouders het financieel zwaar hebben snap ik dat ze geen cadeau geven en moeite hebben met op verjaardagen enzo komen.
Nee, snap ik niet, een reep bij de Alid kost €2 en aandacht en belangstelling voor je dochter kosten helemaal niets.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik accepteer dat het moeilijk is. Ik ga er 4x per jaar heen en dat kost al veel energie.

Die financiële ondersteuning zou voor mij afhangen van de reden, de duur, bedrag etc. Hier zijn ze wel zuinig dus als er een keer hulp nodig is dan zou ik mijn portemonnee wel willen trekken, maar dat is afhankelijk van de situatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Francelle schreef:
26-08-2024 18:15
Nee, snap ik niet, een reep bij de Alid kost €2 en aandacht en belangstelling voor je dochter kosten helemaal niets.
Er zijn reiskosten, en als je kind goed verdient kom je niet met een reep aan als ouders alsof ze nog 5 zijn, dat doet pijn.
Als je dat niet snapt heb je het altijd goed gehad, je hebt geen beeld bij geldgebrek en hoe dat is. Dat gun ik iedereen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor jullie waardevolle reacties. Hier heb ik echt heel veel aan. Mijn ouders hebben het niet breed, maar ze kunnen nog wel twee keer per jaar op vakantie of een keertje shoppen.

Het is niet erg als we geen cadeautjes meer aan elkaar geven (en dat gezamenlijk afspreken), maar om helemaal niet te komen of veel te laat, daar heb ik geen begrip voor.

Ik ben naar mijn ouders toe heel duidelijk geweest dat ik op financieel vlak niet wilde bijdragen en dat het mij teveel is om nog langer voor mijn vader te zorgen.

Toch krijg ik nog wel eens een opmerking: 'zou je niet eens helpen' of 'als jij echt iets moet, dan...' (daar kan je van alles invullen, maar dat was negatief bedoeld).

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven