Moet een man een vrouw thuisbrengen?

29-10-2020 01:21 652 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik heb sinds 8 maanden een relatie met een jongen die eerst een goede vriend van me was. Hij is 22 en ik ben 25, hij is dus een stuk jonger!

Nu lopen we eigenlijk al een tijdje tegen een probleem aan en dat gaat een beetje om principe kwesties bij mij, wat waarschijnlijk botst met zijn nog jonge karakter.

Een van deze principes is dat ik gewend ben, en zo ben ik ook opgevoed, dat een man mij ‘s nachts thuisbrengt als ik bij hem ben geweest. En even voor de duidelijkheid: we wonen in een grote stad en het is 6 minuten met de scooter en dus ongeveer 10 minuutjes met de fiets. Hij vind dat ik dat gewoon zelf moet doen. En natuurlijk kan ik dat en dat is ook zo, maar hoe fijn is het als een man graag wilt dat je veilig bent en je even naar huis brengt? Daarbij speelt natuurlijk ook mee dat hij een scooter heeft en het dus zo weinig moeite kost... Ik wil er aan de ene kant niet om vragen want dan wordt het zo geforceerd, maar nu ik het een paar keer subtiel heb aangekaart en hij mij steeds door weer en wind midden in de nacht naar huis laat gaan terwijl hij op de bank blijft zitten merk ik toch dat het me blijft irriteren.

Wat vinden jullie? Mag ik dit verwachten of moet ik mijn eisen bijstellen en accepteren dat hij gewoon niet zo is?
Alle reacties Link kopieren
Sommige zaken uit vroegere tijden zijn zo gek nog niet. En dit valt daar absoluut onder. Het heeft niets te maken met onafhankelijk zijn.

Maar een partner die uit zichzelf jou naar huis brengt laat zien zorgzaam, attent te zijn en betrokken bij jouw veiligheid. Dat zijn toch goede karaktereigenschappen voor een relatie.

Wellicht heeft hij thuis hierin niet het goede voorbeeld gekregen. Of is het gewoon een lomp type.

Daarnaast lopen meisjes en vrouwen altijd iets voor in ontwikkeling en ontwikkelen mannen zich wat later (en langer door). Hij is dus jonger dan die 3 jaar in leeftijd.

Bespreek dit met hem en anders gewoon verder kijken.
rumforviva schreef:
29-10-2020 08:48
Ik heb in verschillende plaatsen gewoond, en woon nu al weer jaren in Amsterdam, ik fiets altijd zelf naar huis, of het nu 23:15u is of 04:45u en of ik nu 1 Spa rood op heb of 10 bier. Maar ik heb zelden relatie, misschien heeft dat er mee te maken.
Ik heb lang in de grote stad gewoond en iedereen fietste daar eigenlijk zelf naar huis, tenzij je gezelschap meenam uiteraard.
Ik woonde verder weg in een andere wijk dan de rest dus ik moest altijd zo'n 4 km fietsen midden in de nacht na het stappen. Nooit iemand gehad die zei zal ik je even thuisbrengen, ook nooit gemist.
Kokoro schreef:
29-10-2020 08:28
CBS geeft ook aan dat geweld tegen vrouwen meestal bekenden betreft.

Maar goed, geloof wat je wilt.
Dat is ook zo.
Echter in vergelijking met mannen worden vrouwen vaker verkracht, van de fiets afgerukt en geweld aangedaan tijdens een wandeling of fietstochtje naar huis en dit gebeurd nog steeds relatief vaak. Tel daarbij op dat de meeste vrouwen een stuk voorzichtiger zijn, eerder een taxi pakken, worden opgehaald door iemand, ervoor zorgen dat ze met een groepje naar huis fietsen of zich gewoonweg niet avonds laat op straat begeven. Als je éen op éen zou gaan vergelijken wie in deze specifieke situatie meer gevaar loopt ligt het risico factor dus nog een stuk hoger.
Sjulia schreef:
29-10-2020 08:15
Denk dat er flink onderschat wordt hoeveel creeps er rondlopen. Ik heb dit jaar meerdere mannen gehad die zich opdringerig gedroegen en zelfs 1 keer de politie moeten bellen. Gewoon toen ik ‘s middags alleen aan het wandelen was. Ik zou het niet willen meemaken ‘s nachts, lijkt me erg angstig.
Jee waar woon je dan?
Ik zou verhuizen
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
29-10-2020 08:30
Eigen ervaring. Ik ben echt wel vaak lastiggevallen door onbekende mannen.
oh ik ook, maar ik blijf gewoon zelf fietsen
captain_hindsight schreef:
29-10-2020 08:51
Ik heb lang in de grote stad gewoond en iedereen fietste daar eigenlijk zelf naar huis, tenzij je gezelschap meenam uiteraard.
Ik woonde verder weg in een andere wijk dan de rest dus ik moest altijd zo'n 4 km fietsen midden in de nacht na het stappen. Nooit iemand gehad die zei zal ik je even thuisbrengen, ook nooit gemist.
OV trouwens ook, heb talloze nacht- en laatste treinen genomen en op kale perrons gestaan.
evelien2010 schreef:
29-10-2020 08:50
Sommige zaken uit vroegere tijden zijn zo gek nog niet. En dit valt daar absoluut onder. Het heeft niets te maken met onafhankelijk zijn.

Maar een partner die uit zichzelf jou naar huis brengt laat zien zorgzaam, attent te zijn en betrokken bij jouw veiligheid. Dat zijn toch goede karaktereigenschappen voor een relatie.

Wellicht heeft hij thuis hierin niet het goede voorbeeld gekregen. Of is het gewoon een lomp type.

Daarnaast lopen meisjes en vrouwen altijd iets voor in ontwikkeling en ontwikkelen mannen zich wat later (en langer door). Hij is dus jonger dan die 3 jaar in leeftijd.

Bespreek dit met hem en anders gewoon verder kijken.
Ik kan me wel herrinneren dat ik door een vader van een (platonische) vriend naar het ov werd gelopen in een super veilige buurt.
Die man vond het zo lomp, dat niemand meeliep. Ik vond het erg lief en ongemakkelijk, de moeder kwam ook nog met een zusje achterop ons achterna fietsen, hele happening.
Die vriend zat boos thuis, die vond het heel genant, zijn suffe ouders.
Ik ben echt een beetje moe van dat bagataliseren van de kwetsbaarheid in de maatschappij van vrouwen.

Ja, er worden ook mannen lastig gevallen, gemept en zelfs aangerand en verkracht. Maar met droge ogen beweren dat net zo hoog ligt percentueel gezien. Helemaal gek. Want dat is het echt echt niet.

En voor als iemand me niet eerder heeft gelezen. Nee ik vind dat niet een taak van een man om TO naar huis te brengen. En ik mag hopen dat ze zonder partner ook wel eens dingen in de avonden heeft gedaan en zelf naar huis is gekomen.

Maar wat is dat voor rare ontkenning van feiten?
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 29-10-2020 08:57
7.17% gewijzigd
lilalinda schreef:
29-10-2020 08:54
oh ik ook, maar ik blijf gewoon zelf fietsen
Ja, ik ook, dat zei ik al eerder ook.

Maar heb moeite met die stelling in de post waar ik op reageerde.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 29-10-2020 08:56
3.67% gewijzigd
evelien2010 schreef:
29-10-2020 08:50
Sommige zaken uit vroegere tijden zijn zo gek nog niet. En dit valt daar absoluut onder. Het heeft niets te maken met onafhankelijk zijn.

Maar een partner die uit zichzelf jou naar huis brengt laat zien zorgzaam, attent te zijn en betrokken bij jouw veiligheid. Dat zijn toch goede karaktereigenschappen voor een relatie.

Wellicht heeft hij thuis hierin niet het goede voorbeeld gekregen. Of is het gewoon een lomp type.

Daarnaast lopen meisjes en vrouwen altijd iets voor in ontwikkeling en ontwikkelen mannen zich wat later (en langer door). Hij is dus jonger dan die 3 jaar in leeftijd.

Bespreek dit met hem en anders gewoon verder kijken.
Maar dan kan hij net zo goed twijfelen aan haar zorgen om zijn veiligheid, want ze vraagt van hem om wel alleen naar huis te gaan. Terwijl ze dat zelf niet prettig vind. Nou, hij misschien ook niet. Maar omdat hij een man is moet hij daar niet moeilijk over doen?
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
29-10-2020 08:52
Jee waar woon je dan?
Ik zou verhuizen
Nee ik woon wel goed, geloof ook niet dat het daarmee te maken heeft. Ben opgegroeid in een dorpje en daar gebeurde dit soort dingen ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij dat mijn vriend mij wel thuisbracht als het echt hondenweer was en ik als 17 jarige nog een uur op de scooter moest ipv 25 minuten met de auto. Nu wonen we samen in een grote stad waar vrouwen wel eens lastiggevallen zijn en zelfs een paar mishandeld. Echt niet dat hij mij alleen over straat zou laten gaan in zo’n geval en haalt mij gewoon beneden op bij de auto als ik ‘s avonds laat terug kom, dan lopen we samen naar boven.

Als jij het eng en niet prettig vindt en je vriend vindt het nog te veel moeite om even 6 minuten op de scooter te gaan zou ik dat echt niet galant vinden. Met zo’n man zou ik niet hoeven. Maar als het puur principe is van jou vind ik dat je je aanstelt
Ja het regent hard he de laatste tijd ;-)
Ik denk dat je prima 10 minuten alleen naar huis kan fietsen, daar zit het probleem niet.
Kan me wel voorstellen dat het niet fijn is om te merken dat je vriend geen moeite voor je wil doen. Het is zo fijn om elkaar in de verliefdheidsfase, en daarna natuurlijk ook zo nu en dan, op handen te dragen. Dat maakt die periode zo bijzonder. Dat je allemaal onnodige dingen voor elkaar doet die je ook prima zelf kan, puur om te laten zien dat je dol op elkaar bent.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
29-10-2020 08:54
oh ik ook, maar ik blijf gewoon zelf fietsen
Zonder angst? Want dat zou ik niet kunnen zonder angst, en ik ga dus echt niet alleen met trillende handjes, om me heen kijkend, naar huis fietsen omdat ik principieel vind dat het moet kunnen. Dan ga ik liever relaxed naar huis met iemand naast me. Maar eigenlijk fietsen we hier zelden dus dit probleem bestaat niet echt in mijn leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken meer mannen die door vreemden zijn aangevallen (beroofd of gewoon zomaar) dan vrouwen.

Ik ben van team vriend, TO woont op zichzelf dus gaat waarschijnlijk vaak genoeg zelf over straat. Tenzij ze nooit met vriendinnen op stap gaat. En als ze nou met vriend in de stad was geweest en ze allebei onderweg zijn, dan zou ik het ook weer anders vinden als hij even een omweg nam. Maar als hij al thuis is, waarom moet hij dan de deur uit?

Als het gaat om minderjarige meisjes dan vind ik het wel weer een ander verhaal. Die zijn wat minder gewend en ik kan me herinneren dat ik toen ook een stuk angstiger was onderweg.
Ik vind niet dat hij jou thuis hoeft te brengen en al helemaal niet met de scooter. Een wandeling samen zou af en toe netjes/mooi zijn, maar hoeft ook niet per se lijkt me.
rumforviva schreef:
29-10-2020 08:54
OV trouwens ook, heb talloze nacht- en laatste treinen genomen en op kale perrons gestaan.
Dat heb ik ook wel gehad. Ik ging van Tilburg naar Utrecht laat in de avond. Wel ooit op het perron gestaan in een Schots geruit rokje, netpanty, doc martens met de Engelse vlag erop. Echt punk haha! Er kwamen toen 3 van die grote, brede mannen met baarden op me af en ik kneep hem wel even. Ze weken ook uit elkaar waardoor er 1 aan de ene kant langs me liep en 2 aan de andere kant. Terwijl ze langs liepen zei 1 van hen “Nice shoes!” tegen me :rofl: Toen moest ik wel even grinniken. Bang vanwege hun uiterlijk en de manier waarop ze om me geen liepen, terwijl ze alleen maar wat aardigs zeiden :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
29-10-2020 08:58
Zonder angst? Want dat zou ik niet kunnen zonder angst, en ik ga dus echt niet alleen met trillende handjes, om me heen kijkend, naar huis fietsen omdat ik principieel vind dat het moet kunnen. Dan ga ik liever relaxed naar huis met iemand naast me. Maar eigenlijk fietsen we hier zelden dus dit probleem bestaat niet echt in mijn leven.
ja, ik heb wel eens situaties waar ik bang van wordt. Als er iemand achter me blijft fietsen.
en ook voor mijn kinderen, ben toch altijd weer blij als ze weer veilig thuis zijn.

Maar ik laat mijn wereld niet klein maken door angst. Dus ga ik wel gewoon op straat 's nachts, als ik de kroeg in wil
(mijn vriendinnen wonen nou eenmaal net de andere kant op, dus samen fietsen kan niet).

en elke keer mijn man uit bed trommelen, omdat ik een keer door wil zakken, dat zou me weer houden om weg te gaan. Dus dat doe ik niet.
Sjulia schreef:
29-10-2020 08:58
Zonder angst? Want dat zou ik niet kunnen zonder angst, en ik ga dus echt niet alleen met trillende handjes, om me heen kijkend, naar huis fietsen omdat ik principieel vind dat het moet kunnen. Dan ga ik liever relaxed naar huis met iemand naast me. Maar eigenlijk fietsen we hier zelden dus dit probleem bestaat niet echt in mijn leven.
Ja, als je angstig bent kan dat niet nee.

Ik zeg niet dat er in de 25+ jaar dat ik me in het uitgaansleven en de nacht begeef nooit wat is voorgevallen. Maar het zijn toch kleine incidenten wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
Qua angst: ik ben wel iets alerter ‘s nachts. Overdag look ik eigenlijk altijd met een koptelefoon op met muziek of een podcast. Als het donker is doe ik dat bewust niet zodat ik geen omgevingsgeluid mis.
Maar echt angst heb ik niet meer, zeker niet op de fiets.
anappleaday wijzigde dit bericht op 29-10-2020 09:05
0.96% gewijzigd
Als je toch zulke ouderwetse ideeën aanhangt, vind je het dan ook vanzelfsprekend dat jij als vrouw minder verdient dan je mannelijke collega’s? Dat de vrouw verantwoordelijk is voor het huishouden?
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
29-10-2020 09:04
Als je toch zulke ouderwetse ideeën aanhangt, vind je het dan ook vanzelfsprekend dat jij als vrouw minder verdient dan je mannelijke collega’s? Dat de vrouw verantwoordelijk is voor het huishouden?
Waarom nou alles in het extreme trekken?
Alle reacties Link kopieren
To zegt zelf dat ze dit niet echt belangrijk vindtm maar dat ze het alleen wil omdat hij moeite moet doen...ik zou dan toch de focus leggen op wat je in een relatie echt belangrijk vindt. En niet je vriend door allerlei hoepels laten springen omdat hij moeite moet doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik ga altijd alleen naar huis ongeacht welke tijd. Wat een onzin dat ik naar huis gebracht moet worden, ik vind het seksistisch en kan prima voor mezelf zorgen.
Ik heb ook talloze slechte ervaringen maar die waren niet alleen snachts. Een keer heb ik gevraagd of iemand een stukje met me mee wilde lopen, dat was vorig jaar toen ik vlak daarvoor aangerand was in een mensenmassa op de gay pride.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven