Naakt naar de sauna met een vriendin

05-11-2025 08:39 257 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Update / afsluiting

Ik wil iedereen bedanken die hier heeft gereageerd en zijn of haar mening heeft gedeeld.
Sommige reacties waren lastig om te lezen, andere juist heel verhelderend, maar alles bij elkaar heeft het me geholpen om anders naar de situatie te kijken.

Ik ben tot het besef gekomen dat het niet eerlijk was van mij om bepaalde verwachtingen te hebben.
Liefde gaat niet over iemand willen bezitten of vasthouden, maar over iemand echt zien voor wie die is.
Ik leer nu dat van iemand houden betekent dat je haar ook haar eigen pad laat volgen, dat je naast haar staat in plaats van voor haar uit.

Ik wil me nu richten op mezelf en op hoe ik kan groeien, zodat ik in onze relatie op een manier aanwezig kan zijn die voor ons allebei goed voelt.
Ik hou van haar, maar ik besef dat liefde pas echt is als het ook vrijheid toelaat.

Bedankt aan iedereen die eerlijk reageerde. Jullie woorden hebben me geholpen om dit op een andere manier te begrijpen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-11-2025 13:05
Reden: OP volledig gewijzigd, maatregelen zijn genomen
74.80% gewijzigd
Merkwaardig antieke vraag, wil je terug naar de jaren 50?
Ben je zelf wel eens naar een sauna geweest? Zo niet, dan zou ik dat eens doen om het zelf te ervaren. In een fatsoenlijke sauna is niemand bezig met het bloot van een ander, want.. je bent allemaal bloot!
Ik weet niet wat ik lees....
Laat haar gewoon haar eigen ding doen (en maak zelf de keuze of je wel of niet mee gaat/wilt). Als dit nu het grootste probleem is van jullie relatie zou ik je wel willen feliciteren :-D (kom net zelf uit een relatie met een verborgen narciste @( ). Count your blessings!
juffert22 wijzigde dit bericht op 05-11-2025 09:16
1.79% gewijzigd
Persoonlijk zie ik ook geen probleem in naakt naar de sauna gaan. Jij ziet naakt kennelijk als iets intiems danwel seksueels, jouw vriendin ziet naaktheid niet per definitie zo. Ik ben wel benieuwd wat precies je probleem ermee is. Is het een soort jaloezie? Of angst? Of het idee dat daar iemand rond zou lopen die seksueie gedachten over haar heeft? ( dat kan overigens op het strand of in de winkel ook gebeuren)
Wat bedoel je eigenlijk met ‘samen tot een oplossing komen?’ Op dit moment lijkt het alsof die oplossing bestaat uit niet naar de sauna gaan en ‘rekening houden’ met ‘elkaar’ ( met jou dus) terwijl naar de sauna gaat misschien wel iets is wat ze al jaren nu en dan doet met een vriendin.
Persoonlijk zou ik een groot probleem hebben met een partner die hier zo ingewikkeld over doet en die van mijn lichaam een soort bezit wil maken. Dat er grenzen zijn in een relatie snap ik, maar dit zou mij veel te ver gaan.
Helemaal op en samen erom huilen nog wel. Heftig.

Je zegt dat je graag samen tot een oplossing wilt komen, maar er zijn maar 2 smaken: wel naar de sauna of niet. Zij wil wel en jij wil niet - een compromis is er niet. Dus jouw "samen tot een oplossing komen" is dan eigenlijk: zij stemt ermee in niet te gaan omdat jij dat niet wil.
Jeetje, gaat het verder wel? Je seksualiseert haar naaktheid, en komt op mij erg bezitterig over. Mensen gaan voor de ontspanning en gezondheid naar een sauna, niet om elkaar te begluren.
Ik zou zeggen: ga zelf eens een keer, dan begrijp je wat beter wat het is.
MissUnderstood schreef:
05-11-2025 09:16

Je zegt dat je graag samen tot een oplossing wilt komen, maar er zijn maar 2 smaken: wel naar de sauna of niet. Zij wil wel en jij wil niet - een compromis is er niet. Dus jouw "samen tot een oplossing komen" is dan eigenlijk: zij stemt ermee in niet te gaan omdat jij dat niet wil.

Dit klopt wel maar andersom zou het dan hetzelfde zijn. Als je zo lijnrecht tegenover elkaar staat is de uiteindelijke uitkomst altijd volledig tegen de zin van de ander.
huismuis
Okedan schreef:
05-11-2025 09:15
Persoonlijk zie ik ook geen probleem in naakt naar de sauna gaan. Jij ziet naakt kennelijk als iets intiems danwel seksueels, jouw vriendin ziet naaktheid niet per definitie zo. Ik ben wel benieuwd wat precies je probleem ermee is. Is het een soort jaloezie? Of angst? Of het idee dat daar iemand rond zou lopen die seksueie gedachten over haar heeft? ( dat kan overigens op het strand of in de winkel ook gebeuren)
Wat bedoel je eigenlijk met ‘samen tot een oplossing komen?’ Op dit moment lijkt het alsof die oplossing bestaat uit niet naar de sauna gaan en ‘rekening houden’ met ‘elkaar’ ( met jou dus) terwijl naar de sauna gaat misschien wel iets is wat ze al jaren nu en dan doet met een vriendin.
Persoonlijk zou ik een groot probleem hebben met een partner die hier zo ingewikkeld over doet en die van mijn lichaam een soort bezit wil maken. Dat er grenzen zijn in een relatie snap ik, maar dit zou mij veel te ver gaan.
Dat is dus niet het geval. Ik wil geen bezit over haar lichaam, maar ik vind dat er een emotionele en symbolische lading zit aan het naakt zijn. Ik vind dat wanneer jouw partner iets moeilijk vind, je samen tot een oplossing of compromis moet komen, je zit tenslotte samen in een relatie en dat gaat twee kanten op..
En advies: ik zou jouw idee over naaktheid eens fiks onder de loep nemen, als je je vriendin niet kwijt wilt. Vooral ook eens onderzoeken wat hier achter zit (jaloersheid? bezitterigheid?). Aan de sauna is niets seksueels - dat zou je weten als je er ook eens heen zou gaan.

Ik zou geen relatie willen met een man die zo jaloers of bezitterig is dat hij "op, helemaal op" zou zijn als ik naar de sauna zou willen.
Hierover huilen?
En ja, jouw gevoel is inderdaad minder (of beter gezegd, niks) waard in deze "discussie". Het is haar lichaam.
Net zoals het aan jou is te besluiten dat een sauna niks voor jou is.
Milestone schreef:
05-11-2025 09:21
Dit klopt wel maar andersom zou het dan hetzelfde zijn. Als je zo lijnrecht tegenover elkaar staat is de uiteindelijke uitkomst altijd volledig tegen de zin van de ander.

Zeker, en dat zei ik ook: een compromis is niet mogelijk.
m2321 schreef:
05-11-2025 09:22
Dat is dus niet het geval. Ik wil geen bezit over haar lichaam, maar ik vind dat er een emotionele en symbolische lading zit aan het naakt zijn. Ik vind dat wanneer jouw partner iets moeilijk vind, je samen tot een oplossing of compromis moet komen, je zit tenslotte samen in een relatie en dat gaat twee kanten op..
Maar wat zou dan een compromis zijn waar jij mee zou kunnen leven?
huismuis
Ik zie dat sommige mensen reageren alsof ik bezitterig ben of dit allemaal overdreven vind. Dat is natuurlijk hun goed recht, maar ik wil wel even duidelijk maken dat dit niet het hele verhaal is en dat ik hier niet ben om veroordeeld te worden.

Ik heb dit gedeeld omdat ik oprecht wilde weten hoe anderen erover denken, niet om ruzie te zoeken of iemand de schuld te geven.
Het gaat mij niet om controle of eigenaarschap, maar om emotionele verbinding en communicatie in een relatie.
Ik zoek hier gewoon naar volwassen perspectieven van mensen die misschien zelf ooit in een situatie hebben gezeten waarin waarden of grenzen botsten, en hoe zij daar samen uit zijn gekomen.

Kinderachtige of oordelende reacties helpen op zo’n moment niet echt verder. Ik probeer dit gewoon te begrijpen en misschien iets te leren uit hoe anderen hier naar kijken.
En als ze naar de sauna zou gaan op damesdag, is het dan anders?
m2321 schreef:

Maar hoe ziet dat compromis of die oplossing er dan uit? Je gaat wel of je gaat niet - zoveel andere smaken zijn er niet (of je moet badpakdag een compromis vinden).
Een symbolische lading aan naakt zijn?
Dat moet je echt even uitleggen.

En nee, dit is niet iets van jullie samen. Het is haar lichaam, haar keuze.
Staat dat je niet aan, dan ben je vrij de relatie te verbreken.
MissUnderstood schreef:
05-11-2025 09:16

Dit!
There is always something happening, and it's usually right now
m2321 schreef:
Maar er toch geen compromis mogelijk? Jij wil dat zij niet gaat en zij wil wel gaan. Half gaan gaat niet natuurlijk.

Welke emotionele en symbolische lading zit aan naaktheid voor jou? Ik denk dat je je hier toch overheen zult moeten zetten.
Where is my mind?
Iedereen is daar naakt en als je moeite hebt met het feit dat anderen je vriendin naakt zien hoe ga je dat dan doen als ze ooit een operatie moet ondergaan?

Misschien kunnen jullie eerst op een badkleding dag gaan zodat jij kan wennen. Al lijkt het me niet prettig om met badkleding in een sauna te zitten waar je je kapot zweet.
gonniegijsje schreef:
05-11-2025 09:10
Merkwaardig antieke vraag, wil je terug naar de jaren 50?
Ik vind het ook een antieke vraag, aan de andere kant zou ik het wel respecteren als mijn partner er moeite mee zou hebben, hoe ver het ook van mijn bed is.

Idd een keer meegaan?

Of anders zou ik als vriendin op badpakkendag gaan maar dan is minder fijn natuurlijk...
.
Ik hoop dat je even heel snel normaal gaat doen.
Dat jij alleen bloot wilt waar zij bij is moet je zelf weten maar dat je denkt dat ook voor een ander te kunnen bepalen...

Té belachelijk!!
Je hebt het wel steeds over een oplossing of compromis, maar wat zie jij dan als de oplossing of compromis?
Huilen om een sauna?
Ik snap niks van dit topic.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven