Naakt naar de sauna met een vriendin

05-11-2025 08:39 257 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Update / afsluiting

Ik wil iedereen bedanken die hier heeft gereageerd en zijn of haar mening heeft gedeeld.
Sommige reacties waren lastig om te lezen, andere juist heel verhelderend, maar alles bij elkaar heeft het me geholpen om anders naar de situatie te kijken.

Ik ben tot het besef gekomen dat het niet eerlijk was van mij om bepaalde verwachtingen te hebben.
Liefde gaat niet over iemand willen bezitten of vasthouden, maar over iemand echt zien voor wie die is.
Ik leer nu dat van iemand houden betekent dat je haar ook haar eigen pad laat volgen, dat je naast haar staat in plaats van voor haar uit.

Ik wil me nu richten op mezelf en op hoe ik kan groeien, zodat ik in onze relatie op een manier aanwezig kan zijn die voor ons allebei goed voelt.
Ik hou van haar, maar ik besef dat liefde pas echt is als het ook vrijheid toelaat.

Bedankt aan iedereen die eerlijk reageerde. Jullie woorden hebben me geholpen om dit op een andere manier te begrijpen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-11-2025 13:05
Reden: OP volledig gewijzigd, maatregelen zijn genomen
74.80% gewijzigd
Even voor de duidelijkheid: wil je vriendin met jou samen naar de sauna, of wil ze met een vriendin naar de sauna zonder jou? Dat laatste begrijp ik namelijk uit de topictitel.
huismuis
Oooo... ik las dit en dacht, die arme man durft niet met zijn blote pielemuis onder een handdoek.

Maar nee, anderen mogen niet naar jouw vriendin kijken. OK. Tja. Denk dat het je eigen dirty mind is die je in de weg zit, want mensen gaan gewoonlijk naar de sauna ter ontspanning. Zeker vrouwen.
Zij heeft gelijk, en als jij daar niet aan kan of wil wennen dan passen jullie niet genoeg bij elkaar en ben je allebei beter af alleen of met iemand die wel bij je past.
m2321 schreef:
05-11-2025 09:22
Dat is dus niet het geval. Ik wil geen bezit over haar lichaam, maar ik vind dat er een emotionele en symbolische lading zit aan het naakt zijn. Ik vind dat wanneer jouw partner iets moeilijk vind, je samen tot een oplossing of compromis moet komen, je zit tenslotte samen in een relatie en dat gaat twee kanten op..

Maar het moet wel jouw kant zijn.

Koekoek
LaFleurNoire schreef:
05-11-2025 09:28
Je hebt het wel steeds over een oplossing of compromis, maar wat zie jij dan als de oplossing of compromis?

Misschien dat vriendin een handdoek om zich heen houdt, of op badkledingdag gaat, zoals anderen al schreven.
huismuis
m2321 schreef:
05-11-2025 09:22

……….

Ik vind het idee dat andere mensen haar naakt zien gewoon moeilijk. Niet omdat ik wil bepalen wat ze met haar lichaam doet, maar omdat ik dat zie als iets wat wij samen delen.
…………….
Dat is dus niet het geval. Ik wil geen bezit over haar lichaam, maar ik vind dat er een emotionele en symbolische lading zit aan het naakt zijn. Ik vind dat wanneer jouw partner iets moeilijk vind, je samen tot een oplossing of compromis moet komen, je zit tenslotte samen in een relatie en dat gaat twee kanten op..
Je wilt geen bezit over haar lichaam zeg je, maar je wilt wel bepalen hoe zij haar eigen lichaam moet ervaren. Namelijk dat ze haar naaktheid alleen deelt met jou, omdat jij vindt dat dat zo hoort.

Dat rijmt niet met elkaar. De enige uitkomst die er kan zijn, is dat zij wel naakt naar de sauna gaat maar jij niet. Je zit tenslotte samen in een relatie en op deze manier gaat het dus twee kanten op. Agree to disagree bestaat ook als uitkomst.

.
.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 05-11-2025 09:34
Reden: Dubbel
99.81% gewijzigd
Dit is niet heel gezond, voor jezelf, de relatie en je vriendin.
Heel zwaar beladen op iets wat heel normaal is.

Je zegt dat je vind dat je met elkaar rekening houdt in een relatie en het twee kanten op gaat. Hoe beweeg je in dit voorbeeld naar je vriendin?

Het lijkt er op dat je alleen maar wil dat zij akkoord gaat met jou. Want voor jou is het zo zwaar beladen en nu voelen jouw emoties ondergeschikt.
Het klinkt nogal manipulatief.

Ik geef je vriendin groot gelijk, het is haar lichaam. En jij hebt het maar te accepteren. Het enige wat je kan doen is jouw eigen pijn omtrent dit stuk aan te kijken. Wat raakt het in jou?
Ga dat helen en geen regels opleggen die gaan over haar eigen autonomie.

Dat zij al zoveel gesprekken met je heeft gehad en je heeft willen begrijpen. Naar je luisteren en je serieus nemen is groots! Zie dat ook en pak je eigen sores nu aan.
Anders ben je haar kwijt en dat zou ik niks meer dan logisch vinden. Ze heeft na mijn idee al een lange adem!
Zij wil graag naar een gemengde sauna waar iedereen naakt is. Voor haar is dat iets normaals en ontspannends, ze koppelt er totaal geen betekenis aan. Voor mij ligt dat anders. Naaktheid heeft voor mij juist een emotionele en symbolische lading, iets wat hoort bij intimiteit en bij je geliefde.
Ik vind het idee dat andere mensen haar naakt zien gewoon moeilijk. Niet omdat ik wil bepalen wat ze met haar lichaam doet, maar omdat ik dat zie als iets wat wij samen delen.

Het voelt voor mij alsof mijn gevoel minder waard is, omdat haar besluit al vaststaat. .
Ik ben op, echt helemaal op, en ik weet niet meer of ik nou onredelijk ben of dat dit gevoel juist normaal is.

Tweede keer deze ochtend dat mijn kaak op de grond ligt. Ik zou zeggen: doe normaal! En ja je bent bizar onredelijk.
Oh en als we er anders over denken zijn we onvolwassen?

Lekkere manier van denken heb je ..

Ik adviseer je vriendin om ontzettend hard weg te rennen.
BeeDifferent schreef:
05-11-2025 09:30
Maar het moet wel jouw kant zijn.

Koekoek
Haha, dat dus.
Je zult vast niet de enige man zijn die er moeite mee heeft.
Maar de sauna is niks seksueels.
Vind je het wel oké als ze met een vriendin naar het strand gaat, in bikini?
Ik denk dat ze dan meer bekeken wordt dan in een sauna.
Je hebt helemaal gelijk, tuurlijk heb je jaloerse gevoelens, je houdt van haar. Dat is geen controle, vanuit liefde wil je haar privé en niet publiek. Goed dat je dit gevoel hebt, je hebt tenminste nog iets natuurlijks.
m2321 schreef:
05-11-2025 09:25
Ik zie dat sommige mensen reageren alsof ik bezitterig ben of dit allemaal overdreven vind. Dat is natuurlijk hun goed recht, maar ik wil wel even duidelijk maken dat dit niet het hele verhaal is en dat ik hier niet ben om veroordeeld te worden.

Ik heb dit gedeeld omdat ik oprecht wilde weten hoe anderen erover denken, niet om ruzie te zoeken of iemand de schuld te geven.
Het gaat mij niet om controle of eigenaarschap, maar om emotionele verbinding en communicatie in een relatie.
Ik zoek hier gewoon naar volwassen perspectieven van mensen die misschien zelf ooit in een situatie hebben gezeten waarin waarden of grenzen botsten, en hoe zij daar samen uit zijn gekomen.

Kinderachtige of oordelende reacties helpen op zo’n moment niet echt verder. Ik probeer dit gewoon te begrijpen en misschien iets te leren uit hoe anderen hier naar kijken.

Nee, je wil begrip voor jouw standpunt. Want je hebt nu al een hoop posts gekregen waarin mensen aangeven dat ze jouw visie absoluut niet delen en het heel ver vinden gaan van jou, jou onredelijk vinden en vinden overdrijven. Dat is dus antwoord op de vraag in je OP, maar die antwoorden bevallen je duidelijk niet, daarom doe je nu net alsof mensen niet echt antwoord geven.

Anderen kijken hiernaar zoals al die anderen die naar de sauna gaan, of naar een naaktstrand, of zoals vele nudisten etc. Maar dat is niet iets wat jij wil begrijpen, dan zou je je vraag namelijk heel anders gesteld hebben. Mijn advies: grow up.
Milestone schreef:
05-11-2025 09:29
Even voor de duidelijkheid: wil je vriendin met jou samen naar de sauna, of wil ze met een vriendin naar de sauna zonder jou? Dat laatste begrijp ik namelijk uit de topictitel.
Dat laatste.
m2321 schreef:
05-11-2025 09:25
Ik zie dat sommige mensen reageren alsof ik bezitterig ben of dit allemaal overdreven vind. Dat is natuurlijk hun goed recht, maar ik wil wel even duidelijk maken dat dit niet het hele verhaal is en dat ik hier niet ben om veroordeeld te worden.

Ik heb dit gedeeld omdat ik oprecht wilde weten hoe anderen erover denken, niet om ruzie te zoeken of iemand de schuld te geven.
Het gaat mij niet om controle of eigenaarschap, maar om emotionele verbinding en communicatie in een relatie.
Ik zoek hier gewoon naar volwassen perspectieven van mensen die misschien zelf ooit in een situatie hebben gezeten waarin waarden of grenzen botsten, en hoe zij daar samen uit zijn gekomen.

Kinderachtige of oordelende reacties helpen op zo’n moment niet echt verder. Ik probeer dit gewoon te begrijpen en misschien iets te leren uit hoe anderen hier naar kijken.
Het kinderachtig en veroordelend noemen als mensen een andere mening zijn toegedaan dan jij is nu niet echt open staan voor andere perspectieven, vind je wel?

Ik mis alle zelfreflectie hier.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 05-11-2025 09:39
1.68% gewijzigd
gonniegijsje schreef:
05-11-2025 09:33
Oh en als we er anders over denken zijn we onvolwassen?

Lekkere manier van denken heb je ..

Ik adviseer je vriendin om ontzettend hard weg te rennen.
Grappig dat je dat zegt gonnie! Ik vind het helemaal niet erg om andere meningen te horen. Dat is juist waarom ik dit heb gemaakt! Ik heb een verkeerd beeld bij een sauna maar in de diepte gaat het daar niet om. Mijn vraag was hoe andere mensen er over heen komen wanneer 2 verschillende waardes botsen. Voor de één gaat het om autonomie, waarbij het voor de ander gaat om iets anders. Allebei natuurlijk goede waardes en ik probeer haar beter te begrijpen. De hoewat harde meningen die vind ik niet erg, maar ik heb er niks aan als je inhoudelijk niks zegt.
Ik ben zo te lezen tot nu toe de enige die 'kamp' TO is maar ik vind er 'helemaal doorheen zitten' en erom huilen ook wel erg overdreven.
Ik zou zelf ook nóóit naar een naakt sauna gaan, ook omdat ik naakt zijn iets heel intiems vind en dit alleen voor mijn partner vind.
Maar we denken er gelukkig hetzelfde over.

In jouw geval is er zoals al benoemd is helaas geen compromis mogelijk. Zou zij eventueel open staan voor badkleding dagen? Als ze dat voldoende vindt.
Heb je al eens geprobeerd om normaal te doen?
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
S-Groot schreef:
05-11-2025 09:37
Nee, je wil begrip voor jouw standpunt. Want je hebt nu al een hoop posts gekregen waarin mensen aangeven dat ze jouw visie absoluut niet delen en het heel ver vinden gaan van jou, jou onredelijk vinden en vinden overdrijven. Dat is dus antwoord op de vraag in je OP, maar die antwoorden bevallen je duidelijk niet, daarom doe je nu net alsof mensen niet echt antwoord geven.

Anderen kijken hiernaar zoals al die anderen die naar de sauna gaan, of naar een naaktstrand, of zoals vele nudisten etc. Maar dat is niet iets wat jij wil begrijpen, dan zou je je vraag namelijk heel anders gesteld hebben. Mijn advies: grow up.
Overigens ook niet waar. Ik vind het erg fijn dat mensen hun mening delen! Heb het ook zeker niet over de opmerkingen waarbij mensen zeggen dat ik overdrijf. Misschien is dat wel iets wat ik even nodig had. Ik heb zelf in mijn omgeving mensen die mijn mening wel delen, dus ik vind het fijn om te zien dat mensen de andere kant hiervan uitleggen. Ik hou ontzettend veel van mijn vriendin en zou alles er aan doen om ook haar standpunten te begrijpen
Weet je wat kinderachtig is? Je vriendin (willen) verbieden naar de sauna te gaan. Grow up.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
m2321 schreef:
05-11-2025 09:38
Grappig dat je dat zegt gonnie! Ik vind het helemaal niet erg om andere meningen te horen. Dat is juist waarom ik dit heb gemaakt! Ik heb een verkeerd beeld bij een sauna maar in de diepte gaat het daar niet om. Mijn vraag was hoe andere mensen er over heen komen wanneer 2 verschillende waardes botsen. Voor de één gaat het om autonomie, waarbij het voor de ander gaat om iets anders. Allebei natuurlijk goede waardes en ik probeer haar beter te begrijpen. De hoewat harde meningen die vind ik niet erg, maar ik heb er niks aan als je inhoudelijk niks zegt.

Maar hier botsen niet echt 2 waardes. Jij dicht een waarde toe aan naaktheid, en zij niet.
Je kan het hier over hebben dat jij het ongemakkelijk vindt (misschien vindt ze het zelf totaal niet erg om dan maar op een badkledingdag te gaan als die er is, dan heb je daar je compromis) maar je kan haar uiteraard helemaal niks verbieden. Haar lichaam is van haar en ze doet helemaal niks verkeerd door naakt naar de sauna te gaan.
Mijn man vond het toen we net samen waren ook een raar idee dat ik naakt in de sauna zou rondlopen, maar hield me niet tegen (heb toen zelf gekozen op badkledingdag te gaan). Sinds we zelf een keer in de sauna zijn geweest snapt hij helemaal niks meer van dat rare gevoel erbij, omdat er dus inderdaad helemaal niks seksueels is aan een normale sauna.

“Naakt heeft een emotionele en symbolische lading” vind ik echt heel apart. We worden allemaal naakt geboren hoor.
charlie591 wijzigde dit bericht op 05-11-2025 09:46
27.96% gewijzigd
Celeste23 schreef:
05-11-2025 09:40
Ik ben zo te lezen tot nu toe de enige die 'kamp' TO is maar ik vind er 'helemaal doorheen zitten' en erom huilen ook wel erg overdreven.
Ik zou zelf ook nóóit naar een naakt sauna gaan, ook omdat ik naakt zijn iets heel intiems vind en dit alleen voor mijn partner vind.
Maar we denken er gelukkig hetzelfde over.

In jouw geval is er zoals al benoemd is helaas geen compromis mogelijk. Zou zij eventueel open staan voor badkleding dagen? Als ze dat voldoende vindt.
Ik begrijp dat het huilen etc overdreven overkomt, dat is iets wat ik er beter uit had kunnen laten omdat het out of context is, waar we tegen aan liepen was niet alleen dit, en niet de “reden” dat wij aan het huilen waren.

Ze zou daar niet voor open staan, omdat het voor haar dan voelt alsof ik bepaal over haar lichaam. wat ik ook kan begrijpen.. De meeste reacties hier helpen me wel om te beseffen dat ik niet zo diep er over na moet denken, ookal zijn sommige wat hard hahaha
m2321 schreef:
05-11-2025 09:38

Dat was niet je vraag en dan had je het anders in moet steken (kijk alleen al naar je titel). Dus als je meer over 2 verschillende visies wil discussieren kun je beter daar een apart topic over openen, hier zal het (ook) over jouw bizarre visie gaan over of jouw vriendin al dan niet naar de sauna 'mag' van jou.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven