Naakt naar de sauna met een vriendin
woensdag 5 november 2025 om 08:39
Update / afsluiting
Ik wil iedereen bedanken die hier heeft gereageerd en zijn of haar mening heeft gedeeld.
Sommige reacties waren lastig om te lezen, andere juist heel verhelderend, maar alles bij elkaar heeft het me geholpen om anders naar de situatie te kijken.
Ik ben tot het besef gekomen dat het niet eerlijk was van mij om bepaalde verwachtingen te hebben.
Liefde gaat niet over iemand willen bezitten of vasthouden, maar over iemand echt zien voor wie die is.
Ik leer nu dat van iemand houden betekent dat je haar ook haar eigen pad laat volgen, dat je naast haar staat in plaats van voor haar uit.
Ik wil me nu richten op mezelf en op hoe ik kan groeien, zodat ik in onze relatie op een manier aanwezig kan zijn die voor ons allebei goed voelt.
Ik hou van haar, maar ik besef dat liefde pas echt is als het ook vrijheid toelaat.
Bedankt aan iedereen die eerlijk reageerde. Jullie woorden hebben me geholpen om dit op een andere manier te begrijpen.
Ik wil iedereen bedanken die hier heeft gereageerd en zijn of haar mening heeft gedeeld.
Sommige reacties waren lastig om te lezen, andere juist heel verhelderend, maar alles bij elkaar heeft het me geholpen om anders naar de situatie te kijken.
Ik ben tot het besef gekomen dat het niet eerlijk was van mij om bepaalde verwachtingen te hebben.
Liefde gaat niet over iemand willen bezitten of vasthouden, maar over iemand echt zien voor wie die is.
Ik leer nu dat van iemand houden betekent dat je haar ook haar eigen pad laat volgen, dat je naast haar staat in plaats van voor haar uit.
Ik wil me nu richten op mezelf en op hoe ik kan groeien, zodat ik in onze relatie op een manier aanwezig kan zijn die voor ons allebei goed voelt.
Ik hou van haar, maar ik besef dat liefde pas echt is als het ook vrijheid toelaat.
Bedankt aan iedereen die eerlijk reageerde. Jullie woorden hebben me geholpen om dit op een andere manier te begrijpen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-11-2025 13:05
Reden: OP volledig gewijzigd, maatregelen zijn genomen
Reden: OP volledig gewijzigd, maatregelen zijn genomen
74.80% gewijzigd
woensdag 5 november 2025 om 09:45
woensdag 5 november 2025 om 09:46
Er is op zich niets mis mee om de naaktheid van je eigen partner te seksualiseren.
Verder helemaal met je eens.
woensdag 5 november 2025 om 09:46
Of je kunt de relatie uitmaken. Dat zou ik doen, als ik jouw vriendin was en er werd zo moeilijk gedaan over een dagje naar de sauna.m2321 schreef: ↑05-11-2025 09:22Dat is dus niet het geval. Ik wil geen bezit over haar lichaam, maar ik vind dat er een emotionele en symbolische lading zit aan het naakt zijn. Ik vind dat wanneer jouw partner iets moeilijk vind, je samen tot een oplossing of compromis moet komen, je zit tenslotte samen in een relatie en dat gaat twee kanten op..
woensdag 5 november 2025 om 09:47
m2321 schreef: ↑05-11-2025 09:41Overigens ook niet waar. Ik vind het erg fijn dat mensen hun mening delen! Heb het ook zeker niet over de opmerkingen waarbij mensen zeggen dat ik overdrijf. Misschien is dat wel iets wat ik even nodig had. Ik heb zelf in mijn omgeving mensen die mijn mening wel delen, dus ik vind het fijn om te zien dat mensen de andere kant hiervan uitleggen. Ik hou ontzettend veel van mijn vriendin en zou alles er aan doen om ook haar standpunten te begrijpen
En waarom heb je dan geen topic geopend met de vraag: "Mensen die naar de sauna gaan: wat is jullie visie op naaktheid"? Ik zag in de OP en je eerdere berichten in elk geval geen enkel teken dat jij het echt wil begrijpen.
Misschien dat je daar nu wel gaat komen hoor, nu ik enige zelfreflectie en relativering zie. Ben benieuwd.
woensdag 5 november 2025 om 09:47
Snap ik ook, ergens weet ik ook dat mijn gevoel er niet hoort of hoeft te zijn en had ik deze post gemaakt zodat mensen konden uitleggen wat hun er over denken.
woensdag 5 november 2025 om 09:48
Ik dacht eerst dat je sarcastisch was. Maar ik begrijp dat je het meent. Jij gaat ook niet op vakantie zonder je man, zelfs niet met een vriendin. Ik vind het overigens wel verwarrend dat je jezelf alleenstaande ouder noemt, maar je wel een man hebt.
Overigens kun je prima van iemand houden zonder jaloers te zijn. Dan ben je namelijk zeker van je partner en van je relatie. De mate van jaloezie zegt niks over hoeveel je van iemand houdt.
anoniem_6915d41299370 wijzigde dit bericht op 05-11-2025 12:46
0.07% gewijzigd
woensdag 5 november 2025 om 09:48
Ik heb het verkeerd aangepakt waardoor meerdere het verkeerde idee kregen. Goed punt!S-Groot schreef: ↑05-11-2025 09:47En waarom heb je dan geen topic geopend met de vraag: "Mensen die naar de sauna gaan: wat is jullie visie op naaktheid"? Ik zag in de OP en je eerdere berichten in elk geval geen enkel teken dat jij het echt wil begrijpen.
Misschien dat je daar nu wel gaat komen hoor, nu ik enige zelfreflectie en relativering zie. Ben benieuwd.
woensdag 5 november 2025 om 09:49
Jij maakt er een 'situatie' van hè, niet je vriendin.
Wat voor beeld heb jij eigenlijk bij een sauna?
There is always something happening, and it's usually right now
woensdag 5 november 2025 om 09:50
Celeste23 schreef: ↑05-11-2025 09:40Ik ben zo te lezen tot nu toe de enige die 'kamp' TO is maar ik vind er 'helemaal doorheen zitten' en erom huilen ook wel erg overdreven.
Ik zou zelf ook nóóit naar een naakt sauna gaan, ook omdat ik naakt zijn iets heel intiems vind en dit alleen voor mijn partner vind.
Maar we denken er gelukkig hetzelfde over.
In jouw geval is er zoals al benoemd is helaas geen compromis mogelijk. Zou zij eventueel open staan voor badkleding dagen? Als ze dat voldoende vindt.
En zo zullen er echt veel meer mensen zijn. Maar als je zoiets een heel belangrijke 'waarde' vindt dan moet je iemand zoeken die er hetzelfde in staat (zoals jij en je partner). Want vinden dat je partner maar naar die waarde moet leven omdat jij het zo belangrijk vindt is er echt over.
woensdag 5 november 2025 om 09:51
Ik ga al jaren naar de sauna en zou het echt verschrikkelijk vinden als ik een nieuwe partner zou treffen die daar moeite mee zou hebben.
Voor mijn idee haalt OP naakt zijn en intimiteit door elkaar. Dat zijn twee verschillende dingen. Naakt is je blote lijf. Intimiteit is iets heel anders.
De sauna is niet intiem. Niet seksueel. Iedereen is daar gewoon bloot. Juist omdat je allemaal je kleren uit hebt is er niks seksueels of intiems aan.
Mensen gaan ook niet naar de sauna om elkaar te bekijken. Ik ben helemaal niet bezig met het bloot van de ander. Ik geniet van het zweten, de rust en het feit dat ik even verplicht zonder telefoon ben.
Ik begrijp dat jij er moeite mee hebt maar de oplossing zit hier m.i. in het feit dat jij je mindset hieromtrent moet veranderen. Het zou echt veel te ver gaan om dit van je partner af te nemen of het haar te verbieden. En wat is dan de volgende stap? Een bikini is wel erg bloot, ze moet een badpak dragen?
Nee OP, jij bent degene die moet onderzoeken én aangaan wat je hier zo dwars zit om het vervolgens op te lossen.
Er is in deze situatie geen gulden middenweg. Je kan niet half bloot naar de sauna. Bovendien heb jij toch echt geen zeggenschap hierover. Ook al voelt dat voor jou wel zo. Dat gevoel mag je gaan onderzoeken en je mag leren verdragen dat zij iets zal doen waar jij moeite mee hebt.
Wellicht is een dagje sauna in je eentje ook niet verkeerd. Om zelf te ervaren dat niemand in de sauna met het naakt zijn bezig is.
Voor mijn idee haalt OP naakt zijn en intimiteit door elkaar. Dat zijn twee verschillende dingen. Naakt is je blote lijf. Intimiteit is iets heel anders.
De sauna is niet intiem. Niet seksueel. Iedereen is daar gewoon bloot. Juist omdat je allemaal je kleren uit hebt is er niks seksueels of intiems aan.
Mensen gaan ook niet naar de sauna om elkaar te bekijken. Ik ben helemaal niet bezig met het bloot van de ander. Ik geniet van het zweten, de rust en het feit dat ik even verplicht zonder telefoon ben.
Ik begrijp dat jij er moeite mee hebt maar de oplossing zit hier m.i. in het feit dat jij je mindset hieromtrent moet veranderen. Het zou echt veel te ver gaan om dit van je partner af te nemen of het haar te verbieden. En wat is dan de volgende stap? Een bikini is wel erg bloot, ze moet een badpak dragen?
Nee OP, jij bent degene die moet onderzoeken én aangaan wat je hier zo dwars zit om het vervolgens op te lossen.
Er is in deze situatie geen gulden middenweg. Je kan niet half bloot naar de sauna. Bovendien heb jij toch echt geen zeggenschap hierover. Ook al voelt dat voor jou wel zo. Dat gevoel mag je gaan onderzoeken en je mag leren verdragen dat zij iets zal doen waar jij moeite mee hebt.
Wellicht is een dagje sauna in je eentje ook niet verkeerd. Om zelf te ervaren dat niemand in de sauna met het naakt zijn bezig is.
fflow wijzigde dit bericht op 05-11-2025 09:53
3.43% gewijzigd
woensdag 5 november 2025 om 09:51
Ik heb geen goed beeld bij een sauna, ik snap dat mensen er heen gaan voor ontspanning, en niet per se voor de naaktheid zelf. Ik had daarom ook aangegeven zelf met haar naar de sauna te willen danGrobbekuiken_ schreef: ↑05-11-2025 09:49Jij maakt er een 'situatie' van hè, niet je vriendin.
Wat voor beeld heb jij eigenlijk bij een sauna?
woensdag 5 november 2025 om 09:53
Pelle schreef: ↑05-11-2025 09:48Ik dacht eerst dat je sarcastisch was. Maar ik begrijp dat je het meent. Jij gaat ook niet op vakantie zonder je man, zelfs niet met een vriendin. Ik vind het overigens wel verwarrend dat je jezelf alleenstaande ouder noemt, maar je wel een man hebt.
Overigens kun je prima van niemand houden zonder jaloers te zijn. Dan ben je namelijk zeker van je partner en van je relatie. De mate van jaloezie zegt niks over hoeveel je van iemand houdt.
Ik zie het als een trollende dan wel idiote reactie dus nam het niet serieus. Vanuit 'liefde' ook
woensdag 5 november 2025 om 09:53
Je komt jong op me over, ik schat dat je nog geen 30 bent, klopt dat?
Het voelt voor mij toch echt een beetje als iemand met weinig levenservaring die daardoor iets wat heel normaal is (lekker ontspannen in een sauna) heel ingewikkeld heeft gemaakt in zijn hoofd. Ik zou je echt aan willen raden zelf met je vriendin naar een sauna te gaan, desnoods op badkledingdag in eerste instantie. Dan kan je een beetje de vibe voelen en leer je dat het echt niet iets is dat intiem is. Mensen in de sauna zijn helemaal niet met anderen bezig.
woensdag 5 november 2025 om 09:54
Fflow schreef: ↑05-11-2025 09:51Ik ga al jaren naar de sauna en zou het echt verschrikkelijk vinden als ik een nieuwe partner zou treffen die daar moeite mee zou hebben.
Ik begrijp dat jij er moeite mee hebt maar de oplossing zit hier m.i. in het feit dat jij je mindset hieromtrent moet veranderen. Het zou echt veel te ver gaan om dit van je partner af te nemen of het haar te verbieden. Jij bent degene die moet onderzoeken én aangaan wat je hier zo dwars zit om het vervolgens op te lossen.
Bedankt voor je fijne uitleg. Ik denk ook dat ik een verkeerd beeld heb bij naaktheid op zich, en ik probeer uit te zoeken hoe ik dit kan veranderen. veel van de reacties hier helpen ook erg om het uit te leggen.
woensdag 5 november 2025 om 09:55
woensdag 5 november 2025 om 09:56
Charlotta schreef: ↑05-11-2025 09:53Je komt jong op me over, ik schat dat je nog geen 30 bent, klopt dat?
Het voelt voor mij toch echt een beetje als iemand met weinig levenservaring die daardoor iets wat heel normaal is (lekker ontspannen in een sauna) heel ingewikkeld heeft gemaakt in zijn hoofd. Ik zou je echt aan willen raden zelf met je vriendin naar een sauna te gaan, desnoods op badkledingdag in eerste instantie. Dan kan je een beetje de vibe voelen en leer je dat het echt niet iets is dat intiem is. Mensen in de sauna zijn helemaal niet met anderen bezig.
Ik denk ook zeker dat het komt omdat ik nog jong ben. Juist daarom vond ik het nu een goede tijd om de andere visie hier op te zien, ik probeer uit te vogelen hoe ik er voor kan zorgen dat het in mijn hoofd allemaal wat minder ingewikkeld kan worden. Maar ben het er helemaal mee eens dat mijn vriendin daar geen middenweg voor hoeft te vinden, zij zal er niet de dupe van zijn.
Dat hebben de reacties me goed laten inzien
Dat zou ik dan zeker een keer doen. Kan het alsnog zijn dat je er zelf niks mee gaat hebben maar dan zie je zelf dat het niks met seksualiteit te maken heeft en kan je vriendin lekker met haar vriendin naar de sauna zonder dat jij je allemaal gekke dingen in je hoofd haalt.
There is always something happening, and it's usually right now
"niet per se" kun je echt uit die zin schrappen. Een sauna is geen nudistenoord, het is een ruimte waar je inderdaad voor ontspanning komt, of om je spieren los te maken, of om een opkomende verkoudheid uit te zweten, of om je even helemaal gepamperd te voelen. Met houden van naakt zijn heeft het echt niets te maken.
Ik ben een fervent saunaganger en kan je verzekeren dat het merendeel van de saunabezoekers niet komt om te gluren. Die zullen er heus wel bij ziten hoor, maar dan is een dagje strand goedkoper.
Helpt het je als je inziet dat je vriendin NIET naar de sauna gaat om haar lichaam eens lekker te showen? Dat die intimiteit tussen jullie helemaal niet in het gedrang komt als zij naar de sauna gaat?
woensdag 5 november 2025 om 09:57
Omdat ik dan voor haar gevoel daar ben omdat ik haar zou willen controleren. Ik had daar persoonlijk niet zo over nagedacht, maar als zij dat niet wilt dan is dat zo…
woensdag 5 november 2025 om 09:57
Toch hoor ik dit wel vaker. Bij vrienden van mijn ouders hebben ze zelfs in de schuur een eigen sauna gezet, omdat man het geen prettig idee vond dat zijn vrouw naar de sauna ging.
Mijn eigen man moest ook even slikken, maar hij snapte wel dat hij me niks kon verbieden. Wilde hij ook niet. Maar ja, hij vond het wel even lastig. Dat mag ook, vind ik. Afhankelijk van je opvoeding kun je hier nu eenmaal meer rigide over denken. Maar alleen maar het gesprek aan willen zodat zij doet wat jij wil.
Mijn visie op naaktheid? Naakt is….
- de natuurlijke staat van de mens
- soms seksueel, bijvoorbeeld wanneer ik met mijn man seks heb
- soms praktisch, zoals onder de douche of in de sauna
- soms heel intiem, bijvoorbeeld bij de laatste wassing van een stervende
- soms ongepast, bijvoorbeeld streakend over een tennisbaan lopen
- soms grappig, bijvoorbeeld streakend over een tennisbaan lopen
- soms kunstzinnig, zoals in de foto’s van Spencer Tunick of in oude schilderijen
Er zijn zoveel vormen van naaktheid. Hij verrijkt je eigen denken en zijn om die vormen ook te zien, ipv alleen maar de seksuele
Mijn eigen man moest ook even slikken, maar hij snapte wel dat hij me niks kon verbieden. Wilde hij ook niet. Maar ja, hij vond het wel even lastig. Dat mag ook, vind ik. Afhankelijk van je opvoeding kun je hier nu eenmaal meer rigide over denken. Maar alleen maar het gesprek aan willen zodat zij doet wat jij wil.
Mijn visie op naaktheid? Naakt is….
- de natuurlijke staat van de mens
- soms seksueel, bijvoorbeeld wanneer ik met mijn man seks heb
- soms praktisch, zoals onder de douche of in de sauna
- soms heel intiem, bijvoorbeeld bij de laatste wassing van een stervende
- soms ongepast, bijvoorbeeld streakend over een tennisbaan lopen
- soms grappig, bijvoorbeeld streakend over een tennisbaan lopen
- soms kunstzinnig, zoals in de foto’s van Spencer Tunick of in oude schilderijen
Er zijn zoveel vormen van naaktheid. Hij verrijkt je eigen denken en zijn om die vormen ook te zien, ipv alleen maar de seksuele
woensdag 5 november 2025 om 09:58
In een sauna ben je functioneel naakt. Het heeft niks met symboliek of emotie te maken. In jouw OP komt sterk naar voren dat jij er een emotioneel (seksueel) laagje over giet ("naakt is iets voor degene waar je van houdt). Die zin is totaal irrelevant in een sauna. Kleding belemmert de hygiëne en warmteafvoer, het is ontspannen en natuurlijk om er naakt te zijn en er is geen enkele seksuele lading omdat het draait om welzijn, gezondheid en rust.
Eerlijk gezegd denk ik dat je beter niet kunt gaan.
Eerlijk gezegd denk ik dat je beter niet kunt gaan.
woensdag 5 november 2025 om 09:58
Ik weet dat ze er niet heen gaat om haar lichaam te laten zien, en dat het voor ontspanning is. Ik vind het lastig omdat hiervoor mijn idee altijd is geweest dat dat iets exclusiefs moet blijven voor beide. Ik probeer mijn perspectief hier op te wijzigen dmv de ervaringen van andere mensenMissUnderstood schreef: ↑05-11-2025 09:56"niet per se" kun je echt uit die zin schrappen. Een sauna is geen nudistenoord, het is een ruimte waar je inderdaad voor ontspanning komt, of om je spieren los te maken, of om een opkomende verkoudheid uit te zweten, of om je even helemaal gepamperd te voelen. Met houden van naakt zijn heeft het echt niets te maken.
Ik ben een fervent saunaganger en kan je verzekeren dat het merendeel van de saunabezoekers niet komt om te gluren. Die zullen er heus wel bij ziten hoor, maar dan is een dagje strand goedkoper.
Helpt het je als je inziet dat je vriendin NIET naar de sauna gaat om haar lichaam eens lekker te showen? Dat die intimiteit tussen jullie helemaal niet in het gedrang komt als zij naar de sauna gaat?
woensdag 5 november 2025 om 09:59
m2321 schreef: ↑05-11-2025 09:58Ik weet dat ze er niet heen gaat om haar lichaam te laten zien, en dat het voor ontspanning is. Ik vind het lastig omdat hiervoor mijn idee altijd is geweest dat dat iets exclusiefs moet blijven voor beide. Ik probeer mijn perspectief hier op te wijzigen dmv de ervaringen van andere mensen
Dat vind ik echt heel goed van je trouwens!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in