Naakt naar de sauna met een vriendin
woensdag 5 november 2025 om 08:39
Update / afsluiting
Ik wil iedereen bedanken die hier heeft gereageerd en zijn of haar mening heeft gedeeld.
Sommige reacties waren lastig om te lezen, andere juist heel verhelderend, maar alles bij elkaar heeft het me geholpen om anders naar de situatie te kijken.
Ik ben tot het besef gekomen dat het niet eerlijk was van mij om bepaalde verwachtingen te hebben.
Liefde gaat niet over iemand willen bezitten of vasthouden, maar over iemand echt zien voor wie die is.
Ik leer nu dat van iemand houden betekent dat je haar ook haar eigen pad laat volgen, dat je naast haar staat in plaats van voor haar uit.
Ik wil me nu richten op mezelf en op hoe ik kan groeien, zodat ik in onze relatie op een manier aanwezig kan zijn die voor ons allebei goed voelt.
Ik hou van haar, maar ik besef dat liefde pas echt is als het ook vrijheid toelaat.
Bedankt aan iedereen die eerlijk reageerde. Jullie woorden hebben me geholpen om dit op een andere manier te begrijpen.
Ik wil iedereen bedanken die hier heeft gereageerd en zijn of haar mening heeft gedeeld.
Sommige reacties waren lastig om te lezen, andere juist heel verhelderend, maar alles bij elkaar heeft het me geholpen om anders naar de situatie te kijken.
Ik ben tot het besef gekomen dat het niet eerlijk was van mij om bepaalde verwachtingen te hebben.
Liefde gaat niet over iemand willen bezitten of vasthouden, maar over iemand echt zien voor wie die is.
Ik leer nu dat van iemand houden betekent dat je haar ook haar eigen pad laat volgen, dat je naast haar staat in plaats van voor haar uit.
Ik wil me nu richten op mezelf en op hoe ik kan groeien, zodat ik in onze relatie op een manier aanwezig kan zijn die voor ons allebei goed voelt.
Ik hou van haar, maar ik besef dat liefde pas echt is als het ook vrijheid toelaat.
Bedankt aan iedereen die eerlijk reageerde. Jullie woorden hebben me geholpen om dit op een andere manier te begrijpen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-11-2025 13:05
Reden: OP volledig gewijzigd, maatregelen zijn genomen
Reden: OP volledig gewijzigd, maatregelen zijn genomen
74.80% gewijzigd
woensdag 5 november 2025 om 09:59
MissUnderstood schreef: ↑05-11-2025 09:56"niet per se" kun je echt uit die zin schrappen. Een sauna is geen nudistenoord, het is een ruimte waar je inderdaad voor ontspanning komt, of om je spieren los te maken, of om een opkomende verkoudheid uit te zweten, of om je even helemaal gepamperd te voelen. Met houden van naakt zijn heeft het echt niets te maken.
Ik ben een fervent saunaganger en kan je verzekeren dat het merendeel van de saunabezoekers niet komt om te gluren. Die zullen er heus wel bij ziten hoor, maar dan is een dagje strand goedkoper.
Helpt het je als je inziet dat je vriendin NIET naar de sauna gaat om haar lichaam eens lekker te showen? Dat die intimiteit tussen jullie helemaal niet in het gedrang komt als zij naar de sauna gaat?
Goed om te benoemen! Ik hou van sauna-dagjes, maar ik gruwel echt van het idee van een nudistencamping en ben eigenlijk best preuts. In de sauna ben ik alleen naakt omdat dat nu eenmaal het lekkerste voelt (met een bikini in de sauna is een vreselijk gevoel).
woensdag 5 november 2025 om 10:00
Tavistock schreef: ↑05-11-2025 09:57Toch hoor ik dit wel vaker. Bij vrienden van mijn ouders hebben ze zelfs in de schuur een eigen sauna gezet, omdat man het geen prettig idee vond dat zijn vrouw naar de sauna ging.
Mijn eigen man moest ook even slikken, maar hij snapte wel dat hij me niks kon verbieden. Wilde hij ook niet. Maar ja, hij vond het wel even lastig. Dat mag ook, vind ik. Afhankelijk van je opvoeding kun je hier nu eenmaal meer rigide over denken. Maar alleen maar het gesprek aan willen zodat zij doet wat jij wil.
Mijn visie op naaktheid? Naakt is….
- de natuurlijke staat van de mens
- soms seksueel, bijvoorbeeld wanneer ik met mijn man seks heb
- soms praktisch, zoals onder de douche of in de sauna
- soms heel intiem, bijvoorbeeld bij de laatste wassing van een stervende
- soms ongepast, bijvoorbeeld streakend over een tennisbaan lopen
- soms grappig, bijvoorbeeld streakend over een tennisbaan lopen
- soms kunstzinnig, zoals in de foto’s van Spencer Tunick of in oude schilderijen
Er zijn zoveel vormen van naaktheid. Hij verrijkt je eigen denken en zijn om die vormen ook te zien, ipv alleen maar de seksuele
Bedankt voor je visie op de situatie
woensdag 5 november 2025 om 10:01
Ah, maar HIER kan dan wel een compromis gevonden worden!
Als jij aangeeft dat je eigenlijk gewoon geen beeld hebt bij een sauna, of een verkeerd beeld, dan is de eerste keer samen gaan een goede oplossing. Jij doet een stap in haar richting, en zij mag het idee dat jij dat doet om haar te controleren loslaten.
Ik vond het vooral lastig om te begrijpen waarom dit dan per se naakt moest, maar dat zie ik nu in de reacties.
Taskmaster schreef: ↑05-11-2025 09:46Of je kunt de relatie uitmaken. Dat zou ik doen, als ik jouw vriendin was en er werd zo moeilijk gedaan over een dagje naar de sauna.
Ik ook. Wat is anders het volgende waar drama over gemaakt gaat worden?
woensdag 5 november 2025 om 10:03
Dan begrijp je het gevoel van jaloezie niet, hij wil haar beschermen en voor zichzelf houden. Dat is iets natuurlijks.Pelle schreef: ↑05-11-2025 09:48Ik dacht eerst dat je sarcastisch was. Maar ik begrijp dat je het meent. Jij gaat ook niet op vakantie zonder je man, zelfs niet met een vriendin. Ik vind het overigens wel verwarrend dat je jezelf alleenstaande ouder noemt, maar je wel een man hebt.
Overigens kun je prima van niemand houden zonder jaloers te zijn. Dan ben je namelijk zeker van je partner en van je relatie. De mate van jaloezie zegt niks over hoeveel je van iemand houdt.
Ik noem mijzelf inderdaad alleenstaande ouder, zo ziet mijn omgeving mij ook.
Same here, ik zou mezelf ook eigenlijk best preuts noemen (als je bij mij een BHbandje ziet, vind ik mezelf al ongepast gekleed
Ik kan me dat wel voorstellen. Ik denk dat je enorm bezig gaat zijn met “wie kijkt er naar haar en naar wie kijkt zij”.
Ik zou een keer alleen gaan. Niet op badkledingdag want dat is vreselijk.
Ga alleen en ervaar het eens. Mensen in alle soorten en maten. Oud, jong, dik, dun, lang, kort. De sauna is GEEN sexy plek. Ik vind het eigenlijk de minst sexy plek ooit om eerlijk te zijn. Al die knobbelige, harige lichaamsdelen.
Ga het ervaren wat het nou echt is. En laat ondertussen je vriendin gewoon haar sauna bezoekjes. Zeg tegen haar “dit is een stuk van mij, ik ga ermee aan de slag”.
woensdag 5 november 2025 om 10:04
BeeDifferent schreef: ↑05-11-2025 10:00Wat ontzettend kneuzerig om je openingspost nu zo te veranderen.
En ook je dramatische gejank eruit gegumd.
Jij bedankt voor je nutteloze reactie
Andere mensen hebben hun ervaringen gedeeld waardoor ik ook mijn perspectief enig sinds heb kunnen bijwerken. Jouw reactie daarin tegen zal ik gelijk hierna vergeten.
woensdag 5 november 2025 om 10:04
Ik snap wel dat ze je niet mee hoeft. Want voor mij zou het ook controlerend voelen. En het heeft ook geen zin want stel je voor dat je daar bent en je bent niet gerustgesteld, wat dan?
Maar waar ben je nou eigenlijk bang voor TO? Want als je bang bent dat anderen wel naar haar gluren, tsja dan is dat maar zo toch? Maar als je eigenlijk ergens bang bent dat ze (emotioneel) vreemdgaat bijvoorbeeld, dan heb ik nieuws voor je: iemand die vreemd wil gaan doet dat sowieso wel, daar heb je echt geen sauna en bijbehorende naaktheid voor nodig.
woensdag 5 november 2025 om 10:05
Bedankt voor je ervaring, ik denk dat het inderdaad goed is om dat te doen. Ik had gehoopt dat ze het voor de eerste keer samen met mij wou doen maar kan ook goed begrijpen waarom ze dat niet wilt.Fflow schreef: ↑05-11-2025 10:03Ik kan me dat wel voorstellen. Ik denk dat je enorm bezig gaat zijn met “wie kijkt er naar haar en naar wie kijkt zij”.
Ik zou een keer alleen gaan. Niet op badkledingdag want dat is vreselijk.
Ga alleen en ervaar het eens. Mensen in alle soorten en maten. Oud, jong, dik, dun, lang, kort. De sauna is GEEN sexy plek. Ik vind het eigenlijk de minst sexy plek ooit om eerlijk te zijn. Al die knobbelige, harige lichaamsdelen.
Ga het ervaren wat het nou echt is. En laat ondertussen je vriendin gewoon haar sauna bezoekjes. Zeg tegen haar “dit is een stuk van mij, ik ga ermee aan de slag”.
woensdag 5 november 2025 om 10:07
Bedankt voor je visie, ik snap heel goed dat mensen hier anders over denken, in mijn hoofd zou het iets exclusiefs moeten zijn en daarom wou ik andere mensen hun visie hier op, maar ik zie in dat ik misschien te preuts denk daar over. Ik ben nog jong en probeer bepaalde dingen ook uit te vinden.Solsol schreef: ↑05-11-2025 10:04Ik snap wel dat ze je niet mee hoeft. Want voor mij zou het ook controlerend voelen. En het heeft ook geen zin want stel je voor dat je daar bent en je bent niet gerustgesteld, wat dan?
Maar waar ben je nou eigenlijk bang voor TO? Want als je bang bent dat anderen wel naar haar gluren, tsja dan is dat maar zo toch? Maar als je eigenlijk ergens bang bent dat ze (emotioneel) vreemdgaat bijvoorbeeld, dan heb ik nieuws voor je: iemand die vreemd wil gaan doet dat sowieso wel, daar heb je echt geen sauna en bijbehorende naaktheid voor nodig.
woensdag 5 november 2025 om 10:09
Dat vind ik wel komisch om te lezen, hoe ik zo’n ander beeld bij naaktheid heb (had) puur door de setting waar je in zit.MissUnderstood schreef: ↑05-11-2025 10:03Same here, ik zou mezelf ook eigenlijk best preuts noemen (als je bij mij een BHbandje ziet, vind ik mezelf al ongepast gekleed) maar ga enorm graag naar de sauna.
woensdag 5 november 2025 om 10:09
Prima toch.
Ik uit me lekker. Ik vind je eng en bezitterig en ik zie je nu meepraten met forummers. Ik geloof er alleen geen drol van.
Drama en heibel thuis en 3 minuten op viva en je bent om.
Tuurlijk.
woensdag 5 november 2025 om 10:10
Het zou voor mij een dealbreaker zijn. Niet instabiel ju perse naakt naar de sauna zou willen, maar omdat ik niet een partner wil doe zo hysterisch en bekrompen doet over mijn lichaam en mijn naaktheid.m2321 schreef: ↑05-11-2025 09:22Dat is dus niet het geval. Ik wil geen bezit over haar lichaam, maar ik vind dat er een emotionele en symbolische lading zit aan het naakt zijn. Ik vind dat wanneer jouw partner iets moeilijk vind, je samen tot een oplossing of compromis moet komen, je zit tenslotte samen in een relatie en dat gaat twee kanten op..
woensdag 5 november 2025 om 10:12
Snap ik ook, en zo heeft iedereen zijn eigen mening. Ik moet eerlijk zeggen dat de reacties erg helpen om het op een andere manier te bekijken.
woensdag 5 november 2025 om 10:13
Snap niet wat je wilt bereiken, hoe andere mensen hun meningen en ervaring delen zeg jij inhoudelijk echt niks. Ik zal vanaf nu ook niet meer op je reageren, fijne dag!BeeDifferent schreef: ↑05-11-2025 10:11En iemand oppert dat je jong bent en hoppa... Je benoemt het zelf ook een aantal keren.
Geloofwaardig hoor.
BeeDifferent schreef: ↑05-11-2025 10:11En iemand oppert dat je jong bent en hoppa... Je benoemt het zelf ook een aantal keren.
Geloofwaardig hoor.
Ik geloof het wel, hoor. Ik zie Viva niet vaak zo unaniem over iets als nu: naakt in de sauna is niks geks en TO moet zijn gedachten daarover onder de loep nemen. Kan toch prima, dat iemand dat dan aanneemt van andere forummers?
Naakt is fijner omdat natte badkleding en daardoor natte badjas verschrikkelijk is. Zal ook nooit een badpakken dag bezoeken.
Daarom is naakt in sauna en water gewoon fijner. En van oorsprongook gebruikelijk.
Maar troost je je loopt rond in badjas. Het is hooguit bad en sauna of bij warm weer zonnen dat je bloot gent. En op gegeven moment voelt dat heel comfortabel.
Daarom is naakt in sauna en water gewoon fijner. En van oorsprongook gebruikelijk.
Maar troost je je loopt rond in badjas. Het is hooguit bad en sauna of bij warm weer zonnen dat je bloot gent. En op gegeven moment voelt dat heel comfortabel.
woensdag 5 november 2025 om 10:14
Maar wát moet er exclusief zijn? Intimiteit, sensualiteit, seks? Maar dat is ook niet waar de sauna over gaat.m2321 schreef: ↑05-11-2025 10:07Bedankt voor je visie, ik snap heel goed dat mensen hier anders over denken, in mijn hoofd zou het iets exclusiefs moeten zijn en daarom wou ik andere mensen hun visie hier op, maar ik zie in dat ik misschien te preuts denk daar over. Ik ben nog jong en probeer bepaalde dingen ook uit te vinden.
Probeer in jezelf de ruimte te vinden. De flexibiliteit en het vertrouwen. Want daar gaat je relatie profijt van hebben. Niet van halfslachtige ‘middenwegen’ die eigenlijk geen compromis zijn maar haar iets afnemen waar ze ontspanning uithaalt.
woensdag 5 november 2025 om 10:16
Fijn dat je zo je visie deelt, ik ga er zeker aan proberen te werken. Ik probeer te begrijpen dat het puur voor ontspanning isFflow schreef: ↑05-11-2025 10:14Maar wát moet er exclusief zijn? Intimiteit, sensualiteit, seks? Maar dat is ook niet waar de sauna over gaat.
Probeer in jezelf de ruimte te vinden. De flexibiliteit en het vertrouwen. Want daar gaat je relatie profijt van hebben. Niet van halfslachtige ‘middenwegen’ die eigenlijk geen compromis zijn maar haar iets afnemen waar ze ontspanning uithaalt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in