Relaties
alle pijlers
Nóg een toxische vriendschap, what to do
donderdag 8 augustus 2024 17:47
Naar aanleiding van het topic toxische vriendschap, twijfelde ik om daar mijn verhaal te doen of toch maar een eigen topic te openen.
Ik heb nl. ook een toxische vriendschap, maar dan binnen mijn familie. Het toxische zit 'm minder in dat er over mijn eigen grenzen gegaan wordt, want dat weet ik aardig op afstand te houden. Maar wel dat de persoon om wie het gaat steeds erger wordt en ik ook zie hoeveel er niet waar is van haar leven. Er komen steeds meer gebieden en onderwerpen bij waarop ik vooral hum en niet op de inhoud inga en dat ik probeer bepaalde richtingen te ontwijken. Daarnaast groeit er bij mij een weerstand tegen hoe ze haar gezin afschildert en groeien mijn zorgen, maar voel ik me machteloos. Ik zal in het stukje hierna wat meer schrijven.
Ik zou graag horen wat jullie zouden doen.
Ik heb nl. ook een toxische vriendschap, maar dan binnen mijn familie. Het toxische zit 'm minder in dat er over mijn eigen grenzen gegaan wordt, want dat weet ik aardig op afstand te houden. Maar wel dat de persoon om wie het gaat steeds erger wordt en ik ook zie hoeveel er niet waar is van haar leven. Er komen steeds meer gebieden en onderwerpen bij waarop ik vooral hum en niet op de inhoud inga en dat ik probeer bepaalde richtingen te ontwijken. Daarnaast groeit er bij mij een weerstand tegen hoe ze haar gezin afschildert en groeien mijn zorgen, maar voel ik me machteloos. Ik zal in het stukje hierna wat meer schrijven.
Ik zou graag horen wat jullie zouden doen.
donderdag 8 augustus 2024 18:04
De vriendschap betreft een nicht en onze families zijn vrij close, hoewel er verder niemand uit de familie specifiek bevriend is met haar. Wij komen iig uit dezelfde tak en er is sprake van > 25 neefjes en nichtjes. Ik ben 1 jaartje ouder en we zijn al sinds de middelbare school vriendinnen. Rond mijn 25e ben ik verhuisd, heb ik een gezin gekregen met 2 kinderen, heb een baan, getrouwd en wonen we nu niet meer bij elkaar om de hoek. Zij is op oudere leeftijd getrouwd, heeft op wat oudere leeftijd een dochter gekregen en is fulltime thuisblijfmoeder. Tot zover de details van leven.
Wat ik merk is dat mijn enorm intelligente vriendin ontzettend veranderd is in de loop van haar leven. Waar wij eerder redelijk op 1 lijn lagen qua opvattingen en hoe we in het leven stonden, is zij een hele andere kant uit ontwikkeld. Ze is op een bepaald moment haar werk verloren, heeft wel een goed verdienende man aan de haak geslagen, heeft een kind met hem gekregen en heeft zich bekeerd tot het christendom en haar religie is nu haar nieuwe levensinvulling. Ze heeft wat lichte trad wife opvattingen, is ook erg kritisch op de medische wetenschap, haalt religie, natuurleer, jaren 50 ideeen en anti staat opvattingen op licht niveau ook steeds aan in discussies (bij lange na niet het hele anti vax kamp, maar schuurt er wel een beetje tegenaan). Maar inmiddels wordt mij steeds duidelijker hoe haar opvattingen haar omgang met haar man en dochter beinvloeden en laat ik het veilig houden, maar het gaat naar mijn idee om zeer ongezonde manipulatieve indoctrinatie. Ik heb medelijden met name met haar dochter.
Helaas weet ik ook vrij zeker dat aanspreken niet gaat helpen. Het is een zeer intelligente vrouw die groen rood kan doen lijken en alles wat krom is recht lult, waardoor je in vertwijfeling achterblijft hoe het kan dat ze een gesprek zo kan "recht" lullen. Ik ga dan niet aan mezelf twijfelen, ik weet wat ik hoor en wat ik zie. Maar dat geeft wel aan dat het doordringen niet werkt. Je ziet het immers toch fout. En als mensen teveel kritiek gaan hebben, worden ze gedumpt. Want ze heeft geen enkele vriendschap meer over van vroeger.
Nu zou ik dat voor mezelf nog wel kunnen hebben (hoewel ik tot 1 a 2 jaar geleden ook nog wel plezier haalde uit ons contact, dat wordt steeds minder). Maar ik vind het ergens lastig als ik de band met mijn achternichtje kwijtraak hierdoor en ik weet ook dat het heel vervelende situaties gaat brengen in familie get togethers.
Herkennen mensen dit? Hoe ben je er zelf mee omgegaan. Hou zou je op basis van mijn verhaal je positioneren? Ik ga nu even koken, dus kom vanavond weer kijken.
Wat ik merk is dat mijn enorm intelligente vriendin ontzettend veranderd is in de loop van haar leven. Waar wij eerder redelijk op 1 lijn lagen qua opvattingen en hoe we in het leven stonden, is zij een hele andere kant uit ontwikkeld. Ze is op een bepaald moment haar werk verloren, heeft wel een goed verdienende man aan de haak geslagen, heeft een kind met hem gekregen en heeft zich bekeerd tot het christendom en haar religie is nu haar nieuwe levensinvulling. Ze heeft wat lichte trad wife opvattingen, is ook erg kritisch op de medische wetenschap, haalt religie, natuurleer, jaren 50 ideeen en anti staat opvattingen op licht niveau ook steeds aan in discussies (bij lange na niet het hele anti vax kamp, maar schuurt er wel een beetje tegenaan). Maar inmiddels wordt mij steeds duidelijker hoe haar opvattingen haar omgang met haar man en dochter beinvloeden en laat ik het veilig houden, maar het gaat naar mijn idee om zeer ongezonde manipulatieve indoctrinatie. Ik heb medelijden met name met haar dochter.
Helaas weet ik ook vrij zeker dat aanspreken niet gaat helpen. Het is een zeer intelligente vrouw die groen rood kan doen lijken en alles wat krom is recht lult, waardoor je in vertwijfeling achterblijft hoe het kan dat ze een gesprek zo kan "recht" lullen. Ik ga dan niet aan mezelf twijfelen, ik weet wat ik hoor en wat ik zie. Maar dat geeft wel aan dat het doordringen niet werkt. Je ziet het immers toch fout. En als mensen teveel kritiek gaan hebben, worden ze gedumpt. Want ze heeft geen enkele vriendschap meer over van vroeger.
Nu zou ik dat voor mezelf nog wel kunnen hebben (hoewel ik tot 1 a 2 jaar geleden ook nog wel plezier haalde uit ons contact, dat wordt steeds minder). Maar ik vind het ergens lastig als ik de band met mijn achternichtje kwijtraak hierdoor en ik weet ook dat het heel vervelende situaties gaat brengen in familie get togethers.
Herkennen mensen dit? Hoe ben je er zelf mee omgegaan. Hou zou je op basis van mijn verhaal je positioneren? Ik ga nu even koken, dus kom vanavond weer kijken.
donderdag 8 augustus 2024 18:13
Herkenbaar.
Ik heb toen toch besloten om het contact op een zeer laag pitje te zetten.
Want jij bent net zo overtuigd van je gelijk als je nicht....
Dat levert strijd op.
En omwille van alles en iedereen zou ik heel veel meer afstand gaan nemen.
Ik heb toen toch besloten om het contact op een zeer laag pitje te zetten.
Want jij bent net zo overtuigd van je gelijk als je nicht....
Dat levert strijd op.
En omwille van alles en iedereen zou ik heel veel meer afstand gaan nemen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
donderdag 8 augustus 2024 18:17
Afstand nemen, en als je haar ziet op verjaardagen en feestjes je niet laten lokken in discussies waar je mening heel anders over is.
Je kunt je achternichtje dan gewoon zien, alleen is het contact dus afstandelijker.
Je kunt er ook voor kiezen de discussie met haar aan te gaan en uit te spreken dat je twijfelt aan haar ouderschapskwaliteiten. Maar dan is de kans groot dat je elkaar niet meer ziet.
Dat is het. Je zult moeten accepteren dat ze is veranderd en dat jij haar niet kan veranderen.
Je kunt je achternichtje dan gewoon zien, alleen is het contact dus afstandelijker.
Je kunt er ook voor kiezen de discussie met haar aan te gaan en uit te spreken dat je twijfelt aan haar ouderschapskwaliteiten. Maar dan is de kans groot dat je elkaar niet meer ziet.
Dat is het. Je zult moeten accepteren dat ze is veranderd en dat jij haar niet kan veranderen.
Levensgenieter
donderdag 8 augustus 2024 18:29
Ik zou het contact ook op een laag pitje zetten en bij familiegelegenheden haar ook wat uit de weg gaan. Niet bemoeien met wat andere familieleden met haar doen.
Ik lees veel verantwoordelijkheidsgevoel bij jou, maar eerlijk, je gaat het daar niet mee winnen. Vriendin/nicht is slim en weet wat ze wil, ook voor haar dochter. Daar ga jij niet tussenkomen. Het beste wat jij kan doen is de eer aan jezelf houden.
Ik lees veel verantwoordelijkheidsgevoel bij jou, maar eerlijk, je gaat het daar niet mee winnen. Vriendin/nicht is slim en weet wat ze wil, ook voor haar dochter. Daar ga jij niet tussenkomen. Het beste wat jij kan doen is de eer aan jezelf houden.
donderdag 8 augustus 2024 19:24
Ik vind het heel raar om dit een toxische vriendschap te noemen, met je nicht als degene die de toxische dader is. Jullie zijn gewoon uit elkaar gegroeid, dat kan en daar is werkelijk niets mis mee. Het is jammer voor jou dat zijn niet jouw kant opgegaan is, maar dat is het dan ook. Daar zou ik mijn conclusies uit trekken (jij haalt er niets meer uit, gebruikt haar alleen nog voor het contact met je achternichtje).
Waarom schilder jij haar als toxisch af?
donderdag 8 augustus 2024 19:51
Ik schilder haar als toxisch af, omdat ze haar kind laat geloven dat die vanalles mankeert. Terwijl mijn achternichtje ontzettend kort en klein wordt gehouden, amper protesteert en ze wat haar kind betreft het amper makkelijker kan hebben. Desalnietemin is het drama wat ik moet aanhoren over haar zware leven, bijna te vergelijken met een marathonloper.
Mijn nichtje ging als peutertje al naar (zelfbetaalde, niet gedekt door zorgverzekering) heel veel verschillende therapeuten. Ze zou een geboortetrauma hebben, heeft een rebirthing experience gehad, is -uiteraard- getraumatiseerd, maar dat is de schuld van haar man, ze mag geen vriendinnen hebben, heeft in al haar 16 jaar nog geen kinderfeestje gehad, komt altijd direct uit school naar huis, moet dan studeren (hoogbegaafd en mijn nicht heeft haar op Spaans en een zwaar instrument zitten waar ze elke dag na school voor moet studeren), ze heeft geen mobiele telefoon, want daar is mijn nicht op tegen (ik begrijp de aversie tegen een mobiel, maar ze is ook een jonge meid), mijn nicht blijft overtuigd van allerlei diagnoses bij haar dochter, die ze haar dochter ook verteld, terwijl ik een meisje zie dat heel gedwee opgroeid en ontzettend haar best doet om haar moeder te pleasen. Haar man heeft een hoog functionerende vorm van autisme en is niet de aangewezen persoon als het aankomt op het sociaal emotionele vlak. Wat ook niet hoeft, want zij verteld haar man en kind wat ze horen te voelen en denken. En omdat ze zo intelligent is en alle bananen recht kan lullen, moet je van ontzettend goede huize komen om daar enige nuance in aan te kunnen brengen. De wereld is zoals zij zegt dattie is. Punt.
Mijn nichtje ging als peutertje al naar (zelfbetaalde, niet gedekt door zorgverzekering) heel veel verschillende therapeuten. Ze zou een geboortetrauma hebben, heeft een rebirthing experience gehad, is -uiteraard- getraumatiseerd, maar dat is de schuld van haar man, ze mag geen vriendinnen hebben, heeft in al haar 16 jaar nog geen kinderfeestje gehad, komt altijd direct uit school naar huis, moet dan studeren (hoogbegaafd en mijn nicht heeft haar op Spaans en een zwaar instrument zitten waar ze elke dag na school voor moet studeren), ze heeft geen mobiele telefoon, want daar is mijn nicht op tegen (ik begrijp de aversie tegen een mobiel, maar ze is ook een jonge meid), mijn nicht blijft overtuigd van allerlei diagnoses bij haar dochter, die ze haar dochter ook verteld, terwijl ik een meisje zie dat heel gedwee opgroeid en ontzettend haar best doet om haar moeder te pleasen. Haar man heeft een hoog functionerende vorm van autisme en is niet de aangewezen persoon als het aankomt op het sociaal emotionele vlak. Wat ook niet hoeft, want zij verteld haar man en kind wat ze horen te voelen en denken. En omdat ze zo intelligent is en alle bananen recht kan lullen, moet je van ontzettend goede huize komen om daar enige nuance in aan te kunnen brengen. De wereld is zoals zij zegt dattie is. Punt.
donderdag 8 augustus 2024 21:03
Het lukt jou blijkbaar al 16 jaar niet haar te 'redden'. Ook de middelbare school kan haar niet redden, haar vriendinnen, haar verdere omgeving.
Zodra ze 18 is, is ze weg. Studeren in een andere stad. Dan kiest ze voor zichzelf en laat alles en iedereen teleurgesteld achter zich.
Zodra ze 18 is, is ze weg. Studeren in een andere stad. Dan kiest ze voor zichzelf en laat alles en iedereen teleurgesteld achter zich.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
donderdag 8 augustus 2024 21:12
Ik denk dat je er goed aan doet dit los(ser) te laten. Zij leeft haar leven op een manier die jij niet prettig (meer) vindt en jullie zijn daarin uit elkaar gegroeid. Dit is haar manier van omgaan met de onzekerheid van het leven, althans zo lees ik het tussen de regels door. Ik snap je frustratie hierin wel, maar zo gaat het gewoon soms met vriendschappen, jij zit op een ander spoor.
Ik snap je gevoel tov je nichtje. Zij staat onder invloed van haar moeder en jij projecteert jouw mening in dit geval op hun situatie. Maar loopt ze echt gevaar? Zo niet, dan zou ik dit ook laten. Het meisje is al 16 en nog even dan is ze zelf volwassen. Je kan wel aangeven dat je er voor haar bent als ze ooit iets nodig heeft.
Ik snap je gevoel tov je nichtje. Zij staat onder invloed van haar moeder en jij projecteert jouw mening in dit geval op hun situatie. Maar loopt ze echt gevaar? Zo niet, dan zou ik dit ook laten. Het meisje is al 16 en nog even dan is ze zelf volwassen. Je kan wel aangeven dat je er voor haar bent als ze ooit iets nodig heeft.
donderdag 8 augustus 2024 21:44
De hele familie ziet haar niet zo vaak. Ik ben de enige vd familie die vanuit vroegere vriendschap nog frequent contact heeft en ook de enige die nog bij haar thuiskomt. Als familie zien we elkaar 2 x per jaar op een familie get together, gaat het iig niet over haar kind op een dusdanige wijze, dat mensen een beeld hebben van hun leven. Hooguit dat ze denken wat een consequente maar wel strenge moeder ze is. Maar ieder het zijne. Je krijgt toch amper beeld van iemand die je half spreekt en waar je alleen maar gevoed wordt in antwoorden waar je op z'n slechts misschien inwendig een wenkbrauw van optrekt. Maar daarna weer verder met je leven.Nana_Mouskouri schreef: ↑08-08-2024 20:11Een kind van 16 zonder telefoon, joh.
En geen vriendinnen en geen feestjes? En de hele familie vindt dat wel prima zo?
Merkwaardig.
donderdag 8 augustus 2024 21:44
NomenNesci0 schreef: ↑08-08-2024 19:51Ik schilder haar als toxisch af, omdat ze haar kind laat geloven dat die vanalles mankeert. Terwijl mijn achternichtje ontzettend kort en klein wordt gehouden, amper protesteert en ze wat haar kind betreft het amper makkelijker kan hebben. Desalnietemin is het drama wat ik moet aanhoren over haar zware leven, bijna te vergelijken met een marathonloper.
Ik zie nog steeds niet wat dit met een toxische vriendschap te maken heeft. Ik zie wel dat jij vindt dat zij haar dochter niet goed behandelt en misschien zelfs mishandelt, maar dat is wel echt iets anders. Als je je echt zorgen maakt kun je contact opnemen met VT alhoewel dat met 16 wel wat als mosterd na de maaltijd voelt.
donderdag 8 augustus 2024 21:45
Jullie hebben gelijk vrees ik. Ik heb zelf ook al zitten denken en draaien. Maar ik kan weinig. Hooguit op een bepaald moment, mocht dat nodig zijn, mijn achternichtje laten weten dat ze bij me terecht kan. Ik heb geen invloed op het gezin van mijn nicht en wat ze in haar dochter giet. Zelfs niet wanneer ze haar dochter probeert te overtuigen van allerlei mankementen en mij en haar vader daarvan ook probeert te overtuigen.
donderdag 8 augustus 2024 21:57
zaterdag 10 augustus 2024 12:58
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in