Niet officieel scheiden, wel uit elkaar, wie heeft ervaring?

12-06-2019 19:47 194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik willen niet meer met elkaar verder. We hebben meerdere kinderen en een koopwoning. Scheiden willen/kunnen we eigenlijk niet om diverse redenen. Vandaar het plan om er een klein appartement/ studio bij te gaan huren en om en om bij de kinderen te gaan wonen (de kinderen blijven gewoon bij elkaar in de koopwoning wonen) en wij willen om en om in het huis en in het appartement gaan wonen, in elk geval tot dat het jongste kind een stuk ouder is, voordat we de officiële scheiding in zetten.
Dit om verschillende redenen:

- (belangrijkste) De kinderen kunnen bij elkaar in één huis blijven wonen, voor hen verandert er praktisch gezien niets, behalve dat wij er dan om en om zijn en niet altijd samen, maar dit levert de laatste tijd veel spanningen op dus beter voor hen. Er hoeft niet met spullen gesleept te worden, ze blijven altijd bij elkaar in het zelfde huis met hun eigen kamers en spulletjes.
- Financieel redden we het niet nu niet te gaan scheiden (ik in elk geval niet) , beide gaan we er dusdanig op inleveren dat het heel lastig is onszelf staande te houden allebei.
- We raken onze koopwoning en dus de opbouw in overwaarde niet kwijt en blijven voorlopig samen opbouwen (elk jaar dat we nog kunnen is meegenomen).
- Rust! Voor ons beide, voor de kinderen.
- We kunnen toch indien gewenst samen met hen de verjaardagen vieren etc.
- We hoeven de mentale zwaarte van een scheiding niet te doorstaan (de kinderen ook niet) , nu al spullen te gaan verdelen, beide grote woonruimte voor een gezin te gaan zoeken
- We kunnen toch beide ons eigen leven (relationeel) verder gaan opbouwen, verder met andere partner etc, iets dat we beide graag willen.

Zijn er meer mensen die in een zelfde soort constructie leven, dit gedaan hebben?
Wat zijn jullie ervaringen?
WIe heeft tips of ideeën om mee te nemen, of om over na te denken?
Wellicht belangrijke dingen waar wij niet aan gedacht hebben?
Alvast dank!
I was born to be real, not to be perfect..
Alle reacties Link kopieren
Wat nou wanneer 1 van jullie iemand tegenkomt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie al aan de kinderen gevraagd wat ZIJ het liefst willen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
12-06-2019 19:49
Wat nou wanneer 1 van jullie iemand tegenkomt?
Dan kun je toch prima latten, of ouderwetsch verkeren ? Je hoeft niet perse samen te wonen, he.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gea, ik volg de reacties met belangstelling, hoewel het hier financieel niet haalbaar lijkt.

En idd hier de vraag: hoe lang is zoiets houdbaar?
Alle reacties Link kopieren
En een relatietherapietje ? lijkt me nog veel voordeliger dan een extra huis.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat als 1 van de 2 - na de scheiding - een nieuwe partner vindt en vrij snel wil gaan samenwonen?

En geen jaren meer wil wachten om een nieuw leven op te bouwen?


Kan je het emotioneel / mentaal aan dat je ex ligt te s*ksen in 't zelfde bed als jij?
Alleen dan wel met een ander.

Vandaag slaap jij in dat bed, maar volgende week ligt hij er waarschijnlijk in met een andere partner.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 12-06-2019 19:53
4.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Aparte constructie maar klinkt als een goede (tijdelijke) oplossing. Wat vinden de kinderen hiervan?
Bewonderenswaardig dat jullie birdnesting willen proberen. Dit lijkt me voor de kinderen wel fijn.

Geen ervaring mee. Mijn ex wilde scheiden van tafel en bed, wel de lusten, niet de lasten. Daar heb ik vriendelijk voor bedankt.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-06-2019 19:49
Hebben jullie al aan de kinderen gevraagd wat ZIJ het liefst willen?
Wij willen de kinderen hier nog niet in betrekken tot dat er praktische stappen kunnen worden gezet, wij weten zeker dat dit is wat zij het liefste willen, ook omdat ze dan in hun eigen omgeving, op hun eigen school kunnen blijven en hun vriendschappen in stand kunnen houden.
Ook omdat ze dan bij elkaar kunnen blijven, niet hoeven te verhuizen en er voor hen praktisch gezien heel weinig veranderd, veel minder dan bij een 'normale' scheiding.
I was born to be real, not to be perfect..
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt ideaal, maar wat vind jij ervan dat hij bijv niets opruimt in de studio, dat hij in hetzelfde bed ligt te rollebollen met een ander? Etc

Kortom, een ruzie om zoiets kleins is zo gebeurd en dan heb je pas ellende. Ik zou zsm los van elkaar willen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je mag het huis ook bij een scheiding onverdeeld laten. Tot twee jaar met belastingvoordeel.

Alle andere afspraken die je wilt maken, kunnen ook na scheiding doorgang vinden.

Ik zou gaan scheiden, dat is financieel voordeliger omdat
-je dan (op termijn) wordt uitgekocht
-recht hebt op toeslagen en alimentatie
-niet meer aansprakelijk bent voor schulden die de ander maakt
- Financieel redden we het niet nu niet te gaan scheiden (ik in elk geval niet) , beide gaan we er dusdanig op inleveren dat het heel lastig is onszelf staande te houden allebei.

Maar een extra appartement met alle kosten die daarbij horen huren is geen probleem?
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
12-06-2019 19:53
Wat als 1 van de 2 - na de scheiding - een nieuwe partner vindt en vrij snel wil gaan samenwonen?

En geen jaren meer wil wachten om een nieuw leven op te bouwen?


Kan je het emotioneel / mentaal aan dat je ex ligt te s*ksen in 't zelfde bed als jij?
Alleen dan wel met een ander.

Vandaag slaap jij in dat bed, maar volgende week ligt hij er waarschijnlijk in met een andere partner.
Het belang van de kinderen staat bij ons bovenaan op de prioriteitenlijst dit weegt zwaarder dan een nieuwe partner, bovendien kan de ander in de tijd van het appartement eventueel ook bij de partner doorbrengen.
We delen uiteraard niet meer hetzelfde bed.
I was born to be real, not to be perfect..
Je kan vaak beter in 1x door een zure appel heen bijten ipv m voor je uit blijven schuiven want.

1. wat als iemand een ander tegen komt
2. de opvoeding, hoe gaan jullie ooit precies dezelfde regels hanteren.
3. financieel, je blijft dan denk ik elkaar financieel verbonden, wat als de ander denkt, ik overleg niets meer met de ander en grote financiële keuzes maakt.
Because schreef:
12-06-2019 19:54
Het lijkt ideaal, maar wat vind jij ervan dat hij bijv niets opruimt in de studio, dat hij in hetzelfde bed ligt te rollebollen met een ander? Etc

Kortom, een ruzie om zoiets kleins is zo gebeurd en dan heb je pas ellende. Ik zou zsm los van elkaar willen zijn.
Net zoals bijvoorbeeld jij die elke week voorraad koopt en achterlaat.
En hij die elke week de kasten leeg-eet en niks overlaat.

Kan je gelijk de eerste dag terug gaan boodschappen doen met jouw geld, terwijl hij nooit een cent in voeding steekt.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
12-06-2019 19:54
- Financieel redden we het niet nu niet te gaan scheiden (ik in elk geval niet) , beide gaan we er dusdanig op inleveren dat het heel lastig is onszelf staande te houden allebei.

Maar een extra appartement met alle kosten die daarbij horen huren is geen probleem?
2 grote woningen gaan huren is voor ons vele male duurder dan onze koopwoning en een klein appartement financieren.
I was born to be real, not to be perfect..
Mermedina schreef:
12-06-2019 19:54

-niet meer aansprakelijk bent voor schulden die de ander maakt
Goede opmerking. In hoeverre vertrouwen jullie elkaar? En om hoeveel tijd zou het gaan?
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
12-06-2019 19:54
Je mag het huis ook bij een scheiding onverdeeld laten. Tot twee jaar met belastingvoordeel.

Alle andere afspraken die je wilt maken, kunnen ook na scheiding doorgang vinden.

Ik zou gaan scheiden, dat is financieel voordeliger omdat
-je dan (op termijn) wordt uitgekocht
-recht hebt op toeslagen en alimentatie
-niet meer aansprakelijk bent voor schulden die de ander maakt
Dank je wel! Met dit soort informatie kan ik wat!
I was born to be real, not to be perfect..
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
12-06-2019 19:49
Wat nou wanneer 1 van jullie iemand tegenkomt?
Die schijnt er al te zijn..... loep, loep.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Is het geen optie om een bijbouw te zetten / een zolder te verbouwen zodat ieder zijn eigen ruimte heeft?

Wel in 't zelfde gebouw of rondom 't zelfde huis, maar dus wel een aparte slaapkamer en dergelijke.
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
12-06-2019 19:56
Goede opmerking. In hoeverre vertrouwen jullie elkaar? En om hoeveel tijd zou het gaan?
Wij vertrouwen elkaar volledig als het gaat om praktische zaken, geld en opvoeding.
Wij zijn al meer dan 15 jaar getrouwd geweest, ik zie hier geen enkel risico.
I was born to be real, not to be perfect..
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
12-06-2019 19:53
En een relatietherapietje ? lijkt me nog veel voordeliger dan een extra huis.
We zijn er over uit dat we echt niet verder willen met elkaar, enige reden om het uit te stellen was omdat we tegen praktische bezwaren aan liepen.
I was born to be real, not to be perfect..
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt als een plan waar vooral één van de twee enthousiaster over is dan de ander, geen idee waarom ik dat denk, maar zo leest het. Het zou mij ook niet verbazen als dat diegene is die eigenlijk al een ander op het oog heeft.
Alle reacties Link kopieren
gealach schreef:
12-06-2019 19:56
2 grote woningen gaan huren is voor ons vele male duurder dan onze koopwoning en een klein appartement financieren.
Waarom moet het dan ook 2 grote woningen zijn? Waarom niet 2 gewone woningen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven