Niet over toekomst willen praten

23-10-2020 12:44 100 berichten
Hoi allemaal!

Een kleine inleiding, mijn vriend en ik zijn nu 1,5 jaar samen maar kennen elkaar ruim 3 jaar. We hebben het heel goed samen, zien elkaar eigenlijk altijd (wonen niet samen), bellen of appen meerdere malen per dag. We zijn echt elkaar beste vrienden en hebben gewoon een hele goede en stabiele relatie. We studeren allebei nog en zijn daarom niet echt bezig met trouwen of kinderen of wat dan ook.

Echter wil hij het hier ook totaal niet over hebben nog. Ergens snap ik dit, ik ben er ook nog lang niet aan toe. Maar hij kan amper uitspreken naar mij dat hij ooit op een dag kinderen wil, laat staan dat hij hoopt dat het met mij zal zijn. Hij vind het sowieso lastig om te praten over zijn gevoelens en hij doet echt zijn best bij mij. Hij kan ook niet vertellen hoe hij onze relatie in de toekomst ziet, hij zegt dan letterlijk ‘we zien wel’. Hij zegt wel dat hij een toekomst met me ziet, maar voor dit antwoord moest ik echt aandringen.

Hij heeft wel eens verteld dat hij met zijn ex het vaak had over de toekomst en dat er daardoor verwachtingen werden gemaakt waardoor er alleen maar teleurstelling van kwam en dat het niet de relatie ten goede heeft gedaan. Daarom durft hij het niet met mij over te hebben, omdat hij bang is voor hetzelfde als met zijn ex.

Hij vind het onnodig dat ik er wel over wil praten. Ik hoef het echt niet uit te plannen of de namen van onze kinderen vast te bedenken maar soms zou het fijn zijn om het er samen over te kunnen hebben.

Overdrijf ik? We zijn nog jong en hebben geen haast of tijd in ons leven voor zulke toekomstplannen, maar is het normaal om hier niet over willen te praten? Of ben ik te opdringerig en moet ik het echt maar gewoon zien en afwachten? Als ik dit probleem google krijg ik allemaal artikelen over dat dit een teken is dat hij mij helemaal niet in zijn toekomst ziet, maar aan al zijn andere woorden en daden is dit niet te zien.

Wat is jullie advies?
Zei hij dat het door die ex komt of is dat een conclusie die je zelf trekt?
Alle reacties Link kopieren
wel over iets kortere termijn?
wat doen we met oud&nieuw? denk je, dat we volgend jaar op vakantie kunnen? Waar wil jij dan heen?
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft wel eens verteld dat hij met zijn ex het vaak had over de toekomst en dat er daardoor verwachtingen werden gemaakt waardoor er alleen maar teleurstelling van kwam en dat het niet de relatie ten goede heeft gedaan. Daarom durft hij het niet met mij over te hebben, omdat hij bang is voor hetzelfde als met zijn ex.

Maar wat voor verwachtingen waren dat dan? Als zijn ex bijvoorbeeld de verwachting had dat er ooit kinderen zouden gaan komen en hij wil(de) dat niet, dan snap ik de teleurstelling. Maar je moet toch iets van een toekomstbeeld hebben?
Nee heb je, ja kun je krijgen.
zimi schreef:
23-10-2020 12:55
Zei hij dat het door die ex komt of is dat een conclusie die je zelf trekt?
Yes dit heeft hij zelf gezegd
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen hoe oud jullie zijn?

Ik herken het wel een beetje, mijn vriend vond het ook heel lang niet zo nodig om het over de toekomst te hebben. Niet omdat hij die niet met mij zag, maar hij geloofde nooit heel erg in de noodzaak ervan omdat je veel dingen toch pas kan invullen als het zo ver is.

Toen we het echt concreet over kinderen krijgen op korte termijn gingen hebben, kwam hij vanzelf met zijn eigen gedachten erover. Dus heb ook geduld, iedereen is op zijn eigen tijd toe aan dat soort gesprekken.

Dat wil niet zeggen dat het bij ons niet ook wel eens tot frustratie heeft geleid, als de één daarin andere behoeftes heeft dan de ander.
lilalinda schreef:
23-10-2020 12:59
wel over iets kortere termijn?
wat doen we met oud&nieuw? denk je, dat we volgend jaar op vakantie kunnen? Waar wil jij dan heen?

Ja dit soort dingen kunnen wel hoor, hoewel dat soort plannen op het moment ook lastig zijn door corona haha. Alleen echt bij de verre grote toekomst klapt hij dicht.
sunshineandblueskies schreef:
23-10-2020 13:00
Maar wat voor verwachtingen waren dat dan? Als zijn ex bijvoorbeeld de verwachting had dat er ooit kinderen zouden gaan komen en hij wil(de) dat niet, dan snap ik de teleurstelling. Maar je moet toch iets van een toekomstbeeld hebben?
Wat ik weet is dat zij best wel praatten over trouwen en kinderen etc. Er waren in die relatie wel veel meer dingen mis, zij was super jaloers en controlerend waardoor hij echt geen ruimte heeft gehad. Achteraf gezien zegt hij ook dat hij nooit van haar gehouden heeft en dat hij daar nu pas achter komt nu hij mij heeft.
Millie91 schreef:
23-10-2020 13:02
Mag ik vragen hoe oud jullie zijn?

Ik herken het wel een beetje, mijn vriend vond het ook heel lang niet zo nodig om het over de toekomst te hebben. Niet omdat hij die niet met mij zag, maar hij geloofde nooit heel erg in de noodzaak ervan omdat je veel dingen toch pas kan invullen als het zo ver is.

Toen we het echt concreet over kinderen krijgen op korte termijn gingen hebben, kwam hij vanzelf met zijn eigen gedachten erover. Dus heb ook geduld, iedereen is op zijn eigen tijd toe aan dat soort gesprekken.

Dat wil niet zeggen dat het bij ons niet ook wel eens tot frustratie heeft geleid, als de één daarin andere behoeftes heeft dan de ander.
Bedankt voor je antwoord! Geruststellend om te horen :). We zijn 22, dus nog echt jong en hoef ook nog lang niet te trouwen en kinderen. Ik denk dat hij het ook echt niet nodig vind om erover te denken, maar vind het dan alsnog lastig als hij het weigert te doen of het direct afkapt. Misschien toch wat meer geduld hebben, het blijft een man
Alle reacties Link kopieren
Suus2299 schreef:
23-10-2020 13:02
Ja dit soort dingen kunnen wel hoor, hoewel dat soort plannen op het moment ook lastig zijn door corona haha. Alleen echt bij de verre grote toekomst klapt hij dicht.
En als het gaat over plannen waarbij het minder duidelijk echt jullie samen is, maar meer zijn leven betreft? Zoals waar hij wil gaan werken na zijn studie, hoe/waar wonen, wat hij denkt belangrijk te vinden in de komende tien jaar?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niet dat je overdrijft, anderzijds snap ik je hunkering naar een concreet kader voor de toekomst ook niet zo, vooral na 1.5 jaar pas. Dat ligt eerder aan mij dan aan jou: ik heb geen kinderwens en hoef ook niet heel nodig te trouwen. Ik kan ook slecht antwoord geven op hoe ik de toekomst zie omdat ik dan het gevoel krijg een belofte te moeten doen waar ik over een tijdje misschien niet meer achter sta. Je weet ten slotte ook nooit hoe het leven loopt. Niet per se in de liefde, maar in de breedste zin van het woord. Ik leg me daar volledig bij neer, mijn vriend kan dat iets minder goed handelen want hij ervaart het alsof ik me niet wil vastleggen aan hem als ik zo'n vaag antwoord geef als 'we zien wel hoe de toekomst loopt'.

Ik bedoel daarmee dat ik niet in de toekomst kan kijken en dus ook niet iets kan zeggen als 'Ik blijf voor altijd bij je' of 'ik wil met jou oud worden'. Niet omdat ik een deur op een kier wil houden, maar gewoon omdat ik dat loze beloftes vind. Net zoals zweren dat je een bepaalde hobby altijd even leuk zal blijven vinden.

Sowieso niet googlen, want wat al die sites zeggen slaat nergens op. Je vriend houdt van je en is nu gewoon nog niet toe aan dat soort uitspraken. Jullie zijn pas 1.5 jaar bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Suus2299 schreef:
23-10-2020 13:04
Wat ik weet is dat zij best wel praatten over trouwen en kinderen etc. Er waren in die relatie wel veel meer dingen mis, zij was super jaloers en controlerend waardoor hij echt geen ruimte heeft gehad. Achteraf gezien zegt hij ook dat hij nooit van haar gehouden heeft en dat hij daar nu pas achter komt nu hij mij heeft.


Hoe open je het gesprek met hem, als je erover begint?
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Maduixa schreef:
23-10-2020 13:07
En als het gaat over plannen waarbij het minder duidelijk echt jullie samen is, maar meer zijn leven betreft? Zoals waar hij wil gaan werken na zijn studie, hoe/waar wonen, wat hij denkt belangrijk te vinden in de komende tien jaar?
We studeren allebei nog waarbij ik in mijn laatste jaar zit en hij nog 2 jaar te gaan heeft. Voor mij is mijn carrière dus al dichterbij dan voor hem. Hij weet dan wel wat hij wil maar betrekt me er nooit per se concreet bij. Hij maakt wel eens grapjes dat ik bij zijn plaatje van zijn carrière hoor (wat ik denk ik bedoel dat hij mij daar ook ik ziet, als in zijn leven). Hij zegt ook dat hij later niet in een grote stad wil wonen, maar zegt dan niet dat hij dat samen met mij wil. Allemaal heel dubbel naar mijn idee.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je dan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Suusje666 schreef:
23-10-2020 13:07
Ik vind niet dat je overdrijft, anderzijds snap ik je hunkering naar een concreet kader voor de toekomst ook niet zo, vooral na 1.5 jaar pas. Dat ligt eerder aan mij dan aan jou: ik heb geen kinderwens en hoef ook niet heel nodig te trouwen. Ik kan ook slecht antwoord geven op hoe ik de toekomst zie omdat ik dan het gevoel krijg een belofte te moeten doen waar ik over een tijdje misschien niet meer achter sta. Je weet ten slotte ook nooit hoe het leven loopt. Niet per se in de liefde, maar in de breedste zin van het woord. Ik leg me daar volledig bij neer, mijn vriend kan dat iets minder goed handelen want hij ervaart het alsof ik me niet wil vastleggen aan hem als ik zo'n vaag antwoord geef als 'we zien wel hoe de toekomst loopt'.

Ik bedoel daarmee dat ik niet in de toekomst kan kijken en dus ook niet iets kan zeggen als 'Ik blijf voor altijd bij je' of 'ik wil met jou oud worden'. Niet omdat ik een deur op een kier wil houden, maar gewoon omdat ik dat loze beloftes vind. Net zoals zweren dat je een bepaalde hobby altijd even leuk zal blijven vinden.

Sowieso niet googlen, want wat al die sites zeggen slaat nergens op. Je vriend houdt van je en is nu gewoon nog niet toe aan dat soort uitspraken. Jullie zijn pas 1.5 jaar bij elkaar.
Dit moest ik even horen! Als ik je zo hoor klinkt dit echt als wat mijn vriend zou kunnen zeggen tegen me tijdens zo’n gesprek. We zijn idd heel kort bij elkaar en ik heb denk ik dan inderdaad iets meer controle nodig over de toekomst dan hij dat nodig heeft. We staan hier dan gewoon anders in, wat niet hoeft te betekenen dat de toekomst er niet is
sunshineandblueskies schreef:
23-10-2020 13:10
Hoe open je het gesprek met hem, als je erover begint?
Ik begin er bijna nooit over omdat ik weet dat hij er toch niet over wil praten. Vanochtend nog, ik ben vandaag een dag te laat ongesteld geworden en was even bang dat ik zwanger zou zijn. Ik zei tegen hem van dat ik het een heel raar idee vond dat ik op een dag juist zou hopen dat ik zwanger zou zijn. Hij reageerde meteen met nee hier wil ik niet over praten, wel op een ‘grappige’ en luchtige manier maar hij meent het wel echt serieus. Ik bedoelde er niks mee, het was echt gewoon maar een opmerking. Toch vind hij dat dus al te ver gaan.
Alle reacties Link kopieren
Suus2299 schreef:
23-10-2020 13:14
Dit moest ik even horen! Als ik je zo hoor klinkt dit echt als wat mijn vriend zou kunnen zeggen tegen me tijdens zo’n gesprek. We zijn idd heel kort bij elkaar en ik heb denk ik dan inderdaad iets meer controle nodig over de toekomst dan hij dat nodig heeft. We staan hier dan gewoon anders in, wat niet hoeft te betekenen dat de toekomst er niet is
Dat lijkt me een gezonde en correcte conclusie :)

Probeer je niet blind te staren op dat soort onderwerpen. Sommige mensen roepen vanaf dag 1 meteen dat ze oud met iemand willen worden en dan drie weken later is het weer over. Jouw behoefte aan een antwoord is helemaal niet raar hoor, maar als iemand daar niet direct net zo enthousiast over is als jij wil dat niet betekenen dat ze het anders zien.
Alle reacties Link kopieren
Suus2299 schreef:
23-10-2020 13:17
Ik begin er bijna nooit over omdat ik weet dat hij er toch niet over wil praten. Vanochtend nog, ik ben vandaag een dag te laat ongesteld geworden en was even bang dat ik zwanger zou zijn. Ik zei tegen hem van dat ik het een heel raar idee vond dat ik op een dag juist zou hopen dat ik zwanger zou zijn. Hij reageerde meteen met nee hier wil ik niet over praten, wel op een ‘grappige’ en luchtige manier maar hij meent het wel echt serieus. Ik bedoelde er niks mee, het was echt gewoon maar een opmerking. Toch vind hij dat dus al te ver gaan.
Je maakt ook wel drama om het drama...
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Suus2299 schreef:
23-10-2020 13:17
Ik begin er bijna nooit over omdat ik weet dat hij er toch niet over wil praten. Vanochtend nog, ik ben vandaag een dag te laat ongesteld geworden en was even bang dat ik zwanger zou zijn. Ik zei tegen hem van dat ik het een heel raar idee vond dat ik op een dag juist zou hopen dat ik zwanger zou zijn. Hij reageerde meteen met nee hier wil ik niet over praten, wel op een ‘grappige’ en luchtige manier maar hij meent het wel echt serieus. Ik bedoelde er niks mee, het was echt gewoon maar een opmerking. Toch vind hij dat dus al te ver gaan.
Haha, dit herken ik heel erg, alleen zouden bij mij en mijn vriend de rollen omgedraaid zijn :D
viva-amber schreef:
23-10-2020 13:14
Wat wil je dan?
Ik hoef niet een bruiloft te plannen of te fantaseren over kinderen, maar soms zou het fijn zijn om van zijn kant te horen hoe hij het ziet. Ik weet bijvoorbeeld ook zijn algemene toekomstbeeld niet. Sommige mensen weten heel goed dat ze pas kinderen willen op hun 30e ofzo, hij zegt dat ook niet. Ik weet eigenlijk niets over wat zijn plan is. Dus ik zou het niet vervelend vinden om een keer te horen dat hij denkt aan ons samen in de toekomst. Maar again, kan ook dat ik dit heel graag wil en dat dit niet helemaal normaal is in een relatie. Is misschien mijn controlfreak kant hahah
Alle reacties Link kopieren
TO, je kan toch zelf zeggen wat jij graag wil. Je zegt zelf toch ook niets...


Zeg gewoon zoiets als: na de studie zou ik graag samen een grote reis maken.
Het lijkt mij leuk om wanneer we 25-27 zijn om samen naar huizen te kijken, bla bla.

Maar maak niet zo een ding van zaken die over een paar jaar pas gebeuren. Ik snap wel dat hij zich voroal wil foccusen op afstuderen en dat de rest pas daarna komt. Misschien is zijn eerste droom wel niet huisje, boompje, baby. Misschien wil hij eerst wel een paar jaar wat anders doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Suus2299 schreef:
23-10-2020 13:20
Ik hoef niet een bruiloft te plannen of te fantaseren over kinderen, maar soms zou het fijn zijn om van zijn kant te horen hoe hij het ziet. Ik weet bijvoorbeeld ook zijn algemene toekomstbeeld niet. Sommige mensen weten heel goed dat ze pas kinderen willen op hun 30e ofzo, hij zegt dat ook niet. Ik weet eigenlijk niets over wat zijn plan is. Dus ik zou het niet vervelend vinden om een keer te horen dat hij denkt aan ons samen in de toekomst. Maar again, kan ook dat ik dit heel graag wil en dat dit niet helemaal normaal is in een relatie. Is misschien mijn controlfreak kant hahah
(laatste keer, daarna zal ik m'n waffel even houden)

Sommige mensen weten het gewoon niet, hebben er geen beeld bij. Ik wil mezelf niet teveel op jou projecteren, maar ik weet niet eens wat ik over 2 jaar aan het doen ben. En de enige reden dat ik wel weet wat ik volgend jaar en het jaar erop aan het doen ben is omdat mijn contract laatst verlengd is met 2 jaar, haha. Ik zie het als een groot, grijs iets: ik heb geen idee. Uitspreken wat ik dan zal doen, klinkt als het aangaan van verplichtingen die ik (nog) niet wil hebben. Ik klap dan ook dicht, krijg het spaans benauwd als mensen me dat soort vragen stellen.
Suusje666 schreef:
23-10-2020 13:20
Haha, dit herken ik heel erg, alleen zouden bij mij en mijn vriend de rollen omgedraaid zijn :D
Hahaha goed om te horen dan!! Dankjewel voor je advies :D
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je gevoel wel, ik zou hier ook niet tegen kunnen. niet eens omdat ik nu zo concreet plannen moetmaken, maar gewoon, ik zou graag over een gezamenlijke toekomst willen fantaseren, zodat je er achter komt wat je allebei belangrijk vindt in het leven, wat je per se wel of niet zou willen.

Ik zou dus geen relatie kunnen hebben met iemand die alleen maar in het 'nu' leeft. Ik wil dromen over een mogelijke wereldreis, over een mogelijk huis/woonboot/boerderijtje, over een veestapel achter mijn huis of juist een voetbalveld vol kinderen, of een leven als dikverdiendende jup, wat dan ook.
viva-amber schreef:
23-10-2020 13:23
TO, je kan toch zelf zeggen wat jij graag wil. Je zegt zelf toch ook niets...


Zeg gewoon zoiets als: na de studie zou ik graag samen een grote reis maken.
Het lijkt mij leuk om wanneer we 25-27 zijn om samen naar huizen te kijken, bla bla.

Maar maak niet zo een ding van zaken die over een paar jaar pas gebeuren. Ik snap wel dat hij zich voroal wil foccusen op afstuderen en dat de rest pas daarna komt. Misschien is zijn eerste droom wel niet huisje, boompje, baby. Misschien wil hij eerst wel een paar jaar wat anders doen.
Ik heb dat ook echt wel eens zelf gezegd, maar dan nog krijg ik niet meer terug dan ‘oh ja we zien dan wel’. En als hij nu al weet dat hij na zijn studie iets anders wilt doen, mag hij me dat natuurlijk ook prima vertellen. Ik maak er naar hem toe ook geen ding van maar soms zit ik ineens van he shit ik weet gewoon niet hoe hij ons samen ziet. En grote kans dat hij dat ook gewoon echt niet ziet omdat dat zo ver weg is, maar dan nog vind ik dat soms lastig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven