Niet werken en mensen stellen steeds persoonlijke vragen

19-09-2020 18:42 720 berichten
Ik ben arbeidsongeschikt, en doe helemaal niks. Heb wel veel pogingen gedaan tot werk/opleiding/vrijwilligerswerk/dagbesteding maar het loopt allemaal nergens op uit.

In het contact met mensen heb ik er veel moeite mee dat iedereen altijd meteen vraagt wat voor werk of opleiding ik doe. Ik wil het daar niet over hebben, want uiteindelijk willen mensen weten “wat er mis met me is”. Terwijl ik helemaal geen zin heb om persoonlijke informatie te delen. Als ik simpelweg aangeef dat ik het er niet over wil hebben komt er ook gelijk een ongemakkelijke sfeer. Mensen waarderen het niet echt als je hun gespreksonderwerp afwijst.

Hoe doen anderen dit? Heeft iemand tips?
GreenLadyFern schreef:
19-09-2020 19:02
In wat voor context gebeurt dit? Waar kom je die mensen tegen zeg maar? Ik werk ook al twee jaar niet, maar ik kom niet bepaald vaak in zo'n situatie.
Als je nieuwe mensen ontmoet. Ik ben jong en heb een onzichtbare beperking. Mensen verwachten dat ik een opleiding volg. Als mensen me willen leren kennen is de standaardvraag eigenlijk wel “hee wat voor opleiding doe je?”. En dan ga ik dus vaag doen. En die mensen hebben dan gelijk door dat er iets speelt en gaan doorvragen tot ze tot de kern komen.
Alle reacties Link kopieren
Voor veel mensen is het werk nu eenmaal een groot onderdeel van het leven. Ik vind het niet zo raar dat ze daarnaar vragen. Net als vragen naar familie, relatie of kinderen. Ik denk niet dat je die vragen kan voorkomen, het is vaak oprechte interesse.

Waarom wil je niet dat mensen weten dat je arbeidsongeschikt bent? Dat is toch niet iets om je voor te schamen? En je hoeft niet de reden te vertellen.
Kan je niet antwoorden: "ik werk niet, maar wat voor werk doe jij?" En zo het gesprek ombuigen?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
AccioAvocado schreef:
19-09-2020 19:06
Anders zeg je: ik ben met vervroegd pensioen? Of je verteld over dingen die je hebt gedaan, maar dat je hart daar toch niet lag, en dat je nu de tijd neemt om iets te zoeken wat bij je past? Niemand hoeft te weten of dat nou een baan of een vrijetijdsbesteding is.
Ben 24, lijk 16, ik denk niet dat ik er mee weg kom
Alle reacties Link kopieren
Je kunt best zeggen dat je een arbeidsbeperking hebt. Fatsoenlijke mensen vragen daar dan niet op door.
malibu82 schreef:
19-09-2020 19:07
Voor veel mensen is het werk nu eenmaal een groot onderdeel van het leven. Ik vind het niet zo raar dat ze daarnaar vragen. Net als vragen naar familie, relatie of kinderen. Ik denk niet dat je die vragen kan voorkomen, het is vaak oprechte interesse.

Waarom wil je niet dat mensen weten dat je arbeidsongeschikt bent? Dat is toch niet iets om je voor te schamen? En je hoeft niet de reden te vertellen.
Kan je niet antwoorden: "ik werk niet, maar wat voor werk doe jij?" En zo het gesprek ombuigen?
Nou omdat als ze weten dat ik arbeidsongeschikt ben ze daar ook weer tien vragen over gaan stellen. It’s never ending haha. En als ik die niet beantwoord word er ook weer van alles ingevuld is mijn ervaring
gizzmo-returns schreef:
19-09-2020 18:47
Alles staat of valt met de manier hoe je zegt dat je het er niet over wil hebben....
Dat klopt, maar wat mij vaak opvalt is dat mensen in een uitkering vaak een onderdanige houding aannemen als ze een uitkering hebben. Alsof ze tekst en uitleg schuldig zijn, wat natuurlijk niet zo is.
Doggo schreef:
19-09-2020 19:05
In mijn irritant fase zei ik nog wel eens dat ik uitkering zat te trekken die zij voor mij moest bekostigen via de belastingdienst.
Dit klinkt echt agressief, daar maak je geen vrienden mee.
KamilleT schreef:
19-09-2020 19:09
Je kunt best zeggen dat je een arbeidsbeperking hebt. Fatsoenlijke mensen vragen daar dan niet op door.
Oh dan zijn de mensen in mijn omgeving niet zo fatsoenlijk denk ik. Soms voelt het helemaal niet als oprechte interesse maar komt het over alsof ik hun nieuwsgierigheid moet bevredigen...
ik doe niets en jij ?
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
19-09-2020 19:09
Nou omdat als ze weten dat ik arbeidsongeschikt ben ze daar ook weer tien vragen over gaan stellen. It’s never ending haha. En als ik die niet beantwoord word er ook weer van alles ingevuld is mijn ervaring
Dan vullen ze maar in dat je een luie donder bent die alleen maar voor zijn stinkende zweetvoeten op hun kap leeft.

So what?

Wacht maar tot zij ooit iets voorhebben en niet meer kunnen werken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Herken het wel. Bij mij ligt het eraan. Bij mensen die ik waarschijnlijk niet vaker zal tegenkomen hou ik het bij uitkering.

Bij een stap dichterbij zeg ik er arbeidsongeschikt bij.
En eventueel een aantal chronische aandoeningen. Wat ook zo is.

Mensen die dichtbij mij staan weten het voor groot gedeelte.
Ik wil best antwoord geven op vragen als die uit interesse gesteld worden. Is het verantwoording moeten afleggen dan kap ik het af. Want uit ervaring blijkt dat de antwoorden zelden goed genoeg zijn.
Het beeld dat ik niet terecht in bijstand zit krijg ik er toch niet uit bij die mensen.

Ik zou er eigenlijk opener over willen zijn. De stigmas moeten weg wat mij betreft. Maar vaak niet de stemming om dit uit te voeren.

Maar..
Je bent niks verplicht aan anderen!
Mumper schreef:
19-09-2020 19:10
Dit klinkt echt agressief, daar maak je geen vrienden mee.
Bedankt voor de tip
Dit was uiteraard in een bepaalde context waarin iemand al heel erg vervelend naar mij deed. Dan heb ik schijt
Vervelend voor je, ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Er is een vraag die mensen mij soms stellen die ik liever niet beantwoord. En àls ik hem beantwoord wil ik het hele verhaal vertellen. Ik heb gemerkt dat mensen daar niet echt in geïnteresseerd zijn.
Wat ik nu doe als iemand het vraagt: Oh dat is een heel verhaal, dat vertel ik wel een andere keer! En dan het gesprek omleiden naar een ander onderwerp.
Meestal is dat voldoende om duidelijk te maken dat er geen antwoord gaat komen.
Succes.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
19-09-2020 19:10
Oh dan zijn de mensen in mijn omgeving niet zo fatsoenlijk denk ik. Soms voelt het helemaal niet als oprechte interesse maar komt het over alsof ik hun nieuwsgierigheid moet bevredigen...
Dat denk ik ook. Dan kun je ook best zeggen dat je het er verder niet over wilt hebben.
Doggo schreef:
19-09-2020 19:10
Oh dan zijn de mensen in mijn omgeving niet zo fatsoenlijk denk ik. Soms voelt het helemaal niet als oprechte interesse maar komt het over alsof ik hun nieuwsgierigheid moet bevredigen...
Ik herken dat, niet dat ik een uitkering zit. Maar vanwege het feit dat ik geen contact heb met mijn familie. Hoe ouder ik word, hoe minder mensen zo reageren. Helaas blijven sommige mensen nog steeds zo reageren, en die krijgen inmiddels goed hard de volle laag!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon duidelijk zijn. Beetje vaag doen maakt het alleen maar erger.

Jij hebt het recht op een uitkering, niet iedereen zal er begrip voor hebben en dat is ook hun goed recht.
Lenteui schreef:
19-09-2020 19:12
Vervelend voor je, ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Er is een vraag die mensen mij soms stellen die ik liever niet beantwoord. En àls ik hem beantwoord wil ik het hele verhaal vertellen. Ik heb gemerkt dat mensen daar niet echt in geïnteresseerd zijn.
Wat ik nu doe als iemand het vraagt: Oh dat is een heel verhaal, dat vertel ik wel een andere keer! En dan het gesprek omleiden naar een ander onderwerp.
Meestal is dat voldoende om duidelijk te maken dat er geen antwoord gaat komen.
Succes.
Dank je dat vind ik een goede tip waar ik wel wat mee kan
KamilleT schreef:
19-09-2020 19:09
Je kunt best zeggen dat je een arbeidsbeperking hebt. Fatsoenlijke mensen vragen daar dan niet op door.
Tegen mij zeggen ze dan: Ik zie niks aan je en vragen dan wat ik mankeer. Ik ben ook arbeidsongeschikt en werk niet.
Alle reacties Link kopieren
Als ze vragen waarom je niet werkt kun je zeggen: vanwege allerlei redenen. En dan erachter aan, maar ik verveel me niet en wat doe jij?

Veel mensen praten graag over zichzelf dus zo kap je de vragen over jouw situatie af en laat je de vraagsteller over zichzelf vertellen.
subnautica wijzigde dit bericht op 19-09-2020 19:18
1.29% gewijzigd
Elfje* schreef:
19-09-2020 19:15
Tegen mij zeggen ze dan: Ik zie niks aan je en vragen dan wat ik mankeer. Ik ben ook arbeidsongeschikt en werk niet.

Ik vind dit oprecht zo naar voor jou en TO weet je dat :hug: Ik merk ook dat ik er plaatsvervangend boos om word.
Alle reacties Link kopieren
En hier vertel ik dat ik deeltijds werk.
Als ik veel zin heb vertel ik erbij dat ik al jaren deeltijds thuis zit door een handicap en ziekte. En daar zelfs centen voor trek.

Als ik héél véél zin heb wil ik hen ook nog wel het hele verhaal vertellen.
Maar niet aan iemand waarvan ik inschat dat ie er moord en brand over gaat schreeuwen.


Toen ik 3 jaar lang voltijds thuis zat hield ik het kort.
Ik zat thuis door ziekte. Klaar.
En ik hoopte wel ooit terug een keer deeltijds aan 't werk te raken, maar het was een stevige zoektocht wat en hoe waarbij de overheid niet echt meehielp.

Heb tegen bepaalde mensen ook nog wel eens willen schreeuwen dat ik mij écht wel steendood verveelde zo continu tussen 4 muren.


En jep, die invulling dat ik een luie op hun kap levende donder ben komt dan vanzelf wel.
So be it.
wissewis wijzigde dit bericht op 19-09-2020 19:19
9.39% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
19-09-2020 18:56
Nou ik wil helemaal niet aan mensen vertellen dat ik arbeidsongeschikt ben. Want dan gaan mensen ook weer van alles voor me invullen. En mensen vragen echt gigantisch door, zelfs als ik subtiel het onderwerp probeer te veranderen. Het gesprek lijkt nergens anders meer over te kunnen gaan dan of ik wel werk. En als ik het gesprek wel succesvol weet af te wenden vragen ze het me een dag later opnieuw lol
Je komt zelf ook niet echt als een aangenaam causeur over.
Wat jij wil is onmogelijk. Niets van jezelf prijsgeven maar wel verwachten dat mensen gezellig met je kletsen. Om een intermenselijke 'relatie' aan te gaan is een minimum aan 'herkenning' best belangrijk.
Dan kan je alles wat mensen je hier aandragen aan de kant schoffelen en roepen; Maar ze blijven vragen naar mijn werk! Dan doe jij toch iets raars in je contacten. Ik heb een 'vaag' beroep waar als ik dat een beetje dieper duidt mensen heel veel over willen weten. Maar ik heb geen zin om op feestjes over mijn werk te praten en dus gaat het daar ook niet over. Gewoon omdat ik voelsprieten voor de ander heb en oprechte interesse naar anderen hebben. Niets zo makkelijk als de ander laten praten over wat hem of haar boeit. Dus werk aan je gesprekstechniek en ja dat betekent ' het hangt er van af hoe je iets zegt'.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Lenteui schreef:
19-09-2020 19:12
Vervelend voor je, ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Er is een vraag die mensen mij soms stellen die ik liever niet beantwoord. En àls ik hem beantwoord wil ik het hele verhaal vertellen. Ik heb gemerkt dat mensen daar niet echt in geïnteresseerd zijn.
Wat ik nu doe als iemand het vraagt: Oh dat is een heel verhaal, dat vertel ik wel een andere keer! En dan het gesprek omleiden naar een ander onderwerp.
Meestal is dat voldoende om duidelijk te maken dat er geen antwoord gaat komen.
Succes.
Dat is wel een goede tip, die ga ik voor mezelf onthouden.
"Ik heb op dit moment geen werk/ Ik werk op dit moment niet." Dan laat je het in het midden dat op "dit moment" eigenlijk permanent is. Of je zegt dat je in between jobs bent.

De meeste mensen horen zichzelf graag praten dus ik kan mij niet voorstellen dat het er erg lang over gaat.
Lenteui schreef:
19-09-2020 19:12
Vervelend voor je, ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Er is een vraag die mensen mij soms stellen die ik liever niet beantwoord. En àls ik hem beantwoord wil ik het hele verhaal vertellen. Ik heb gemerkt dat mensen daar niet echt in geïnteresseerd zijn.
Wat ik nu doe als iemand het vraagt: Oh dat is een heel verhaal, dat vertel ik wel een andere keer! En dan het gesprek omleiden naar een ander onderwerp.
Meestal is dat voldoende om duidelijk te maken dat er geen antwoord gaat komen.
Succes.
Dat is een goeie!
Lang verhaal, vertel ik nog wel een keer!

Kun je het iig uitstellen tot je in kunt schatten of iemand oprecht interesse heeft bij doorvragen of dat er een minder nobele reden achter zit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven