Niet werken en mensen stellen steeds persoonlijke vragen

19-09-2020 18:42 720 berichten
Ik ben arbeidsongeschikt, en doe helemaal niks. Heb wel veel pogingen gedaan tot werk/opleiding/vrijwilligerswerk/dagbesteding maar het loopt allemaal nergens op uit.

In het contact met mensen heb ik er veel moeite mee dat iedereen altijd meteen vraagt wat voor werk of opleiding ik doe. Ik wil het daar niet over hebben, want uiteindelijk willen mensen weten “wat er mis met me is”. Terwijl ik helemaal geen zin heb om persoonlijke informatie te delen. Als ik simpelweg aangeef dat ik het er niet over wil hebben komt er ook gelijk een ongemakkelijke sfeer. Mensen waarderen het niet echt als je hun gespreksonderwerp afwijst.

Hoe doen anderen dit? Heeft iemand tips?
GreenLadyFern schreef:
19-09-2020 19:02
In wat voor context gebeurt dit? Waar kom je die mensen tegen zeg maar? Ik werk ook al twee jaar niet, maar ik kom niet bepaald vaak in zo'n situatie.
Als je nieuwe mensen ontmoet. Ik ben jong en heb een onzichtbare beperking. Mensen verwachten dat ik een opleiding volg. Als mensen me willen leren kennen is de standaardvraag eigenlijk wel “hee wat voor opleiding doe je?”. En dan ga ik dus vaag doen. En die mensen hebben dan gelijk door dat er iets speelt en gaan doorvragen tot ze tot de kern komen.
Alle reacties Link kopieren
Voor veel mensen is het werk nu eenmaal een groot onderdeel van het leven. Ik vind het niet zo raar dat ze daarnaar vragen. Net als vragen naar familie, relatie of kinderen. Ik denk niet dat je die vragen kan voorkomen, het is vaak oprechte interesse.

Waarom wil je niet dat mensen weten dat je arbeidsongeschikt bent? Dat is toch niet iets om je voor te schamen? En je hoeft niet de reden te vertellen.
Kan je niet antwoorden: "ik werk niet, maar wat voor werk doe jij?" En zo het gesprek ombuigen?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
AccioAvocado schreef:
19-09-2020 19:06