Niet werken en mensen stellen steeds persoonlijke vragen

19-09-2020 18:42 720 berichten
Ik ben arbeidsongeschikt, en doe helemaal niks. Heb wel veel pogingen gedaan tot werk/opleiding/vrijwilligerswerk/dagbesteding maar het loopt allemaal nergens op uit.

In het contact met mensen heb ik er veel moeite mee dat iedereen altijd meteen vraagt wat voor werk of opleiding ik doe. Ik wil het daar niet over hebben, want uiteindelijk willen mensen weten “wat er mis met me is”. Terwijl ik helemaal geen zin heb om persoonlijke informatie te delen. Als ik simpelweg aangeef dat ik het er niet over wil hebben komt er ook gelijk een ongemakkelijke sfeer. Mensen waarderen het niet echt als je hun gespreksonderwerp afwijst.

Hoe doen anderen dit? Heeft iemand tips?
Andrieske1976 schreef:
23-09-2020 00:14
sorry, ik was even on-topic en je hebt inderdaad genoeg tips gehad, maar je wilde dit topic groter maken dan.... deed ik even aan mee.

Kortom je voedt dit topic zelf.
Hm was dat als aanval bedoelt? Snap je even niet. Mensen zijn nu al verder aan het discussiëren over andere dingen en mijn openingspost lijkt me al niet meer relevant. Doordat jouw reactie een beetje neerbuigend overkomt heb ik er geen zin in om er op in te gaan (hoogbegaafde die zich te goed voelt blabla). Dacht even dat je Pejeka 2.0 ging uithangen
Nope, ik had alleen verwacht dat je zelf niet meer had gereageerd op de andere off-topic zaken en het links had laten liggen. Maar toen je ook nog begon dat dit topic langer moest lopen dan een ander topic over een andere kwestie zakte je voor mij door de mand.

Dus nogmaals, wat was je bedoeling?

En ja, ik zou zo'n zeikwijf kunnen zijn, die gaat doorvragen.
Andrieske1976 schreef:
23-09-2020 00:24

En ja, ik zou zo'n zeikwijf kunnen zijn, die gaat doorvragen.
En de volgende dag weer.
Andrieske1976 schreef:
23-09-2020 00:24
Nope, ik had alleen verwacht dat je zelf niet meer had gereageerd op de andere off-topic zaken en het links had laten liggen. Maar toen je ook nog begon dat dit topic langer moest lopen dan een ander topic over een andere kwestie zakte je voor mij door de mand.

Dus nogmaals, wat was je bedoeling?

En ja, ik zou zo'n zeikwijf kunnen zijn, die gaat doorvragen.
Hoe bedoel je, wat was mijn bedoeling? Denk je dat ik een verborgen agenda heb? :facepalm:

Mijn bedoeling staat in de OP. Tips krijgen hoe ik met mensen om moet gaan die doorvragen naar privézaken.

Dat dit topic langer moest lopen was een cynische opmerking. Refereerde naar zo’n topic met 800+ reacties waarin uitvoering werd besproken of iemand haar buurvrouw moest verlinken voor bijstands”fraude” (was ook nog discutabel of dit echt fraude was).

Waarom zou je doorvragen? Antwoorden op je vragen heb ik waarschijnlijk al uitvoerig beschreven. Daarnaast kom ik hier niet om opnieuw beoordeeld te worden of ik wel écht arbeidsongeschikt ben. Al voelen een aantal forummers zich wel geroepen om op de stoel van mijn artsen en behandelaars te gaan zitten.
Sorry dan dat ik die cynische opmerking niet begreep en het laatste dat ik zou willen om op stoelen te gaan zitten.

Maar met welke tip ga je iets doen?
Alle reacties Link kopieren
Moederke74 schreef:
22-09-2020 21:29
Sorry voor de hele late reactie.
Voor beiden. Ik hou me groot bij andere. Is mijn grootste valkuil. Daardoor denken mensen dat ik wel kan maar niet wil. Maar neem maar van me aan dat ik echt wel wil.
Dat neem ik aan als jij dat vertelt. Waarom zou ik eraan twijfelen? Ik vind het rot voor je dat je je zo voelt. Dat groter/beter voordoen voor een ander herken ik. Gevaar is dat mensen je niet serieus nemen inderdaad. Maar tegenwoordig vind ik dat ik recht heb op een stukje privacy, dat ik mijn medisch dossier niet met iedereen hoeft te delen die nieuwsgierig of wantrouwend is. Aan artsen ben ik verantwoording schuldig, voor de rest aan niemand.
Alle reacties Link kopieren
Vlamtosti schreef:
22-09-2020 23:14
Als dit echt is dan ben ik het met je eens dat is echt beneden alle peil is.
Nou, ik postte het hier in dit topic. Bij 'achter iemands rug om' denk ik aan geklets via pb's ofzo.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Andrieske1976 schreef:
23-09-2020 00:53
Sorry dan dat ik die cynische opmerking niet begreep en het laatste dat ik zou willen om op stoelen te gaan zitten.

Maar met welke tip ga je iets doen?
Als mensen blijven doorvragen zeg ik iets in de trant van “dat is een lang verhaal, vertel ik je later nog wel een keer”
Is meteen duidelijk dat ik op dat moment het niet over werk wil hebben, zonder dat mensen zich gelijk ongemakkelijk of afgewezen voelen
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
22-09-2020 22:26
Vroegeh bestond burn out ook maar toen heette het "overspannen zijn"

Ik weet dat ik nog dat ik een lerares Frans had in de brugklas.
Het ging als een lopend vuurtje dat ze makkelijk overspannen te krijgen was en het werd een soort wedstrijd welke klas haar als eerste kon breken.

De mentaliteit is ook heel lang geweest "stel je niet aan" terwijl ik nu denk dat er teveel mensen de diagnose burn out krijgen.
Ooh granny, is 71 jouw geboortejaar?
Ik had namelijk ook in de brugklas een lerares Frans over wie ze hetzelfde zeiden en haar ook het bloed onder de nagels vandaan haalden. Heel zielig, aardige vrouw vond ik het. Dat was op een middelbare school in het Zuiden des lands....
"Kump ut vandaag neet, dan kump ut murrege"
Alle reacties Link kopieren
Vitamini schreef:
23-09-2020 12:33
Ooh granny, is 71 jouw geboortejaar?
Ik had namelijk ook in de brugklas een lerares Frans over wie ze hetzelfde zeiden en haar ook het bloed onder de nagels vandaan haalden. Heel zielig, aardige vrouw vond ik het. Dat was op een middelbare school in het Zuiden des lands....
71 is mijn geboortejaar ja.
Ik had ook vreselijk medelijden met haar maar ja, dat laten blijken was in de heksenketel genaamd brugklas niet verstandig.
Dit was trouwens in het groene hart dus een andere zielige mevrouw
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
21-09-2020 21:54
Ja want met al je bij elkaar geraapte moed, energie en het geleende jurkje van je vriendin mag je natuurlijk niet even vrolijk zijn op dat ene belangrijke feestje van je beste vriendin/ouders of whatsoever. Dan kun je ook wel werken en moet je dankbaar zijn voor al die andere belastingbetalers. Laat staan dat je een paar dagen later nog koffie gaat drinken met iemand, foei.
Haha ja dit..
Maar sommige mensen zullen altijd een mening hebben, kun je hoog of laag springen.

Het wordt ook echt onderschat wat lichamelijke en/of psychische klachten met je kunnen doen, dat dat echt zo nu en dan op kan breken(hoef je niet eens Fulltime voor te werken..), het feit dat dingen al niet lukken zoals je diep van binnen zou willen. En dat het dus gewoon zo fijn is dat áls je dan een betere dag hebt en je een beetje fijn in je energie zit dat je dan gewoon eens iets voor jezelf kan doen.
Alle reacties Link kopieren
TO,
Ik wilde je toch even laten weten dat ik vorige week mijn gesprek heb gehad met het sociaal wijkteam over indicatie dagbesteding. Ik heb de indicatie toegewezen gekregen en start vanaf morgen op de zorgboerderij.

Moet eerlijk toegeven dat ik het toch makkelijker vond om te zeggen dat ik afgekeurd ben en geen werk heb dan aan gaan geven dat ik gebruik maak van dagbesteding maar goed dat zit in mijn hoofd en zal een kwestie zijn van wennen en zelf ook echt accepteren dat er momenteel niet meer in zit.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
27-09-2020 21:45
TO,
Ik wilde je toch even laten weten dat ik vorige week mijn gesprek heb gehad met het sociaal wijkteam over indicatie dagbesteding. Ik heb de indicatie toegewezen gekregen en start vanaf morgen op de zorgboerderij.

Moet eerlijk toegeven dat ik het toch makkelijker vond om te zeggen dat ik afgekeurd ben en geen werk heb dan aan gaan geven dat ik gebruik maak van dagbesteding maar goed dat zit in mijn hoofd en zal een kwestie zijn van wennen en zelf ook echt accepteren dat er momenteel niet meer in zit.
Hee wat fijn dat de indicatie is toegewezen en dat je zo snel kan beginnen. Ik hoop echt voor je dat het je goed zal doen. Is dit de eerste keer dat je aan een dagbesteding begint? Vind je het spannend?

En op zich zou je nog steeds kunnen zeggen dat je afgekeurd bent en geen werk hebt haha, of je noemt het gewoon vrijwilligerswerk. Gewoon zelf kijken wat je fijn vindt om te zeggen.

Mag je dagbesteding blijven volgen of is het de bedoeling dat je uiteindelijk weer gaat werken?

Succes morgen trouwens :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
27-09-2020 22:22
Hee wat fijn dat de indicatie is toegewezen en dat je zo snel kan beginnen. Ik hoop echt voor je dat het je goed zal doen. Is dit de eerste keer dat je aan een dagbesteding begint? Vind je het spannend?

En op zich zou je nog steeds kunnen zeggen dat je afgekeurd bent en geen werk hebt haha, of je noemt het gewoon vrijwilligerswerk. Gewoon zelf kijken wat je fijn vindt om te zeggen.

Mag je dagbesteding blijven volgen of is het de bedoeling dat je uiteindelijk weer gaat werken?
Dank je. Ja ik zal gaan kijken wat ik prettig vind om te benoemen is idd voor het eerst.

Ik heb al 7 jaar een 80-100% WIA. Ik hoop tzt wel weer betaald werk aan te kunnen maar het UWV belt 1 keer per jaar om even te kijken hoe de stand van zaken is.
Heb tussentijds wel vrijwilligerswerk gedaan maar helaas lukt dat nu ook alweer bijna 2 jaar niet vandaar de dagbesteding.
Inmiddels sta ik al ruim anderhalf jaar op de wachtlijst voor 3 dagen per week dagbehandeling. Die behandeling duurt sowieso een jaar en ik denk/hoop in april/mei 2021 te kunnen starten. Na de dagbehandeling verwacht ik ook niet direct aan de slag te kunnen dus het is wel een zoveel jarenplan. Al met al is het afwachten en de tussentijd zo goed mogelijk door zien te komen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
27-09-2020 21:45
TO,
Ik wilde je toch even laten weten dat ik vorige week mijn gesprek heb gehad met het sociaal wijkteam over indicatie dagbesteding. Ik heb de indicatie toegewezen gekregen en start vanaf morgen op de zorgboerderij.

Moet eerlijk toegeven dat ik het toch makkelijker vond om te zeggen dat ik afgekeurd ben en geen werk heb dan aan gaan geven dat ik gebruik maak van dagbesteding maar goed dat zit in mijn hoofd en zal een kwestie zijn van wennen en zelf ook echt accepteren dat er momenteel niet meer in zit.
Wens je veel mooie, waardevolle momenten op de zorgboerderij toe!
@IBIopviva, hoe ging het?? :)
Alle reacties Link kopieren
Wat lief apiejapie en doggo!

Het ging wel goed. Hebben vanavond zelf geplukte sperziebonen op, smaken dan net wat lekkerder haha.

Ben wel echt gesloopt, had eigenlijk morgen een behoorlijk pittige lange afspraak maar die is in verband met de nieuwe regels verzet. Ergens heel jammer maar stiekem beetje opgelucht.
Morgen dus even een rustige dag onverwachts.

Voel me daar wel op mijn gemak dat is echt heel fijn.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
28-09-2020 23:08
Wat lief apiejapie en doggo!

Het ging wel goed. Hebben vanavond zelf geplukte sperziebonen op, smaken dan net wat lekkerder haha.

Ben wel echt gesloopt, had eigenlijk morgen een behoorlijk pittige lange afspraak maar die is in verband met de nieuwe regels verzet. Ergens heel jammer maar stiekem beetje opgelucht.
Morgen dus even een rustige dag onverwachts.

Voel me daar wel op mijn gemak dat is echt heel fijn.
Wat fijn om te lezen. Dat klinkt als een mooie start!
Wat fijn dat je eerste gevoel oké is Ibi

Vandaag genieten van een onverwachte rustdag.
IBIopviva schreef:
28-09-2020 23:08
Wat lief apiejapie en doggo!

Het ging wel goed. Hebben vanavond zelf geplukte sperziebonen op, smaken dan net wat lekkerder haha.

Ben wel echt gesloopt, had eigenlijk morgen een behoorlijk pittige lange afspraak maar die is in verband met de nieuwe regels verzet. Ergens heel jammer maar stiekem beetje opgelucht.
Morgen dus even een rustige dag onverwachts.

Voel me daar wel op mijn gemak dat is echt heel fijn.
Super dat je je op je gemak voelt. Ik denk dat dat wel het belangrijkste is altijd. Als ik over mijzelf spreek maakt het me nooit uit wat voor werk ik doe, zolang de mensen om me heen maar fijn zijn, en ik me veilig voel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven