Niet werken en mensen stellen steeds persoonlijke vragen

19-09-2020 18:42 720 berichten
Ik ben arbeidsongeschikt, en doe helemaal niks. Heb wel veel pogingen gedaan tot werk/opleiding/vrijwilligerswerk/dagbesteding maar het loopt allemaal nergens op uit.

In het contact met mensen heb ik er veel moeite mee dat iedereen altijd meteen vraagt wat voor werk of opleiding ik doe. Ik wil het daar niet over hebben, want uiteindelijk willen mensen weten “wat er mis met me is”. Terwijl ik helemaal geen zin heb om persoonlijke informatie te delen. Als ik simpelweg aangeef dat ik het er niet over wil hebben komt er ook gelijk een ongemakkelijke sfeer. Mensen waarderen het niet echt als je hun gespreksonderwerp afwijst.

Hoe doen anderen dit? Heeft iemand tips?
pejeka schreef:
19-09-2020 19:26
Je kunt toch gewoon zeggen: Ik heb geen baan, want wij hebben besloten dat ik thuis blijf voor de kinderen?
Hahaa wordt het wel een heel omslachtige leugen, moet ik ook nog onthouden dat ik zogenaamde kinderen heb ;)
Ik blijf thuis, omdat ik liever lui dan moe ben.
pejeka schreef:
19-09-2020 19:26
Je kunt toch gewoon zeggen: Ik heb geen baan, want wij hebben besloten dat ik thuis blijf voor de kinderen?
Welke kinderen?
Ik blijf ongewenst kinderloos door mijn beperkingen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-09-2020 19:26
Je kunt toch gewoon zeggen: Ik heb geen baan, want wij hebben besloten dat ik thuis blijf voor de kinderen?
En dan een hele schare verzinnen en je even terug trekken om te kolven? Goed advies om leugens te gaan vertellen als er ook nog eens geen kinderen zijn. Maar als het voor jou werkt, prima!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
cosima schreef:
19-09-2020 19:28
Waarom vertel je niet wat je hiervoor deed + "daar ben ik een paar maanden geleden mee gestopt en nu zit ik even thuis"? Of zoiets
Ja leuk
Mijn hoogste diploma is van de basisschool
Heb ook nog een tijd bij de mac gewerkt haha klinkt goed
(Niet te serieus nemen hoor, maar zie dit gesprek al helemaal voor me)
Ik hoorde laatst zelfs iemand in zo'n situatie gewoon zeggen "ik ben ga een opleiding doen voor zij-instromer als kooidanser".
Gaf nauwelijks respons, werd gewoon geaccepteerd.
Dat probleem herken ik totaal niet TO. Ik vertel gewoon ik wás kok maar door omstandigheden lukt dat lichamelijk niet meer. Klaar. Vaak waar ik dan heb gewerkt.. en verder komen ze niet omdat het een té leuk onderwerp is :D Wel eens, vindt je het jammer.. nou ja dus. Dat zeg ik gewoon. Niets raars aan, niets te verbergen en ik schaam me nergens voor.
Doggo schreef:
19-09-2020 19:32
Ja leuk
Mijn hoogste diploma is van de basisschool
Heb ook nog een tijd bij de mac gewerkt haha klinkt goed
(Niet te serieus nemen hoor, maar zie dit gesprek al helemaal voor me)
Wil je echt tips of wil je gewoon even ventileren hoe stom mensen doen?
Doggo schreef:
19-09-2020 19:19
Haha precies dat.
Ik ben arbeidsongeschikt wegens mijn autisme (en nog wat andere dingen). Maar in het uitzonderlijke geval dat ik autisme benoem krijg ik daar ook weer allemaal opmerkingen over. “Ja iedereen heeft wel een labeltje tegenwoordig” of “mijn neef heeft ook autisme en kan gewoon werken hoor”
Zou het dan niet zomaar zijn dat moeizaam contact aan jou ligt en niet aan het arbeidsongeschikt zijn?
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
19-09-2020 19:25
Ik denk dat je de situatie niet goed begrijpt. Ik wil best iets van mezelf prijsgeven, kan ook goed kletsen. Maar ik wil geen privé dingen vertellen. Omdat mensen gelijk doorhebben dat het “raar” is als je niet werkt, gaan ze er op doorvragen. Om hun nieuwsgierigheid te bevredigen. En dan willen ze ook tot het uiterste gaan. Ik doe niks raars in mijn contacten, dat is een aanname. Jij hebt wel werk en het gesprek is dan makkelijk af te wenden. Er is namelijk niets fundamenteel “raars” aan jou dus is het voor die mensen ok om er niet over door te praten. Maar zodra iemand bespeurt dat er iets mis met je is gaan ze er écht op door. En ik wil juist concreet weten “hoe ik iets zou moeten zeggen” was geen kritiek op die comment, meer van ja hoe moet dat dan?
Duidelijk, dank je. Ik begrijp je echt wel. Maar zou het kunnen dat jij al zo op dat onderwerp 'gebeten' bent dat je er zonder dat je het zelf door hebt, de nadruk op legt?
Ik heb een aandoening waardoor ik vaak pas voor eten en drinken op feestjes. Daar komen altijd vragen over maar dat wuif ik luchtig weg; moet ik nu gewoon even niet nemen, kan ik nog iets voor jou inschenken?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Doggo schreef:
19-09-2020 19:32
Ja leuk
Mijn hoogste diploma is van de basisschool
Heb ook nog een tijd bij de mac gewerkt haha klinkt goed
(Niet te serieus nemen hoor, maar zie dit gesprek al helemaal voor me)
Waarom cijfer jezelf zo weg?

Begint over iets wat je leuk vindt en waar je passie ligt en praat daar over!

Ik snap trouwens niet dat mensen zo kritisch vragen, ik herken dat niet zo. Zou het zelf niet in mijn hoofd halen.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
19-09-2020 19:25
Ik denk dat je de situatie niet goed begrijpt. Ik wil best iets van mezelf prijsgeven, kan ook goed kletsen. Maar ik wil geen privé dingen vertellen. Omdat mensen gelijk doorhebben dat het “raar” is als je niet werkt, gaan ze er op doorvragen. Om hun nieuwsgierigheid te bevredigen. En dan willen ze ook tot het uiterste gaan. Ik doe niks raars in mijn contacten, dat is een aanname. Jij hebt wel werk en het gesprek is dan makkelijk af te wenden. Er is namelijk niets fundamenteel “raars” aan jou dus is het voor die mensen ok om er niet over door te praten. Maar zodra iemand bespeurt dat er iets mis met je is gaan ze er écht op door. En ik wil juist concreet weten “hoe ik iets zou moeten zeggen” was geen kritiek op die comment, meer van ja hoe moet dat dan?
Hoe ga je dan ooit connecties aan??? Als je niks wilt vertellen over jezelf snap ik wel dat dat raar over komt en dat ze dan iets zoeken om het wél over te kunnen hebben. Ook hoe je over andere mensen praat vind ik eh...bijzonder..

alsof iedereen slechte bedoelingen heeft en alles van jou willen weten vanuit een onstilbare nieuwsgierigheid in plaats van oprechte interesse in jou. Je vult ook veel in; dat iedereen denkt dat het raar is dat je niet werkt of een opleiding volgt. Waar merk je dit aan? Als dat alleen is omdat ze erop door vragen dan gaat er wellicht iets mis bij de interpretatie van het gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
19-09-2020 19:32
Ja leuk
Mijn hoogste diploma is van de basisschool
Heb ook nog een tijd bij de mac gewerkt haha klinkt goed
(Niet te serieus nemen hoor, maar zie dit gesprek al helemaal voor me)
Met een kwinkslag: Ik had graag arts willen worden, maar dat zat er niet in.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik heb een agressie-regulatieprobleem.
Ik ben net vrij uit de TBS.
Mijn enkelband gaat maar 100 meter vanaf huis.
LīlyRose schreef:
19-09-2020 19:37
Ik ben net vrij uit de TBS.
Ha goeie!
Als er een 'geldige' reden is dat iemand niet werkt is het altijd nog makkelijker dan als het 'zomaar' is. Ik ken iemand die niet werkt terwijl ze dat wel zou kunnen en die dan ook nog geen kinderen heeft. Die wordt er pas gek van dat ze dat steeds moet uitleggen. Een van de eerste dingen die mensen vragen is nou eenmaal Wat doe jij voor werk/opleiding?
Alle reacties Link kopieren
Door een ziekte/aandoening ben ik helaas niet in staat te werken.
Erg onbeleefd als mensen dan nog doorvragen. En als dat wel gebeurd. Afkappen met dat vertel ik nog wel eens.
Doggo schreef:
19-09-2020 19:19
Haha precies dat.
Ik ben arbeidsongeschikt wegens mijn autisme (en nog wat andere dingen). Maar in het uitzonderlijke geval dat ik autisme benoem krijg ik daar ook weer allemaal opmerkingen over. “Ja iedereen heeft wel een labeltje tegenwoordig” of “mijn neef heeft ook autisme en kan gewoon werken hoor”
Dat moment pak ik wel altijd aan om uit te leggen dat de ene persoon met autisme niet is zoals de andere met autisme.
Ze hebben zelf om de psycho-educatie gevraagd (ik vraag dan of ik het ze even moet uitleggen waarom IK niks kan en dat het ik van alles geprobeerd heb omdat ik wel wil maar het dus niet kan en het duurzaam afgekeurd zijn de enige manier is om überhaupt de ballen in de lucht te houden over dingen waar de meesten mensen - zeker met die stomme opmerkingen - niet bij stilstaan)
Ik ben te mooi om te werken.
Alle reacties Link kopieren
Kan het zo zijn dat je het zelf nog niet geaccepteerd hebt en het je daarom zo raakt?
Je klinkt in ieder geval zo alsof je je voor de situatie schaamt. Is er geen mogelijkheid te onderzoeken wat je wel kan ipv niet.

Dan zou je in de toekomst kunnen zeggen ik ben helaas arbeidsongeschikt maar doe op dit moment vrijwilligerswerk bij.....
Op deze manier krijg je meteen een ander gesprek omdat je het zelf meteen de positieve kant op draait.
LīlyRose schreef:
19-09-2020 19:38
Ik ben te mooi om te werken.
Ik zit in de prostitutie maar speel hard to get
Ik ben highclass.
Ik ben met proefverlof. Wil je binnenkomen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven