Nieuwe relatie voor overlijden huwelijkspartner

18-08-2019 19:20 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Je leest vaak over weduwe die snel na het overlijden een nieuwe partner had. Maar ik vind niet direct iets over oudjes die al een nieuwe relatie beginnen terwijl (huwelijks)partner nog in het het ziektebed ligt en terminaal is. Hoe denken jullie hierover?
Alle reacties Link kopieren
Verschrikkelijk en respectloos
Waar lees je dat vaak?
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt eraan. Een ziekbed en aftakeling kunnen héél erg lang duren.
.
Alle reacties Link kopieren
Ja, lees jij dat eerste vaak ? Ik zelden tot nooit. Waar lees je dat dan ?



En over een hoe lang ziekbed hebben we het in het tweede geval ? En hoe oud zijn die oudjes ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het ligt er aan.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 18-08-2019 19:37
82.70% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
18-08-2019 19:21
Waar lees je dat vaak?
dit vraag ik mij ook af
misschien in de Mijn Geheim?
In het echt ken ik trouwens ook niet zelf, ik zie wel veel mensen die eerst jaren en jaren voor een zieke partner hebben gezorgt, zich helemaal weg hebben gecijfert.

En dan nog jaren alleen verdrietig achterblijven.

Zo als het hoort blijkbaar. :roll:
S-Meds schreef:
18-08-2019 19:23
dit vraag ik mij ook af
misschien in de Mijn Geheim?
:-D
Alle reacties Link kopieren
little_angel89 schreef:
18-08-2019 19:21
Verschrikkelijk en respectloos
Je partner zal maar heel jong dement worden.... of hersenletsel hebben opgelopen en hierdoor een totaal ander karakter te hebben . Makkelijk lullen vanaf de zijlijn, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Van bij dicht mee gemaakt dat de ene partner Alzheimer had en de andere een nieuwe relatie begon.
Ik snap dat je de behoefte hebt naar intimiteit en genegenheid en dat je dat niet meer van de zieke partner kan verwachten. Maar een nieuwe relatie hebben terwijl de ander langzaam wegkwijnt in een verzorgingstehuis is gewoon niet netjes.
anoniem_386079 wijzigde dit bericht op 18-08-2019 19:27
9.68% gewijzigd
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Kluun heeft daar een boekje over geschreven.
Ik vind dat ze het zelf moeten weten, ik kan er niks aan doen.
Ligt aan de situatie

Graag wat duidelijker
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
18-08-2019 19:25
In het echt ken ik trouwens ook niet zelf, ik zie wel veel mensen die eerst jaren en jaren voor een zieke partner hebben gezorgt, zich helemaal weg hebben gecijfert.

En dan nog jaren alleen verdrietig achterblijven.

Zo als het hoort blijkbaar. :roll:
Je hoeft van mij niet alleen te blijven, maar als jouw partner in zijn sterfbed ligt dan kan ik mij niet indenken dat je met een nieuwe partner aan de rommel gaat.
Terminaal: een levensverwachting van 3 maanden of korter...

Er is iets als fatsoen en respect toch?
Ik vind het respectloos, evenals binnen een paar maanden na overlijden al een nieuwe date hebben. Hoor dat overigens vooral over mannen.
Alle reacties Link kopieren
Madderijn schreef:
18-08-2019 19:26
Kluun heeft daar een boekje over geschreven.
Ik vind dat ze het zelf moeten weten, ik kan er niks aan doen.
Heb je een titel ofzo?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
18-08-2019 19:26
Ligt aan de situatie

Graag wat duidelijker
Dit.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
18-08-2019 19:26
Je partner zal maar heel jong dement worden.... of hersenletsel hebben opgelopen en hierdoor een totaal ander karakter te hebben . Makkelijk lullen vanaf de zijlijn, hoor.
To heeft het over een terminale partner... Ja dan noem ik je respectloos!
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
18-08-2019 19:26
Je partner zal maar heel jong dement worden.... of hersenletsel hebben opgelopen en hierdoor een totaal ander karakter te hebben . Makkelijk lullen vanaf de zijlijn, hoor.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
18-08-2019 19:26
Je partner zal maar heel jong dement worden.... of hersenletsel hebben opgelopen en hierdoor een totaal ander karakter te hebben . Makkelijk lullen vanaf de zijlijn, hoor.
Ja, dat is ook weer zo. Ik snap de behoefte heel erg. Maar heb mijn man ook in voor en in tegenspoed beloofd. Mja, tot hoever gaat dat dan in zulke gevallen inderdaad. Beide worden er dan niet beter van.

Het zou mijn stijl niet zijn. Zou het erg respectloos vinden.
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
little_angel89 schreef:
18-08-2019 19:27
Je hoeft van mij niet alleen te blijven, maar als jouw partner in zijn sterfbed ligt dan kan ik mij niet indenken dat je met een nieuwe partner aan de rommel gaat.
Terminaal: een levensverwachting van 3 maanden of korter...

Er is iets als fatsoen en respect toch?

Nogmaals, ik ken dat soort verhalen niet. Niet vaak gelezen en ik ken ze ook niet in RL.

Maar ik kan me wel voorstellen dat mensen bij een heel lang ziektebed en geen gelijkwaardige relatie maar een zorgrol en verder niks misschien buiten de deur gaan kijken.

Maar jij kent wel veel mensen als waar TO het over heeft in het echt?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 18-08-2019 19:30
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
O,...nu heb ik het ook ineens “ heel vaak “ gelezen .


Quote :
Mijn beste vriendin heeft een demente partner die twintig jaar ouder is. Ze verzorgt hem uitstekend en doet gezellige dingen met hem. Onlangs heeft ze een nieuwe man ontmoet en zijn ze verliefd op elkaar geworden. De kinderen van haar partner zijn erachter gekomen en maken haar het leven moeilijk, tot aan een rechtszaak toe. Haar vriend is haar houvast en heeft geduld. Door hem kan ze de zware mantelzorg aan. Maar ze is door deze affaire ook vrienden kwijtgeraakt en voelt zich door veel mensen in de steek gelaten. Hoe denkt u over dit dilemma?
Advertentie





Extra ballast
Voor uw vriendin: vrienden kwijtraken en familieproblemen op de koop toe, dat is bijzonder, toch? Wat zit hierachter? Is de familie bang dat het al te serieus wordt en dat uw vriend ‘hun’ erfenis opstrijkt? En die ‘vrienden’, hebben zij al aangeboden om samen met u de zorg van ‘hun goede vriend’ op zich te nemen? Tot in lengte van dagen? Lieve mevrouw, blijf sterk, ook met deze extra ballast. Doe waar u zich het beste bij voelt. Jammer dat u met dit soort mensen opgezadeld zit.
Joke Broekhuizen (60), Gelderland

Nooit goed
Mijn inmiddels overleden man was MS-patiënt. Ik heb hem jarenlang thuis verzorgd. Hij werd steeds afhankelijker van mijn hulp. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt toen er een plek voor hem was in een verzorgingshuis. Die beslissing was niet gemakkelijk, maar mijn twee kinderen stonden gelukkig achter mij.
In die tijd heb ik ook een relatie gehad en hij ging met mij mee op bezoek bij mijn man, heel gezellig. Niemand kan zich inleven in zo’n situatie als je het zelf niet hebt meegemaakt. Ik kan deze vrouw alleen maar een hart onder de riem steken. Cijfer jezelf niet weg, denk aan jezelf en trek je niets aan van ‘de mensen’.
Ria Aretz-Peters (66), Geleen

Meer geluk, betere zorg
Mantelzorgen vergt extreem veel van de partner. Het is een situatie waarin geluk ver te zoeken is. Als er dan – meestal toevallig – iemand op je pad komt, is de behoefte heel groot om dat geluk te omarmen. En juist dát geluk kan ervoor zorgen dat de mantelzorger de taak nog beter kan uitvoeren! Vragen die degenen die dit veroordelen, aan zichzelf dienen te stellen: Waarom mogen mensen niet op hun eigen manier verantwoordelijk zijn voor hun geluk? Zou ik niet hetzelfde doen? Besef ik eigenlijk wel voldoende dat van een partnerrelatie al zo lang helemaal geen sprake meer is vanwege de ziekte?
Frea Plantinga (66), Venray

Geluk
In mijn werk als geestelijk verzorger in een verpleeghuis ben ik dit soort situaties vaak tegengekomen. Er waren zelfs mensen die hun nieuwe partner meenamen op bezoek bij hun demente partner. Dus zo kan het ook! Op een keer zei een echtgenoot van een demente partner tegen mij: eigenlijk ben ik weduwnaar met een partner. Maar: kinderen kunnen daar veel moeite mee hebben en dat is vooral omdat het hen ontbreekt aan empathisch vermogen. Daarom moet je daar voorzichtig mee omgaan, de nieuwe relatie als een cadeautje zien.
Ria Verheul (68), Bergen op Zoom
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Vanwaar deze vraag? En als dat te persoonlijk van aard is, begrijp ik het ook.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 18-08-2019 19:34
60.82% gewijzigd
Poker schreef:
18-08-2019 19:28
Heb je een titel ofzo?

Kluun - Komt een vrouw bij de dokter.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 18-08-2019 19:35
1.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Caaf-Dracula schreef:
18-08-2019 19:26
Van bij dicht mee gemaakt dat de ene partner Alzheimer had en de andere een nieuwe relatie begon.
Ik snap dat je de behoefte hebt naar intimiteit en genegenheid en dat je dat niet meer van de zieke partner kan verwachten. Maar een nieuwe relatie hebben terwijl de ander langzaam wegkwijnt in een verzorgingstehuis is gewoon niet netjes.
En als je partner nog wel 20 jaar kan blijven leven ? Al die tijd maar alleen blijven ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven