Geen resultaten gevonden Probeer een andere zoekterm

Zoekfilters:

Nog even afwachten? Scheiden of blijven?

05-06-2019 16:16 162 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wanneer is een relatie echt voorbij?

Vriend en ik zijn bijna 12 jaar samen en hebben een kindje van vier. Vriend onttrok zich sinds de geboorte steeds meer van het gezin. Druk met werk, veel moe, heel veel migraine. Ik had vaak het gevoel er alleen voor te staan. Ik zei er soms wel wat van, maar dat ging dan vaak over specifieke zaken (verwijten ook). Vaak koos ik ook bewust om mijn mond te houden. Het was al heel wat om alle ballen in de lucht te houden, ik had niet eens energie voor ruzie of een serieus gesprek. We hadden allebei niet door hoeveel impact dit had op onze relatie. Uiteindelijk besefte ik doordat ik me steeds slechter kon concentreren, rare fouten ging maken en de gevoelens die een ex los maakte dat ik er echt niet meer om heen kon en er echt iets mee moest. Vriend schrok ontzettend dat ik hem vertelde dat ik niet meer wist of ik nog wel genoeg voor hem voelde en dat zijn 'afwezigheid' m.b.t. ons gezin daar in mijn ogen een belangrijke oorzaak in was. In de weken daarna veel gepraat, ruzie gemaakt, maar ook ons ingezet voor onze relatie. Vriend erkende zijn deel, het hebben van een kind is hem nogal tegengevallen (au) en hij had de kantjes er vanaf gelopen. We zijn ook gestart met relatietherapie. Inmiddels is het over het algemeen een stuk gezelliger thuis en ik vind mijn vriend weer leuker, kan me nu weer voorstellen dat ik verliefd op hem geworden ben ooit.
Maar... ondanks dat blijft mijn gevoel voor hem grotendeels weg. Vriend benoemt ook zelf dat hij bang is dat we als twee goede vrienden in een huis leven, i.p.v. als een stel. Ik heb geen behoefte aan intimiteit, voel me op de huid gezeten omdat hij dit wel heeft. Ik geniet van de momenten dat we als gezin leuke dingen doen, maar zie er tegenop om met hem samen iets te ondernemen.
Ik hoopte dat wanneer mijn vriend weer meer betrokken was bij ons gezin, mijn gevoel ook weer zou toenemen. Maar tot nu toe is dit echt onvoldoende. Vriend vraagt vaak naar mijn gevoel en tot nu toe durf ik niet te zeggen dat het te weinig is, omdat ik bang ben dat hij dan niet meer met me verder wil. En ondanks alles ben ik er voor mijn gevoel nog niet klaar voor om afscheid te nemen van hem, ons gezinsleven, ons mooie huis. En natuurlijk dat kind (en hond) altijd één van beide ouders moeten missen, moeten verhuizen, enz.

En nu vraag ik me dus af... Hoe lang blijf ik proberen? Wanneer weet ik dat het echt niet meer terugkomt? Kan ik een modus vinden om vriend voldoende liefde te geven?
dit lijkt me nou een goed ding om te bespreken in je relatietherapie
-Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
je bent gestart met relatietherapie, misschien moet je het eerst even een kans geven??
(oh en probeer echt de intimiteit terug te vinden, dat gaat echt helpen. Gewoon doen, ieder weekend, minstens 1x)
als het 4 jaar niet zo goed gaat is het logisch dat het tijd kost
ik zou doorgaan
Dankjewel, ik merk dat het me oplucht om jullie reacties te lezen.

Lilalinda: we hebben nu sinds vorige week de afspraak voor een vast wekelijk moment voor seks. Zodat hij niet de hele week steeds in spanning moest afwachten wanneer ik zou willen en ik niet elke avond met lood in mijn schoenen naar bed zou gaan, omdat er wat van mij verwacht wordt...
Hebben jullie nog wel seks? Of was dat er al die jaren nog?
Gevoel kan overgaan, maar kan ook weer aanwakkeren. Er is geen urgente reden nu om weg te gaan toch?
Of is ex goed in beeld? Een affaire? Overweeg je naar hem te gaan?
ik droog spontaan op als ik elke week min. 1 seks moet hebben
SjakS schreef:
05-06-2019 16:42
Hebben jullie nog wel seks? Of was dat er al die jaren nog?
Gevoel kan overgaan, maar kan ook weer aanwakkeren. Er is geen urgente reden nu om weg te gaan toch?
Of is ex goed in beeld? Een affaire? Overweeg je naar hem te gaan?
Dat was er altijd nog, en nu dus ook, maar de laatste twee jaar vooral op initiatief van hem. Ik heb er weinig behoefte aan, doe het voor hem en voor mijn rust (anders volgt er verwijten/ spanning/ ruzie).

En er is geen urgente reden om nu weg te gaan. Het is meer dat ik denk dat wanneer ik 'opbiecht' dat mijn gevoel echt nog niet terug is, vriend de handdoek in de ring gooit. Die heeft moeite met het trage tempo denk ik.

Ik heb het contact met ex verbroken, er is niks gebeurd tussen ons. Zijn elkaars 'first lovers', beide een zwak voor elkaar, maar in al die jaren (>20) nooit meer iets voorgevallen. Wel hebben we altijd contact gehouden, dus ik mis dat wel. Maar weet dat het nodig is om mijn relatie te redden.
edda8 schreef:
05-06-2019 16:45
Wat voor de één werkt hoeft niet voor een ander te werken Edda8. Het is niet ideaal, maar de enige andere optie die we hadden was apart slapen, omdat deze situatie voor ons allebei heel veel (verkeerde) spanning gaf.
.
tessaa wijzigde dit bericht op 04-08-2019 00:03
Reden: privacy
0.00% gewijzigd
Tessaa schreef:
05-06-2019 17:01
In welk opzicht is het hebben van een kind hem tegen gevallen?
Hij vindt ons kind wel leuk (godzijdank), maar de tijdsinvestering die het kost minder leuk. Hij heeft tijd nodig voor zichzelf (volgens hem meer dan andere mensen) en hij vindt het lastig dat een kind steeds aandacht nodig heeft...
edda8 schreef:
En toch, kan het je relatie redden.
edda8 schreef:
Glijmiddel biedt dan soelaas!
Halvemaan schreef:
05-06-2019 16:54
Dat was er altijd nog, en nu dus ook, maar de laatste twee jaar vooral op initiatief van hem. Ik heb er weinig behoefte aan, doe het voor hem en voor mijn rust (anders volgt er verwijten/ spanning/ ruzie).

En er is geen urgente reden om nu weg te gaan. Het is meer dat ik denk dat wanneer ik 'opbiecht' dat mijn gevoel echt nog niet terug is, vriend de handdoek in de ring gooit. Die heeft moeite met het trage tempo denk ik.

Ik heb het contact met ex verbroken, er is niks gebeurd tussen ons. Zijn elkaars 'first lovers', beide een zwak voor elkaar, maar in al die jaren (>20) nooit meer iets voorgevallen. Wel hebben we altijd contact gehouden, dus ik mis dat wel. Maar weet dat het nodig is om mijn relatie te redden.
Verstandig van je om ex even te laten voor wat het is. Jeugdliefdes kunnen nog al eens geromantiseerd worden.

Weet je waarom je geen behoefte meer hebt? Slaapgebrek? Hormonen? Vind je hem nog aantrekkelijk?
Dus jullie werken nog maar een paar weken aan jullie relatie? Lijkt me veels te kort om conclusies te trekken. Hij heeft je 4 jaar lang teleurgesteld, dat maak je niet zomaar even goed. Ik zou na een half jaar de relatie evalueren.
gekopreizen schreef:
05-06-2019 23:14
Dus jullie werken nog maar een paar weken aan jullie relatie? Lijkt me veels te kort om conclusies te trekken. Hij heeft je 4 jaar lang teleurgesteld, dat maak je niet zomaar even goed. Ik zou na een half jaar de relatie evalueren.
Het is sinds half april, dus wel iets langer dan een paar weken. Maar inderdaad nog geen half jaar...
gekopreizen schreef:
05-06-2019 23:14

Dit. Ik krijg een beetje de kriebels als ik dit lees.
Is 4 jaar lang afwezig geweest, geeft toe dat hebben van kind hem tegenviel, wil gesprekken over hoeveel ruimte hij wenst maar wil wel sex terwijl hij weet dat jij dat niet wil.
A- hoe sexy denkt hij dat hij eigenlijk zelf overkomt na al deze uitspraken en gedragingen
B- hij neemt alle ruimte, en moet dan dus ook begrijpen dat jij ook jouw ruimte nodig hebt. Oa om de afgelopen jaren en zijn ideeën over jullie gezin een plek te geven. Het is niet zomaar wat wat hij zegt.
Ik zou die sex nog even laten voor wat het is en eerder afspreken dat je een maand helemaal geen sex wil.
Even omdraaien.
Hij zijn ruimte, jij de jouwe. Ik zie dit als een mooie kans om eens te kijken wie waar behoefte aan heeft.
En dan komt de sex in stappen misschien vanzelf wel, maar nu nog niet.
Hij is er zo te horen heel goed in om over te brengen en te regelen hoe hij het wil hebben, maar met een kind zullen jullie toch ook voor elkaar moeten gaan zorgen.
SjakS schreef:
05-06-2019 18:51
Glijmiddel biedt dan soelaas!
:-D
Het-groepje schreef:
11-06-2019 07:42
Dit. Ik krijg een beetje de kriebels als ik dit lees.
Is 4 jaar lang afwezig geweest, geeft toe dat hebben van kind hem tegenviel, wil gesprekken over hoeveel ruimte hij wenst maar wil wel sex terwijl hij weet dat jij dat niet wil.
A- hoe sexy denkt hij dat hij eigenlijk zelf overkomt na al deze uitspraken en gedragingen
B- hij neemt alle ruimte, en moet dan dus ook begrijpen dat jij ook jouw ruimte nodig hebt. Oa om de afgelopen jaren en zijn ideeën over jullie gezin een plek te geven. Het is niet zomaar wat wat hij zegt.
Ik zou die sex nog even laten voor wat het is en eerder afspreken dat je een maand helemaal geen sex wil.
Even omdraaien.
Hij zijn ruimte, jij de jouwe. Ik zie dit als een mooie kans om eens te kijken wie waar behoefte aan heeft.
En dan komt de sex in stappen misschien vanzelf wel, maar nu nog niet.
Hij is er zo te horen heel goed in om over te brengen en te regelen hoe hij het wil hebben, maar met een kind zullen jullie toch ook voor elkaar moeten gaan zorgen.
Vind je dan niet dat je met dit advies, seks gebruikt als een pressie/chantagemiddel? Is dat helpend als je nader tot elkaar wilt komen (elkaar onder druk zetten met middelen)?

Ik vind het advies van anderen (om na twee jaar weinig tot geen seks) om minimaal één keer per week seks te hebben, juist wel een goed idee.

Het is (net als samen lachen en lol hebben) een smeermiddel in de relatie en brengt je nader tot elkaar. Door seks voel je je weer partners/geliefden en één, in plaats van vader/moeder of andere rollen die we hebben in het in leven.
Cleidy36 schreef:
11-06-2019 08:02
Vind je dan niet dat je met dit advies, seks gebruikt als een pressie/chantagemiddel? Is dat helpend als je nader tot elkaar wilt komen (elkaar onder druk zetten met middelen)?

Ik vind het advies van anderen (om na twee jaar weinig tot geen seks) om minimaal één keer per week seks te hebben, juist wel een goed idee.

Het is (net als samen lachen en lol hebben) een smeermiddel in de relatie en brengt je nader tot elkaar. Door seks voel je je weer partners/geliefden en één, in plaats van vader/moeder of andere rollen die we hebben in het in leven.
Ik vind dat het met grenzen te maken heeft en met wat je van een relatie kunt verwachten. Zolang sex voor mij aanvoelt als grensoverschrijdend
(en dat zou ik zo voelen, ik vind dat deze man erg veel ruimte inneemt en op alle manieren mijn grenzen zou schenden) zou ik het niet doen.
Uiteraard is sex ook een middel om te binden maar dat zou niet van 1 kant moeten komen
Ik hoor daarnaast ook niet hoe deze man zichzelf wat begeerlijker maakt, een beetje met je erectie duwen na zoveel afwijzing op andere vlakken zou het voor mij niet doen.

Je hebt het denk ik verkeerd gelezen, we hebben altijd seks gehad, 1 à 2 keer per week is normaal. Alleen doe ik dit al heel lang meestal voor hem en om de rust te bewaren en niet omdat ik er zelf behoefte aan heb.

Ik dacht zelf echt dat de afspraak om op een vaste dag, één keer per week, seks te hebben zou helpen. Om inderdaad wel intimiteit te beleven en zo dichter bij elkaar te komen.
Maar ik vrees dat dit voor mij (nu) niet zo werkt. Vriend probeert nu van die ene avond seks iets heel bijzonders te maken, terwijl ik (en oh ik weet hoe vreselijk dit klinkt) alleen maar hoop dat het snel voorbij is. Ik kan niet uit mijn hoofd (eigenlijk wil ik dit helemaal niet) komen en wil hem niet aankijken, omdat ik bang ben dat mijn blik voor zich spreekt. Vriend voelt dit soort dingen heel goed aan en maakte hier gisteren ook een opmerking over. Maar na een gezellig weekend, met een drukke werkweek voor de boeg, ontken ik dit maar.

Vrees dat ik hier toch echt over moet praten, maar zoals al gezegd, ik ben bang dat vriend dan de handdoek in de ring gooit. Hij houdt ontzettend veel van me zegt hij, zijn ogen zijn geopend nadat ik aangaf dat het niet goed ging tussen ons. En hij wil (natuurlijk) dat dit wederzijds is en doet het denk ik niet voor minder...

Morgen relatietherapie, dus ik weet dat het verstandig is om dit vanavond alvast open te gooien. Maar ik ben dus wel bang voor wat er dan gebeurd...

Overigens is seks nu een issue, omdat onze verlangens zo ver uiteen liggen, maar hier is het natuurlijk niet om begonnen. Toen mijn gevoel goed zat, was de seks ook naar beider tevredenheid.
Het-groepje schreef:
11-06-2019 09:16
Ik vind dat het met grenzen te maken heeft en met wat je van een relatie kunt verwachten. Zolang sex voor mij aanvoelt als grensoverschrijdend
(en dat zou ik zo voelen, ik vind dat deze man erg veel ruimte inneemt en op alle manieren mijn grenzen zou schenden) zou ik het niet doen.
Uiteraard is sex ook een middel om te binden maar dat zou niet van 1 kant moeten komen
Ik hoor daarnaast ook niet hoe deze man zichzelf wat begeerlijker maakt, een beetje met je erectie duwen na zoveel afwijzing op andere vlakken zou het voor mij niet doen.
Het-groepje: het voelt inderdaad voor mij als over grenzen gaan. Maar zoals gezegd vind ik ook dat intimiteit/ seks bijdraagt aan je relatie. Ik ben ook bang dat zonder seks we inderdaad als 'goede vrienden' in een huis gaan leven, zoals mijn vriend een paar weken geleden zei.
Aan de andere kant merk ik nu ook dat het voor mij zo grensoverschrijdend is dat het nu meer kapot maakt dan dat het heel maakt...

Vriend is denk ik inderdaad iemand die veel ruimte inneemt, hij is verbaal sterk en wil graag bepalend zijn. Het lastige is dat dit heel moeilijk met hem te bespreken is, hij ziet dit niet zo. Ik besef me nu dat hij zichzelf in het seksverhaal ook tot 'slachtoffer' heeft gemaakt. Hij lag elke avond in spanning smachtend naast me, om weer afgewezen te voelen en hij werd hier zo ongelukkig van dat hij niet wist hoe het verder moest en wel in het logeerbed ging liggen...
(En omdat ik vreesde dat we dan helemaal rechttoe naar het einde toe stevenden ben ik toen met het voorstel voor een vaste avond gekomen).

Het lastige is ook dat het daarbuiten echt wel goed gaat. Hij zet zich meer in voor ons gezin, doet meer met ons kind, reageert minder afwijzend als ik hem iets vraag. Ik dacht ook dat in de eerste weken na dat eerste gesprek het langzaam beter ging, ik vond hem weer leuker, we hadden weer af en toe lol. Maar ergens stagneerde dit, kwam het probleem van de intimiteit erbij en nu gaat het qua mijn gevoel weer slechter heb ik het idee. Al is het dus nooit weer echt goed geweest.
Ik snap je weerstand wel als je bij alles bang bent dat het zijn weerslag gaat hebben op hoe hij reageert en zich gedraagt...

Maar waarom nog bang zijn? Je vriend was stelselmatig een hork, leuk zijn voor je kind was geeneens een gegeven.
Dit is eigenlijk eerste klas dumpmateriaal en hij heeft geluk dat jij je wilde inzetten om er iets van te maken nog.

Dus reageert hij weer stom dan weet je genoeg, hij 'ikke ikke' doen betekent jij ook 'ikke ikke' doen voortaan en dat is niet seks maar een scheiding.

Je wilt toch geen huwelijk waarbij het elke dag op je tenen met eieren lopen is?
-Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Wat heftig. Ik snap nog wel dat de tijdsinvestering van een kind kan tegenvallen, maar om je dan meteen te onttrekken vind ik wel erg ver gaan. Verantwoordelijkhheid blijft ook bestaan als deze zwaar blijkt te zijn. Wat nou als jij het ook vond tegenvallen en je handen ervanaf trok?

Ik vind het veel zeggen en je weet dus nu wat je aan hem hebt als het zwaar wordt. En dna kan het nu fijner zijn en gezelliger maar de kracht van een relatie zie je juist in minder gezellige situaties.

En hoe zit het met de ex, is die nog in beeld?
Vivautrecht: Ex is niet meer in beeld, ik heb hem gezegd dat ik wil proberen mijn relatie te redden en dat contact met hem daarin niet helpend is en dit respecteert hij. Ex komt nog wel regelmatig voorbij in mijn hoofd, maar ik wil me daardoor niet laten beïnvloeden. Ik heb er sowieso echt geen zin in om me, als we uit elkaar gaan, meteen in een volgend avontuur te storten. De band met ex bestaat al meer dan 20 jaar en overleefd deze contactloze periode wel.

Verder zijn jullie (Vivautrecht en Turquasi) berichten confronterend. Ik zit er midden in en ben sowieso denk ik iemand die altijd begrip heeft voor iedereen, dus ook voor het handelen van mijn vriend. Dan is het denk ik wel eens goed om te lezen dat je er ook wat minder genuanceerd naar kan kijken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven