Omgaan met geldcadeaus van een cliënt

08-01-2026 15:31 190 berichten
Ik werk als vrijwilliger in de zorg en begeleid wekelijks een cliënt met psychische klachten. Een tijd geleden ben ik met hem meegegaan naar een garage met mijn eigen auto, omdat hij een nieuwe auto wilde kopen. Hij stond erop de benzinekosten te vergoeden. Ik ging hiermee akkoord, maar later ontdekte ik dat hij een envelop met €100 in mijn auto had achtergelaten. Dit bedrag was ruim boven de werkelijke kosten en stond niet in verhouding tot de gereden kilometers.

Ik heb toen aangegeven dat ik me hier niet prettig bij voelde en dat ik hem graag begeleid, maar dat ik dit geld niet wilde aannemen. Hij bleef erop aandringen dat ik het aannam en gaf aan dat hij dit als blijk van waardering wilde geven. Uiteindelijk stemde ik ermee in om het geld aan te nemen, met de afspraak dat ik het zou bewaren voor hem, mocht hij het later nodig hebben.

Ik werk daarnaast ook in een betaalde functie in de zorg en kom deze cliënt daar regelmatig tegen. Vandaag zag ik op mijn werk een envelop met mijn naam erop liggen. Zonder erover na te denken heb ik deze in mijn tas gedaan. Thuis ontdekte ik dat er €200 in zit, met een kaartje waarop staat: “Een cadeautje van de Kerstman.” Ik weet bijna zeker dat het handschrift van deze cliënt is, al ontkent hij dat.

Ik vind het fijn om hem te begeleiden en hoef hier geen geld voor. Het voelt voor mij ongemakkelijk dat er toch grote bedragen worden aangeboden. Cliënt is erg rigide in zijn denken en gedrag en voelt zich snel afgewezen, ik wil hem dus ook niet kwetsen. Maar dit is voor mij wel een brug te ver.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat zegt het beleid binnen de organisaties waar je werkt erover en je collega's?
Wotah schreef:
08-01-2026 15:32
Wat zegt het beleid binnen de organisaties waar je werkt erover en je collega's?
Op ons werk is er momenteel nog geen specifiek beleid over het aannemen van geld of cadeaus van cliënten. Maar ik wil het zowel voorleggen op mijn werk als bij de coördinator van de vrijwilligersfunctie om dit te bespreken.
Wat ingewikkeld….. en wat bijzonder dat er binnen de organisatie geen regels over zijn.

Ik zou me er totaal niet comfortabel bij voelen. Ik zou dit geld (€200) + het andere bedrag minus de reiskosten, apart leggen.

Met deze laatste enveloppe kan je niet echt aantonen dat het van hem is. Je geeft aan dat hij nogal rigide is in zijn denken, dus ik zou voor nu de discussie niet opnieuw aangaan over dat dit geld wel van hem afkomt, ik kan me voorstellen dat dat de relatie eerder kwaad doet dan goed. Ik zou wel nogmaals benadrukken dat je echt geen geld wil aannemen van hem en de bedragen die je inmiddels hebt, apart leggen tot hij het zelf nodig heeft, of tot de laatste dag dat je werkt bij hem zodat je het kan teruggeven. Ik zou het in elk geval onder geen voorwaarde willen houden.

Ik zou niet in een positie willen komen dat ik geld van diegene heb aangenomen en daardoor uiteindelijk iets terug verschuldigd ben. Omdat hernoem psychische problematiek gaat zou ik ook niet “de schijn tegen” willen hebben. Het blijft een kwetsbare doelgroep en jjj bent de professional.

Ben wel benieuwd: hoe zit deze persoon financieel? Niet dat het voor de uitkomst iets uitmaakt, maar als je weet dat hij zelf al erg krap bij kas zit is de kans groter dat hij het geld eerder nodig heeft, dan wanneer hij voldoende financiële middelen heeft.
Je kunt - omdat je niet met zekerheid kunt vaststellen van wie het bedrag komt - het geld in de lief en leed pot doen van het team. Of, als dat er niet is, op de een of andere manier het geld gebruiken voor iets waar het hele team iets aan heeft.
Eenbeetjevanditendat schreef:
08-01-2026 15:52
Wat ingewikkeld….. en wat bijzonder dat er binnen de organisatie geen regels over zijn.

Ik zou me er totaal niet comfortabel bij voelen. Ik zou dit geld (€200) + het andere bedrag minus de reiskosten, apart leggen.

Met deze laatste enveloppe kan je niet echt aantonen dat het van hem is. Je geeft aan dat hij nogal rigide is in zijn denken, dus ik zou voor nu de discussie niet opnieuw aangaan over dat dit geld wel van hem afkomt, ik kan me voorstellen dat dat de relatie eerder kwaad doet dan goed. Ik zou wel nogmaals benadrukken dat je echt geen geld wil aannemen van hem en de bedragen die je inmiddels hebt, apart leggen tot hij het zelf nodig heeft, of tot de laatste dag dat je werkt bij hem zodat je het kan teruggeven. Ik zou het in elk geval onder geen voorwaarde willen houden.

Ik zou niet in een positie willen komen dat ik geld van diegene heb aangenomen en daardoor uiteindelijk iets terug verschuldigd ben. Omdat hernoem psychische problematiek gaat zou ik ook niet “de schijn tegen” willen hebben. Het blijft een kwetsbare doelgroep en jjj bent de professional.

Ben wel benieuwd: hoe zit deze persoon financieel? Niet dat het voor de uitkomst iets uitmaakt, maar als je weet dat hij zelf al erg krap bij kas zit is de kans groter dat hij het geld eerder nodig heeft, dan wanneer hij voldoende financiële middelen heeft.
Bedankt voor je reactie!

Je schrijft precies het dilemma waar ik mee worstel. Aan de ene kant schat ik in dat het de relatie geen goed doet als ik de discussie met hem aanga over dat het geld van hem afkomt. Aan de andere kant is er wel degelijk sprake van een soort hulpverleningsrelatie, ook al gaat het in dit geval over vrijwilligerswerk. Financieel kan hij rondkomen, maar ik schat in dat hij geen tonnen op de bank heeft staan.
urim schreef:
08-01-2026 15:57
Je kunt - omdat je niet met zekerheid kunt vaststellen van wie het bedrag komt - het geld in de lief en leed pot doen van het team. Of, als dat er niet is, op de een of andere manier het geld gebruiken voor iets waar het hele team iets aan heeft.
Dat is inderdaad ook een mooi idee! Al schat ik in dat mijn collega’s dan zullen zeggen dat ik er zelf wat leuks mee moet gaan doen. Maar deze tip houd ik wel in mijn achterhoofd.
Koffiezetapparaat schreef:
08-01-2026 15:34
Op ons werk is er momenteel nog geen specifiek beleid over het aannemen van geld of cadeaus van cliënten. Maar ik wil het zowel voorleggen op mijn werk als bij de coördinator van de vrijwilligersfunctie om dit te bespreken.
Dit lijkt me de beste optie. Je wil niet in een situatie komen waarin dit een probleem zou kunnen veroorzaken of dat het later gebruikt gaat worden als cliënt eisen gaat stellen omdat hij er toch voor heeft ‘betaald’. Ik zou er heel transparant over zijn.
Ik ben er met vrijwilligerswerk niet zo moeilijk over als mensen me wat toestoppen, vaak worden ze er zelf vooral blij van om te geven en krijg je te horen dat zij het toch niet kunnen meenemen het graf in. Soms zit er een bepaalde gedachte achter, of schuldgevoel, of zelfhaat, of geen vrijwillige hulp kunnen accepteren.

Ik ga wel het gesprek aan en probeer het af te slaan. Maar de uitkomst is altijd hetzelfde tot nu toe, men staat erop.

€200 in een anonieme envelop vind ik echter wel raar, wtf moet je daar nou weer mee. Het zal wel van dezelfde persoon zijn idd. In een teampotje stoppen vind ik wel een goed idee.

Is het iemand die wat duidelijkere grenzen nodig heeft misschien?
Heeft deze persoon geen casemanager waarmee je het kan bespreken? Ik zou sowieso het geld terug geven en aangeven dat je dit ivm de werkrelatie niet mag aannemen omdat je daar dan mee in de problemen komt. Misschien dat hij daar gevoelig voor is. Het houden zorgt in ieder geval voor een vervelend gevoel bij jou en problemen in de toekomst.
Het zijn ook geen kleine bedragen en totaal uit proportie. Had ie nu een doos chocolade gehaald voor de kerst was het anders maar 200 euro is echt veel te veel. Ik ken iemand die zo gul was, bleek beginnend dementerend te zijn en de gulle giften absoluut niet de bedoeling.
Koffiezetapparaat schreef:
08-01-2026 16:05
Dat is inderdaad ook een mooi idee! Al schat ik in dat mijn collega’s dan zullen zeggen dat ik er zelf wat leuks mee moet gaan doen. Maar deze tip houd ik wel in mijn achterhoofd.
Ik zou er juist niet te veel ruchtbaarheid bij je collega's aan geven

Dit om te roddels/scheve te voorkomen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Heeft de organisatie geen Vrienden van stichting? Dan gaat het geld in elk geval terug naar de doelgroep en heeft hij er indirect misschien iets aan.

Wel lastig hoor. Als er geen beleid is, zou je het dan niet leuk vinden om zelf de richtlijnen te schrijven?
Je komt cliënt ook in je betaalde functie tegen, dus het is niet ‘alleen een vrijwilligers functie’. Ik neem aan dat je bij je betaalde werk geen directe behandelrelatie met hem hebt, maar alsnog heb je een professionele relatie met hem in zekere zin. En als hij op die werkplek geld voor je achterlaat al helemaal.
Het lijkt me in elke hulpverleningsrelatie heel onwenselijk om geld aan te nemen, maar helemaal aangezien je betaalde werk er ook tussen zit. En zeker aangezien het mensen met psychische problematiek betreft. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het dan ok is om op deze manier geld aan te nemen. Niet voor jezelf, en niet voor het team. Een cliënt die een keer een pot dropjes voor de koffiekamer koopt, en dat ook zo brengt, is 1 ding. In dit geval gaat het duidelijk om jou, is er een vreemde relatie, gaat het om een best groot bedrag. Ik zou toch echt meer aangeven dat dit echt niet kan, en je hier grote problemen mee kunt krijgen.
Oké, de 2e gebeurtenis heeft plaatsgevonden op je werk.
Wel vreemd dat je op de relatiepijler plaatst.

Die €200 kan je niet houden. Daar komt vroeg of laat gelazer van.
En ook al is er op je werk geen protocol rondom geschenken aannemen, in ‘de zorg ‘ is die er wel. Naast kleine geschenkjes mag je niets aannemen.
Gewoon niet.

Ook niet als je af en toe iets vrijwilligs doet op je werk.

Dus ga op onderzoek uit. Hoe komt die envelop daar. Vraag rond, speel open kaart.
Voor je het weet ben je baan kwijt, dat wil je ook niet, neem ik aan?
Onkruit schreef:
08-01-2026 17:09

Dus ga op onderzoek uit. Hoe komt die envelop daar. Vraag rond, speel open kaart.
Voor je het weet ben je baan kwijt, dat wil je ook niet, neem ik aan?
Nou nou nou, je loopt wel hard van stapel.
To kan het het beste met haar LG bespreken, zorgen dat het gesprek in haar personeelsdossier komt en het geld overdragen aan haar LG. Dat is volgens mij de juiste weg. Zowel bij haar vrijwilligerswerk als haar betaalde baan.
Waarschijnlijk als je aan de client meedeelt dat er een nieuw beleid is en dat giften verdeeld worden over alle medewerkers, houdt hij wel op met geven.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Uiteraard neem je dat geld niet aan van een psychisch kwetsbaar persoon. Eigenaardig dat dit niet in het beleid van je werkgever vermeld is. Bij ons betekent dit meteen ontslag om dringende redenen.
Ik krijg ook wel eens geld aangeboden of een duur kado maar ik zeg gewoon dat ik dat helemaal niet hoef en daardoor in de problemen kan komen en ik daarvoor mijn job veel te graag doe en hard nodig heb.
Als mijn cliënt zich dan eventjes afgewezen voelt is dat maar zo. Elke dag weer sla ik allerhande dranken en voeding af waar ze ook misnoegd op reageren maar dat gaat snel weer over.
Attraverso schreef:
08-01-2026 17:35
Uiteraard neem je dat geld niet aan van een psychisch kwetsbaar persoon. Eigenaardig dat dit niet in het beleid van je werkgever vermeld is. Bij ons betekent dit meteen ontslag om dringende redenen.
Ik krijg ook wel eens geld aangeboden of een duur kado maar ik zeg gewoon dat ik dat helemaal niet hoef en daardoor in de problemen kan komen en ik daarvoor mijn job veel te graag doe en hard nodig heb.
Als mijn cliënt zich dan eventjes afgewezen voelt is dat maar zo. Elke dag weer sla ik allerhande dranken en voeding af waar ze ook misnoegd op reageren maar dat gaat snel weer over.
Dit dus! Zo hoor je het op te lossen, en niet anders.

TO had n.m.m. meteen actie moeten ondernemen bij de 1e 100,- euro. Als ik er als naast familielid achter zou komen, ga ik wel naar het management ermee.
Ik zou direct het gesprek aangaan en aangeven dat je op deze basis niet met hem kan werken. Aan hem de keuze of hij een werkrelatie wil creëren waarin jij wel met hem kan werken. Immers, wat als hij in zijn nakie wil zijn tijdens jullie interactie, ook onacceptabel. Ook reden voor beëindigen van jullie interactie. Zelfde probleem in de basis. Misschien begrijpt hij het dan beter
Carola_456 schreef:
08-01-2026 17:44
Dit dus! Zo hoor je het op te lossen, en niet anders.

TO had n.m.m. meteen actie moeten ondernemen bij de 1e 100,- euro. Als ik er als naast familielid achter zou komen, ga ik wel naar het management ermee.
Absoluut
Frankly my dear, I don"t give a damn
Eigenlijk denk ik, en vind ik, dat je hier zelf vooral veel duidelijker in moet zijn naar de cliënt. Jij bent degene die hierin de grenzen moet aangeven en het leest een beetje alsof je dat lastig of misschien spannend vindt. De constructie dat je het bewaart voor als hij het toch nog eens nodig heeft, is tamelijk halfbakken en dat je dat eerdere incident niet hebt gemeld en dus zelf maar iets hebt bedacht, snap ik ook niet zo goed. Het is algemeen bekend dat je in de zorg (en veel andere functies) niets mag aannemen, dus dat cliënt zich snel afgewezen voelt en rigide is, doet er allemaal niet toe. Je moet hem gewoon (veel) duidelijker zeggen dat het niet mag en dat je het dus niet wil.
ladadieladieda schreef:
08-01-2026 17:14
Nou nou nou, je loopt wel hard van stapel.
To kan het het beste met haar LG bespreken, zorgen dat het gesprek in haar personeelsdossier komt en het geld overdragen aan haar LG. Dat is volgens mij de juiste weg. Zowel bij haar vrijwilligerswerk als haar betaalde baan.
Ik ga ervan uit dat die envelop niet rondslingerde over de afdeling, maar ergens in een kantoortje lag. Dan zal iemand die ontvangst hebben genomen, en weet je ook van wie die komt.
Mocht dat nog vragen oproepen.
Sowieso melden bij het management of bestuur. Wel gek dat er geen beleid is voor dit soort zaken. Ik werk in een commerciële omgeving en wij moeten alles boven 25 euro melden en alles boven 50 euro weigeren of terugsturen. Ik had eigenlijk verwacht dat zoiets juist in de zorg geregeld zou zijn.
Ik werk in een commerciële omgeving als manager en ik weet dat personeel fooien krijgt van klanten.
Ze hoeven het niet te melden, niet te delen, maar moeten het lekker in hun eigen kontzak stoppen.

Voor wat betreft familieleden die naar het management zouden stappen…. Neem dat gewoon op met degene die de zorg verleend. Leg desnoods een envelop klaar, of zorg dat je er een keer bent als de zorgverlener er is. Ik vind het verradergedrag om iemand zo voor de bus te gooien als je niet weet hoe het gegaan is.
Is er geen gedragscode voor vrijwilligers bij de organisatie waar je vrijwilligerswerk doet?

Voor medewerkers in de zorg is die er wel, de beroepscode V&V, zie https://www.google.com/url?sa=t&source= ... uCyaiHV7Sz

En die is heel duidelijk over het aannemen van cadeaus van cliënten:

Als verpleegkundige/verzorgende neem ik in mijn relatie met de zorgvrager (en/of zijn vertegenwoordiger)
professionele grenzen in acht.
Dat betekent onder andere dat ik
• geen misbruik maak van de afhankelijke positie van de zorgvrager
• geen intieme en/of seksuele relatie aanga met de zorgvrager
• mij niet schuldig maak aan intimidatie of geweld
• geen gift in natura, geld of geschenk van de zorgvrager of diens sociale netwerk accepteer dat meer is dan een
symbolisch gebaar van dank
• geen financiële banden van welke aard dan ook aanga met de zorgvrager
• aan de zorgvrager mijn eigen grenzen duidelijk maak
• mijn collega’s of leidinggevende om hulp vraag als ik merk dat de professionele grenzen dreigen te vervagen of overschreden dreigen te worden.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven