Omgaan met geldcadeaus van een cliënt

08-01-2026 15:31 190 berichten
Ik werk als vrijwilliger in de zorg en begeleid wekelijks een cliënt met psychische klachten. Een tijd geleden ben ik met hem meegegaan naar een garage met mijn eigen auto, omdat hij een nieuwe auto wilde kopen. Hij stond erop de benzinekosten te vergoeden. Ik ging hiermee akkoord, maar later ontdekte ik dat hij een envelop met €100 in mijn auto had achtergelaten. Dit bedrag was ruim boven de werkelijke kosten en stond niet in verhouding tot de gereden kilometers.

Ik heb toen aangegeven dat ik me hier niet prettig bij voelde en dat ik hem graag begeleid, maar dat ik dit geld niet wilde aannemen. Hij bleef erop aandringen dat ik het aannam en gaf aan dat hij dit als blijk van waardering wilde geven. Uiteindelijk stemde ik ermee in om het geld aan te nemen, met de afspraak dat ik het zou bewaren voor hem, mocht hij het later nodig hebben.

Ik werk daarnaast ook in een betaalde functie in de zorg en kom deze cliënt daar regelmatig tegen. Vandaag zag ik op mijn werk een envelop met mijn naam erop liggen. Zonder erover na te denken heb ik deze in mijn tas gedaan. Thuis ontdekte ik dat er €200 in zit, met een kaartje waarop staat: “Een cadeautje van de Kerstman.” Ik weet bijna zeker dat het handschrift van deze cliënt is, al ontkent hij dat.

Ik vind het fijn om hem te begeleiden en hoef hier geen geld voor. Het voelt voor mij ongemakkelijk dat er toch grote bedragen worden aangeboden. Cliënt is erg rigide in zijn denken en gedrag en voelt zich snel afgewezen, ik wil hem dus ook niet kwetsen. Maar dit is voor mij wel een brug te ver.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
ladadieladieda schreef:
08-01-2026 18:26
Ik werk in een commerciële omgeving als manager en ik weet dat personeel fooien krijgt van klanten.
Ze hoeven het niet te melden, niet te delen, maar moeten het lekker in hun eigen kontzak stoppen.

Voor wat betreft familieleden die naar het management zouden stappen…. Neem dat gewoon op met degene die de zorg verleend. Leg desnoods een envelop klaar, of zorg dat je er een keer bent als de zorgverlener er is. Ik vind het verradergedrag om iemand zo voor de bus te gooien als je niet weet hoe het gegaan is.
Een fooi geven aan een medewerker die werkt in een commerciele omgeving kun je echt niet vergelijken met het geven van geld van iemand die zich in een kwetsbare positie bevindt ten op zichte van de zorgmedewerker. Geld aannemen door een zorgmedewerker is echt een no-go.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Carola_456 schreef:
08-01-2026 17:44
Als ik er als naast familielid achter zou komen, ga ik wel naar het management ermee.
Daar heb je als familie toch niks mee te maken? De meest mensen met psychische klachten zijn prima in staat om hun eigen financiën te beheren.
nausicaa schreef:
08-01-2026 16:25
Je komt cliënt ook in je betaalde functie tegen, dus het is niet ‘alleen een vrijwilligers functie’. Ik neem aan dat je bij je betaalde werk geen directe behandelrelatie met hem hebt, maar alsnog heb je een professionele relatie met hem in zekere zin. En als hij op die werkplek geld voor je achterlaat al helemaal.
Het lijkt me in elke hulpverleningsrelatie heel onwenselijk om geld aan te nemen, maar helemaal aangezien je betaalde werk er ook tussen zit. En zeker aangezien het mensen met psychische problematiek betreft. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het dan ok is om op deze manier geld aan te nemen. Niet voor jezelf, en niet voor het team. Een cliënt die een keer een pot dropjes voor de koffiekamer koopt, en dat ook zo brengt, is 1 ding. In dit geval gaat het duidelijk om jou, is er een vreemde relatie, gaat het om een best groot bedrag. Ik zou toch echt meer aangeven dat dit echt niet kan, en je hier grote problemen mee kunt krijgen.
Dit. En ik zou ook de vrijwillige begeleiding heroverwegen, je kan je afvragen of dit wel wenselijk is bij iemand waar je vanuit je betaalde baan ook indirect bij betrokken bent. (en collega's direct).
Moet je dit niet meer scheiden van elkaar?
Francelle schreef:
08-01-2026 18:28
Is er geen gedragscode voor vrijwilligers bij de organisatie waar je vrijwilligerswerk doet?

Voor medewerkers in de zorg is die er wel, de beroepscode V&V, zie https://www.google.com/url?sa=t&source= ... uCyaiHV7Sz

En die is heel duidelijk over het aannemen van cadeaus van cliënten:

Als verpleegkundige/verzorgende neem ik in mijn relatie met de zorgvrager (en/of zijn vertegenwoordiger)
professionele grenzen in acht.
Dat betekent onder andere dat ik
• geen misbruik maak van de afhankelijke positie van de zorgvrager
• geen intieme en/of seksuele relatie aanga met de zorgvrager
• mij niet schuldig maak aan intimidatie of geweld
• geen gift in natura, geld of geschenk van de zorgvrager of diens sociale netwerk accepteer dat meer is dan een
symbolisch gebaar van dank

• geen financiële banden van welke aard dan ook aanga met de zorgvrager
• aan de zorgvrager mijn eigen grenzen duidelijk maak
• mijn collega’s of leidinggevende om hulp vraag als ik merk dat de professionele grenzen dreigen te vervagen of overschreden dreigen te worden.
Ik werk niet in de zorg en heb er ook niks mee te maken, maar ik vraag me wel af tot hoe hoog in euro's het dan een symbolisch gebaar is?
Gewoon _melon met login problemen
gonniegijsje schreef:
08-01-2026 17:49
Ik zou direct het gesprek aangaan en aangeven dat je op deze basis niet met hem kan werken. Aan hem de keuze of hij een werkrelatie wil creëren waarin jij wel met hem kan werken. Immers, wat als hij in zijn nakie wil zijn tijdens jullie interactie, ook onacceptabel. Ook reden voor beëindigen van jullie interactie. Zelfde probleem in de basis. Misschien begrijpt hij het dan beter
En dit. Draai het niet om, de client is degene die de relatie onder druk zet door dat geld te geven (en niet jij als je het weigert). Vindt hij het een probleem, dan is er blijkbaar een probleem met hoe de client de relatie definieert, en dan moet het daarover gaan.
Hakika schreef:
08-01-2026 16:05
Dit lijkt me de beste optie. Je wil niet in een situatie komen waarin dit een probleem zou kunnen veroorzaken of dat het later gebruikt gaat worden als cliënt eisen gaat stellen omdat hij er toch voor heeft ‘betaald’. Ik zou er heel transparant over zijn.
Precies. Daarbij kan cliënt misschien niet goed overzien wat hij doet (ik weet natuurlijk niet wat voor psychische klachten hij heeft) en is het volledig onethisch geld aan te nemen van iemand.
Si abra la puerta hay lobos.
Ai bij de eerste gif zou ik direct contact hebben opgenomen met je leidinggevende ook bij vrijwilligerswerk. (als ik het al had aangenomen)
Raar dat er niets over vermeld staat in jullie beleid maar dan gaat de eerder geplaatste posting in werking namelijk het algemene beleid. En daarbij is dit echt niet toegestaan.

Ik snap ergens je dubio maar ook als er geen beleid van is zou ik echt direct hebben gezegd dat je het lief vind maar dat je het niet aan mag nemen en jij ermee in de problemen kan komen. Je kan evt zeggen dat je volgende keer wel een lekker gebakje mag eten ofzo.
Je cliënt weet niet dat dit beleid niet zo helder is als je het laat lijken maar op die manier kan je hem niet echt beledigen, ben je dankbaar en blijf je ethisch. Maar goed dat heb je spijtig genoeg niet gedaan.

Dus eerst bespreken met je leidinggevende. Pak dit formeel op daarbij maakt het niet uit of het voor vrijwilligerswerk of betaald werk is. Neem het geld direct mee en laat dat bij hem/haar/hen achter jij wilt dit geld niet. Ook niet zonder overleg eerst bespreken met je collega’s pak dit direct hoog op.
En inderdaad een goed idee om hier zo snel mogelijk een beleidskwestie van te maken.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
ladadieladieda schreef:
08-01-2026 18:26
Ik werk in een commerciële omgeving als manager en ik weet dat personeel fooien krijgt van klanten.
Ze hoeven het niet te melden, niet te delen, maar moeten het lekker in hun eigen kontzak stoppen.

Voor wat betreft familieleden die naar het management zouden stappen…. Neem dat gewoon op met degene die de zorg verleend. Leg desnoods een envelop klaar, of zorg dat je er een keer bent als de zorgverlener er is. Ik vind het verradergedrag om iemand zo voor de bus te gooien als je niet weet hoe het gegaan is.
Mijn buuvrouw die de jongeman van Coolblue tien euro geeft omdat hij haar magnetron op het plankje in de keuken zet en de stekker erin stopt en de tijd goed zet, is toch niet te vergelijken met iemand die een vrijwilliger 300 euro geeft?
Si abra la puerta hay lobos.
thistle schreef:
08-01-2026 18:41
Daar heb je als familie toch niks mee te maken? De meest mensen met psychische klachten zijn prima in staat om hun eigen financiën te beheren.
Dat kan. Er zijn ook cliënten die onder bewind staan of bij wie de familie uit beeld is.
We weten het niet.
Daarom is het ook belangrijk dat er afspraken gemaakt zijn binnen een organisatie.
Ik vind dit eerlijk gezegd aan alle kanten een raar verhaal.
Ik ga er ook vanuit dat jij in je werk geen contact hebt met deze client? Maar buiten dat is hij blijkbaar client op de afdeling waar je werkt. Dan vind ik het al best raar dat je diezelfde client vanuit vrijwilligerswerk begeleid. Daarin lijken me al grenzen te vervagen aangezien je dan blijkbaar bv met eigen vervoer de client meeneemt waar hij kosten voor dient te betalen. Sws denk ik dat je die 100 euro niet had aan moeten nemen. Ook niet met de boodschap het te bewaren voor hem. Als je in de zorg met kwetsbare mensen werkt en je eigen grenzen niet duidelijk kunt kaderen doe je de client meer schade dan goed. Deze client lijkt, naar hoe je het omschrijft juist duidelijkheid en grenzen nodig te hebben. Dat krijgt hij niet als jij eerst de discussie aangaat over dat je het niet wil/ kunt aannemen en dan uiteindelijk toch aanneemt met een nogal ongemakkelijke boodschap. Ik ken hem niet maar het lijkt me voor hem ook heel ongemakkelijk om ooit dat geld terug te vragen.
En de ideeen hier om de 200 euro in de lief en leed pot voor personeel te doen zijn neem ik aan niet serieus toch. Dat kan natuurlijk niet. Uitzoeken wie dat heeft neergelegd. Zoals iemand eerder zei zal dat vast niet zomaar ergens in een hal ofzo hebben gelegen. En het lijkt me ook niet dat een client vrij in een personeelsruimte kan lopen waar ook nog eens geen personeel bij is. Sommige ggz instanties hebben camera's bij de receptie of op het terrein als dat er is. Kortom:serieus proberen vast te stellen van wie dit afkomstig is en grenzen stellen/ duidelijk zijn. Desnoods via een algemene brief naar alle clienten met huisregels oid.
Je gaat toch niet zeggen als zorgverleners als je zomaar 200 euro krijgt waarvan je bijna zeker weet dat het van een client komt: oh doen we wel in de pot voor ons zelf. En ik kan me ook niks voorstellen bij collegas die dan zeggen dat je het aan jezelf moet besteden.
Mijn indruk van jouw organisatie is heel onprofessioneel. Hoezo er is geen beleid over dit? En hoezo kent geen collega en jijzelf de algemene gedragsregels die gelden tussen zorgverlener en client. Dus eigenlijk bizar dat dit een dilemma is om op een forum voor te leggen.
Wat iemand ook zei: het is jouw taak de duidelijkheid en grenzen aan te geven in deze. Als je dat niet kunt ben je m.i. ongeschikt voor dit werk. Mss een hard oordeel maar je hebt blijkbaar geen idee welke schade je hiermee een client aan kunt doen als je praat over dat weigeren en de grens stellen kwetsen betekent.
Rabarbara schreef:
08-01-2026 18:59
Mijn buuvrouw die de jongeman van Coolblue tien euro geeft omdat hij haar magnetron op het plankje in de keuken zet en de stekker erin stopt en de tijd goed zet, is toch niet te vergelijken met iemand die een vrijwilliger 300 euro geeft?
Nou idd. De bezorger van coolblue mag ook gerust daten met de klant of een relatie beginnen
Ik snap niet dat je die 100 euro hebt aangenomen. Hoe kan je jezelf o in een positie zetten dat je in de problemen kan komen?
En dan ook nog eens 200 euro.

Leer je grenzen aangeven en er sta drastic in zijn, dat gaat je op veel meer vlakken helpen.
Look me in the eyes and tell me what you see.
Eens met *Jaline.
Je kunt en mag gewoon echt niks aannemen!
En dat was ook het 1e wat ik dacht bij het lezen van je titel.
En het enige.
Teruggeven en dit zeggen .
Punt.
En je organisatie heeft werk te doen.
Kaart dat aan.
*jaline schreef:
08-01-2026 20:14
Ik vind dit eerlijk gezegd aan alle kanten een raar verhaal.

Mijn indruk van jouw organisatie is heel onprofessioneel. Hoezo er is geen beleid over dit? En hoezo kent geen collega en jijzelf de algemene gedragsregels die gelden tussen zorgverlener en client. Dus eigenlijk bizar dat dit een dilemma is om op een forum voor te leggen.

Wat iemand ook zei: het is jouw taak de duidelijkheid en grenzen aan te geven in deze. Als je dat niet kunt ben je m.i. ongeschikt voor dit werk.
Ik denk niet dat het probleem bij de organisatie ligt. Denk eerder dat to zichzelf niet op de hoogte gesteld heeft van het beleid.
Attraverso schreef:
08-01-2026 20:46
Ik denk niet dat het probleem bij de organisatie ligt. Denk eerder dat to zichzelf niet op de hoogte gesteld heeft van het beleid.
Naast dat er uiteraard beleid voor dient te zijn, is het toch ook wel een beetje common sense dat dit niet verstandig is?
Vivalafete25 schreef:
08-01-2026 20:52
Naast dat er uiteraard beleid voor dient te zijn, is het toch ook wel een beetje common sense dat dit niet verstandig is?

Dit. Maar lijkt me ook bij het inwerken benoemd te worden.
Helemaal eens met Jaline trouwens.
Vivalafete25 schreef:
08-01-2026 20:52
Er staan meerdere dingen in de OP die niet echt te rijmen zijn met geschikt zijn om in de zorg te werken.
Francelle schreef:
08-01-2026 18:28
Is er geen gedragscode voor vrijwilligers bij de organisatie waar je vrijwilligerswerk doet?

Voor medewerkers in de zorg is die er wel, de beroepscode V&V, zie https://www.google.com/url?sa=t&source= ... uCyaiHV7Sz

En die is heel duidelijk over het aannemen van cadeaus van cliënten:

Als verpleegkundige/verzorgende neem ik in mijn relatie met de zorgvrager (en/of zijn vertegenwoordiger)
professionele grenzen in acht.
Dat betekent onder andere dat ik
• geen misbruik maak van de afhankelijke positie van de zorgvrager
• geen intieme en/of seksuele relatie aanga met de zorgvrager
• mij niet schuldig maak aan intimidatie of geweld
• geen gift in natura, geld of geschenk van de zorgvrager of diens sociale netwerk accepteer dat meer is dan een
symbolisch gebaar van dank
• geen financiële banden van welke aard dan ook aanga met de zorgvrager
• aan de zorgvrager mijn eigen grenzen duidelijk maak
• mijn collega’s of leidinggevende om hulp vraag als ik merk dat de professionele grenzen dreigen te vervagen of overschreden dreigen te worden.
Ik ben zelf patiënt geweest en het gekke is dat er geen gedragscode voor patiënten is. De meeste mensen voelen de grenzen wel aan, maar sommigen niet. Het zou handig zijn dat patiënten ook gewoon een document krijgen waar zowel de beroepscodes van het personeel worden uitgelegd, als gedragsregels voor patiënten. (Bv: geen kadootjes boven de 10 euro, en alleen bij het verlaten van de instelling.”)
Vivamensje schreef:
08-01-2026 21:03
Ik ben zelf patiënt geweest en het gekke is dat er geen gedragscode voor patiënten is. De meeste mensen voelen de grenzen wel aan, maar sommigen niet. Het zou handig zijn dat patiënten ook gewoon een document krijgen waar zowel de beroepscodes van het personeel worden uitgelegd, als gedragsregels voor patiënten. (Bv: geen kadootjes boven de 10 euro, en alleen bij het verlaten van de instelling.”)
Meestal zijn die er wel hoor als in: respectvol met elkaar omgaan, geen agressie, geen seksuele contacten aangaan, geen drugs/alcohol etcetera
Attraverso schreef:
08-01-2026 20:46
Dat lijkt mij ook, kan me niet voorstellen dat er nooit intern over is gesproken ofzo. Maar vooral dat blijkbaar collegas ook zo onprofessioneel zijn en niemand blijkbaar is opgestaan om de lijn neer te zetten wat nu juist is te doen, of ter sprake brengt dat deze wijze de client kan beschadigen.

( nou weet ik even niet meer de context, of collegas uberhaupt weten van die 200 euro. Maar des te vreemder zou dan deze forum actie zijn, als het niet met collegas is besproken maar eerst op een forum)
_melon2 schreef:
08-01-2026 18:54
Ik werk niet in de zorg en heb er ook niks mee te maken, maar ik vraag me wel af tot hoe hoog in euro's het dan een symbolisch gebaar is?

Bij ons €10
thistle schreef:
08-01-2026 18:41

Ooh ja? Wat gek dat bij ons het merendeel een bewindvoerder of zelfs mentor+bewindvoerder heeft.
BeeDifferent schreef:
08-01-2026 21:16
Ooh ja? Wat gek dat bij ons het merendeel een bewindvoerder of zelfs mentor+bewindvoerder heeft.
Dit inderdaad. Met een beetje pech zegt de cliënt een dag later dat je geld van hem hebt gestolen.
Raar verhaal. Iedereen in de zorg weet dat je absoluut niks mag aannemen.
72Jelle schreef:
08-01-2026 21:24
Dit inderdaad. Met een beetje pech zegt de cliënt een dag later dat je geld van hem hebt gestolen.
Raar verhaal. Iedereen in de zorg weet dat je absoluut niks mag aannemen.
Of vraagt hij een tegenprestatie...
Ze hebben inmiddels al twee geheimpjes samen… niet handig. Morgen meteen alles bespreken met je lg

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven