Omgaan met geldcadeaus van een cliënt

08-01-2026 15:31 190 berichten
Ik werk als vrijwilliger in de zorg en begeleid wekelijks een cliënt met psychische klachten. Een tijd geleden ben ik met hem meegegaan naar een garage met mijn eigen auto, omdat hij een nieuwe auto wilde kopen. Hij stond erop de benzinekosten te vergoeden. Ik ging hiermee akkoord, maar later ontdekte ik dat hij een envelop met €100 in mijn auto had achtergelaten. Dit bedrag was ruim boven de werkelijke kosten en stond niet in verhouding tot de gereden kilometers.

Ik heb toen aangegeven dat ik me hier niet prettig bij voelde en dat ik hem graag begeleid, maar dat ik dit geld niet wilde aannemen. Hij bleef erop aandringen dat ik het aannam en gaf aan dat hij dit als blijk van waardering wilde geven. Uiteindelijk stemde ik ermee in om het geld aan te nemen, met de afspraak dat ik het zou bewaren voor hem, mocht hij het later nodig hebben.

Ik werk daarnaast ook in een betaalde functie in de zorg en kom deze cliënt daar regelmatig tegen. Vandaag zag ik op mijn werk een envelop met mijn naam erop liggen. Zonder erover na te denken heb ik deze in mijn tas gedaan. Thuis ontdekte ik dat er €200 in zit, met een kaartje waarop staat: “Een cadeautje van de Kerstman.” Ik weet bijna zeker dat het handschrift van deze cliënt is, al ontkent hij dat.

Ik vind het fijn om hem te begeleiden en hoef hier geen geld voor. Het voelt voor mij ongemakkelijk dat er toch grote bedragen worden aangeboden. Cliënt is erg rigide in zijn denken en gedrag en voelt zich snel afgewezen, ik wil hem dus ook niet kwetsen. Maar dit is voor mij wel een brug te ver.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
08-01-2026 22:50
Wat raar dat hier geen regels voor zijn bij de organisatie. Dat gezegd hebbende lijkt het mij een open deur dat je geldbedragen van welke omvang dan ook niet aanneemt als medewerker/vrijwilliger in de zorg. Een kaart, gebakje of bloemetje prima, maar het moet wel duidelijk een symbolisch bedankje zijn.
Dit!!!
Is dit dezelfde persoon die jou eerder aan het stalken was? Mss heb je er eerdaags een tweede bij.
"It's a fool that looks for logic in the chambers of the human heart."
Nostromo schreef:
09-01-2026 17:27
Is dit dezelfde persoon die jou eerder aan het stalken was? Mss heb je er eerdaags een tweede bij.
Ach nee toch, was dat deze TO?
Wat een onprofessionele werkomgeving, ik weet het advies nog wat ze van een collega kreeg.
En nu dit weer.

TO, je moet in jouw werkveld en met jouw doelgroep echt niet pappen en nathouden en aardig willen zijn.

Ken je grenzen en communiceer duidelijk!

En zorg aub dat je ergens anders komt te werken, waar ze jou daarin goed kunnen ondersteunen.
Misschien moet je nadenken of het wel bij je past om ook nog vrijwilligerswerk te doen in dezelfde omgeving met dezelfde mensen.
Paradise schreef:
09-01-2026 15:45
Er zijn mensen met psychische klachten of mensen die begeleid wonen die een eigen auto bezitten.

Dus het kan wel gewoon.

Kwalijk om er vanuit te gaan dat het niet kan kloppen.
Natuurlijk kan dat gewoon, maar jij trekt de voorbarige conclusie dat hij niet armlastig zal zijn ('En die man ging ook kijken voor een andere auto. Dus zo armlastig zal die persoon niet zijn.') terwijl hij nog helemaal niets gekocht heeft, alleen maar gekeken! Kijken is geen kopen, hè?
Zo snel mogelijk in gesprek met je leidinggevende. Uitleggen dat je niet op dit geld zit te wachten en aangeven dat je denkt dat jouw hulpverleningsrelatie verstoord wordt als je het geld teruggeeft. Wellicht dat jouw leidinggevende het geld terug kan geven met de toelichting dat jij het niet mag aannemen. En eerlijk: ik zou mij zo onprettig voelen dat ik zou voorstellen dat een collega de zorg overneemt.
Carola_456 schreef:
09-01-2026 18:07
Natuurlijk kan dat gewoon, maar jij trekt de voorbarige conclusie dat hij niet armlastig zal zijn ('En die man ging ook kijken voor een andere auto. Dus zo armlastig zal die persoon niet zijn.') terwijl hij nog helemaal niets gekocht heeft, alleen maar gekeken! Kijken is geen kopen, hè?
Ik vind dat geen voorbarige conclusie. Mensen die voor een nieuwe auto gaan kijken zijn van plan er een te kopen. Anders had er gestaan dat hij wel auto's was wezen kijken.

Er staat nota bene in de OP dat hij een nieuwe auto wilde gaan kopen.

Wie ben ik (of jij) om die man en TO daarop niet te geloven?
@Paradise: goed hoor, wat jij wilt. Maar of die man nou rijk of arm is, het klopt niet wat er gebeurd.
Maar het doet er helemaal niet toe of en hoeveel auto’s dit persoon gaat kopen. Ook al doet de butler altijd open, zijn er 3 huishouders, een kok, een tuinman/vrouw en 5 luxe auto’s voor de deur dan nog mag je zulke bedragen niet aannemen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Carola_456 schreef:
09-01-2026 18:14
@Paradise: goed hoor, wat jij wilt. Maar of die man nou rijk of arm is, het klopt niet wat er gebeurd.
precies dat doet er gewoonweg niet toe
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Carola_456 schreef:
09-01-2026 18:14
Dat ben ik met je eens.

Maar dat had ik al gezegd.
IBIopviva schreef:
09-01-2026 18:15
Maar het doet er helemaal niet toe of en hoeveel auto’s dit persoon gaat kopen. Ook al doet de butler altijd open, zijn er 3 huishouders, een kok, een tuinman/vrouw en 5 luxe auto’s voor de deur dan nog mag je zulke bedragen niet aannemen.
Des te vreemder is het dat er bij TO kennelijk geen regels voor zijn en ze dit niet al direct bij de eerste keer heeft gemeld.
BrutaImmaculata schreef:
09-01-2026 18:19
Des te vreemder is het dat er bij TO kennelijk geen regels voor zijn en ze dit niet al direct bij de eerste keer heeft gemeld.
Die zijn er echt overal. En stel dat die er niet zijn, dan heb je toch altijd nog je eigen werkethiek en gezond verstand?
Look me in the eyes and tell me what you see.
Ik krijg een beetje Florence Nightingale vibes van dit topic.
Ik werk al ruim 25 jaar in de zorg (GGZ) en je mag dit gewoon niet aannemen , punt. Ik geloof niet dat hier geen beleid voor is. Eigenlijk mag iets aannemen helemaal niet, maar tuurlijk staat er weleens een bloemetje of een doosje merci in de teamkamer en heeft iedereen een sleutelhanger met “ Thanks for helping me grow” aan z’n werk-sleutelbos. Enveloppen met geld waarover je het kennelijk niet met collega’s durft te hebben zijn echt out of the question. Los van het morele en ethische aspect, vertroebelen ze de relatie met je cliënt. Diens financiële draaglast is hierbij helemaal geen factor om mee te wegen. Teruggeven dus en melden bij je leidinggevende.
BrutaImmaculata schreef:
09-01-2026 18:19
Die regels zijn er echt wel
Dank voor alle reacties. Ik neem later even de tijd om alles goed te lezen en reageer dan inhoudelijk. Nu even niet in de gelegenheid. Ik ben dus niet van de aardbodem verdwenen ;)
Ik ben er weer 😊

Ik heb inmiddels mijn leidinggevende gesproken en navraag gedaan bij mijn collega’s. Niemand heeft een envelop voor mij aangenomen, dus het moet door iemand persoonlijk zijn neergelegd. Het handschrift heb ik vergeleken met een Kerstkaart en dit komt overeen met dat van de cliënt. De cliënt ontkent echter in alle toonaarden en maakt er een grapje van: “Zie ik er dan uit als de Kerstman?”

Mijn leidinggevende vindt dat ik er niet te zwaar aan moet tillen; waarschijnlijk is het bedoeld als blijk van waardering voor alles wat ik voor hem doe en/of heb gedaan. Ze kent de cliënt en vermoedt dat hij het geld niet zal terugnemen als ik het probeer terug te geven. Gaf ook aan dat het de relatie waarschijnlijk zal schaden. Ik voelde me hierin niet zo gehoord, omdat mijn morele kompas iets anders zegt.

Ik vind het niet ethisch om zulke grote bedragen aan te nemen voor vrijwillige hulp die ik geef uit liefde. Volgende week zie ik de cliënt weer en wil ik hierover het gesprek aangaan. Ik wil duidelijk maken dat ik het geld niet kan aannemen vanwege ethische bezwaren en omdat het voor mij niet goed voelt. Tegelijkertijd wil ik aangeven dat ik het enorm waardeer dat hij mijn hulp waardeert, maar dat hij dit ook op andere manieren laat merken, zoals door complimenten of het uitspreken van waardering (en dat dit voor mij veel waardevoller is).
Koffiezetapparaat schreef:
10-01-2026 14:30
Ik ben er weer 😊

Ik heb inmiddels mijn leidinggevende gesproken en navraag gedaan bij mijn collega’s. Niemand heeft een envelop voor mij aangenomen, dus het moet door iemand persoonlijk zijn neergelegd. Het handschrift heb ik vergeleken met een Kerstkaart en dit komt overeen met dat van de cliënt. De cliënt ontkent echter in alle toonaarden en maakt er een grapje van: “Zie ik er dan uit als de Kerstman?”

Mijn leidinggevende vindt dat ik er niet te zwaar aan moet tillen; waarschijnlijk is het bedoeld als blijk van waardering voor alles wat ik voor hem doe en/of heb gedaan. Ze kent de cliënt en vermoedt dat hij het geld niet zal terugnemen als ik het probeer terug te geven. Gaf ook aan dat het de relatie waarschijnlijk zal schaden. Ik voelde me hierin niet zo gehoord, omdat mijn morele kompas iets anders zegt.

Ik vind het niet ethisch om zulke grote bedragen aan te nemen voor vrijwillige hulp die ik geef uit liefde. Volgende week zie ik de cliënt weer en wil ik hierover het gesprek aangaan. Ik wil duidelijk maken dat ik het geld niet kan aannemen vanwege ethische bezwaren en omdat het voor mij niet goed voelt. Tegelijkertijd wil ik aangeven dat ik het enorm waardeer dat hij mijn hulp waardeert, maar dat hij dit ook op andere manieren laat merken, zoals door complimenten of het uitspreken van waardering (en dat dit voor mij veel waardevoller is).
Wat ontzettend onprofessioneel van leidinggevende...
Het zal vast bedoeld zijn als blijk van waardering maar dat sluit niet uit dat het de verhouding vertroebelt.

Dat het de relatie zou schaden vind ik een non-argument; die is al niet goed em professioneel als je dit niet gewoon kunt aankaarten bij client.

Wat maakt eigenlijk dat je het wel aannam, maar nu onethisch vindt?
De cliënt weet niet dat dat beleid er niet id, dus ik zou alsnog aangeven dat je inmiddels hebt begrepen dat er regels zijn en dat je grote problemen kunt krijgen als je geld aanneemt. En dus weer teruggeven.

Inderdaad heel onprofessioneel van je leidinggevende.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Vivalafete25 schreef:
10-01-2026 14:46
Wat ontzettend onprofessioneel van leidinggevende...
Het zal vast bedoeld zijn als blijk van waardering maar dat sluit niet uit dat het de verhouding vertroebelt.

Dat het de relatie zou schaden vind ik een non-argument; die is al niet goed em professioneel als je dit niet gewoon kunt aankaarten bij client.

Wat maakt eigenlijk dat je het wel aannam, maar nu onethisch vindt?
Ik denk dat ze er al moeite mee had, omdat ze al direct schreef dat ze het voor hem zou bewaren tot hij het nodig zou hebben. dat heeft ze zo tegen hem uitgesproken, dus ik neem aan dat het niet aan de boodschappen is op gegaan, maar gewoon nog in die envelop bij haar thuis ligt.
Kun je niet de beide enveloppen bij je leidinggevende deponeren en zeggen dat de organisatie het maar moet bewaren?
Om dit in de toekomst beter te kunnen tackelen: ga oefenen wat je zegt als hij weer wat wil geven. 'Nee, Kees, dit kan ik niet aannemen. Ik wil het niet hebben en ik mag het niet aannemen. Stop het terug in je eigen portemonnee'.
En anders; bij de organisatie zijn toch contactpersonen bekend? Neem daar contact mee op, zeg dat Kees je enveloppen toe schuift die hij niet terug wil nemen en zeg dat je het via hen terug wil geven.
Koffiezetapparaat schreef:
10-01-2026 14:30
Ik ben er weer 😊

Oei, wat een vreemde reactie van je manager! Ze had je bij deze situatie moeten ondersteunen en je moeten helpen met het zoeken naar een oplossing. Want feit blijft, geld aannemen kan echt niet. Ook niet als de gift bedoeld is als blijk van waardering. En ook niet als teruggeven de relatie met de client zal schaden. De gift overstijgt de waarde van een symbolische drempel. Kleine attenties, zoals een reep chocolade, of een lief kaartje zijn aanvaardbaar, maar zeker geen enveloppen met geld!
Als je manager bereid is deze drempel te overschrijden, gaat zij alle ethische kaders voorbij die jou (en haar) bescherming bieden.
Buiten de gedragscodes en de ethische normen in de zorg om, jouw eigen morele kompas zegt het eigenlijk al, dit is niet oke en hier zul je toch wat mee moeten.
Ik zou nogmaals het gesprek met de manager aangaan en vragen om ondersteuning bij het zoeken naar een oplossing. En leg vast wat er besproken is met de manager, dat je de gift hebt gemeld, dat je gevraagd hebt om ondersteuning en leg vast wat haar advies is.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Wat ik me trouwens ook afvroeg is of je als vrijwilliger geen recht hebt op kilometervergoeding, als je kilometers rijdt voor cliënten.
Heeft de organisatie waar je als vrijwilligere werkt wel overzicht in hetgeen je doet voor de cliënten?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Zeer onprofessioneel van je leidinggevende inderdaad, wat erg!
Bij ons is er wel km vergoeding en kerstpakket enzo voor vrijwilligers.
Wat een ontzettend onprofessionele en domme leidinggevende. Bizar.
Geen HR of vertrouwenspersoon of wat dan ook die wel normaal kan adviseren? Ik zou niet zomaar een gesprek met die man aangaan gezien je vorige topic ook. Beetje ondersteuning kan geen kwaad.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven