Omgaan met ‘wat minder tolerante’ familieleden

18-09-2021 19:22 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een familiebezoekje waar mijn vermogen van ene oor in en andere uit weer danig op de proef is gesteld. Hoe gaan jullie om met familieleden die het niet hebben op asielzoekers, buitenlanders in het algemeen, Rutte en consorten, het koningshuis, etc. Die PVV stemmen en nog steeds treuren om hun grote held Pim, die vermoord werd ‘omdat hij zei waar het op stond’. We zaten nog buiten ook dus alle buren konden meegenieten van de tirade.
Hoe gaan jullie met zulke familieleden om? ‘Niet’ is helaas niet echt een optie. Ik kan er ook niet tegenop want alles wat ik er tegenin breng wat feitelijk juist is, wordt van tafel geveegd, niet geluisterd, etc. Dus dan probeer ik het gesprek maar weer op de plantjes en de hond te brengen, en stap na een uurtje op.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga er niet of maar kort op in en probeer op wat anders aan te sturen. Meerdere familieleden hebben andere denkbeelden dan ik en dat weten ze ook.

Ik vroeg of familielid al bij de nieuwe plaatselijk supermarkt was geweest. "Nee, ik ga dat ... volk niet steunen, dat moeten ze zelf maar doen met hun gemeenschap."
Of dan loop je langs een tuin vol onkruid in de tuin vol tegels, alle gordijnen dicht. "Je kan zien dat hier ... wonen." Gewoon midden op straat.
:bonk:
Hou het luchtig en laat het gaan.

Ik heb ook wel eens in bepaald gezelschap gezegd dat ieder zijn mening mag hebben, maar dat ik die middag geen zin had in politieke toestanden.
Gewoon zeggen dat je er anders over denkt en dat je liever over iets anders praat. Als het te erg is, weggaan. In discussie gaan is niet echt zinvol, denk ik. Beginnen over sport/een hobby/vakantie lukt misschien?
Alle reacties Link kopieren
Humor gebruiken, ik zei laatst in zo een situatie dat ik de PVV vrij links vond en die gasten in die Zembla docu over rechtsextermisme een stel watjes. Voor het weet praat iedereen weer over wat anders.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Er zo min mogelijk tegenin gaan want dat is bij boomers met deze denkbeelden toch verspilde energie. Je doet het al goed door te proberen het gesprek op een luchtiger onderwerp te brengen, meer kun je niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk zomaar dat je bovenstaande strategieën al toepast? Je verandert mensen niet zomaar, daargelaten of dat nodig is. Volgens mij kun je dan maar het beste iets meer afstand bewaren. Hoe jammer dat ook is. Verder heb ik helaas geen tips, maar ik begrijp je volkomen dat het echt vervelend is om regelmatig met dat soort gesprekken geconfronteerd te worden.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
18-09-2021 19:35
Humor gebruiken, ik zei laatst in zo een situatie dat ik de PVV vrij links vond en die gasten in die Zembla docu over rechtsextermisme een stel watjes. Voor het weet praat iedereen weer over wat anders.
Haha, ja, zoiets is ook wel een goede.
Of je gaat juist tot in het extreme mee in de denkbeelden van je familie, dat zelfs zij denken o_o
- Contact tot het minimum beperken.
- Schijt hebben aan de buren. Misschien denken die wel hetzelfde als jouw familie.

- En bedenken dat iedereen recht heeft op een eigen mening. Jij hebt ook een vrij sterke eigen mening met weinig tolerantie naar een bepaalde groep mensen.
Ik deel allerminst de denkbeelden van je familie. Maar ik vind de uitspraken die ik vanmiddag van je las ook niet al te genuanceerd. Dat kan zelfs al zou je 100% gelijk hebben ook op een andere manier.

We zijn allemaal mens. Met allemaal verschillende ideeën. Jij hebt recht op jouw mening. Anderen ook. Die verander je niet makkelijk. Je kan wel veranderen hoe je met hen omgaat. Minder/anders contact.
Alle reacties Link kopieren
Beschuitmetjam schreef:
18-09-2021 19:40
Haha, ja, zoiets is ook wel een goede.
Of je gaat juist tot in het extreme mee in de denkbeelden van je familie, dat zelfs zij denken o_o
Mijn opa zat in een kamp, dus uit mijn mond klinkt het echt volsterkt absurd, dan lacht iedereen meteen schaapachtig en zijn ze wel even uitgepraat. Dus dan zeg ik: het zijn wel watjes in vergelijk met vroeger. Stil...niemand praat meer over politiek.
viva-amber wijzigde dit bericht op 18-09-2021 19:54
3.62% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen denkt dat hij de waarheid in pacht heeft, dat denkt je familie, en dat denk jij ook. Dus stop met willen overtuigen, dat gaat je niet lukken. Jij zou het toch ook niet fijn vinden dat iemand jou wil overtuigen van zijn waarheid?

Ga er niet op in, of buig het gesprek naar iets anders. Er niet op in gaan kost de minste energie.
'Zullen we het over iets anders hebben? Hier gaan we vanmiddag toch niet uit komen'.
Ik zou paar keer proberen aan te geven dat ze bij mij aan niet hoeven aankloppen met dat soort verhalen. Proberen om te buigen.

En anders ga ik gewoon weer snel weg hoor, heb echt geen zin om mijn vrije tijd met dat soort types door te brengen.
En, ja dat heb ik dus echt al eens gedaan. :roll:
Alle reacties Link kopieren
"Doe effe normaal, pa."
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga nergens op in, vraag nooit naar verkiezingen of zwarte piet of iets dergelijks. En als het er wel over gaat zeg ik gewoon he-le-maak niks, anders ga ik mij alsnog zitten opwinden.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon uhuh en op iets anders over gaan, en niet buiten met ze in de tuin zitten met een rode kop van schaamte.
Heel hard roepen dat jij een andere mening hebt en dit soort politieke praat heel vervelend vindt. En "Laten we het gezellig houden en niet over politiek praten".

Ik snap trouwens niet zo goed waarom "niet (mee omgaan)", geen optie is. Ik zou zulke familieleden echt niet hoeven zien.
Alle reacties Link kopieren
Vragen of ze al gevaccineerd zijn? :hyper:
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
DerryGirl schreef:
18-09-2021 22:07
Vragen of ze al gevaccineerd zijn? :hyper:
:lol: :lol:
Alle reacties Link kopieren
DerryGirl schreef:
18-09-2021 22:07
Vragen of ze al gevaccineerd zijn? :hyper:
:D :HA:
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
‘Oom Piet, ik kan me niet vinden in wat je zegt en ik vind het ook geen prettig gesprek zo. Zullen we het over iets anders hebben?’

Overigens hangt het er ook vanaf in welke mate. Ik heb mijn eigen oom ooit letterlijk verteld dat hij met zulke denkbeelden over vrouwen niet kan verwachten een fijne familierelatie met mij (of welke vrouw dan ook) te hebben. Daar schrok hij zo van dat we daadwerkelijk een goed gesprek hebben gevoerd.
Alle reacties Link kopieren
ik moest denken aan het topic van "Hoe worden mensen rechts?" "Mijn ouders, van oorsprong links, stemmen nu pvv....."

viewtopic.php?f=9&t=482053&p=33279739&start=#p33279739

Of iemand nu linkse of rechtse sympathieën heeft, er zit altijd een verhaal achter.

Een familie hoeft geen eenheidsworst te zijn waar iedereen hetzelfde denkt en stemt.
Alle reacties Link kopieren
1 oor in, ander oor uit.

En de meeste familie-feestjes zijn hier (pre-corona) gelijk met minstens 50 man, zo niet meer.
Dan ga ik dus aan die tafels zitten waar ik weet dat er of niet over politiek gepraat wordt of de tafelgangers iets meer main-stream zijn.

En blijf ik vooral uit de buurt van bepaalde neven en bepaalde ooms.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
De gouden regel: nooit over politiek gaan praten met je familie. Jij snapt dat, zij helaas niet. De plantjes en de hond zijn goede gespreksonderwerpen inderdaad 🤩.
Alle reacties Link kopieren
In mijn familie kan ik het me gewoon niet voorstellen. Nu heb ik ook geen grote familie..
Jammer dat je het niet kan ontlopen. Ik heb zoiets wel aan de hand gehad met ex-schoonfamilie en ik liep weg. Ik hoef dat niet aan te horen.

Ik heb wel een goede vriendin die eerst super bang was voor corona en nu ineens niet wil laten vaccineren en meeloopt met fakkeloptochten..
Maar we weten van elkaar dat we er beide anders instaan en we ontwijken het onderwerp corona/vaccinatie/testen.

Hopelijk kan jij ook zoiets afspreken? En anders toch wegblijven.
Dat radicale rechts vind ik echt een stuk erger aan te horen dan dat iemand niet gevaccineerd wil worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven